Nu rullar Volvos DME-lastbilar

Första tankstället för bio-DME invigdes i Kungens kruva.

Nu rullar Volvos DME-lastbilar

I går invigdes det första tankstället. I morgon öppnar den första bränslefabriken. Och på vägarna rullar nu de fem första, kommersiella Volvolastbilarna som drivs med biodrivmedlet DME.

Annons
Nu rullar Volvos DME-lastbilar

I morgon torsdag invigs den första fabriken för bio-DME i Piteå.

Nu rullar Volvos DME-lastbilar

Lars Mårtensson

Verktyg

De fem DME-lastbilarna kommer att rulla i södra Stockholm där det första tankstället för bio-DME invigdes i går, tisdag.

Bränslet kommer från företaget Chemrec som i morgon torsdag officiellt inviger världens första fabrik för bio-DME i Piteå.

- För att ett nytt bränsle ska kunna etablera sig krävs produktion, distribution och anpassade fordon. Nu har vi alla tre delarna på plats i ett unikt samarbete som är väldigt spännande, säger Volvo Lastvagnars miljöchef Lars Mårtensson.

Volvo har utvecklat tunga fordon som drivs med DME sedan slutet av 1990-talet. Det finns flera skäl till att bränslet är attraktivt enligt Lars Mårtensson.

- Det är ett väldigt bra dieselmotorbränsle. Det är energieffektivt och har väldigt låga utsläpp. Jämfört med diesel minskar koldioxidutsläppen med 95 procent om fordonet drivs med bio-DME.

För att kunna köras på DME har lastbilarna fått en ny tank där bränslet förvaras flytande vid 5 bars tryck.  Anpassningar har också gjorts av insprutningssystemet och programvaran för motorstyrningen. Även bränslepumpen har bytts ut.

De första lastbilarna kommer att kunna gå 40 mil på en tank DME.

- I framtiden ska de kunna gå runt 100 mil på en tank, säger Lars Mårtensson.

Under hösten kommer ytterligare tre tankställen att öppnas i Göteborg, Jönköping och Piteå. Alla DME-tankställen drivs av oljebolaget Preem som deltar i projektet vid sidan av Volvo och Chemrec.

Totalt kommer tio Volvo-lastbilar  att rulla i projektet som pågår under två år och som finansieras av EU, Energimyndigheten och de deltagande företagen.

Efter det sker en utvärdering. För att det ska bli en satsning på DME i stor skala krävs bland annat fler anläggningar för att tillverka bio-DME.

Chemrecs pilotanläggning som invigs i morgon torsdag i Piteå har en kapacitet på fyra ton per dag.

- Det räcker mer än väl för att försörja fordonen i det här första testet, säger Patrik Löwnertz, marknadschef på Chemrec.

Bränslet tillverkas genom förgasning av svartlut, en energirik restprodukt från massatillverkning. Även om invigningen av pilotanläggningen sker i morgon kommer själva tillverkningen igång först i november. Till en början kommer därför lastbilarna att tankas med DME som görs av naturgas.

Chemrec planerar också en storskalig anläggning för bio-DME i anslutning till Domsjö fabriker i Örnsköldsvik med en kapacitet på 100 000 ton per år.  Den kan dock stå klar tidigast 2014.

Marie Alpman

Fakta Dimetyleter

DME står för dimetyleter och när bränslet framställs ur biomassa kallas det bio-DME. DME kan även framställas av naturgas.

Vid Chemrecs fabrik i Piteå tillverkas bio-DME av svartlut, en energirik, trögflytande bioprodukt från massaindustrin. Svartluten förgasas och bildar syntesgas som sedan omvandlas till DME i två katalytisk steg.

Bränslet är en gas men omvandlas till vätska redan vid ett lågt tryck på fem bar. DME både lagras och transporteras i vätskeform. Hanteringen liknar den för gasol.

Bio-DME som bränsle i en dieselmotor ger lika hög verkningsgrad och en lägre ljudnivå jämfört med traditionella motorer. Jämfört med diesel ger bio-DME 95 procent lägre koldioxidutsläpp. Förbränningen ger dessutom mycket låga utsläpp av partiklar och kväveoxider.

Energiinnehållet är 28 MJ/kg jämfört med 43 MJ/kg för diesel.

DME från naturgas används i dag som drivgas i sprayflaskor och för skumning av skumplast. Men DME från naturgas eller kol används också i flera länder som drivmedel.

Marie Alpman Av: Marie Alpman
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

61 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
61
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

Här är dokumenten som visar att USA vill bekämpa terrorgruppen IS med svenska granatgevär.

Blu-ray Solceller

Oväntad metod ökar solcellers el-produktion

Mönstra med en speciell skiva och effektiviteten ökar markant. 35 kommentarer

Gps letar mörk materia

Första delen som 3d-printats i rymden

Utskriften gjordes på internationella rymdstationen ISS.

Drönare CP-ISR

Arméns drönare får plats i fickan

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Regeringen: Efterkontroller av avgaskrav på dieselbilar

Sverige vill förbättra testerna av bland annat dieselbilar i EU. 9 kommentarer

Appen Betalkoll

Här är appen som betalar alla räkningar

Ta ett foto. Sedan samlas månadens räkningar på en enda faktura. 8 kommentarer

Annons
Värmeväxlare på Alva Laval.

”Vi krympte vår värmeväxlare”

Så fick Alfa Laval ned sin värmeväxlare till tre decimeter. 3 kommentarer

Anställd bjöds på öl - fick återfall

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

Chefen visste att den anställde genomgått ett program för sitt missbruk. Ändå bjöds han på öl.

Svensk modell sprids globalt

Svensk modell sprids globalt

Bilar och flygplan. Robotar och mänsklighetens framtid. Modelleringsspråket Modelica är en svensk framgångssaga. 2 kommentarer

DEBATT
Helena Fredenberg

”Skräm inte kvinnor att bli ingenjörer”

DEBATT. Om den skepsis som drabbar kvinnliga ingenjörer även möter alla som inte är blonda och blåögda, då kommer vi få stora problem med återväxten av ingenjörer, skriver Helena Fredenberg. 43 kommentarer

Navmotorn säker även på hal väg

Navmotorn säker även på hal väg

Elbilar med motorer monterade i hjulen, navmotorer, är en utmaning för konstruktörerna, inte minst när det gäller trafiksäkerheten. 36 kommentarer

Mistral

Ingen leverans av Mistral

Frankrikes president François Hollande vägrar leverera landstigningsfartyget till Ryssland i nuläget. 38 kommentarer

Så bra funkar 
digitala låset

Så bra funkar digitala låset

NY TEKNIK TESTAR. Att låsa upp utan nyckel kräver sin mobil. 27 kommentarer

Skulle led-lampor spara enerig i Norrland på vintern, undrar Ny Tekniks läsare.

Spar led-lampan energi?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked till de som undrar i Ny Tekniks läsarfråga. 106 kommentarer

Se långtradaren hoppa

Se långtradaren hoppa

När en långtradare satte hopprekord flög den samtidigt över en Formel 1-bil. 9 kommentarer

Nya tester ska visa dieselbilars rätta utsläpp

Testerna av dieselbilarnas utsläpp kommer framöver visa mer verkliga värden då nya riktlinjer för att testa lätta fordon är på väg, uppger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden. 38 kommentarer

Jawbones nya träningsarmband UP3

Här är årets julklapp

Teknik för de som svettas. 3 kommentarer

Vasakronan bygger fyra laddparker

Vasakronan bygger fyra laddparker

Fastighetsbolaget Vasakronan bygger 66 laddplatser för elbilar i fyra laddparker i östra Svealand. 18 kommentarer

Ett 19 år gammalt konstruktionsfel tros vara orsaken till att två tåg nära på frontalkrockade den 4 november. X2000 på bilden är inte det som omnämns i artikeln.

19 år gammalt fel satte tågen på kollisionskurs

En serie osannolika omständigheter avslöjade ett 19 år gammalt konstruktionsfel när två tåg möttes på samma spår utanför Strömtorp. 9 kommentarer

Här är världens största containerskepp

Här är världens största containerskepp

Det har även världens största motor. 28 kommentarer

Svenskt stålpris till världens största dumper

Svenskt stålpris till världens största dumper

Vitryska Belaz som bygger världens största gruvdumper får SSABs Swedish Steel Prize för sin nykonstruktion av axelupphängningen. 4 kommentarer

Varning! Stötande innehåll!

Varning! Stötande innehåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 46 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Efterlysning: Sveriges 33 
hetaste nya teknikbolag
33-listan

Efterlysning: Sveriges 33 hetaste nya teknikbolag

För åttonde året går Ny Teknik och Affärsvärlden på jakt efter entreprenörerna som vill lyfta både sina företag och Sverige som innovationsland. Nu vill vi ha din hjälp.

Susanna Baltscheffsky

Hitta morgondagens överraskningar

LEDARE. Nominera till 33-listan du också. 2 kommentarer

Atlas Antibodies

Succébolagets bästa tips för att lyckas

Atlas Antibodies har lyckats gå med vinst efter två år.

Nominera ditt favoritföretag

Var med och skapa årets mest relevanta lista. 2 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Forskaren Erik Lambin har undersökt det mesta via satelliter.

Satelliter i miljöns tjänst

Eric Lambin är forskaren med överblick.

Navigera rätt på relationskartan

Navigera rätt på relationskartan

”Vi svenskar anses vara alltför rakt på sak” menar utlandsexperten.

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt att hålla sig frisk.

Förarlösa truckar på Systemair i Skinnskatteberg.

Förarlösa truckar leds på nytt spår

Det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu.

Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 10

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 6

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Så viker du rekordplanet

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se