Nu rullar Volvos DME-lastbilar

Första tankstället för bio-DME invigdes i Kungens kruva.

Tipsa en vän om en artikel

Nu rullar Volvos DME-lastbilar

I går invigdes det första tankstället. I morgon öppnar den första bränslefabriken. Och på vägarna rullar nu de fem första, kommersiella Volvolastbilarna som drivs med biodrivmedlet DME.

Annons
Nu rullar Volvos DME-lastbilar

I morgon torsdag invigs den första fabriken för bio-DME i Piteå.

Nu rullar Volvos DME-lastbilar

Lars Mårtensson

De fem DME-lastbilarna kommer att rulla i södra Stockholm där det första tankstället för bio-DME invigdes i går, tisdag.

Bränslet kommer från företaget Chemrec som i morgon torsdag officiellt inviger världens första fabrik för bio-DME i Piteå.

- För att ett nytt bränsle ska kunna etablera sig krävs produktion, distribution och anpassade fordon. Nu har vi alla tre delarna på plats i ett unikt samarbete som är väldigt spännande, säger Volvo Lastvagnars miljöchef Lars Mårtensson.

Volvo har utvecklat tunga fordon som drivs med DME sedan slutet av 1990-talet. Det finns flera skäl till att bränslet är attraktivt enligt Lars Mårtensson.

- Det är ett väldigt bra dieselmotorbränsle. Det är energieffektivt och har väldigt låga utsläpp. Jämfört med diesel minskar koldioxidutsläppen med 95 procent om fordonet drivs med bio-DME.

För att kunna köras på DME har lastbilarna fått en ny tank där bränslet förvaras flytande vid 5 bars tryck.  Anpassningar har också gjorts av insprutningssystemet och programvaran för motorstyrningen. Även bränslepumpen har bytts ut.

De första lastbilarna kommer att kunna gå 40 mil på en tank DME.

- I framtiden ska de kunna gå runt 100 mil på en tank, säger Lars Mårtensson.

Under hösten kommer ytterligare tre tankställen att öppnas i Göteborg, Jönköping och Piteå. Alla DME-tankställen drivs av oljebolaget Preem som deltar i projektet vid sidan av Volvo och Chemrec.

Totalt kommer tio Volvo-lastbilar  att rulla i projektet som pågår under två år och som finansieras av EU, Energimyndigheten och de deltagande företagen.

Efter det sker en utvärdering. För att det ska bli en satsning på DME i stor skala krävs bland annat fler anläggningar för att tillverka bio-DME.

Chemrecs pilotanläggning som invigs i morgon torsdag i Piteå har en kapacitet på fyra ton per dag.

- Det räcker mer än väl för att försörja fordonen i det här första testet, säger Patrik Löwnertz, marknadschef på Chemrec.

Bränslet tillverkas genom förgasning av svartlut, en energirik restprodukt från massatillverkning. Även om invigningen av pilotanläggningen sker i morgon kommer själva tillverkningen igång först i november. Till en början kommer därför lastbilarna att tankas med DME som görs av naturgas.

Chemrec planerar också en storskalig anläggning för bio-DME i anslutning till Domsjö fabriker i Örnsköldsvik med en kapacitet på 100 000 ton per år.  Den kan dock stå klar tidigast 2014.

Marie Alpman

Fakta Dimetyleter

DME står för dimetyleter och när bränslet framställs ur biomassa kallas det bio-DME. DME kan även framställas av naturgas.

Vid Chemrecs fabrik i Piteå tillverkas bio-DME av svartlut, en energirik, trögflytande bioprodukt från massaindustrin. Svartluten förgasas och bildar syntesgas som sedan omvandlas till DME i två katalytisk steg.

Bränslet är en gas men omvandlas till vätska redan vid ett lågt tryck på fem bar. DME både lagras och transporteras i vätskeform. Hanteringen liknar den för gasol.

Bio-DME som bränsle i en dieselmotor ger lika hög verkningsgrad och en lägre ljudnivå jämfört med traditionella motorer. Jämfört med diesel ger bio-DME 95 procent lägre koldioxidutsläpp. Förbränningen ger dessutom mycket låga utsläpp av partiklar och kväveoxider.

Energiinnehållet är 28 MJ/kg jämfört med 43 MJ/kg för diesel.

DME från naturgas används i dag som drivgas i sprayflaskor och för skumning av skumplast. Men DME från naturgas eller kol används också i flera länder som drivmedel.

Marie Alpman Av: Marie Alpman
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

61 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
61
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Mattias Carlsson, Försäkringsarkivet

Bank-id blir hinder för jämförelsesajt

Försäkringsbolagens aviga inställning till bank-id sätter käppar i hjulet. 4 kommentarer

Utländsk e-legitimation blir svensk

Till sommaren ska det gå att elektroniskt lämna anbud i en offentlig upphandling inom hela EU.

Google cardboard vr-glasögon

VR i plast istället för kartong

Sökjätten Google tar ytterligare steg in i den virtuella världen. Nu ska företaget ersätta sina kartongbrillor.

tre vita hönor

Höna godkänd som läkemedelsproducent

TEKNIKSVEPET. Genmodifierad höna, sop-forskning och trådlös billaddning.

Den klassiska svävarmodellen SR.N4 fotograferad 1973.

60 år av svävande historia

TEKNIKHISTORIA. Svävarna har spelat en viktig roll under historien och används än i dag. Det här är berättelsen om hur. 16 kommentarer

Kök med spis och köksfläkt

Varför skippa köksfläkt?

TEKNIKFRÅGAN. Vad är fördelen med att låta stekoset gå ut i ventilationstrummorna mot att filtrera närmast spisen? 45 kommentarer

Ericsson-logga och bild på Hans Vestberg

Ericssonchefen: Vi ska bli etta på 5g

Ericssonchefen drog massor av tungviktare till sitt frukostseminarium på IVA. Själv tycker han den typen av framträdande är en mardröm. 11 kommentarer

Ericsson öppnar inkubator i Silicon Valley

Inkubatorn Ericsson Garage i Kista får uppföljare i Silicon Valley. 2 kommentarer

Annons
Peder Fjällström och skrämdump från Slack

Veckohandlar med kontorets chattapp

Med Slack som familjechatt håller Peder Fjällström koll både på barnen och på veckohandlingen. Nästa mål är att få programmet att fungera också som automatisk läxhjälp. 8 kommentarer

Första väteplasmat från fusionsreaktorn Wendelstein 7-X

Första väteplasmat från fusionsreaktorn Wendelstein 7-X

För första gången förvandlades vätgas till extremt het väteplasma i fusionsreaktorn Wendelstein 7-X i Greifswald. 59 kommentarer

Så fuskade "motorcyklisten"

Elmotorn på 200 W är så designad att den kan byggas in i ramen under sadeln.

Hur är det möjligt att dölja en motor med batteri i en tävlingscykel?

Foto av Pluto med karta över området där kullarna befinner sig.

Plutos flytande kullar får sin förklaring

TEKNIKSVEPET. Rymden, ett återuppväckt skepp och Visas nya planer.

Grafik ögver spionprogram. Av: Jonas Askergren

Spionprogram kan tillåtas för att stoppa terrordåd

Efter terrordåden i Paris vill regeringen ge Säpo och polisen rätt att använda ”hemlig dataavläsning”. 107 kommentarer

Tyst om trojaner i Danmark – efter 14 års användning

I 14 år har dansk polis använt trojaner för att kartlägga brottsmisstänkta. Men lite är känt om hur metoden fungerar. 6 kommentarer

Beslut om effektskatten dröjer

Beslut om effektskatten dröjer

Vattenfalls krav på slopad effektskatt fick inte något gehör på Energikommissionens möte på torsdagen.-Vi ska först ta fram egna fakta, säger energiminister Ibrahim Baylan till Ny Teknik. 165 kommentarer

Ola Winqvist (till höger), överläkare och prisad innovatör, har utvecklat en ny teknik för att rena blodet från den typ av vita blodkroppar som driver på inflammationer i kroppen. I förgrunden Christian Lundgren.

Cellfälla nytt vapen mot autoimmuna sjukdomar

Den nya svenska metoden att behandla autoimmuna sjukdomar kan komma ut på klinikerna nästa år. 17 kommentarer

Följ GET blog här

Även få människor kan göra stor skillnad

#GETblog Alice Marshall om första steget för att lyckas göra teknikbranschen jämställd. Läs senaste inlägget i Googles blogg

Exempel på id-kort

Stopp för fejkad adressändring

Skatteverket kommer att göra systemet för adressändring säkrare. Syftet är att hindra identitetskapning. 36 kommentarer

DEBATT
Glöm att tåget kan ersätta flyget. Det är biljettpriset som avgör hur vi reser, skriver debattören.

”Svårt begripa fixeringen vid flyg”

REPLIK. Håll ner farten, rusta upp och behåll hyfsad trafik på stambanorna. Och glöm att tåget kan ersätta flyget. 155 kommentarer

Larm om vibrationer i Hallandsåstunneln

Larm om vibrationer i Hallandsåstunneln

Trafikverket har sänkt hastigheten genom Hallandsåstunneln efter larm om vibrationer. 23 kommentarer

SJ 3000 enda tåget som skakar

Skakningar har rapporterats från tåg som kör genom nybyggda Hallandsåstunneln. De tåg som har drabbats av problemet är av samma typ. 15 kommentarer

Ericsson-logga

Ericsson lovar snabbare 4g-nät

Ska uppgradera dagens 4g-nät till 1 Gbit/s. 48 kommentarer

Några få kan göra stor skillnad

Några få kan göra stor skillnad

Så kan tech-branschen bli mer jämställd.

Läs mer
Johan Bengtsson får Stora automationspriset och 80 000 kronor för sitt engagemang i att intressera unga för teknik och industrin.

"Vi fångar ungas
intresse för teknik"

Johan Bengtsson prisas för sitt engagemang. 7

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Microsofts kapsel sänks i havet

Microsoft sänker sitt datacenter i havet

Havsdjupet kyler Microsofts nya datacenter. 27

Paolo Macchiarini

KI-kirurgen utreds på nytt

Ny Teknik har följt historien om den omstridde Paolo Macchiarini. 31

Tidiga tecken på Alzheimers

Tidiga tecken på Alzheimers

Nästan 20 år innan Alzheimers drabbas hjärnan av inflammatoriska förändringar. 11

Nya arter upptäckta i djuphavsstudie

Nya arter upptäckta i djuphavsstudie

Fjärrstyrt undervattensfordon ger ny insyn i havets hemligheter. 1

Joggare

Nio av tio friluftsplagg innehåller miljögift

”En tickande miljöbomb”, menar Greenpeace. 4

Malariamygga

Miljardsatsning ska utrota malaria

Bill Gates och Storbritanniens finansminister satsar mot malaria. 7

Klassiska medarbetarsamtal funkar inte för att styra medarbetarna, menar experten.

”Medarbetarsamtal är verkningslösa”

KARRIÄR. Ett förlegat sätt att försöka styra medarbetarna, anser experten. 3

Tjej som spelar dataspel

Dataspelande kan ge bättre engelska

Ny studie: Gamers får bättre betyg i engelska än de som inte spelar. 12

De bytte jobb med varandra

De bytte jobb med varandra

”De där” på byggfirman förvandlades till ”vi”.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka!

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Skärmen visar vägen framför lastbilen.

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se