De gör jobbet lättare för fordonsindustrin

2015-10-13 05:00 Fredrik Karlsson  

Flexprops specialitet är struktur till fixturer för att använda på robotar. Med kompositer lättar de vikten väsentligt. Halmstadsföretagets lösning håller på att spridas till produktionslinor över hela världen.

Resan började egentligen för flera decennier sedan med Karl-Otto Strömbergs seglingsintresse, specialiseringen på kompositer och propellerföretaget. Men låt oss direkt hoppa förbi detta, den smärtsamma konkursen och omstarten som företagare.

År 1999 är en milstolpe i Flexprops företagshistoria.

– Då blev vi kontaktade av Volvo i Umeå, berättar Karl-Otto Strömberg när han tar emot i företagets lokaler ett stenkast från flygplatsen i Halmstad.

Det är genom att de gjort sig ett namn i produktionskretsar i Sverige som vi tipsats om företaget. Karl-Otto Strömberg bjuder på stenugnsbakat bröd och kaffe.

– Volvo hade en vision om att bygga lastbilshytter på ett nytt sätt och de ville att vi skulle utveckla teknik för det, säger han.

Fixturerna var stora, klumpiga saker, 3 500 kilo och väl förankrade i golvet. Volvo ville vända på flödet och i stället för att hytten gick till fixturen så skulle fixturen komma till hytten, allt med hjälp av vanliga industrirobotar, och de ville ha Karl-Otto Strömbergs hjälp med den bärande strukturen till fixturen.

– Vi fick 60–70 kilo på oss. Och lyckades. Vi sänker ofta vikten med faktor tio men med bättre prestanda, aldrig sämre.

Fabrikslokalerna är bara några år gamla. Ljusa, luftiga och välstädade. Några löpande band är det inte tal om. Produktionschefen Jocke Pettersson och montören Magnus Plantin står med plasthandskar på och skruvar ihop kompositplattor. Det ser snarare ut som prototyptillverkning än effektiv produktion.

– Vi tillverkar unika produkter men det är ändå en form av serietillverkning med ett tydligt flöde, protesterar produktionschefen Jocke Pettersson och börjar visa.

Materialet kommer in till planbordet som är flaskhalsen i flödet. Där skruvas kompositplattorna ihop för att se att allt passar. Sedan skruvas det isär och byggs ihop igen med lim. Därefter följer slutmontering av den bärande, lättviktsstrukturen, målning, mätning, packning och utleverans.

Hur är det att vara produktionschef när du själv är halva personalstyrkan?

– Hela nätverket av underleverantörer är också en del av vår produktion, deras arbete måste också vara effektivt, säger Jocke Pettersson.

Leverantörsnätverket är en del i Flexprops idé om hur verksamheten ska drivas. Samarbetspartner finns både i utlandet och i närområdet. Men så mycket mer får vi inte veta om de företagen. Det är en hemlighet vilka de är. Men alla är specialister inom sina områden, exempelvis den leverantör som tillverkar plattorna i kolfiberkomposit. Plattorna får sedan rätt storlek med vattenskärning innan de levereras till monteringen i Halmstad.

– Vi vill gärna växa och omsätta mer men ska vara små. Vi ska inte ha någon jättestor produktion här utan är specialiserade och bygger in vår kompetens i produkterna, säger Karl-Otto Strömberg.

Kärnkompetensen stavas kompositer.

Karl-Otto Strömberg har jobbat med kompositer sedan 1985, Jocke Pettersson har specialutbildning inom området och 26 års yrkeserfarenhet. Magnus Plantin har 20 års erfarenhet av att bygga i komposit och konstruktören Mathias Pettersson, egentligen konsult, har även han flera års erfarenhet.

Det krävs för att ta fram nya lösningar för världens produktionslinor – med rejält sänkt vikt och extremt snäva toleranser.

För att lyfta karosser, flygplansdelar eller annat krävs traverser eller robotar. De förses med gripdon men sedan med någon form av fixtur för att hålla fast exempelvis karossen. Och det är den bärande strukturen till fixturen som Flexprop gör.

– Monteringssituationen är betjänt av att man inte flyttar runt en massa tunga grejer. Flexibiliteten i produktionen ökar och man kan planera produktionen på ett helt nytt sätt, säger Karl-Otto Strömberg.

Men världsmarknaden skrek inte efter Flexprops nya lösningar, trots leveransen till Volvo i Umeå. Audi skickade i alla fall fyra personer till Umeå med resultatet att lättviktsstrukturerna från Halmstad är standard inom hela Volkswagen-koncernen, VAG Group.

Dock var inte heller detta den stora succé man drömt om. Visst uppskattade Volkswagen lösningarna, verkligen, men ytterligare tre leverantörer bjöds in att lämna anbud på liknande lösningar.

– Vi har fått mer konkurrens än nödvändigt, säger Karl-Otto Strömberg och skakar på huvudet. Vi har visserligen patent på våra lösningar men det finns alltid sätt att runda det och de andra företagen får en enklare utvecklingsresa.

Trots den pågående Volkswagen-skandalen är kunden ett bevis för vad Flexprop kan och en väg till fler affärer, framför allt hos bil- och flygplanstillverkare. Inom flygindustrin pågår mycket arbete för att lätta vikten och öka produktiviteten. Flexprop är involverade genom ett nära forskningssamarbete med Saab Technology.

Företagets omsättning har ökat kraftigt och var drygt 7 miljoner kronor år 2014.

– Vårt uttalade mål är att omsätta över 100 miljoner kronor, men marknaden för tekniken är mycket större än så.

Vi har hunnit till eftermiddagskaffet i Halmstadsfabrikens kombinerade entré, kontor, och fikahörna. Karl-Otto Strömberg, sträcker sig efter sin resväska. Han är i en intensiv period. Kunder och konferenser väntar honom i Manchester, Laxå och Seattle. Bland annat.

– Det är min uppgift att åka ut och träffa kunder, förutom att konstruera lite förstås, säger han och fortsätter sin missionsresa i lättviktskonstruktioner.

Fler teknikföretag i huset

  • Flexprop är specialiserade på kompositer och gör bärande strukturer till fixturer i lättvikt. De används vid produktions- linor.
  • Förutom Flexprop finns ytterligare två teknikföretag i samma lokaler.
  • Semtech som drivs av Anders Andersson gör mätutrustning till kopparsmältverk och levererar till samtliga världsdelar.
  • Comprack drivs av Lars Bårdén och gör gallergrindar till vattenkraftverk för att inte skräp eller fisk ska åka in i kraftverken.

Få senaste nytt om automation!

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt