Övriga nyheter

De gör jobbet lättare för fordonsindustrin

Även flygindustrin är en stor kund för Flexprop. Foto: Anders Andersson
På planborden skruvas strukturerna först ihop torrt för att sedan plockas isär och därefter byggas ihop med lim. Här håller montören Magnus Plantin och produktionschefen Jocke Pettersson i (bakgrunden) på med arbetet. Foto: Anders Andersson
Vid en första anblick ser det ut som prototyptillverkning – men produktionschefen försäkrar att det finns ett väl genomtänkt flöde. Foto: Anders Andersson
Karl-Otto Strömberg som är vd diskuterar konstruktionslösningar med Jocke Pettersson. Foto: Anders Andersson
Här är en bärande struktur till en fixtur klar för leverans till en produktionslina. Foto: Anders Andersson
Även flygindustrin är en stor kund för Flexprop. Foto: Anders Andersson
Kompositplattorna köps in från en underleverantör. Foto: Anders Andersson

Flexprops specialitet är struktur till fixturer för att använda på robotar. Med kompositer lättar de vikten väsentligt. Halmstadsföretagets lösning håller på att spridas till produktionslinor över hela världen.

Publicerad

Resan började egentligen för flera decennier sedan med Karl-Otto Strömbergs seglingsintresse, specialiseringen på kompositer och propellerföretaget. Men låt oss direkt hoppa förbi detta, den smärtsamma konkursen och omstarten som företagare.

År 1999 är en milstolpe i Flexprops företagshistoria.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här