Dataintrånget blev dyrt för brittiska Talk Talk

2016-02-03 09:18 Monica Kleja  
Dido Harding, vd för Talktalk Foto: Anthony Devlin / TT

Dataintrånget som drabbade den brittiska tele- och bredbandsoperatören Talk Talk i höstas kostade skjortan. Bolaget förlorade cirka 780 miljoner kronor. Tusentals kunder försvann.

Talk Talk utsattes i oktober för ett stort och varaktigt dataintrång som innebar att 157 000 kunders bank- och personuppgifter rann ut ur bolaget.

I går tisdag redovisade man notan. Kostnaderna för IT-angreppet uppgår till 60 miljoner pund, eller 780 miljoner svenska kronor.

Det är nära dubbelt så mycket som telekomföretaget i november i fjol beräknade de extra utgifterna till.

Sammantaget tappade bolaget 101 000 kunder under sista kvartalet och fram till den 31 december. Av dessa anses 95 000 bero på dataintrånget.

Av företagets omkring 4 miljoner kunder valde 489 000 att acceptera ett erbjudande om att få gratis uppgraderingar av sin programvara, för att åtgärda säkerhetsbristerna.

Enligt bolaget kunde man dock redan för januari månad i år se en återhämtning och en positiv vinstökning.

-Det är uppmuntrande att se att affärerna återgår till det normala efter ett utmanade kvartal som dominerades av cyberattacken, säger Talk Talks vd Dido Harding i en kommentar.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt