Konstruktör fälls för Kistaraset
Publicerad
15 januari 2010 14:28
34 kommentarer
Senaste av Tekniker 21 januari 2010 23:09
Konstruktören på Cremona döms till villkorlig dom och böter och Cremona åläggs att betala 1,5 miljoner kronor i bötet. Det blev domen efter dödsraset i Kista.
I dag, fredag, meddelade Solna tingsrätt sin dom efter Kistaraset sommaren 2008 som dödade en person och skadade två.
Fyra personer stod åtalade för arbetsmiljöbrott och tre företag krävdes på företagsbot i miljonklassen.
Men de enda som fälls för olyckan är konstruktören som ansvarade för projektet på konstruktionsfirman Cremona, samt företaget Cremona.
Det var hos konstruktionsfirman som avväxlingsbalken gavs ett felaktigt liv, vilket orsakade raset.
Konstruktören fälls för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död och arbetsmiljöbrott genom vållande till kroppsskada. Hon ådöms att betala 100 dagsböterà 150 kronor, samt skadestånd till änkan och barnen till den montör som avled i raset med totalt drygt 46 000 kronor plus ränta.
Åklagaren hade yrkat på att konstruktörens brott skulle bedömas som ett grovt brott, men tingsrätten delar inte den bedömningen. Det finns vissa förmildrande omständigheter, skriver domstolen, bland annat att hon inte har haft uppsåt och att hennes arbetssituation vid tillfället var mycket pressad.
Läs hela artikeln i Byggvärlden
Ny Teknik Jobb
- Projektledare fastigheterAberdeen Property Investors AB
- Driftingenjör Akademiska Hus
-
Mark- och exploateringsingenjör
- StandardiseringssamordnareLantmäteriet
-
Gatuingenjör
- Två vattenhushållare- ingenjörer/hydrologerÅngermanälvens Vattenregl Företag
-
Avfallsingenjör
-
Drift- och underhållstekniker
-
Huvudprojektledare
Nyheter/Bygg
- Med Epicors affärssystem kan du uppnå en låg TCO - på riktigt.En färsk rapport från Aberdeen Group visar att Epicors kunder överträffar genomsnittet både när det gäller TCO och ROI.
- Ny kombikylare MMC från KTR.En kombinerad kylare för olja, vatten och luft i samma enhet. Kombikylaren har sitt användningsområde särskilt i applikationer för mobil hydraulik.
- Modulärt DC system.konvektionsskylt N+1 system för 24V up till 125Vd.c. utspänning. 250W - 3kW i ett 19" subrack från Polyamp.
- Upplev fördelarna med digitala prototyper.Autodesk ®Inventor® hjälper dig att ta steget till digitala prototyper.
- Missa inte årets seminarium! För Dig som vill veta mer om Industriell Datakommunikation, välkommen att anmäla dig till vårt kostnadsfria halvdagsseminarium.
- Ny prisvärd värmekamera, 19.950 sek.Kimo instrument lanserar Flir i5. Möjlighet att kostnadsfritt låna för utvärdering.
- AS-i gör säkerhet enkelt.Med AS-i bygger man flexibla skyddssystem som är enkla att modifiera och minimerar kabeldragningen.
- Internationella patent.Vi har ett stort globalt nätverk och kan de internationella patentreglerna.
- Gratis handbok i termografi !Boken tar upp det viktigaste vid värmefotografering. Teori - praktisk användning - tips m.m. >>
- Mitec Instrument.Vi levererar kompletta lösningar inom dataloggning och fjärrmätning.
- Annonsera »
- Se alla annonser »
- Starta elinstallationsfirma.Som ytterst ansvarig behöver du allmän behörighet. Distans/lärarledd
- Kundorientera på riktigt !Certifierad process- & verksamhetsutvecklare. Verksamhetsutveckling styrd av kundernas behov. Ny utbildning!
- Vi ses väl på underhållsmässan?Kom och träffa Idhammar AB i monter B01:23 på Svenska Mässan i Göteborg den 9-11 mars!
- Lär solenergiteknik!Ettårigt magisterprogram i solel, solvärme/pellets m.m. erbjuds av Högskolan Dalarna.
- BiTA – utbildningar inom ITSM, ITIL, MOF och ISO 20000.BiTA erbjuder Sveriges bredaste kursutbud inom IT Service Management, ITIL, MOF och ISO/IEC 20000.
- NYTT OM BIOGASENS KLIMATNYTTA.Biogas från avfall ger 95% lägre utsläpp av växthusgas jämfört med bensin, visar forskning från LTH.
- ADVETA TeknikutbildningarEl, elektronik, behörighet, BB2,BB1, AB, automation mm, Stockholm, Göteborg, Malmö Distans/lärarledd
- Lär dig CAD!Anmäl dig till vårens CAD-kurser nu! Välj bland AutoCAD, Inventor, 3ds MAX, SolidWorks m fl.
- Tekniska högskolan vid Linköpings universitet !Ny utbildning! Civilingenjör i medicinsk teknik.
- Skog och träingenjörer får bra jobb !Utbildningen är unik i Sverige just nu med distansmöjligheter och bredden i utbildningen från skog till färdig produkt.
- Utveckla nya produkter !Mekatronik suddar ut gränsen mellan maskin data och elektronik och skapar helt nya produkter.
- Projektledaren i den agila processen. Seminarieserie i 5 delar - Start 29 mars.Behövs förarbete i agila projekt? Kommunicera lättrörliga krav. Kvalitet genom Lean - en projektledares perspektiv, Projektet är slut. Dags att hämta hem effekten, Agila projekt behöver också projektledas - fast på ett annat sätt.
- Lean Produktutveckling 7,5 hpNya kursstarter i vår på Chalmers Industrihögskola. Klicka här för mer information.
- Annonsera »









Kommentarer
Senaste inlagd av Tekniker 21 januari 2010 23:09 Sortera: Senaste överst
Cheferna har inget ansvar - bevisligen
Cheferna brukar motovera sina höga löner med att de har ett så ohyggligt stort ansvar. Här ser vi ännu ett solklart bevis på att chefernas stora ansvar i praktiken är lika med noll. Den enda som dömdes var en enskild konstruktör, dvs den person som var allra längst ner i ansvarskedjan.
Att företaget i fråga inte i praktiken verkar ha något som helst kontrollsystem är tydligen snarast beundransvärt. Och att högsta chefen skulle ha något som helst ansvar för händelsen är naturligtvis helt uteslutet. En VDs ansvar idag är endast att lyfta en möjligast hög lön plus bonus.
Svar till Ann Svarig
Jag har svårt att förstå ditt resonemang. Självklart har företaget ett ansvar och de har ju också ålagts en företagsbot på 1,5 miljoner (vilket inte framgår av ovanstående artikel). Men om brottsrubriceringen är "vållande till annans död" så har jag svårt att se varför VD:n skulle bli åtalad om denne inte varit inblandad i projektet.
SvaraSvar till Ann Svarig
Hur har du tänkt att en VD skall kunna kolla och godkänna samtliga företagets hållfasthetsberäkningar, balkar samt byggmaterial?
SvaraSvar till Ahab
Det är naturligtvis orimligt att VD skulle göra detta. Men det är hans ansvar att det finns ett kvalitetssystem, att personalen är utbildad i detta och att se till att det tillämpas.
SvaraDärav företagsboten, får man anta. Det personliga ansvaret kommer nog i fokus igen efter överklagande, kan man gissa.
Svar till Ahab
Konstruktören skall inte ha något ansvar, de här domen är strikt felaktig.
SvaraDe är konstruktörens chef som är ansvarig för att adekvat kontrollsystem finns. De är chefens chefs ansvar att chefen har möjlighet att driva ett sådant kontrollsystem. Någon har någonstans gjort fel, i detta fallet är de inte konstruktören.
Den som borde fällas är naturligtvis chefen. Förvisso är konstruktören ett klantarchle men de är inget som är brottsligt, de är däremot brottsligt att anställa en sådan person och inte kontrollera resultatet.
Det finns ett flertal likande internationella fall. I USA var de en gångbro som kollapsade och döda över 50 personer, i Singapore ett hotell, i Sydkorea ett köpcentrum. Alla tre fallen ledde till en kraftig översyn av sättet som byggnadshandlingar granskas och godkänds, och framförallt dokumenteras.
Detta är något som helt saknas i Sverige och även något många i branschen starkt motsätter sig.
Orsaken att branchen motsätter sig de är såvida jag för stått handlar om tillgänglighet på information. Etablerade företag kan sitta på all information och ägna sig åt kohandel med an konkurrerande icke etablerade företag har mycket svårt att konkurrera.
Även tågolyckan i eche (eller va de hette, i tyskland iaf) har en likande ansvarskedja, exakt hur de dömdes i slutändan vet jag inte
Vad säger man, jag tycker att den totala korruptionen i branschen är katastrof. Fallet bör drivas till högsta domstol för att belysa problem i näringen.
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
BRAVO!
SvaraKunde inte ha sgt det bättre själv.
Har de ingen process? Ingen kvalitetsansvarig? Godkänns inte dokumentena? Domen är skandalös och strider mot allt som är bruk och sed. Sverige ter sig som ett u-land.
Svar till Ann Svarig
Rimligtvis bör konstruktörens ritningar granskas. Eller?
SvaraHur många har granskat ritningarna? Har någon kollat att konstruktionen uppfyller byggnomfer? Hur stor belasting var konstruktionen dimensionerad för? Hur många av de som granskat konstruktörens ritningar har också godkänt konstruktörens ritningar? De som godkänt ritningar bör väl rimligen också ha en del av ansvaret.
Kan det vara så illa att ingen enda person granskat konstruktörens ritningar och att de bygger en stor galleria med okontrollerade ritningar. I så fall håller jag med den som nämnde något om att Sverige ter sig som ett u-land. Någon nämnde till och med något om korruption.
Svar till Tekniker
Kommer inte byggnadsnämnden in i bilden också, de ska ju godkänna riningar och hållbarhet mm?
SvaraSvar till elvrer
Det var förr det, det systemet är avskaffat sedan 90-talet, nu granskas inget längre.
SvaraSvar till Ann Svarig
Det finns ju krav på att en dimensioneringskontroll, beskriven i BKR och BSK, utföras. Den skall utföras av en person som inte tidigare deltagit i projektet, varför befogenheter att tillse att så sker är något en linjechef har. Men ingen under den lägsta chefen som ju endast har befogenheter i projektorganisationen. Därmed kan det ju rimligtvis inte någon som inte är linjechef vara ansvarig för att att detta sköts. Av resultatet att döma verkar det ju inte som om det skötts så bra, så att man kommit fram till att bara konstruktören skulle varit den som misskött sig verka ju konstigt.
SvaraSvar till Bo Gnat
Hela processen sköts genom så kallas självsanering, med hot om straff. Ganska vanlig metod i andra branscher, men när de rör sig om liv så tycker jag de känns ganska uselt.
SvaraNär straffen som i detta fallet är så lama, och dessutom riktad till någon som snarast kan beskrivas som ett offer (konstruktören) så visar de ju bara att de överhuvudtaget inte fungerar.
Detta visar om något att korruptionen i Sverige styr över liv och lem, ta fram en "scape goat" (konstruktören) medan domstolar, styrelsen, facket och (andra) kriminella organisationer håller varandra hand i hand och tjänar pengar.
Svar till Konstruktör
En VD är ansvarig för att företaget har ett system för kvalitetskontroll och att detta sedan också följs. Sedan har konstruktörens förman också ett ansvar för att godkänna ritningarna. En eventuell företagsbot ändrar inte på den ansvarsbördan.
SvaraSom vanligt i dagens samhälle är det den person som står allra längst ned i ansvarskedjan som blir straffad. Medan alla med chefstitlar går helt fria. I praktiken har en VD inget ansvar alls. Detta domslut är ett utmärkt exempel på den i verkligheten helt omvända ansvarsbördan.
Svar till A
Inte grisfarmarna heller. Vad blir nästa skandal?
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Klantighet är visst brottsligt om det drabbar någon annan vilket domen visat. Det är det som kallas för vållande eller i andra fall vårdslöshet. Det är också det som rätten ansett att konstruktören har gjort sig skyldig till. Fakta enligt artiklar i NT:
Svara1. Hon ändrade tjockleken i livet från 25mm till 7mm enligt henne pga att då borde producenterna inse att ritningen inte är en färdig tillverkningsritning.
2. Det finns ett med hennes handstil påskrivet dokument med egenkontroll förbockad. Ett likadant protokoll utan egenkontrolen förbockad påfanns också.
Om innehållet i artiklarna stämmer vad annat kan utfallet i räten bli?
Svar till Ahab
Alla system där en person ensamt kan göra fel som riskerar livet på många personer är orimliga.
Svara"1. Hon ändrade tjockleken i livet från 25mm till 7mm enligt henne pga att då borde producenterna inse att ritningen inte är en färdig tillverkningsritning."
So what, de va inte livtjockleken som döda byggarbetaren utan snarare tvärkrafts förstärkningen, uppenbarligen skulle du kunna göra exakt samma fel.
"2. Det finns ett med hennes handstil påskrivet dokument med egenkontroll förbockad. Ett likadant protokoll utan egenkontrolen förbockad påfanns också."
Spelar ingen roll om hon saknar befogenhet att skriva på dokumentet.
Konstruktören är på alla sätt som kan tänkas oskyldig, konstruktören skall nämligen omöjligen kunna göra ett misstag som dödar någon, om så är fallet, har någon annan gjort fel.
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
.... kan ju även tillägga om du verkligen tycker att de ska vara så att konstruktören har ansvaret, så får du nog backa de med att se till att konstruktörerna har BETYDLIGT högre lön än vad cheferna har.
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
"Alla system där en person ensamt kan göra fel som riskerar livet på många personer är orimliga."
SvaraVarför det? Sådana förhållanden finns ju i mängder av branscher? En persons gärningar kan ensamt riskera livet på många personer bland, lastbilschaufförer, piloter, processoperatörer, sjukvård osv osv. Finns mängder av exempel.
Ser inte varför det skulle vara orimligt i just fallet konstruktörer. Om det finns lagstadgade kvalitetssystem som företaget inte använt så bör naturligtvis även chefer bestraffas - men att konstruktören också bestraffas ser jag som självklart.
Det har för övrigt knappast med lön att göra. Även den mest lågavlönade konstruktör har naturligtvis samma ansvar för sitt arbete som chefen har för sitt.
Svar till Förståsigpåare
Håller fullständigt med dig. Jag tror mycket på det personliga ansvaret, i annat fall lever man i ett samhälle där alla skyller på systemet.
SvaraSvar till Ann Svarig
fattar inte vad ni gnäller..domens dom gäller.punkt. hon har brustit.
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Kan ju va så att kontrollsystem kostar pengar. Då gäller det att ha så lite såna som möjligt, vinstmaximering,du vet
Svarabötet -> böter
"1,5 miljoner kronor i bötet".
Korrigera stavning och ta gärna bort denna kommentar när det är klart.
Grovt
Det borde vara ett grovt brott!!Varför inte kallas för mord?tio års fängelse är väl en bra påföljd!!Hon har tagit en familjefars liv.De barnen får aldrig se sin pappa mer.Ritningar av detta slag borde dubbelkollas innan de sätts i bruk.Detta är skandal på högsta nivå!!
Svar till Industriman
Exakt hur blir det bättre om man slänger henne i fängelse? Hon är ju inte direkt farlig för samhället och oavsett om hon sitter i fängelse kommer inte han som dog komma tillbaka.
SvaraSvar till Industriman
Otroligt korkat resonemang.För att mord ska ha begåtts måste det finnas ett uppsåt.Mycket långsökt men dock tänkbart är att konstruktören hade riktat mord i sinnet när han konstruerade balken. Men bevisen, industriman, bevisen?
SvaraSvar till Industriman
Den enda vettiga påföljden jag kan komma på är ju att hon får skriva om några hålfftentor och göra några provkonstruktioner innan hon får fortsätta arbeta som konstruktör. Fast det är klart, ifall hon gjorde det med flit har du ju helt rätt.
Svaraubermensch?
Ritningar borde dubbelkollas. Varför gör dom inte det?
Är det kanske en "revival" av ubermensch-idealen som var så populära på 30-40 talet? Där konstruktören/personen ansågs defekt och offras så att att anhöriga skulle få äran-åter /hämndenbegär-tillfredställd.
.
Detta kan få långtgående effekter för hur säkerhatsfrågor hanteras och bör utredas ytterligare.
Svar till Martin
Jag tror att orsaken till att ritningar inte dubbelkollas beror på snålhet.
SvaraDet verkar vara konkurrens med låg kvalitet som gäller nu för tiden.
Visst finns det företag som försöker sig på att bygga energisnåla hus. Det är bra. Men konkurrens med låga underhållskostnader och kvalitet verkar vara sällsynt. Fuskbyggen verkar vara vanligare.
Bygg först och åtgärda sedan de brister som upptäcks vid besiktning, verkar vara det rådande arbetssättet i byggbranschen. Har sett många exempel på fuskbyggen. Exempelvis ett flertal stora svenska byggnader där det regnar in redan när byggnaderna var nya. Läckage som omgående måste åtgärdas. Tätskiktens livslängd verkar vara förbrukad redan i samband med byggnaderna invigning. Det är väl i och för sig inte så farligt med lite vatten. Men vad händer med sådant läckage som inte omgående upptäcks? Inträngande vatten som hamnar inne i väggar, tak och golv och som orsakar röta och mögel? Ni har kanske hört talas om "sjuka hus"? Det har i alla fall jag, men jag tycker att det verkar som om väldigt få i byggbranschen har gjort det. I alla fall verkar det så med tanke på att problemen med läckage och mögelhus (fuskbyggen) fortsätter att upptäckas och flera blir sjuka på grund av möglet.
Svar till Tekniker
Kontroll kostar pengar,gör bygget dyrare , nån annan får jobbet.
SvaraVilka är de ansvariga
Tycker att hela domen är märklig.
Såg ett nyhetsinslag för ett tag sedan där bilder visades på den havererade balken. Om det nu finns någon kontrollfunktion borde de upptäckt att den var för svag redan vid den kontrollen. Vidare borde både tillverkare och de som sedan monterat balken samt den eventuelle besiktningsmannen kunnat avgöra att balken var för svag. När man såg bilderna på balken syntes det att den mer eller mindre var för svag att bära sig själv. Livet på balken var bara 1-2 mm och jag har då personligen aldrig sett en balk med de dimensionerna med att så tunt liv.
Jag tycker personligen att någon på vägen borde ifrågasatt balkens hållfasthet eller är det dagens inställning där man inte vill lägga sig i nånting av slöhet eller rädsla för att få represalier som är orsaken?
Borde i alla fall vara någon mer än konstruktören som borde fått fan det som hände.
Svar till Fredrik Lindgren
Jag håller med dig.
SvaraMen de som får uppgiften att tillverka en viss balk, utför nog ofta bara sin arbetsuppgift utan att protestera.
Jag tror inte att det är så uppskattat med medarbetare som framför kritik mot kunders dokument. Det gäller nog snarare att jobba snabbt och billigt.
Sedan är det antagligen så att den person som tillverkar balken knappast insatt i hur balken skall användas ännu mindre insatt i vilka belastningar den kan förväntas utsättas för under sin livstid. Vilka belastningar balken kan förväntas utsättas för vid montering vet kanske inte tillverkaren av balken eftersom belastningarna kan variera beroende på vilken byggmetod som används och var i bygget balken kommer att monteras.
Svar till Tekniker
Domen visar tydligt på en sak: Det saknas rutiner och regler för att upprätthålla säkerheten. Åtminstone skulle en annan person utöver konstruktören ha granskat konstruktionen. Jag jobbar med signalanläggningar för järnvägen, och där finns ett helt annat säkerhetstänkande. Beställaren har krav på säkerhetsgranskning, den som granskar ska ha speciell behörighet etc. Det är ju helt olika branscher, men gemensamt är att dåliga konstruktioner kan orsaka olyckor.
SvaraSvar till STB
Tja regler finns väl i form av boverkets regelverk mm. Sedan är det en annan sak om byggföretag, konstruktörer och byggnadsarbetare följer regelverket eller inte. Vi kan i alla fall konstatera att konstruktören är den som bär ansvaret och som döms om/när något blir fel.
SvaraJag kunde aldrig drömma att det skulle kunna bli så illa med ritningsgransking på svenska företag. Bygga galleria med dokument som vare sig är granskade eller godkända. På alla ritningsblanketter jag använt (både företagsanpassade blanketter och standrardblanketter köpta i pappershandel) så har det ALLTID funnits fält på dokumenten där granskare och godkännare skall sätta sitt "bomärke". Visst har jag hört att utbildningsnivån har sänkts men jag har svårt att förstå att någon skulle ha kunnat ta sig igenom en ingenjörsutbildning utan att ha lagt märke till att ritningar skall granskas.
Vadå ansvar? Vad med kompensering till änkan?
Jag skäms som svensk över att våra lagar och tingsrättsdomar är så pass klena gentemot de som faktiskt tar skada. Genom slarv, stress och dålig kontroll har en person dött och flera skadats.
Vad är kompensationen till änkan som står kvar med sina barn? Jo, 46.000:- i skadestånd av konstruktören men INTE ETT ÖRE av företaget.
Jag blir skamsen, arg och nästan förtvivlad när jag tänker på hur uselt det här fungerar. Faan. Miljonskadestånd är väl rimligt när det är dödsfall och allvarliga personskader som uppkommer p.g.a. såna här missar?
Svar till Kjell
Jag håller med dig. Jag tycker att det bör svida för de som orsakar alvarliga olyckor. Byggfusk bör i vart fall inte vara så billigt att det finns uppenbar risk för att det skall kalkyleras med att det är lönsammare at betala ett eventuellt skadestånd än att bygga bra byggnader. Ett skadestånd bör kosta åtskilligt mera än vad ett företag kan förväntas tjäna på byggfusk. Att det bör vara dyrare är rimligt eftersm sannolikheten för att byggfusk upptäcka inte är hundraprocentlig.
Svara46.000:- är väldigt liten del av kostnaden för att bygga en galleria