• Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    1999. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Lars Bygdeman/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg

Tiden går – åsen består

En giftskandal med tätningsmedlet Rhoca Gil satte för elva år sedan stopp för landets mest skandalomsusande byggprojekt. Då hade projektet krupit fram i snigelfart i fem års tid. I dag räknar Banverket med att tunneln är klar 2015, till en kostnad på 10,5 miljarder. – Kan bli världens dyraste potatiskällare, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Annons

Ska Hallandsås-projektet fortsätta?

Se resultatet
  • Ja 78%
  • Nej 22%
Rösta
Verktyg

Hösten 1997 hade Banverkets platschef Sten Sjödahl och tunnelbyggarna på Skanska fått nytt hopp i de fåfänga försöken att stoppa det ständiga vattenflödet i den tunnelsträcka man borrat, sprängt och schaktat.

Det nya hoppet hette Rhoca Gil: ett franskt tätningsmedel som i upphetsningen aldrig testades utan bara injekterades i berget. Det fungerade. För första gången fick man kontroll på vattenflödet på de ställen där medlet testades.

1,4 miljoner ton hann man spruta in innan döda fiskar i bäckar och vattendrag flöt upp till ytan och kor på åsen insjuknade och dog.

Rhoca Gil, visade det sig, innehöll giftet akrylamid.

”Nu dör Hallandåsen”, skrev Expressen på förstasidan en dag i slutet av november 1997 och följde upp med sex sidor inne i tidningen.

Einar Persson, före detta kommunalråd i Båstad och en av dem som under 1980-talet var med och drev igenom tunnelbygget, var bekymrad. Han skakade på huvudet när Ny Teknik visade upp Expressen för honom, sa att han kände fruktodlare i närheten av Hallandsåsen som inte fick ett enda äpple sålt den här hösten.

Einar Person, en gång i tiden Båstads starke man, var bekymrad och ångerfull. Han hade bara tänkt på sin kommun som behövde en ny järnvägsstation, när han kämpat för att få en tunnel så nära Båstad som möjligt.

– Visst är jag besviken, sa han. Men vi som var pådrivare för tunnelbygget var inriktade på att hela kalaset skulle kosta några hundra miljoner.

Dessutom var man inte på de klara med hur åsen – som egentligen är en urbergshorst – såg ut i sitt inre. De tidiga utredningarna bortsåg nästan totalt från att man skulle stöta på problem. Inga tekniska svårigheter, inga miljöproblem, bara blåsa på. Det fanns de som varnade. Ändå bestämdes att tunneln skulle stryka sig intill Båstad, där åsen är som sämst. Alternativa dragningar längre österut, där de geologiska förutsättningarna är bättre, avfärdades i utredningarna från 1980-talet.

När den första tunnelborrmaskinen sattes in i maj 1993 hade en ny utredning kommit fram till att hela projektet skulle kosta runt en miljard kronor, uppemot 1, 3 miljarder i värsta fall.

Men det gick snett från första sekunden när man, under den pampiga invigningen, satte in borren vid det norra påslaget nära Båstad. Maskinen vägrade starta.

Några månader senare, i juli, hade entreprenören Kraftbyggarna borrat 13 meter in berget. Där var det tvärstopp. Borren sjönk i lervällingen.

När Ny Teknik några veckor senare besökte tunnelbygget var platschefen Stig Östfjord fly förbannad och den långa tunnelborrmaskinen låg som ett stelnat urtidsmonster utanför tunnelöppningen.

Stig Östfjord var upprörd över att förhandlingarna med uppdragsgivaren Banverket inte ledde någonvart, trots att projektet kört fast. Han talade om bristfälliga utredningar om åsens verkliga beskaffenhet, att han och Kraftbyggarna aldrig fått veta hur dåligt berget verkligen var, att vattenflödet från tunnelväggarna hade en nästan skrämmande kraft.

– Vi kunde inte veta att berget var så dåligt, sa han.

Men Atlas Copco, som hade levererat tunnelborrmaskinen, hade varnat Stig Östfjord och Kraftbyggarna. Maskinen var byggd för att borra i hårt berg, inte i den sörja som Stig Östfjord stod inför. Många anser att Kraftbyggarna gjorde en vild chansning när man satte in en sådan borrmaskin.

Efter bara ett års traditionellt borrande, sprängande och schaktande hade Kraftbyggarna lyckats försena projektet med två år. Det var komplett ohållbart, mätt i både tid och pengar. Kraftbyggarna kastade in handduken, och 1995 gick uppdraget över till Skanska.

Den nya entreprenören fortsatte att försöka spränga och schakta sig genom åsen och fick upp ett högre tempo än Kraftbyggarna – till priset av sänkt grundvatten, sinande brunnar, en ständigt överskriden vattendom och tilltagande konflikter med ortsbefolkning och Båstad kommun.

Kostnaderna sköt i höjden och tidpunkten för när tunneln skulle vara färdigbyggd flyttades fram flera gångar.

När Skanska på våren 1997 kom i kontakt med det geléliknande tätningsmedlet Rhoca Gil hade man totalt misslyckats med att få tätt i tunnlarna.

– Vi har provat Rhoca Gil på en kort sträcka och det har fungerat bra. Vi får se hur det fungerar på andra ställen, sa Banverkets platschef Sten Sjödahl till Ny Teknik efter de första försöken med den franska akrylamiden.

Resultatet blev den kanske största giftskandalen i landets historia och ett av de längsta byggstoppen genom tiderna.

Att det var byggstopp mellan 1997 och 2005 betydde inte att allt jobb låg nere. Det uppstod ett vänteläge. Åsen sanerades från gifter, det tätades, gjordes nya utredningar om geologi, miljö och kostnader. Chefer ställdes inför domstol, vissa dömdes, andra frikändes. Man tillsatte en miljögranskningsgrupp, bytte ut platschefen Sten Sjödahl mot den mer diplomatiske Christer Möller. Banverket visade friskt mod och tillsatte Björn Gillberg som miljökontrollant. Frispråkig kunde han vara. Efter ännu ett giftutsläpp och fiskdöd sommaren 1993 kallade han projektet för ”en skam för svenskt ingenjörskunnande”.

– Det är inte rimligt att jag ska behöva sitta uppe på åsen med hagelbössa och videokamera för att kontrollera hur de utför jobbet, sa han till Ny Teknik i den vevan.

Med ”de” syftade han på Banverket och den nya entreprenören, det svensk-franska konsortiet Skanska-Vinci.

Nya utredningar, långt mer omfattande än tidigare, visade att det mest svårbearbetade området, Möllebackzonen, måste frysas, en oerhört dyr metod. Det skulle också bli nödvändigt att täta och förstärka tunnelväggarna med prefabricerade ”ringar” av betong. Dessutom var det bäst att borra tunneln i stället för att spränga och schakta. Borrningarna måste dock göras med en maskin, 240 meter lång, specialbyggd för förhållandena i åsen.

Maskinen, som fick heta Åsa, kom i delar från den tyske leverantören Herrenknecht och under hösten 2005 gjordes de förs­ta provborrningarna i det södra påslaget utanför Förslöv.

Sedan dess har man borrat drygt två kilometer i den ena tunnelmynningen och hunnit med att försena projektet i ytterligare nästan nio månader – trots att det är bättre flyt i borrandet än någonsin tidigare.

Det värsta problemet har det senaste året varit slitaget på maskinen. Borrhuvudet har slitits snabbare än någon räknat med. Nedfallande stenar och liknande har gått hårt åt maskineriet. Den här sommaren och hösten har borrandet och tunnelbygget gått bättre. Ändå tornar problemen upp sig. Om mindre än ett år är man framme vid Möllebackzonen, det mest fruktade partiet i hela åsen.

I den förra prognosen angavs 2012 som året då tunneln skulle stå klar. I den senaste, helt nya prognosen, säger man 2015 – med en slutnota på 10, 5 miljarder kronor.

Efter socialdemokraternas valförlust 2006 har tveksamheten ökat bland ”tunga” trafikpolitiker, som framför allt är bekymrade över kostnaderna.

– Finns det skäl att stoppa tunnelbygget måste vi våga, sa trafikutskottets vice ordförande Jan-Evert Rådström (m) för ett år sedan.

Banverkets senaste prognos har ännu inte diskuterats i riksdagens trafikutskott. Men det kommer. Kritiken mot tunnelbygget lär inte avta.

– Den nya prognosen får inte vår entusiasm för tunneln att öka direkt. Tvärtom. Nu förefaller tunneln att bli världens dyraste potatiskällare, eller vad den nu ska användas till, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Varning! Stötande innenhåll!

Varning! Stötande innenhåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 31 kommentarer

Vindkraft billigast 
bygga nytt för elen

Vindkraft billigast bygga nytt för elen

Så mycket kostar det att producera el från olika anläggningar. 328 kommentarer

Har du valt din 
3d-skrivare än?

Har du valt din 3d-skrivare än?

MACKAPÄRER. Pappersutskrifter blir sällan mer än ett platt papper. 16 kommentarer

Cookies

Sajter klarar inte kraven för cookies

Svenska webbplatser placerar ut kakan först och frågar efter samtycke sedan. 21 kommentarer

It-experterna: Ta själv kontrollen över webbläsaren

Fyra it-experter svarar på frågor om riskerna med kakor. 7 kommentarer

Nordea: Vi håller på att byta arbetssätt

Nordea: Vi håller på att byta arbetssätt

Nordea Bank har sajter som inte uppfyller PTS kommande krav. 2 kommentarer

Tuffa landningen 
för Philae på 67P
Grafik över landaren Philaes väg från Rosetta till kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Tuffa landningen för Philae på 67P

GRAFIK. Så här lyckades Rosettas landare till slut få fäste på 67P. 6 kommentarer

MyCopter vägvisare till flygande bil

MyCopter vägvisare till flygande bil

Drömmen om att lyfta sig ur bilkön och flyga vidare har kommit ett steg närmare. 6 kommentarer

Annons
Elcykel

Elycykeln som väntas göra succé i Sverige

Cykelsäljare tror att försäljningen av en viss elcykel tar fart i vår.

Knepen som gör elcykeln vädertålig

Knepen som gör elcykeln vädertålig

Under Skalet tar sig under kåporna. 34 kommentarer

För dyrt höja effekten i Forsmarkreaktor

För dyrt höja effekten i Forsmarkreaktor

Det blir ingen effekthöjning. Åtgärden skulle inte löna sig, anser styrelsen. 24 kommentarer

Svenskar jobbar mot krisande oljeindustri

Svenskar jobbar mot krisande oljeindustri

Guldåldern för den norska offshore-industrin är tillfälligt över. Men svenska ingenjörer får fortsatt jobb – från hemmaplan. 13 kommentarer

Gorillaglas

Gorillaglaset som ska rädda skärmen

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 9 kommentarer

Komponenttillverkning, oljeindustrin och it- och telekombranschen anses vara USA:s mest lönsamma industrier.

Här är USA:s mest lönsamma industrier

Olja- och gasindustrin är lönsam, liksom it- och telekombranschen. Men när företaget Powerlytics rankar de mest lönsamma branscherna i USA hamnar de i skuggan. 5 kommentarer

Klart: Apple öppnar utveckling i Lund

Teknikjätten blir granne med Ericsson. 24 kommentarer

GM storsatsar på Opel

GM storsatsar på Opel

GM satsar nu 500 miljoner euro, nära 5 miljarder kronor, på nya bilmodeller från europeiska Opel. 6 kommentarer

Mehmet Kaplan, Stefan Löfven, Åsa Romson, Mikael Damberg, Ibrahim Baylan

Klen teknikkunskap bland ministrarna

En har läst på KTH men inte tagit examen. Två har fleråriga studier på Umeå universitet. Ny Teknik har tittat på ministrarnas utbildning. 21 kommentarer

Icas system för mobil betalning bygger på den existerande appen som kan annvändas för självscanning.

Ica startar egen mobil betalning

Kan användas för självscanning av varor. 20 kommentarer

Här är ritningarna som
tvingade Scania att backa

Här är ritningarna som tvingade Scania att backa

Efter flera års strid har två patentansökningar flyttats från Scania. ”Det är en seger.” 28 kommentarer

När en gps-satellit passerar genom mörk materia kan dess atomklocka påverkas och lämna spår efter den mystiska substansen som utgör 23 procent av universums massa.

Gps letar mörk materia

Atomklockorna i gps-satelliterna kan ha upptäckt mörk materia.

Mystiskt eldklot över Ryssland

Mystiskt eldklot över Ryssland

En gigantiskt blixt lyste upp himlen i ryska Sverdlovsk. 23 kommentarer

Litiumjon-drift i ubåt efter Collins

Litiumjon-drift i ubåt efter Collins

Hit har Australien vänt sig för att få del av den senaste batteritekniken för de nya ubåtarna. 12 kommentarer

Enstegstätade fasader

Skadeutredare: Största skandalen i modern tid

Ungefär 70 procent av de enstegstätade fasader som skadeutredaren Anders Jansson på SP har undersökt har fuktskador. 60 kommentarer

Bengt Nordström

Experten avslöjar: Så här visste jag att Nokia skulle göra nya mobiler

Redan i augusti sa Bengt Nordström att mobiler skulle göras av Nya Nokia. Men hur visste han det? 4 kommentarer

Så duckar Nokia mobilförbudet

Avtal som förhindrar ”rest-Nokia” att använda varumärket finns. 6 kommentarer

Nokia överraskar med 
surfplatta för Android

Nokia överraskar med surfplatta för Android

Nokia plockar upp dumpade varumärket. 28 kommentarer

Kärnkraft Barsebäck

”Rimligt att kärnkraften bär sina egna kostnader”

LÄSARKOMMENTARER. Ny Tekniks intervju med Ibrahim Baylan satte fart på läsarna. 138 kommentarer

Baylan: Vi ska ha 100 
procent förnybart

Baylan: Vi ska ha 100 procent förnybart

Energiminister Ibrahim Baylan hoppas på havsbaserad vindkraft. 247 kommentarer

Utsläpp usa

Klimatchef: Löften från USA räcker inte

Löftena om minskade utsläpp från USA och Kina är inte nog. Det säger Daniel Engström Stenson på tankesmedjan Fores. 17 kommentarer

Susanna Baltscheffsky

Xi och Obama tror på ny energiteknik

LEDARE. Kinas och USA:s utspel är ett av de största klimatpolitiska framstegen hittills. 7 kommentarer

Markbrist största problemet för bioenergin

Markbrist största problemet för bioenergin

En övergång till ett biomassabaserat energisystem stupar främst på att den odlingsbara marken inte räcker till, visar en ny rapport. 37 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Ryssland har en ”jaktsatellit”

Ryssland har en ”jaktsatellit”

En rysk satellit kan söka upp andra satelliter för inspektion och eventuellt förstöra dem. 19 kommentarer

Går rakt mot spelströmmen

Går rakt mot spelströmmen

HELSINGFORS. Ny Teknik har träffat ett av de hetaste nya spelföretagen just nu. 5 kommentarer

Jolla

Jolla satsar allt på surfplatta

Nokia gjorde det igår. Lillebror Jolla i dag. 3 kommentarer

Allt mer kött tufft
för reningsverken

Allt mer kött tufft för reningsverken

Mängden kväve som når reningsverken via avloppsvattnet ökar. Orsaken är att vi äter alltmer kött. 15 kommentarer

”Industrin börjar förstå 3d-tekniken”

”Industrin börjar förstå 3d-tekniken”

Allt fler ser fördelarna med 3d-skrivare, säger innovationschef på världens största tillverkare. 5 kommentarer

Hur bromsar man bäst i backe?

Hur bromsar jag bäst?

TEKNIKFRÅGAN. Bromsning i långa backar väcker frågor hos Ny Tekniks läsare. 67 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 10

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 4

tesla

Teslas vd: Målet är en billig elbil

Grundaren Elon Musk har visioner. 9

Daniel Akenine

Microsoftchef släpper bok om din integritet

Daniel Akenine: ”Myt att du kan vara anonym på nätet”. 2

Jaktflygarnas skolplan till salu

Jaktflygarnas skolplan till salu

Ett exemplar av skolflygplanet M14 Magister är nu till salu.

Hans Björklund ABB

Han knep Polhemspriset

ABB-ingenjören kopplade ihop kraftelektronik med datorer. 1

Prylarna gör att maten smakar gott utomhus

Prylarna gör att maten smakar gott utomhus

Så blir det enklare att äta bra i skogen. 3

Janssons frestelse

Janssons frestelse som du aldrig sett den förut

Per-Olof Hegg är livsmedelsteknologen som blivit kokboksförfattare. 4

Qarnots element med servrar ska räcka till att värma upp cirka 15 kvadratmeter.

Värm upp hemmet med ett litet datacenter

Företag låter servrar värma upp hemma. 9

Chaparral för videospel

Chaparral för videospel

Chevrolet ska visa konceptbilen Chaparral 2X VGT på bilmässan i Los Angeles för bilspelet GranTurismo. 1

Här kör polisen elbil

Här kör polisen elbil

Polisen på ön Helgoland i Nordsjön blir eldriven. 16

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Klaviatur av klädnypor

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se