• Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    1999. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Lars Bygdeman/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg

Tiden går – åsen består

En giftskandal med tätningsmedlet Rhoca Gil satte för elva år sedan stopp för landets mest skandalomsusande byggprojekt. Då hade projektet krupit fram i snigelfart i fem års tid. I dag räknar Banverket med att tunneln är klar 2015, till en kostnad på 10,5 miljarder. – Kan bli världens dyraste potatiskällare, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Annons

Ska Hallandsås-projektet fortsätta?

Se resultatet
  • Ja 78%
  • Nej 22%
Rösta
Verktyg

Hösten 1997 hade Banverkets platschef Sten Sjödahl och tunnelbyggarna på Skanska fått nytt hopp i de fåfänga försöken att stoppa det ständiga vattenflödet i den tunnelsträcka man borrat, sprängt och schaktat.

Det nya hoppet hette Rhoca Gil: ett franskt tätningsmedel som i upphetsningen aldrig testades utan bara injekterades i berget. Det fungerade. För första gången fick man kontroll på vattenflödet på de ställen där medlet testades.

1,4 miljoner ton hann man spruta in innan döda fiskar i bäckar och vattendrag flöt upp till ytan och kor på åsen insjuknade och dog.

Rhoca Gil, visade det sig, innehöll giftet akrylamid.

”Nu dör Hallandåsen”, skrev Expressen på förstasidan en dag i slutet av november 1997 och följde upp med sex sidor inne i tidningen.

Einar Persson, före detta kommunalråd i Båstad och en av dem som under 1980-talet var med och drev igenom tunnelbygget, var bekymrad. Han skakade på huvudet när Ny Teknik visade upp Expressen för honom, sa att han kände fruktodlare i närheten av Hallandsåsen som inte fick ett enda äpple sålt den här hösten.

Einar Person, en gång i tiden Båstads starke man, var bekymrad och ångerfull. Han hade bara tänkt på sin kommun som behövde en ny järnvägsstation, när han kämpat för att få en tunnel så nära Båstad som möjligt.

– Visst är jag besviken, sa han. Men vi som var pådrivare för tunnelbygget var inriktade på att hela kalaset skulle kosta några hundra miljoner.

Dessutom var man inte på de klara med hur åsen – som egentligen är en urbergshorst – såg ut i sitt inre. De tidiga utredningarna bortsåg nästan totalt från att man skulle stöta på problem. Inga tekniska svårigheter, inga miljöproblem, bara blåsa på. Det fanns de som varnade. Ändå bestämdes att tunneln skulle stryka sig intill Båstad, där åsen är som sämst. Alternativa dragningar längre österut, där de geologiska förutsättningarna är bättre, avfärdades i utredningarna från 1980-talet.

När den första tunnelborrmaskinen sattes in i maj 1993 hade en ny utredning kommit fram till att hela projektet skulle kosta runt en miljard kronor, uppemot 1, 3 miljarder i värsta fall.

Men det gick snett från första sekunden när man, under den pampiga invigningen, satte in borren vid det norra påslaget nära Båstad. Maskinen vägrade starta.

Några månader senare, i juli, hade entreprenören Kraftbyggarna borrat 13 meter in berget. Där var det tvärstopp. Borren sjönk i lervällingen.

När Ny Teknik några veckor senare besökte tunnelbygget var platschefen Stig Östfjord fly förbannad och den långa tunnelborrmaskinen låg som ett stelnat urtidsmonster utanför tunnelöppningen.

Stig Östfjord var upprörd över att förhandlingarna med uppdragsgivaren Banverket inte ledde någonvart, trots att projektet kört fast. Han talade om bristfälliga utredningar om åsens verkliga beskaffenhet, att han och Kraftbyggarna aldrig fått veta hur dåligt berget verkligen var, att vattenflödet från tunnelväggarna hade en nästan skrämmande kraft.

– Vi kunde inte veta att berget var så dåligt, sa han.

Men Atlas Copco, som hade levererat tunnelborrmaskinen, hade varnat Stig Östfjord och Kraftbyggarna. Maskinen var byggd för att borra i hårt berg, inte i den sörja som Stig Östfjord stod inför. Många anser att Kraftbyggarna gjorde en vild chansning när man satte in en sådan borrmaskin.

Efter bara ett års traditionellt borrande, sprängande och schaktande hade Kraftbyggarna lyckats försena projektet med två år. Det var komplett ohållbart, mätt i både tid och pengar. Kraftbyggarna kastade in handduken, och 1995 gick uppdraget över till Skanska.

Den nya entreprenören fortsatte att försöka spränga och schakta sig genom åsen och fick upp ett högre tempo än Kraftbyggarna – till priset av sänkt grundvatten, sinande brunnar, en ständigt överskriden vattendom och tilltagande konflikter med ortsbefolkning och Båstad kommun.

Kostnaderna sköt i höjden och tidpunkten för när tunneln skulle vara färdigbyggd flyttades fram flera gångar.

När Skanska på våren 1997 kom i kontakt med det geléliknande tätningsmedlet Rhoca Gil hade man totalt misslyckats med att få tätt i tunnlarna.

– Vi har provat Rhoca Gil på en kort sträcka och det har fungerat bra. Vi får se hur det fungerar på andra ställen, sa Banverkets platschef Sten Sjödahl till Ny Teknik efter de första försöken med den franska akrylamiden.

Resultatet blev den kanske största giftskandalen i landets historia och ett av de längsta byggstoppen genom tiderna.

Att det var byggstopp mellan 1997 och 2005 betydde inte att allt jobb låg nere. Det uppstod ett vänteläge. Åsen sanerades från gifter, det tätades, gjordes nya utredningar om geologi, miljö och kostnader. Chefer ställdes inför domstol, vissa dömdes, andra frikändes. Man tillsatte en miljögranskningsgrupp, bytte ut platschefen Sten Sjödahl mot den mer diplomatiske Christer Möller. Banverket visade friskt mod och tillsatte Björn Gillberg som miljökontrollant. Frispråkig kunde han vara. Efter ännu ett giftutsläpp och fiskdöd sommaren 1993 kallade han projektet för ”en skam för svenskt ingenjörskunnande”.

– Det är inte rimligt att jag ska behöva sitta uppe på åsen med hagelbössa och videokamera för att kontrollera hur de utför jobbet, sa han till Ny Teknik i den vevan.

Med ”de” syftade han på Banverket och den nya entreprenören, det svensk-franska konsortiet Skanska-Vinci.

Nya utredningar, långt mer omfattande än tidigare, visade att det mest svårbearbetade området, Möllebackzonen, måste frysas, en oerhört dyr metod. Det skulle också bli nödvändigt att täta och förstärka tunnelväggarna med prefabricerade ”ringar” av betong. Dessutom var det bäst att borra tunneln i stället för att spränga och schakta. Borrningarna måste dock göras med en maskin, 240 meter lång, specialbyggd för förhållandena i åsen.

Maskinen, som fick heta Åsa, kom i delar från den tyske leverantören Herrenknecht och under hösten 2005 gjordes de förs­ta provborrningarna i det södra påslaget utanför Förslöv.

Sedan dess har man borrat drygt två kilometer i den ena tunnelmynningen och hunnit med att försena projektet i ytterligare nästan nio månader – trots att det är bättre flyt i borrandet än någonsin tidigare.

Det värsta problemet har det senaste året varit slitaget på maskinen. Borrhuvudet har slitits snabbare än någon räknat med. Nedfallande stenar och liknande har gått hårt åt maskineriet. Den här sommaren och hösten har borrandet och tunnelbygget gått bättre. Ändå tornar problemen upp sig. Om mindre än ett år är man framme vid Möllebackzonen, det mest fruktade partiet i hela åsen.

I den förra prognosen angavs 2012 som året då tunneln skulle stå klar. I den senaste, helt nya prognosen, säger man 2015 – med en slutnota på 10, 5 miljarder kronor.

Efter socialdemokraternas valförlust 2006 har tveksamheten ökat bland ”tunga” trafikpolitiker, som framför allt är bekymrade över kostnaderna.

– Finns det skäl att stoppa tunnelbygget måste vi våga, sa trafikutskottets vice ordförande Jan-Evert Rådström (m) för ett år sedan.

Banverkets senaste prognos har ännu inte diskuterats i riksdagens trafikutskott. Men det kommer. Kritiken mot tunnelbygget lär inte avta.

– Den nya prognosen får inte vår entusiasm för tunneln att öka direkt. Tvärtom. Nu förefaller tunneln att bli världens dyraste potatiskällare, eller vad den nu ska användas till, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
krigsfartyg

Sveriges krigsfartyg som höll inte måttet

TEKNIKHISTORIA. Efter det andra världskrigets slut hade Sverige Östersjöns starkaste flotta. Men en del av fartygen var gamla.

Göran Grimvall.

Knäck Grimvalls nöt – vinn ett pris!

Knäck Grimvalls 
nöt – vinn ett pris!

MINIPROBLEMET. Knäcker du professornsjulnöt så är du inte bara jäkligt vass – du har chansen till ett fint pris också!

Effektiv metod:
Utvinna vätgas 
ur vattenånga

Effektiv metod: Utvinna vätgas ur vattenånga

En metod att med hög verkningsgrad utvinna vätgas ur vattenånga har utvecklats i Frankrike. 111 kommentarer

Avfallsavgift för kärnkraftverk fördubblas

Nu blir det dyrare för kärnkraftsbolagen att producera el. 103 kommentarer

PTS gör fler spionanalyser

PTS gör fler spionanalyser

PTS har inte hittat några avvikelser i radiomiljön. ”Men vi kommer att göra om testkörningarna”, säger Jonas Wessel på PTS. 13 kommentarer

Svensk polis använder falska basstationer

Svensk polis använder själva IMSI-fångare. Om man har sådan utrustning placerad i området kring Rosenbad, vill Rikspolisstyrelsen inte kommentera. 13 kommentarer

Misstanken: Svenska regeringen avlyssnad

Avvikande trafikmönster uppmätt. 39

PTS: Flera möjliga felkällor

”Nu analyserar vi all data”, säger Jonas Wessel på PTS.

Hur fungerar den falska basstationen?

Räcker det att stänga av mobilen? Vad görs för att förhindra den här typen av avlyssning? Här finns några av svaren. 17 kommentarer

Per Ödling

Teleprofessor: Allt är den tekniska utvecklingens fel

Professor Per Ödling räknar med att snart bli överflödig som lärare. Och allt är den tekniska utvecklingens fel. 24 kommentarer

Annons
Volvos laddhybridbuss

Laddhybridbuss från Volvo i drift

Laddhybridbussen Volvo 7900 Electric Hybrid rullar för första gången i kommersiell trafik. 36 kommentarer

Race ger elbilen ett operativsystem

Race ger elbilen ett operativsystem

Elbilen som har ett enda operativsystem för alla funktioner har sett dagens ljus. Operativsystemet kallas Race. 10 kommentarer

Strömmande video ur backspegeln

Strömmande video ur backspegeln

Cadillac lanserar nästa år backspeglar som visar strömmande video av vad som händer bakom bilen. 15 kommentarer

Svensk kärnbränslehantering (SKB) ansöker om att få bygga sex bergssalar för kärnavfall utanför Forsmark.

Sex nya bergrum för kärnavfall i Forsmark

Svensk kärnbränslehantering (SKB) ansöker om att få bygga ut Slutförvaret av kortlivat radioaktivt avfall. 2 kommentarer

Fordonsgas från skogen

Fordonsgas från skogen

Göteborg Energi har börjat producera biogas från skogsrester i stor skala. 38 kommentarer

Iphone 7?

Redo för Iphone 7?

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 13 kommentarer

Så nära var det att planen kolliderade

Så nära var det att planen kolliderade

GRAFIK. ”Även för stridspilot en väldigt kort tid att reagera på” uppger Flygvapnets insatsledare. 42 kommentarer

Ryskt plan i incident vid Bornholm

SAS-plan på kollisionskurs med ett ryskt signalspaningsplan med avslagna transpondrar. 11 kommentarer

Projektchefen: Fokus på att 
få igång Förbifart Stockholm

Projektchefen: Fokus på att få igång Förbifart Stockholm

Exakt när Förbifart Stockholm drar igång och hur mycket frysningen har kostat, kan projektchefen ännu inte svara på. 8 kommentarer

Nystart för omstridd motorväg

Frysningen av Förbifart Stockholm upphävs. Nu ska Trafikverket undersöka kollektivtrafikens framkomlighet. 27 kommentarer

”Glädjande att regeringen kommit till insikt”

Jubel över byggstarten blandas med kritik mot pengaslöseriet under frysningen. 10

”Oansvarigt att bygga Förbifarten”

DEBATT. Obegripligt att anslå 30 miljarder till bygget, skriver Karin Svensson Smith (MP). 158

Julgran

Skyddsgrupp varnar för gift i julgranar

Den tyska naturskyddsorganisationen Bund har hittat bekämpningsmedel i hälften av de julgranar som undersökts i landet. 1 kommentar

Straffet för att ladda ner en film från en piratsajt ska vara 50 dagsböter.

”Bara pöbeln som åker fast”

LÄSARKOMMENTARER. Varför ska bara vanliga människor som använder Pirate Bay drabbas? Läsarna gick igång på HD-dom om piratfilm. 25 kommentarer

HD: Så hög är boten för en piratfilm

För första gången har högsta domstolen slagit fast vad det kostar att ladda ner en enda film med piratkopiering. 81 kommentarer

Släckstav

Brandmännnens nya vapen: Släckstaven

Varma aerosoler stoppar snabbt branden - utan sanering. 25 kommentarer

JR Tokais testbana för maglevtåg i Yamanashi är 42,8 km.

Japanska maglevbanan börjar byggas

Järnvägsbolaget JR Tokai inledde på onsdagen bygget av magnettågbanan mellan Tokyo och Nagoya. Trafiken ska starta 2027. 9 kommentarer

New York förbjuder fracking

Säger nej trots stora gasförekomster. 8 kommentarer

Mobiloperatören som tillåter folk spara surf

Operatör chockar marknaden genom att låta sina kunder spara sin datamängd som ingår i månadsabonnemanget. 19 kommentarer

Tele2 och Telenor säger nej till sparad surf

Anser inte att frågan med sparad surf är viktigast för kunderna. ”Tycker vi har ett starkt erbjudande.” 3

Svenska operatörer: Sparad surf inget för oss

Svenska mobiloperatörer planerar inte att ta efter idén där kunderna tillåts spara sin datamängd. 22

Bussladdning

Scania testar trådlös laddning

Bussen förses med induktiv batteriladdning.

Efterlysning: Sveriges 33 
hetaste nya teknikbolag
33-listan

Efterlysning: Sveriges 33 hetaste nya teknikbolag

För åttonde året går Ny Teknik och Affärsvärlden på jakt efter entreprenörerna som vill lyfta både sina företag och Sverige som innovationsland. Nu vill vi ha din hjälp.

Susanna Baltscheffsky

Hitta morgondagens överraskningar

LEDARE. Nominera till 33-listan du också. 2 kommentarer

Atlas Antibodies

Succébolagets bästa tips för att lyckas

Atlas Antibodies har lyckats gå med vinst efter två år.

Nominera ditt favoritföretag

Var med och skapa årets mest relevanta lista. 2 kommentarer

Har du googlat ”Varför sopsortera?” under 2014?

Har du googlat ”Varför sopsortera”?

I dag presenterade Google Sverige topplistorna över årets svenska söktrender. 1 kommentar

Startup

Lär dig koda startup-språket

Här är vad de unga it-entreprenörerna egentligen menar med ord som ”serieentreprenör” och ”positivt kassaflöde”. 5 kommentarer

Erica Elimää, PT på Sats.

Forskarlarm: Nanosilver skadar celler

”Alarmerande” säger forskare. Nervceller i hjärnan och ögonen påverkas. 25 kommentarer

Drönare

Se upp med det här när du flyger

Ny Teknik reder ut vad du måte ha koll på när du ger dig ut med din drönare. 25 kommentarer

Ritningarna över den första 
automatiska diskmaskinen

Ritningarna över den första automatiska diskmaskinen

TEKNIKHISTORIA. Vad gör man när tjänstefolket slår flisor ur finporslinet och man inte vill sköta disken själv? Societetsdamen Josephine Cochrane visste råd: hon uppfann världens första automatiska diskmaskin. 15 kommentarer

Reningsverkets hemligheter
Under skalet reningsverk

Reningsverkets hemligheter

UNDER SKALET Här renas vatten till 880 000 människor i ett komplicerat system av bassänger, filter och maskiner. 12 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Björn Regnell.

Studenter får bidrag för öppen källkod

Bidraget kommer från en nystartad fond i Skåne.

Fler vill byta lön mot semester

Fler vill byta lön mot semester

”Bytte till mig så många semesterdagar jag bara fick”, säger civilingenjören.

Kroppsnära element

En tröst i mörkret

Här är prylarna för dig som vill vara både uppkopplad och varm.

Så här ser julbelysningen ut från rymden

Så här ser julbelysningen ut från rymden

Nasa-satellit visar kraftigt ökad nattbelysning under julhelgen och Ramadan.

Flygtrafiken sätter nya rekord.

Nya rekord för flygtrafiken

3,2 miljarder passagerare och 33 miljoner avgångar.

Solceller

Stockholm storsatsar på solceller

20 000 kvadratmeter solceller på tak ska installeras. 19

Framtidens skydd mot översvämning: Soffor

Framtidens skydd mot översvämning: Soffor

Murar, soffor och trappor är möjliga lösningar för att hålla göteborgarna torrskodda. 7

Jan Brockman

Oväntat svenskt bolag huvudtalare på CES

Högsta teknikchefen huvudtalare på prylmässan i Las Vegas.

Stjärnskottet tjänar mindre än väntat

Stjärnskottet tjänar mindre än väntat

Passerade Samsung och blev etta i Kina.

Nemo spanar åt marinen

Nemo spanar åt marinen

Simmar tyst in bland fiender på spaning åt US Navy. 6

Hårtorken är i fokus när EU fokuserar på energibesparing.

EU vill reglera hårtork och vattenkokare

Vill minska elförbrukningen i unionen. 94

Mobilen duger som körkort

Mobilen duger som körkort

En delstat i USA ska införa körkort i form av en app för mobilen. 5 kommentarer

Barsebäck.

Säkerhetskritik mot Barsebäck

Myndigheten pekar på flera brister. 32

jobb168 st

Lediga anläggnings- och byggjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Nominera till 33-listan

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se