• Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    1999. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Lars Bygdeman/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg

Tipsa en vän om en artikel

Tiden går – åsen består

En giftskandal med tätningsmedlet Rhoca Gil satte för elva år sedan stopp för landets mest skandalomsusande byggprojekt. Då hade projektet krupit fram i snigelfart i fem års tid. I dag räknar Banverket med att tunneln är klar 2015, till en kostnad på 10,5 miljarder. – Kan bli världens dyraste potatiskällare, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Annons

Hösten 1997 hade Banverkets platschef Sten Sjödahl och tunnelbyggarna på Skanska fått nytt hopp i de fåfänga försöken att stoppa det ständiga vattenflödet i den tunnelsträcka man borrat, sprängt och schaktat.

Det nya hoppet hette Rhoca Gil: ett franskt tätningsmedel som i upphetsningen aldrig testades utan bara injekterades i berget. Det fungerade. För första gången fick man kontroll på vattenflödet på de ställen där medlet testades.

1,4 miljoner ton hann man spruta in innan döda fiskar i bäckar och vattendrag flöt upp till ytan och kor på åsen insjuknade och dog.

Rhoca Gil, visade det sig, innehöll giftet akrylamid.

”Nu dör Hallandåsen”, skrev Expressen på förstasidan en dag i slutet av november 1997 och följde upp med sex sidor inne i tidningen.

Einar Persson, före detta kommunalråd i Båstad och en av dem som under 1980-talet var med och drev igenom tunnelbygget, var bekymrad. Han skakade på huvudet när Ny Teknik visade upp Expressen för honom, sa att han kände fruktodlare i närheten av Hallandsåsen som inte fick ett enda äpple sålt den här hösten.

Einar Person, en gång i tiden Båstads starke man, var bekymrad och ångerfull. Han hade bara tänkt på sin kommun som behövde en ny järnvägsstation, när han kämpat för att få en tunnel så nära Båstad som möjligt.

– Visst är jag besviken, sa han. Men vi som var pådrivare för tunnelbygget var inriktade på att hela kalaset skulle kosta några hundra miljoner.

Dessutom var man inte på de klara med hur åsen – som egentligen är en urbergshorst – såg ut i sitt inre. De tidiga utredningarna bortsåg nästan totalt från att man skulle stöta på problem. Inga tekniska svårigheter, inga miljöproblem, bara blåsa på. Det fanns de som varnade. Ändå bestämdes att tunneln skulle stryka sig intill Båstad, där åsen är som sämst. Alternativa dragningar längre österut, där de geologiska förutsättningarna är bättre, avfärdades i utredningarna från 1980-talet.

När den första tunnelborrmaskinen sattes in i maj 1993 hade en ny utredning kommit fram till att hela projektet skulle kosta runt en miljard kronor, uppemot 1, 3 miljarder i värsta fall.

Men det gick snett från första sekunden när man, under den pampiga invigningen, satte in borren vid det norra påslaget nära Båstad. Maskinen vägrade starta.

Några månader senare, i juli, hade entreprenören Kraftbyggarna borrat 13 meter in berget. Där var det tvärstopp. Borren sjönk i lervällingen.

När Ny Teknik några veckor senare besökte tunnelbygget var platschefen Stig Östfjord fly förbannad och den långa tunnelborrmaskinen låg som ett stelnat urtidsmonster utanför tunnelöppningen.

Stig Östfjord var upprörd över att förhandlingarna med uppdragsgivaren Banverket inte ledde någonvart, trots att projektet kört fast. Han talade om bristfälliga utredningar om åsens verkliga beskaffenhet, att han och Kraftbyggarna aldrig fått veta hur dåligt berget verkligen var, att vattenflödet från tunnelväggarna hade en nästan skrämmande kraft.

– Vi kunde inte veta att berget var så dåligt, sa han.

Men Atlas Copco, som hade levererat tunnelborrmaskinen, hade varnat Stig Östfjord och Kraftbyggarna. Maskinen var byggd för att borra i hårt berg, inte i den sörja som Stig Östfjord stod inför. Många anser att Kraftbyggarna gjorde en vild chansning när man satte in en sådan borrmaskin.

Efter bara ett års traditionellt borrande, sprängande och schaktande hade Kraftbyggarna lyckats försena projektet med två år. Det var komplett ohållbart, mätt i både tid och pengar. Kraftbyggarna kastade in handduken, och 1995 gick uppdraget över till Skanska.

Den nya entreprenören fortsatte att försöka spränga och schakta sig genom åsen och fick upp ett högre tempo än Kraftbyggarna – till priset av sänkt grundvatten, sinande brunnar, en ständigt överskriden vattendom och tilltagande konflikter med ortsbefolkning och Båstad kommun.

Kostnaderna sköt i höjden och tidpunkten för när tunneln skulle vara färdigbyggd flyttades fram flera gångar.

När Skanska på våren 1997 kom i kontakt med det geléliknande tätningsmedlet Rhoca Gil hade man totalt misslyckats med att få tätt i tunnlarna.

– Vi har provat Rhoca Gil på en kort sträcka och det har fungerat bra. Vi får se hur det fungerar på andra ställen, sa Banverkets platschef Sten Sjödahl till Ny Teknik efter de första försöken med den franska akrylamiden.

Resultatet blev den kanske största giftskandalen i landets historia och ett av de längsta byggstoppen genom tiderna.

Att det var byggstopp mellan 1997 och 2005 betydde inte att allt jobb låg nere. Det uppstod ett vänteläge. Åsen sanerades från gifter, det tätades, gjordes nya utredningar om geologi, miljö och kostnader. Chefer ställdes inför domstol, vissa dömdes, andra frikändes. Man tillsatte en miljögranskningsgrupp, bytte ut platschefen Sten Sjödahl mot den mer diplomatiske Christer Möller. Banverket visade friskt mod och tillsatte Björn Gillberg som miljökontrollant. Frispråkig kunde han vara. Efter ännu ett giftutsläpp och fiskdöd sommaren 1993 kallade han projektet för ”en skam för svenskt ingenjörskunnande”.

– Det är inte rimligt att jag ska behöva sitta uppe på åsen med hagelbössa och videokamera för att kontrollera hur de utför jobbet, sa han till Ny Teknik i den vevan.

Med ”de” syftade han på Banverket och den nya entreprenören, det svensk-franska konsortiet Skanska-Vinci.

Nya utredningar, långt mer omfattande än tidigare, visade att det mest svårbearbetade området, Möllebackzonen, måste frysas, en oerhört dyr metod. Det skulle också bli nödvändigt att täta och förstärka tunnelväggarna med prefabricerade ”ringar” av betong. Dessutom var det bäst att borra tunneln i stället för att spränga och schakta. Borrningarna måste dock göras med en maskin, 240 meter lång, specialbyggd för förhållandena i åsen.

Maskinen, som fick heta Åsa, kom i delar från den tyske leverantören Herrenknecht och under hösten 2005 gjordes de förs­ta provborrningarna i det södra påslaget utanför Förslöv.

Sedan dess har man borrat drygt två kilometer i den ena tunnelmynningen och hunnit med att försena projektet i ytterligare nästan nio månader – trots att det är bättre flyt i borrandet än någonsin tidigare.

Det värsta problemet har det senaste året varit slitaget på maskinen. Borrhuvudet har slitits snabbare än någon räknat med. Nedfallande stenar och liknande har gått hårt åt maskineriet. Den här sommaren och hösten har borrandet och tunnelbygget gått bättre. Ändå tornar problemen upp sig. Om mindre än ett år är man framme vid Möllebackzonen, det mest fruktade partiet i hela åsen.

I den förra prognosen angavs 2012 som året då tunneln skulle stå klar. I den senaste, helt nya prognosen, säger man 2015 – med en slutnota på 10, 5 miljarder kronor.

Efter socialdemokraternas valförlust 2006 har tveksamheten ökat bland ”tunga” trafikpolitiker, som framför allt är bekymrade över kostnaderna.

– Finns det skäl att stoppa tunnelbygget måste vi våga, sa trafikutskottets vice ordförande Jan-Evert Rådström (m) för ett år sedan.

Banverkets senaste prognos har ännu inte diskuterats i riksdagens trafikutskott. Men det kommer. Kritiken mot tunnelbygget lär inte avta.

– Den nya prognosen får inte vår entusiasm för tunneln att öka direkt. Tvärtom. Nu förefaller tunneln att bli världens dyraste potatiskällare, eller vad den nu ska användas till, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Fyll din sommar 
med teknik-skatter

Fyll din sommar med teknik-skatter

På sommaren ska du hitta frid, och se till att låta hjärnan vila när du har fått massa ledig tid att till dussinet roliga platser bila.

Ryska armén testar luftskepp

Ryska armén testar luftskepp

Ryska Augur RosAero Systems ska bygga luftskepp som ryska armén kan börja testa 2018. 15 kommentarer

Solplanet 118 timmar i luften

Solplanet 118 timmar i luften

Efter en resa som varade 118 timmar landade det soldrivna planet Solar Impulse 2 på Hawaii, en rekordlång soloflygning.

DEBATT
”Förbifart Stockholm en nödvändig investering”

”Förbifart Stockholm en nödvändig investering”

LÄSARBREV. Behovet av ett robust vägnät och då även Förbifart Stockholm är en nödvändighet för Sverige, tycker läsaren. 37 kommentarer

Soltaket gör bilen snålare

Soltaket gör bilen snålare

Hur mycket bränsle spar en bil genom att använda solceller på taket. Bilunderleverantören Webasto studerar frågan. 69 kommentarer

Viadukten blir vindkraftverk

Viadukten blir vindkraftverk

Utrymmet under vägbroar kan utnyttjas för att installera vindturbiner visar en studie gjord på Gran Canaria. 39 kommentarer

Annons
Flygplan flygkrasch Taiwan

”Wow, drog i fel reglage”

Piloten i det passagerarplan som i februari störtade i en flod i Taiwan stängde av planets enda fungerade motor. 14 kommentarer

Hur stoppar tejp sniglar?

Hur stoppar tejp sniglar?

TEKNIKFRÅGAN. Vad händer med snigeln när den kryper över snigeltejpen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 16 kommentarer

Nasas flygande Marsvinge

Nasas flygande Marsvinge

Prandtl-m är namnet på den flygande vinge som Nasa tänker sig ska glida ner mot planeten Mars yta. 11 kommentarer

Förslaget: Gränsen för 
skatt på solel ändras

Förslaget: Gränsen för skatt på solel ändras

Efter den massiva kritiken: Regeringen har presenterat nya möjliga skatteregler för solcellsanläggningar. 20 kommentarer

Romson och Baylan: Vi siktar på 100 procent förnybart

Romson och Baylan: Vi siktar
på 100 procent förnybart

DEBATT. Energipolitiken är en grundläggande del av byggandet av ett hållbart samhälle, skriver miljöminister Åsa Romson (MP) och energiminister Ibrahim Baylan (S). 262 kommentarer

Biljättar sponsrar 
nya vätgasmackar

Biljättar sponsrar nya vätgasmackar

De tre japanska biltillverkarna Honda, Nissan och Toyota ska sponsra utbyggnaden av vätgasmackar i Japan. 61 kommentarer

Ficklampa som 
avslöjar tjuven

Ficklampa som avslöjar tjuven

En oansenlig ficklampa utrustad med gps-sändare ger signal om var en stulen resväska eller bil befinner sig. 21 kommentarer

Yumi

Sju heta industritrender

Höghastighetsinnovation och designade material. Rapport listar heta trender till 2030. 13 kommentarer

Utbyggt Heathrow vann flygplatskamp

Utbyggt Heathrow vann flygplatskamp

En tredje startbana blev det vinnande förslaget i en infekterad kamp om Londons framtida storflygplats. 3 kommentarer

Roaming

EU: Då avskaffas roamingavgifter

EU-parlamentet har beslutat om att avskaffa roamingvgifter för mobilanvändning. 37 kommentarer

Att ta bilder med drönaren är enkelt. Men det är inte lika enkelt att få in bilderna i redaktionens mac-dator – men en Youtube-sökning senare går det bra.

Sommarens roligaste leksak

Grannens hus räddas från en krock tack vare snabbknappen för landning. Ny Teknik har testat drönaren Parrot Bebop Drone. 17 kommentarer

Drönare

Sköt ned drönare – fälls i domstol

TEKNIKSVEPET. En man tyckte att drönaren flög över hans tomt och sköt ned den. Det gillades inte. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 8 kommentarer

Byggde vattenmätare 
med en Raspberry Pi
Byggde vattenmätare 
med en Raspberry Pi

Byggde vattenmätare med en Raspberry Pi

Med en enkel webbkamera och en den lilla datorn Raspberry Pi byggde Göran Lundquist en smart och billig vattenmätare. 33 kommentarer

Fri från elnätet – 
med egen vätgas

Fri från elnätet – med egen vätgas

Hans-Olof Nilsson utanför Göteborg har gett sig sjutton på att lyckas leva utan uppkoppling till elnätet. ”I mitten av mars slog jag av strömmen. Det kändes skönt.” 190 kommentarer

Har du ett smart hem? Tävla med oss!

Har du ett smart hem? Tävla med oss!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

TOPP 30 • MEST INSPIRERANDE KVINNLIGA INGENJÖRERNA
De mest inflytelserika 
kvinnliga ingenjörerna

De mest inflytelserika kvinnliga ingenjörerna

TOPP 30. Ny Teknik har rankat 30 inflytelserika inspiratörer bland landets 50 000 kvinnliga ingenjörer.

Ingenjören som 
har koll på hela Volvon

Ingenjören som har koll på hela Volvon

Hon är mest inflytelserik i landet när Ny Teknik listar Topp 30 av landets största inspiratörer.

”Lilla gumman, det där måste man vara smart för”

”Lilla gumman, det där måste man vara smart för”

Som Female Leader Engineer är Katarina Atteryd en förebild för många. Och självklart könsdiskriminerad.

Susanna Baltscheffsky

Kvinnliga ingenjörer gör Tekniksverige bättre

LEDARE. Män, män, män... Överallt bara en massa män. 88 kommentarer

Svara inte när chefen ringer på semestern

Svara inte när chefen ringer på semestern

KARRIÄR. Här är expertsvaren på de viktigaste frågorna om semester och arbetsrätt. 38

Topplista

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Solorekord för solflygspiloten

Solorekord för solflygspiloten

Piloten har redan slagit två världsrekord. 3

100 tips för bättre feedback

100 tips för bättre feedback

KARRIÄR. ”Undvik förebråelser, de leder ingenstans”, råder experten.

Nyamko Sabuni

Så blir ingenjörs- Sverige mer jämställt

ALMEDALEN. Börja med att titta på platsannonserna, råder Nyamko Sabuni på ÅF.

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning.

Raket exploderade vid uppskjutning – igen

Raket exploderade vid uppskjutning – igen

Tredje gången på åtta månader som en leverans till ISS misslyckats. 4

Då kommer Apple Watch till Sverige

Då kommer Apple Watch till Sverige

Billigaste modellen kostar knappt 4 000 kronor. 11

Trehjulig eldriven Morgan 2016

Trehjulig eldriven Morgan 2016

Anrika brittiska sportbilstillverkaren Morgan planerar eldriven trehjulig sportvagn 2016. 7

Bestämd kvinna

Grabbig it-bransch avskräcker kvinnor

KARRIÄR. Den grabbiga bilden av IT-branschen avskräcker många unga kvinnor, visar studie.

Här är Google-chefens bästa rekryteringstips

Här är Google-chefens bästa rekryteringstips

KARRIÄR. Krossar myten om Googles märkliga rekryteringsmetod.

Sjöstjärna

Kloning ger yngre sjöstjärnor

Sjöstjärnor bör ägna sig åt kloning snarare än sex, visar studie. 3

Japansk sällskapsrobot sålde slut direkt

Japansk sällskapsrobot sålde slut direkt

Skämtar och förstår känslor. 1 000 exemplar slutsålda på en minut.

Planera för maximal njutning

Planera för maximal njutning

KARRIÄR. Stressforskarens 7 tips för att maxa semestern.

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Airship Atlant

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se