• Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    1999. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Lars Bygdeman/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg

Tiden går – åsen består

En giftskandal med tätningsmedlet Rhoca Gil satte för elva år sedan stopp för landets mest skandalomsusande byggprojekt. Då hade projektet krupit fram i snigelfart i fem års tid. I dag räknar Banverket med att tunneln är klar 2015, till en kostnad på 10,5 miljarder. – Kan bli världens dyraste potatiskällare, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Annons

Ska Hallandsås-projektet fortsätta?

Se resultatet
  • Ja 78%
  • Nej 22%
Rösta
Verktyg

Hösten 1997 hade Banverkets platschef Sten Sjödahl och tunnelbyggarna på Skanska fått nytt hopp i de fåfänga försöken att stoppa det ständiga vattenflödet i den tunnelsträcka man borrat, sprängt och schaktat.

Det nya hoppet hette Rhoca Gil: ett franskt tätningsmedel som i upphetsningen aldrig testades utan bara injekterades i berget. Det fungerade. För första gången fick man kontroll på vattenflödet på de ställen där medlet testades.

1,4 miljoner ton hann man spruta in innan döda fiskar i bäckar och vattendrag flöt upp till ytan och kor på åsen insjuknade och dog.

Rhoca Gil, visade det sig, innehöll giftet akrylamid.

”Nu dör Hallandåsen”, skrev Expressen på förstasidan en dag i slutet av november 1997 och följde upp med sex sidor inne i tidningen.

Einar Persson, före detta kommunalråd i Båstad och en av dem som under 1980-talet var med och drev igenom tunnelbygget, var bekymrad. Han skakade på huvudet när Ny Teknik visade upp Expressen för honom, sa att han kände fruktodlare i närheten av Hallandsåsen som inte fick ett enda äpple sålt den här hösten.

Einar Person, en gång i tiden Båstads starke man, var bekymrad och ångerfull. Han hade bara tänkt på sin kommun som behövde en ny järnvägsstation, när han kämpat för att få en tunnel så nära Båstad som möjligt.

– Visst är jag besviken, sa han. Men vi som var pådrivare för tunnelbygget var inriktade på att hela kalaset skulle kosta några hundra miljoner.

Dessutom var man inte på de klara med hur åsen – som egentligen är en urbergshorst – såg ut i sitt inre. De tidiga utredningarna bortsåg nästan totalt från att man skulle stöta på problem. Inga tekniska svårigheter, inga miljöproblem, bara blåsa på. Det fanns de som varnade. Ändå bestämdes att tunneln skulle stryka sig intill Båstad, där åsen är som sämst. Alternativa dragningar längre österut, där de geologiska förutsättningarna är bättre, avfärdades i utredningarna från 1980-talet.

När den första tunnelborrmaskinen sattes in i maj 1993 hade en ny utredning kommit fram till att hela projektet skulle kosta runt en miljard kronor, uppemot 1, 3 miljarder i värsta fall.

Men det gick snett från första sekunden när man, under den pampiga invigningen, satte in borren vid det norra påslaget nära Båstad. Maskinen vägrade starta.

Några månader senare, i juli, hade entreprenören Kraftbyggarna borrat 13 meter in berget. Där var det tvärstopp. Borren sjönk i lervällingen.

När Ny Teknik några veckor senare besökte tunnelbygget var platschefen Stig Östfjord fly förbannad och den långa tunnelborrmaskinen låg som ett stelnat urtidsmonster utanför tunnelöppningen.

Stig Östfjord var upprörd över att förhandlingarna med uppdragsgivaren Banverket inte ledde någonvart, trots att projektet kört fast. Han talade om bristfälliga utredningar om åsens verkliga beskaffenhet, att han och Kraftbyggarna aldrig fått veta hur dåligt berget verkligen var, att vattenflödet från tunnelväggarna hade en nästan skrämmande kraft.

– Vi kunde inte veta att berget var så dåligt, sa han.

Men Atlas Copco, som hade levererat tunnelborrmaskinen, hade varnat Stig Östfjord och Kraftbyggarna. Maskinen var byggd för att borra i hårt berg, inte i den sörja som Stig Östfjord stod inför. Många anser att Kraftbyggarna gjorde en vild chansning när man satte in en sådan borrmaskin.

Efter bara ett års traditionellt borrande, sprängande och schaktande hade Kraftbyggarna lyckats försena projektet med två år. Det var komplett ohållbart, mätt i både tid och pengar. Kraftbyggarna kastade in handduken, och 1995 gick uppdraget över till Skanska.

Den nya entreprenören fortsatte att försöka spränga och schakta sig genom åsen och fick upp ett högre tempo än Kraftbyggarna – till priset av sänkt grundvatten, sinande brunnar, en ständigt överskriden vattendom och tilltagande konflikter med ortsbefolkning och Båstad kommun.

Kostnaderna sköt i höjden och tidpunkten för när tunneln skulle vara färdigbyggd flyttades fram flera gångar.

När Skanska på våren 1997 kom i kontakt med det geléliknande tätningsmedlet Rhoca Gil hade man totalt misslyckats med att få tätt i tunnlarna.

– Vi har provat Rhoca Gil på en kort sträcka och det har fungerat bra. Vi får se hur det fungerar på andra ställen, sa Banverkets platschef Sten Sjödahl till Ny Teknik efter de första försöken med den franska akrylamiden.

Resultatet blev den kanske största giftskandalen i landets historia och ett av de längsta byggstoppen genom tiderna.

Att det var byggstopp mellan 1997 och 2005 betydde inte att allt jobb låg nere. Det uppstod ett vänteläge. Åsen sanerades från gifter, det tätades, gjordes nya utredningar om geologi, miljö och kostnader. Chefer ställdes inför domstol, vissa dömdes, andra frikändes. Man tillsatte en miljögranskningsgrupp, bytte ut platschefen Sten Sjödahl mot den mer diplomatiske Christer Möller. Banverket visade friskt mod och tillsatte Björn Gillberg som miljökontrollant. Frispråkig kunde han vara. Efter ännu ett giftutsläpp och fiskdöd sommaren 1993 kallade han projektet för ”en skam för svenskt ingenjörskunnande”.

– Det är inte rimligt att jag ska behöva sitta uppe på åsen med hagelbössa och videokamera för att kontrollera hur de utför jobbet, sa han till Ny Teknik i den vevan.

Med ”de” syftade han på Banverket och den nya entreprenören, det svensk-franska konsortiet Skanska-Vinci.

Nya utredningar, långt mer omfattande än tidigare, visade att det mest svårbearbetade området, Möllebackzonen, måste frysas, en oerhört dyr metod. Det skulle också bli nödvändigt att täta och förstärka tunnelväggarna med prefabricerade ”ringar” av betong. Dessutom var det bäst att borra tunneln i stället för att spränga och schakta. Borrningarna måste dock göras med en maskin, 240 meter lång, specialbyggd för förhållandena i åsen.

Maskinen, som fick heta Åsa, kom i delar från den tyske leverantören Herrenknecht och under hösten 2005 gjordes de förs­ta provborrningarna i det södra påslaget utanför Förslöv.

Sedan dess har man borrat drygt två kilometer i den ena tunnelmynningen och hunnit med att försena projektet i ytterligare nästan nio månader – trots att det är bättre flyt i borrandet än någonsin tidigare.

Det värsta problemet har det senaste året varit slitaget på maskinen. Borrhuvudet har slitits snabbare än någon räknat med. Nedfallande stenar och liknande har gått hårt åt maskineriet. Den här sommaren och hösten har borrandet och tunnelbygget gått bättre. Ändå tornar problemen upp sig. Om mindre än ett år är man framme vid Möllebackzonen, det mest fruktade partiet i hela åsen.

I den förra prognosen angavs 2012 som året då tunneln skulle stå klar. I den senaste, helt nya prognosen, säger man 2015 – med en slutnota på 10, 5 miljarder kronor.

Efter socialdemokraternas valförlust 2006 har tveksamheten ökat bland ”tunga” trafikpolitiker, som framför allt är bekymrade över kostnaderna.

– Finns det skäl att stoppa tunnelbygget måste vi våga, sa trafikutskottets vice ordförande Jan-Evert Rådström (m) för ett år sedan.

Banverkets senaste prognos har ännu inte diskuterats i riksdagens trafikutskott. Men det kommer. Kritiken mot tunnelbygget lär inte avta.

– Den nya prognosen får inte vår entusiasm för tunneln att öka direkt. Tvärtom. Nu förefaller tunneln att bli världens dyraste potatiskällare, eller vad den nu ska användas till, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Väggelement

Nytt väggelement kan rädda miljonprogram

Ett fyra våningar högt väggelement med passivhusstandard har utvecklats vid ett renoveringsprojekt i Alingsås.

Okokt ägg

Nytt sätt att okoka ett ägg

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Fryser i Göteborg

Men varför fryser folk i Göteborg?

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare sticker ut hakan om den påstådda kylan i Göteborg. 1 kommentar

Varningen: Bättre mobilnät 
riskerar stoppa tågtrafiken

Varningen: Bättre mobilnät riskerar stoppa tågtrafiken

DEBATT. 1 juli höjer mobiloperatörerna signalstyrkan i sina basstationer utmed järnvägen. Illa, anser Tågoperatörerna. 7 kommentarer

Vägtull

Förslaget: Vägtull ska baseras på körsträcka

EU:s kommissionär för transporter vill införa en enhetlig vägtull som gäller för hela EU. 72 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Annons
”En ensam Volvo sliter i motvind ...”

USA visar upp sin elkanon

För första gången ska den amerikanska marinens eldrivna kanon visas för allmänheten.

Superkirurgen i blåsväder

Den världsberömde kirurgen Paolo Macchiarini på Karolinska institutet är under utredning efter att ha genomfört tre transplantationer utan föregående etikprövning. 9 kommentarer

Behandlingen som ger tyget superegenskaper

Behandlingen som ger tyget superegenskaper

Tyg behöver bara en behandling för att få superegenskaper som flamskydd, antimikrobiellt, vattenavvisande, antistatiskt, tvättåligt och slitstarkt. 8 kommentarer

Den nya A8-processorn i Iphone 6 bygger på 20nm-teknik.

Apple förlåter Samsung

Apple ökar sina komponentinköp från konkurrenten Samsung. 10 kommentarer

Solenergi

Snabbare och snålare produktion av solenergi

Reaktion effektiviserar processen som omvandlar solens energi till bränsle. 5 kommentarer

Startdatum klart för Europas rymdplan

Minihelikopter kan
utforska Mars

Nasa vill utrusta fordon på Mars med en spaningshelikopter.

Toyota Mirai.

Toyota ökar kraftigt produktionen av Mirai

Överraskande intresse för bränslecellbilen. 14 kommentarer

Tricket är att hantera svåra samtal utan att förstöra relationen.

Ta kontrollen över jobbiga samtalet

Hur hittar man de rätta orden och får det svåra samtalet att löpa smidigt? Experterna tipsar.

Drönare

10 fiffiga jobb för flygande drönare

BILDSPEL. Drönare utnyttjas inte bara i krig. Den civila användningen ökar snabbt. Här är tio heta områden. 8 kommentarer

Nya regler kan sänka farten på drönare

Nya krav och regler kan sätta käppar i hjulet för utvecklingen. 4 kommentarer

Företag förbjuds filma från drönare

Länsstyrelsen i Skåne stoppar. 33 kommentarer

elbil

”Elbilens tid är nu”

REPLIK. Att vänta med elbilen vore som att bromsa sig ur en uppförsbacke, anser Anders Östlund, vd Öresundskraft. 219 kommentarer

Johnny Kellner, teknik- och miljöchef på Veidekke i Sverige

Elbilar är bra - men vi får inte bli fartblinda

SLUTREPLIK. Ni läser min debattartikel som fan läser bibeln, svarar Johnny Kellner. 59 kommentarer

FRA-filter hindrar egen spaning på svenska medier

Tekniska hjälpmedel skyddar Sveriges journalister. 4 kommentarer

Lysholmsmotor

Första jetmotorn glömdes bort

TEKNIKHISTORIA. Redan på 1930-talet konstruerade Alf Lysholm den första svenska jetmotorn för flygplan. Men uppfinningen föll i glömska. 18 kommentarer

Oljeutsläppet i Mexikanska bukten sommaren 2010 blev en miljömässig katastrof.

Chalmers dumpar oljeaktierna

Chalmersstiftelsen har tagit beslut om nolltolerans när det gäller placeringar i kol-, olje- och gasbolag och kommer nu att avyttra sina aktier i bolag som är knutna till fossil energi. 28 kommentarer

Vattenfall Ringhals

Stopp för ny kärnkraft

Vattenfall drar tillbaka ansökan om att få bygga ny kärnkraft i Sverige. 335 kommentarer

Rosetta har upptäckt att kometen 67P har en jättespricka.

Jättespricka i 67P

En flera hundra meter lång spricka har upptäckts i Rosettas komet. 17 kommentarer

Datacentra, Facebook

HP: Datacentra borde byggas i kalla Sverige

Om serverhallar och andra datacentra byggs i kalla länder som Sverige, kan de minska världens koldioxidutsläpp, hävdar Nicolas Dube från Hewlett-Packard i USA. 44 kommentarer

Rundar rysk bojkott med Kalashnikov från USA-fabrik

Rundar rysk bojkott med Kalashnikov från USA-fabrik

Amerikanska vapenimportören RWC planerar att kringgå USAs bojkott mot Ryssland och starta tillverkning av vapen från Kalashnikov på hemmaplan. 3 kommentarer

AI från Aibo kollar elförbrukningen

AI från Aibo kollar elförbrukningen

Artificiell intelligens som utvecklades för robothunden Aibo används nu för att mäta elförbrukningen i hemmets olika prylar. 3 kommentarer

En dummyversion av den kommande tredje generationens vätgasdriven usb-laddare från KTH-avknoppningen My FC. Powertrekk 2.0 – andra generationen av My FC:s vätgasdrivna usb-laddare.

Vätgasladdaren ska passa i handväskan

Snart släpper svenska My FC sin nästa vätgasdrivna usb-laddare. 29 kommentarer

Telia: Genombrott 
för uppkopplad vård

Telia: Genombrott för uppkopplad vård

Storsatsning på hälsotjänster i hemmet. 8 kommentarer

DEBATT
Lars Agaard vd Dansk Energi, Oluf Ulseth vd Energi Norge, Kjell Jansson vd Svensk Energi och Juha Naukkarinen vd Finsk Energiindustri.

Kraftindustrin: Vi ska bli Europas ”gröna batteri”

DEBATT. Vi har potentialen att skapa en helt ny exportsituation där el är vår produkt, skriver höjdarna vid Energi Norge, Svensk Energi och Finsk Energiindustri. 45 kommentarer

Volvos största utmaning

Volvos största utmaning

Det är varken elmotorn eller den nya växellådan som ingenjörerna brottas med inför premiärturen av Volvos första helt elektriska buss. 84 kommentarer

Många elbussar rullar redan i världen

Många elbussar rullar redan i världen

Volvo är långt ifrån det enda företaget som utvecklar helelektriska bussar. 6 kommentarer

Nu öppnar Windows 10 hologramdörren med sin Hololens.

Windows 10 öppnar för hologramdatorn

Så ska Microsoft ta över ledartröjan från Apple och Google. 11 kommentarer

Norge tvekar inför Arktis-samarbete
Kristina Persson (th), minister för strategi- och framtidsfrågor samt nordisk samarbete har lämnat över en rapport om samarbete i Arktis. Norges statsminister Erna Solberg är avvaktande till förslaget.

Norge tvekar inför Arktis-samarbete

TROMSÖ. Sverige vill ta fram en strategi för tillväxt i Arktis tillsammans med grannarna. Norge tvekar. 6 kommentarer

Följ forskarna som arbetar på ett isflak

Följ forskarna som arbetar på ett isflak

ARKTIS. Norska expeditionen bor i svävare på isflak vid Nordpolen.

Utmaningen: Undvika krascha med isbergen

ARKTIS. Svårt för forskningsfartyget RV Helmer att koppla upp sig mot internet norr om 80:e breddgraden. Ny Teknik är i Arktis. 2 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Smartphone

Fyra sätt att använda din smartphone med vantar på

Finurliga sätt att slippa frysa när du vill kommunicera.

Bättre sömn

Ändringen på arbetsplatsen gav bättre sömn

Ny studie: Mer utvilade anställda.

Deborah Magid

Trendspaningen: Istanbul är hetast

IBM:s Deborah Magid har koll på trenderna.

Tommy Ljunggren lämnar Telia.

Telias nätarkitekt går till konkurrent

”Jag får ett större ansvar än i dag.” 4

Watty

Sensorn avslöjar hemmets energitjuvar

Tio nya miljoner ska ta företagets produkt till marknaden. 9

Få de anställda att brinna för jobbet.

Så får du dina anställda att brinna för jobbet

Det finns knep för att dina anställda ska brinna för sitt jobb - länge. 4

Flytten runt Kirunagruvan lockar lantmätare

Flytten runt Kirunagruvan lockar lantmätare

Det har aldrig varit så lätt att få lantmätare att flytta norrut som nu. 8

Havssköldpadda

Magnetfält leder sköldpaddan

Använder sig av en magnetisk kompass.

Hjalmar Winbladh.

EQT lockas av prylarnas internet – anställer Hjalmar Winbladh

Riskkapitalistbolaget EQT anställer internetkändisar för att skaffa kunskap om prylarnas internet, IoT.

orange sky laundry

Byggde in tvättmaskiner i sin van

Kör runt och tvättar hemlösas kläder. 10

Världens nordligaste passivhus kan prisas

Världens nordligaste passivhus kan prisas

Första passivhuset i subarktiskt klimat kan bli Årets Bygge. 13

Charlotte Kalla

OS-dräkten blir superdräkt

Ny ”superdräkt” till skid-VM i Falun. 2

Kärnsjukhuset i Skövde producerar el med 1 328 solcellsmoduler

Här är taket med flest solceller i Sverige

De har installerat 1 328 solcellsmoduler på taket. 15

Ut med kikaren: asteroiden kommer

Ut med kikaren: asteroiden kommer

Nu är det nära – eller snarare drygt tre gånger avståndet mellan jorden och månen.

Forskning visar: Prylar gör dig inte lycklig

Forskning visar: Prylar gör dig inte lycklig

Att lägga sina pengar på nya prylar ger ingen varaktig lycka. 22

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Här testas elkanonen

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se