• Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    1999. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Lars Bygdeman/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg

Tipsa en vän om en artikel

Tiden går – åsen består

En giftskandal med tätningsmedlet Rhoca Gil satte för elva år sedan stopp för landets mest skandalomsusande byggprojekt. Då hade projektet krupit fram i snigelfart i fem års tid. I dag räknar Banverket med att tunneln är klar 2015, till en kostnad på 10,5 miljarder. – Kan bli världens dyraste potatiskällare, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Annons

Hösten 1997 hade Banverkets platschef Sten Sjödahl och tunnelbyggarna på Skanska fått nytt hopp i de fåfänga försöken att stoppa det ständiga vattenflödet i den tunnelsträcka man borrat, sprängt och schaktat.

Det nya hoppet hette Rhoca Gil: ett franskt tätningsmedel som i upphetsningen aldrig testades utan bara injekterades i berget. Det fungerade. För första gången fick man kontroll på vattenflödet på de ställen där medlet testades.

1,4 miljoner ton hann man spruta in innan döda fiskar i bäckar och vattendrag flöt upp till ytan och kor på åsen insjuknade och dog.

Rhoca Gil, visade det sig, innehöll giftet akrylamid.

”Nu dör Hallandåsen”, skrev Expressen på förstasidan en dag i slutet av november 1997 och följde upp med sex sidor inne i tidningen.

Einar Persson, före detta kommunalråd i Båstad och en av dem som under 1980-talet var med och drev igenom tunnelbygget, var bekymrad. Han skakade på huvudet när Ny Teknik visade upp Expressen för honom, sa att han kände fruktodlare i närheten av Hallandsåsen som inte fick ett enda äpple sålt den här hösten.

Einar Person, en gång i tiden Båstads starke man, var bekymrad och ångerfull. Han hade bara tänkt på sin kommun som behövde en ny järnvägsstation, när han kämpat för att få en tunnel så nära Båstad som möjligt.

– Visst är jag besviken, sa han. Men vi som var pådrivare för tunnelbygget var inriktade på att hela kalaset skulle kosta några hundra miljoner.

Dessutom var man inte på de klara med hur åsen – som egentligen är en urbergshorst – såg ut i sitt inre. De tidiga utredningarna bortsåg nästan totalt från att man skulle stöta på problem. Inga tekniska svårigheter, inga miljöproblem, bara blåsa på. Det fanns de som varnade. Ändå bestämdes att tunneln skulle stryka sig intill Båstad, där åsen är som sämst. Alternativa dragningar längre österut, där de geologiska förutsättningarna är bättre, avfärdades i utredningarna från 1980-talet.

När den första tunnelborrmaskinen sattes in i maj 1993 hade en ny utredning kommit fram till att hela projektet skulle kosta runt en miljard kronor, uppemot 1, 3 miljarder i värsta fall.

Men det gick snett från första sekunden när man, under den pampiga invigningen, satte in borren vid det norra påslaget nära Båstad. Maskinen vägrade starta.

Några månader senare, i juli, hade entreprenören Kraftbyggarna borrat 13 meter in berget. Där var det tvärstopp. Borren sjönk i lervällingen.

När Ny Teknik några veckor senare besökte tunnelbygget var platschefen Stig Östfjord fly förbannad och den långa tunnelborrmaskinen låg som ett stelnat urtidsmonster utanför tunnelöppningen.

Stig Östfjord var upprörd över att förhandlingarna med uppdragsgivaren Banverket inte ledde någonvart, trots att projektet kört fast. Han talade om bristfälliga utredningar om åsens verkliga beskaffenhet, att han och Kraftbyggarna aldrig fått veta hur dåligt berget verkligen var, att vattenflödet från tunnelväggarna hade en nästan skrämmande kraft.

– Vi kunde inte veta att berget var så dåligt, sa han.

Men Atlas Copco, som hade levererat tunnelborrmaskinen, hade varnat Stig Östfjord och Kraftbyggarna. Maskinen var byggd för att borra i hårt berg, inte i den sörja som Stig Östfjord stod inför. Många anser att Kraftbyggarna gjorde en vild chansning när man satte in en sådan borrmaskin.

Efter bara ett års traditionellt borrande, sprängande och schaktande hade Kraftbyggarna lyckats försena projektet med två år. Det var komplett ohållbart, mätt i både tid och pengar. Kraftbyggarna kastade in handduken, och 1995 gick uppdraget över till Skanska.

Den nya entreprenören fortsatte att försöka spränga och schakta sig genom åsen och fick upp ett högre tempo än Kraftbyggarna – till priset av sänkt grundvatten, sinande brunnar, en ständigt överskriden vattendom och tilltagande konflikter med ortsbefolkning och Båstad kommun.

Kostnaderna sköt i höjden och tidpunkten för när tunneln skulle vara färdigbyggd flyttades fram flera gångar.

När Skanska på våren 1997 kom i kontakt med det geléliknande tätningsmedlet Rhoca Gil hade man totalt misslyckats med att få tätt i tunnlarna.

– Vi har provat Rhoca Gil på en kort sträcka och det har fungerat bra. Vi får se hur det fungerar på andra ställen, sa Banverkets platschef Sten Sjödahl till Ny Teknik efter de första försöken med den franska akrylamiden.

Resultatet blev den kanske största giftskandalen i landets historia och ett av de längsta byggstoppen genom tiderna.

Att det var byggstopp mellan 1997 och 2005 betydde inte att allt jobb låg nere. Det uppstod ett vänteläge. Åsen sanerades från gifter, det tätades, gjordes nya utredningar om geologi, miljö och kostnader. Chefer ställdes inför domstol, vissa dömdes, andra frikändes. Man tillsatte en miljögranskningsgrupp, bytte ut platschefen Sten Sjödahl mot den mer diplomatiske Christer Möller. Banverket visade friskt mod och tillsatte Björn Gillberg som miljökontrollant. Frispråkig kunde han vara. Efter ännu ett giftutsläpp och fiskdöd sommaren 1993 kallade han projektet för ”en skam för svenskt ingenjörskunnande”.

– Det är inte rimligt att jag ska behöva sitta uppe på åsen med hagelbössa och videokamera för att kontrollera hur de utför jobbet, sa han till Ny Teknik i den vevan.

Med ”de” syftade han på Banverket och den nya entreprenören, det svensk-franska konsortiet Skanska-Vinci.

Nya utredningar, långt mer omfattande än tidigare, visade att det mest svårbearbetade området, Möllebackzonen, måste frysas, en oerhört dyr metod. Det skulle också bli nödvändigt att täta och förstärka tunnelväggarna med prefabricerade ”ringar” av betong. Dessutom var det bäst att borra tunneln i stället för att spränga och schakta. Borrningarna måste dock göras med en maskin, 240 meter lång, specialbyggd för förhållandena i åsen.

Maskinen, som fick heta Åsa, kom i delar från den tyske leverantören Herrenknecht och under hösten 2005 gjordes de förs­ta provborrningarna i det södra påslaget utanför Förslöv.

Sedan dess har man borrat drygt två kilometer i den ena tunnelmynningen och hunnit med att försena projektet i ytterligare nästan nio månader – trots att det är bättre flyt i borrandet än någonsin tidigare.

Det värsta problemet har det senaste året varit slitaget på maskinen. Borrhuvudet har slitits snabbare än någon räknat med. Nedfallande stenar och liknande har gått hårt åt maskineriet. Den här sommaren och hösten har borrandet och tunnelbygget gått bättre. Ändå tornar problemen upp sig. Om mindre än ett år är man framme vid Möllebackzonen, det mest fruktade partiet i hela åsen.

I den förra prognosen angavs 2012 som året då tunneln skulle stå klar. I den senaste, helt nya prognosen, säger man 2015 – med en slutnota på 10, 5 miljarder kronor.

Efter socialdemokraternas valförlust 2006 har tveksamheten ökat bland ”tunga” trafikpolitiker, som framför allt är bekymrade över kostnaderna.

– Finns det skäl att stoppa tunnelbygget måste vi våga, sa trafikutskottets vice ordförande Jan-Evert Rådström (m) för ett år sedan.

Banverkets senaste prognos har ännu inte diskuterats i riksdagens trafikutskott. Men det kommer. Kritiken mot tunnelbygget lär inte avta.

– Den nya prognosen får inte vår entusiasm för tunneln att öka direkt. Tvärtom. Nu förefaller tunneln att bli världens dyraste potatiskällare, eller vad den nu ska användas till, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Ny teknik ska
stoppa terror

Ny teknik ska stoppa terror

Polisen och Säpo måste hänga med i teknikutvecklingen. Regeringen vill se över de hemliga tvångsmedlen. 15 kommentarer

Anders Ygeman (S) presnterar regeringens åtgärdspaket mot terrorism

Spiontrojan kan bli polisens nya verktyg

Inrikesminister Anders Ygeman nämnde i dag förslaget "hemlig dataavläsning" som ett möjligt sätt att stoppa terrorattentat i Sverige. 3 kommentarer

LÄRARKRISEN
Pengar

Ingenjör tjänar 20 000 mer än ämnesläraren

Oavsett hur man räknar är det lönsammare att plugga till ingenjör än till lärare. Ny Teknik har gått igenom lönestatistiken. 12 kommentarer

Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund

”Löneskillnad orsak till dagens lärarbrist”

Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, är tveksam till att reformerna för att få fram fler lärare är tillräckliga. 1 kommentar

Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer

Facket: ”Inrätta snabbspår för erfarna ingenjörer”

Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer, anser också att lärarnas löner uppenbart är för låga. 3 kommentarer

Paolo Macchiarini, läkare på KI

KI-professor frias från fuskanklagelse

Den kirurg på Karolinska Institutet som opererat in konstgjorda luftstrupar på flera patienter har inte gjort sig skyldig till forskningsfusk.

Sista chansen till smartaste hemmet

Sista chansen till smartaste hemmet

Har du Sveriges smartaste hem? Anmäl dig senast 4 september till Ny Tekniks tävling.

25 kvadrat av smarta lösningar

25 kvadrat av smarta lösningar

KTH-studenten Benjamin Hendler totalrenoverade sin studentbostad och passade på att bygga smarta lösningar. 5 kommentarer

ÅTERVINNING I USA
Bostäder byggs av gamla sopor

Bostäder byggs av gamla sopor

Avfall återanvänds till självförsörjande bostadshus. Ny Teknik har besökt öknen där visionen håller på att förverkligas. 4 kommentarer

Flera testar jordskepp i Sverige

Men många har valt att modifiera husen.

Han började experimentera med ölburkar

Han började experimentera med ölburkar

Mannen bakom jordskeppen hatar kärnkraft, ser banker som utsugare och brinner för att ge människor ett billigt boende. 4 kommentarer

Laddning av elbil i Norge

Snabbladdarna ökar stort

Antalet snabbladdare för elbilar ökar förvånansvärt snabbt i Sverige. Men normalladdarna halkar efter. 8 kommentarer

Annons
Facebooks grundare MArk Zuckerberg

Nu har Facebook en miljard användare

TEKNIKSVEPET. Facebook når en miljard användare, fåglar tar plats i webbkamera och svenska polisen ska bli bättre på nätet. Här är senaste tekniknyheterna. 2 kommentarer

Ja till 750 meter
långa godståg

Ja till 750 meter långa godståg

Trafikverket säger ja till längre och tyngre godståg i delar av järnvägsnätet. Resultatet kan bli 20 procent lägre godskostnader. 29 kommentarer

Hör elbilens nya varningsljud

Hör elbilens nya varningsljud

En riktad ljudsignal varnar fotgängare när elbilen Nissan Leaf närmar sig. Här kan du höra hur det låter. 82 kommentarer

Joakim Landström, ragnsells

Miljarder kronor finns på soptipp

På gamla soptippar i Sverige finns metaller som bedöms vara värda mellan 50 och 75 miljarder kronor. 26 kommentarer

Porträtt av Gunvor G Ericson

”Viktigt få till ökad återvinning”

Det är viktigt att öka återvinningen av material. Men vilka förändringar av deponiskatten som regeringen är beredd att genomföra är för tidigt att uppge. Det säger statssekreteraren på miljödepartementet.

Vid utgrävningen av soptippen Kudjape på Ösel användes grävskopa för att lägga avfallet i en trumsikt som sorterade soporna efter storlek.

Forskning visar att bättre metoder krävs

Obehagliga överraskningar kan dyka upp. Det visar ett forskningsprojekt i Estland. 2 kommentarer

Ta bort skatt som minskar återvinningen

Ta bort skatt som minskar återvinningen

Hur smart är det att värdefulla metaller och andra ändliga resurser ligger begravda i soptipparna? 4 kommentarer

Elbil laddas i Norge

Önskas: fler snabbladdare

Bristen på snabbladdare sätter käppar i hjulen för familjer som semestrar i elbil. Det berättar Ny Tekniks läsare. 60 kommentarer

Vad skulle få dig att skaffa elbil?

Se resultatet
  • Längre räckvidd 28%
  • Fler laddstationer 8%
  • Lägre pris 64%
Rösta
Nissan leaf på laddning

Elbils-semestern slutade i panik

Hemresan blev dramatisk när familjen testade att ta elbilen till landet för första gången. Nu har de en strategi som fungerar. 68 kommentarer

De tog elbilen till Neapel

1 000 mil och 11 länder på 30 dagar. Bränslenotan: 0 kr. Familjen Bergfeldt från Skövde har elbilat rejält i sommar. 108 kommentarer

Google-logga bakom förstoringsglas

Google värvar via dina sökningar

TEKNIKSVEPET. Sökning kan ge jobberbjudande, Windows 10 fortsätter sitt segertåg. Här är de senaste tekniknyhetrna.

Windows 10meny med Microsoft-logga

Windows 10 kan läcka myndigheters data

För att inte sprida känslig information bör myndigheter ha regler för Windows 10. Det menar Datainspektionen. 33 kommentarer

Ritning visas upp på surfplatta

Windows 10 på jobbet dröjer

Microsoft tror att företagsanvändningen tar fart i vår. 4 kommentarer

tesla längs med vägen med en påklistrad "slow"-skylt

Nytt Tesla-rekord: 728 kilometer på en laddning

Teslan ska ha en räckvidd på 407 km, enligt tillverkaren. En norsk programmerare körde 728 km. 49 kommentarer

SL-buss

Hur ska bussen bäst ventileras?

TEKNIKFRÅGAN. Hur ska takluckorna öppnas för att fläkta ut värmen ur bussen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 37 kommentarer

Rajendra Singh, på Världsvattenveckan

Smådammar gav vattenpris till Singh

Moderniserade gammal indisk visdom kring regnvatten. 2 kommentarer

Ihpone 6 med bränslecell

Iphone med bränslecell får laddning för hela veckan

Ett brittiskt bolag har visat upp en prototyp för en lur som räcker längre. 6 kommentarer

Kvinna skulpterar i luften på Tekniska muséets utställning Megamind

Tekniska museet får ny experimentverkstad

Tekniska museet i Stockholm öppnar en helt ny utställning med hjärnan i fokus.

Topplista

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

KARRIÄR. Ledarskap handlar inte om att kontrollera, anser experten. 3

Elektronerna rör sig i Max IV

Elektronerna rör sig i Max IV

”Noggrannhet på tiotals mikrometer” rapporterar forskare. 4

Med luft under vingarna

Med luft under vingarna

Kaianders tipsar om en sport som både ger intellektuell stimulans och mycket frisk luft. 1

Fasta telefonen är säkrast

Fasta telefonen är säkrast

Men vi litar inte på surfplattor och bileletronik, visar studie. 10 kommentarer

solceller på Cochins flygplats, Indien

Här är världens första helt soldrivna flygplats

En internationell flygplats får all energi från solceller. 36

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Chef som diskuterar med anställd

Så leder du dem som är smartare än du själv

KARRIÄR. Lär dig knepen för att glida in i den nya rollen. 9

Karolinska institutet

Här är Sveriges bästa universitet

Hamnar först på plats 48 i världsrankningen.

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Mecka med elektronik, bygg dina egna änglavingar, eller passa på att prata teknik. 2

Ufo

UFO-jakt i Kolmården

Svårförklarliga fenomen gör att föreningen UFO-Sverige samlar observationer. 14

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Fullt krig i tunnelbanan ...

Fullt krig i tunnelbanan ...

... fast inte på allvar. Livgardet övar förflyttning i Stockholms t-bana. 18

Så får du nytändning efter semestern

Så får du nytändning efter semestern

KARRIÄR. Fira dina framgångar, är ett av tipsen från experten. 2

Vad betyder mystisk skrift?

Vad betyder mystisk skrift?

Hjälp forskarna tyda texten. 18

jobb277 st

Lediga anläggnings- och byggjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Kassettmellotron

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se