• Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    1999. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2002. Foto: Lars Bygdeman/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix

  • Tiden går – åsen består

    2000. Foto: Magnus Torle

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg

  • Tiden går – åsen består

    2008. Foto: Ulf Angberg

Tiden går – åsen består

En giftskandal med tätningsmedlet Rhoca Gil satte för elva år sedan stopp för landets mest skandalomsusande byggprojekt. Då hade projektet krupit fram i snigelfart i fem års tid. I dag räknar Banverket med att tunneln är klar 2015, till en kostnad på 10,5 miljarder. – Kan bli världens dyraste potatiskällare, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Annons

Ska Hallandsås-projektet fortsätta?

Se resultatet
  • Ja 76%
  • Nej 24%
Rösta

Verktyg

Hösten 1997 hade Banverkets platschef Sten Sjödahl och tunnelbyggarna på Skanska fått nytt hopp i de fåfänga försöken att stoppa det ständiga vattenflödet i den tunnelsträcka man borrat, sprängt och schaktat.

Det nya hoppet hette Rhoca Gil: ett franskt tätningsmedel som i upphetsningen aldrig testades utan bara injekterades i berget. Det fungerade. För första gången fick man kontroll på vattenflödet på de ställen där medlet testades.

1,4 miljoner ton hann man spruta in innan döda fiskar i bäckar och vattendrag flöt upp till ytan och kor på åsen insjuknade och dog.

Rhoca Gil, visade det sig, innehöll giftet akrylamid.

”Nu dör Hallandåsen”, skrev Expressen på förstasidan en dag i slutet av november 1997 och följde upp med sex sidor inne i tidningen.

Einar Persson, före detta kommunalråd i Båstad och en av dem som under 1980-talet var med och drev igenom tunnelbygget, var bekymrad. Han skakade på huvudet när Ny Teknik visade upp Expressen för honom, sa att han kände fruktodlare i närheten av Hallandsåsen som inte fick ett enda äpple sålt den här hösten.

Einar Person, en gång i tiden Båstads starke man, var bekymrad och ångerfull. Han hade bara tänkt på sin kommun som behövde en ny järnvägsstation, när han kämpat för att få en tunnel så nära Båstad som möjligt.

– Visst är jag besviken, sa han. Men vi som var pådrivare för tunnelbygget var inriktade på att hela kalaset skulle kosta några hundra miljoner.

Dessutom var man inte på de klara med hur åsen – som egentligen är en urbergshorst – såg ut i sitt inre. De tidiga utredningarna bortsåg nästan totalt från att man skulle stöta på problem. Inga tekniska svårigheter, inga miljöproblem, bara blåsa på. Det fanns de som varnade. Ändå bestämdes att tunneln skulle stryka sig intill Båstad, där åsen är som sämst. Alternativa dragningar längre österut, där de geologiska förutsättningarna är bättre, avfärdades i utredningarna från 1980-talet.

När den första tunnelborrmaskinen sattes in i maj 1993 hade en ny utredning kommit fram till att hela projektet skulle kosta runt en miljard kronor, uppemot 1, 3 miljarder i värsta fall.

Men det gick snett från första sekunden när man, under den pampiga invigningen, satte in borren vid det norra påslaget nära Båstad. Maskinen vägrade starta.

Några månader senare, i juli, hade entreprenören Kraftbyggarna borrat 13 meter in berget. Där var det tvärstopp. Borren sjönk i lervällingen.

När Ny Teknik några veckor senare besökte tunnelbygget var platschefen Stig Östfjord fly förbannad och den långa tunnelborrmaskinen låg som ett stelnat urtidsmonster utanför tunnelöppningen.

Stig Östfjord var upprörd över att förhandlingarna med uppdragsgivaren Banverket inte ledde någonvart, trots att projektet kört fast. Han talade om bristfälliga utredningar om åsens verkliga beskaffenhet, att han och Kraftbyggarna aldrig fått veta hur dåligt berget verkligen var, att vattenflödet från tunnelväggarna hade en nästan skrämmande kraft.

– Vi kunde inte veta att berget var så dåligt, sa han.

Men Atlas Copco, som hade levererat tunnelborrmaskinen, hade varnat Stig Östfjord och Kraftbyggarna. Maskinen var byggd för att borra i hårt berg, inte i den sörja som Stig Östfjord stod inför. Många anser att Kraftbyggarna gjorde en vild chansning när man satte in en sådan borrmaskin.

Efter bara ett års traditionellt borrande, sprängande och schaktande hade Kraftbyggarna lyckats försena projektet med två år. Det var komplett ohållbart, mätt i både tid och pengar. Kraftbyggarna kastade in handduken, och 1995 gick uppdraget över till Skanska.

Den nya entreprenören fortsatte att försöka spränga och schakta sig genom åsen och fick upp ett högre tempo än Kraftbyggarna – till priset av sänkt grundvatten, sinande brunnar, en ständigt överskriden vattendom och tilltagande konflikter med ortsbefolkning och Båstad kommun.

Kostnaderna sköt i höjden och tidpunkten för när tunneln skulle vara färdigbyggd flyttades fram flera gångar.

När Skanska på våren 1997 kom i kontakt med det geléliknande tätningsmedlet Rhoca Gil hade man totalt misslyckats med att få tätt i tunnlarna.

– Vi har provat Rhoca Gil på en kort sträcka och det har fungerat bra. Vi får se hur det fungerar på andra ställen, sa Banverkets platschef Sten Sjödahl till Ny Teknik efter de första försöken med den franska akrylamiden.

Resultatet blev den kanske största giftskandalen i landets historia och ett av de längsta byggstoppen genom tiderna.

Att det var byggstopp mellan 1997 och 2005 betydde inte att allt jobb låg nere. Det uppstod ett vänteläge. Åsen sanerades från gifter, det tätades, gjordes nya utredningar om geologi, miljö och kostnader. Chefer ställdes inför domstol, vissa dömdes, andra frikändes. Man tillsatte en miljögranskningsgrupp, bytte ut platschefen Sten Sjödahl mot den mer diplomatiske Christer Möller. Banverket visade friskt mod och tillsatte Björn Gillberg som miljökontrollant. Frispråkig kunde han vara. Efter ännu ett giftutsläpp och fiskdöd sommaren 1993 kallade han projektet för ”en skam för svenskt ingenjörskunnande”.

– Det är inte rimligt att jag ska behöva sitta uppe på åsen med hagelbössa och videokamera för att kontrollera hur de utför jobbet, sa han till Ny Teknik i den vevan.

Med ”de” syftade han på Banverket och den nya entreprenören, det svensk-franska konsortiet Skanska-Vinci.

Nya utredningar, långt mer omfattande än tidigare, visade att det mest svårbearbetade området, Möllebackzonen, måste frysas, en oerhört dyr metod. Det skulle också bli nödvändigt att täta och förstärka tunnelväggarna med prefabricerade ”ringar” av betong. Dessutom var det bäst att borra tunneln i stället för att spränga och schakta. Borrningarna måste dock göras med en maskin, 240 meter lång, specialbyggd för förhållandena i åsen.

Maskinen, som fick heta Åsa, kom i delar från den tyske leverantören Herrenknecht och under hösten 2005 gjordes de förs­ta provborrningarna i det södra påslaget utanför Förslöv.

Sedan dess har man borrat drygt två kilometer i den ena tunnelmynningen och hunnit med att försena projektet i ytterligare nästan nio månader – trots att det är bättre flyt i borrandet än någonsin tidigare.

Det värsta problemet har det senaste året varit slitaget på maskinen. Borrhuvudet har slitits snabbare än någon räknat med. Nedfallande stenar och liknande har gått hårt åt maskineriet. Den här sommaren och hösten har borrandet och tunnelbygget gått bättre. Ändå tornar problemen upp sig. Om mindre än ett år är man framme vid Möllebackzonen, det mest fruktade partiet i hela åsen.

I den förra prognosen angavs 2012 som året då tunneln skulle stå klar. I den senaste, helt nya prognosen, säger man 2015 – med en slutnota på 10, 5 miljarder kronor.

Efter socialdemokraternas valförlust 2006 har tveksamheten ökat bland ”tunga” trafikpolitiker, som framför allt är bekymrade över kostnaderna.

– Finns det skäl att stoppa tunnelbygget måste vi våga, sa trafikutskottets vice ordförande Jan-Evert Rådström (m) för ett år sedan.

Banverkets senaste prognos har ännu inte diskuterats i riksdagens trafikutskott. Men det kommer. Kritiken mot tunnelbygget lär inte avta.

– Den nya prognosen får inte vår entusiasm för tunneln att öka direkt. Tvärtom. Nu förefaller tunneln att bli världens dyraste potatiskällare, eller vad den nu ska användas till, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan

Kör t-bana på låtsas

Kör t-bana på låtsas

Det blir ryckigt när Ny Tekniks reporter kör tåget mellan Vällingby och Råcksta. Lyckligtvis sker allt i en riks-unik simulator. 2 kommentarer

Nya rön utmanar syn på snabbladdning

Nya rön utmanar syn på snabbladdning

Upptäckt kan ge batterier som är långlivade trots snabbladdning. 16 kommentarer

De planerar för superaccelerator

De planerar för superaccelerator

Här är landet som vill bygga två partikelacceleratorer, dubbelt så stora som LHC där Higgs-partikeln hittades. 5 kommentarer

Upptäcker lavin 100 gånger snabbare

Upptäcker lavin 100 gånger snabbare

Sonden snabbvarnar för laviner.

”Lantisar som hatar elbilar”

”Lantisar som hatar elbilar”

LÄSARKOMMENTARER. Är elbilar framtidens melodi? Debatten tog genast fart bland läsarna på nyteknik.se efter artikeln om Teslas framtid. 44 kommentarer

Råvarubrist hotet mot Teslas dröm

Teslas drömfabrik Gigafactory ska slutgiltigt säkra elbilens framtid. Men det saknas inte utmaningar. 160 kommentarer

Skriv som på papper – direkt på skärmen

Skriv som på papper – direkt på skärmen

Plus för skrivkänslan för penna och skärm i stället för penna och papper. Så tyckte vi om Boogie Board Sync. 6 kommentarer

Annons
Sverige får simulator för obemannade fartyg

Sverige får simulator för obemannade fartyg

Fyra nationer, däribland Sverige, har skaffat en simulator för att utveckla framtidens obemannade fartyg. 16 kommentarer

Andreas Bernström, vd för Sinch

De vill få prat i alla appar

Att snacka, chatta och texta direkt i appen blir alltmer populärt. Ett nytt svenskt företag vill växa med trenden. 1 kommentar

Så bestegs Matterhorn för första gången

Så bestegs Matterhorn för första gången

Alpinister har placerat ut lampor.

Rymdfarkosten Maven i omloppsbana runt Mars

Nasas rymdfarkost har nått Mars

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Oculus Rift hjälper män och kvinnor byta kroppar

Oculus Rift hjälper män och kvinnor byta kroppar

”Första sekunderna är helt överväldigande”, säger Daniela Hooijmans. Här är virtual reality-displayen en del av både forskning och konst. 10 kommentarer

De glider runt i motorn

De glider runt i motorn

Företaget tog fram tekniken för att öka kännedomen om motorerna i deras lastbilar. 5 kommentarer

Så sparar timmerbilen mängder av bränsle

Så sparar timmerbilen mängder av bränsle

Scanias tester i vindtunneln avslöjar bränsletjuvarna. 34 kommentarer

Röstresultat hotar byggen i Göteborg

Västlänken

Folkomröstningen gav ett nej till trängselskatt. Det kan ställa till problem. Pengarna skulle finansiera flera infrastruktursatsningar. 57 kommentarer

”Västlänken ett sänke”

Trafikforskaren: Röstresultat beror på missnöje med kostnaden. 22

”Budgeten är fullt rimlig”

Västlänken beräknas kosta 20 miljarder. Rimligt, tycker projektchefen. 13

De var mest lättlurade i nätfisketest

Här är yrkeskategorierna som var sämst i Sverige. Är du lika lättlurad? 18 kommentarer

Fladdermus hjälper bilen köra själv

Fladdermus hjälper bilen köra själv

Uultraljudsteknik kan användas för att navigera självkörande fordon. 15 kommentarer

Snåla gatlampor lömska i skymningen

Snåla gatlampor lömska i skymningen

Minska ljusstyrkan i led-utrustade gatlampor kan gå ut över trafiksäkerheten, varnar ljusforskare. 18 kommentarer

Nya ägarkrav väntar Vattenfall

Nya ägarkrav väntar Vattenfall

Det rödgröna regeringsskiftet påverkar statliga Vattenfall. Men åsikterna går isär kring bolagets tyska kolkraftverk. 25 kommentarer

Vattenfall vill ha fruktbar dialog

”Viktigt få se en långsiktig energipolitik.” 13 kommentarer

Head-up display i Sonys smarta brillor

Head-up display i Sonys smarta brillor

Sony presenterar sina smarta glasögon och öppnar för utvecklare att fylla synfältet med information.

Ja till nytt finskt kärnkraftverk

Ja till nytt finskt kärnkraftverk

Finlands regering godkände nytt kärnkraftverk, cirka 15 mil från svenska fastlandet. Ministrar lämnar regeringen i protest. 125 kommentarer

Flygande kamera i miniformat

Flygande kamera i miniformat

En liten flygmaskin med inbyggd kamera styrs från mobilen och sägs vara minst i sin klass.

Problem med Ios 8 på gamla Iphone

Problem med Ios 8 på gamla Iphone

Nya systemet kräver mer utrymme och processorkraft. 45 kommentarer

Ericsson slutar med modem

Ericsson slutar utveckla 4g-modem. 689 anställda i Lund drabbas hårt. Samtidigt ska omkring 500 anställas för en satsning på forskning. 23 kommentarer

500 FoU-jobb kvar

Ericssonchefen lovar öppna enhet för radioteknik i Lund.

Sony skriver ner värdet

Mer trista nyheter för ingenjörerna i Lund. Sony sänker mobilvärdet.

Brakförlust För Sony

Mobiler fortsätter ge elektronikjätten bekymmer. 3

Testar nytt signalsystem för Europatrafik

Testar nytt signalsystem för Europatrafik

Ett analysverktyg för att verifiera säkerheten presenteras på järnvägsmässan Innotrans. 3 kommentarer

Hubble har hittat monsterhål

TEKNIKSVEPET. Stort svart hål inuti en av de minsta galaxerna. Här är några av de senaste tekniknyheterna. 4 kommentarer

SNOWDEN-DOKUMENTEN AVSLÖJAR
Här får ingenjörerna reda
på att de övervakas

Här får ingenjörerna reda på att de övervakas

Dokument visar att ingenjörerna detaljövervakas av brittisk underättelsetjänst. ”Det här gör mig rätt så obehaglig till mods.” 24 kommentarer

Spionkamera i sko

Razzia mot ägare av kameraskor

Skor med inbyggda kameror har beslagtagits hos sina ägare av Kyotopolisen sedan de missbrukats. 8 kommentarer

Tysk satsning på Industri 4.0

Tysk satsning på Industri 4.0

Den tyska regeringen satsar mer än två miljarder kronor på prestigeprojektet. 10 kommentarer

Professorns smarta fabrik är modellen

Professorns smarta fabrik är modellen

Tyskland vill inte förlora sin ställning som verkstadsnation. Men hur ska det gå till? Svaret finns på ett labb i Kaiserslautern. 2 kommentarer

Sara Sunye

Två ingenjörer sparkas för industrispionage

”Våra riktlinjer inte tillräckliga”, säger Sara Sunye på Huawei. 7 kommentarer

DEBATT

”Satsningar på innovation krävs för att säkra välfärden”

Cellulosa

DEBATT. Locka fler internationella talanger till Sverige och inrätta en partioberoende enhet för innovationsfrågorna. Det kräver bland andra Investor, Volvo och Swedfund. 36 kommentarer

Huset rasade på natten

Huset rasade på natten

Protokollet visade att ritningarna till huset var granskade. Ändå fick pelarna fel dimension. Kontrollsystemet i byggbranschen får svidande kritik i en okänd utredning. 21 kommentarer

Peab: Det skulle ha granskats externt

Beslut fattat redan före kollapsen, hävdar de. 1

”Ritningen kontrollerades”

Men felet upptäcktes inte, uppger konstruktören. 2

”Det var ett helvete”

För ägaren till huset har raset inneburit tvister med hyresgäster.

Senaste quizen

Alla våra quiz
7 saker som utmärker en populär ledare

7 saker som utmärker en populär ledare

Det här är vad gott ledarskap handlar om.

Snabb prototyp med 3d-tråd

Snabb prototyp med 3d-tråd

Nytt program för 3d-skrivare ger tio gånger snabbare tillverkning.

”Hjälp, karriären står still!”

”Hjälp, karriären står still!”

Experten tipsar dig som vill vidare i karriären. 3

Här är drömchefen

Här är drömchefen

2 000 kontorsanställdas drömchef. Kan du gissa vem det är? 2

Robotarna blandar drinkar på löpande band

Robotarna blandar drinkar på löpande band

Helgen närmar sig, värm upp drinkrobotarna! 4

Pekfinger

DU kan vara ansvarig för arbetsmiljön

Mellanchef eller projektledare? Du kan ha ansvar utan att veta om det.

Nasas nya rymdskepp

Nasas nya rymdskepp

Nasa har valt nya rymdskepp från Boeing och SpaceX. Se tillverkarnas egna videor. 4

Jorden

Sand mellan tårna på fikarasten?

Här är råden för dig som vill jobba utomlands.

Tangentbord för allt mobilt

Tangentbord för allt mobilt

Kan användas med de flesta mobiler och plattor. 5

Kvinna som lämnar in en ansökan.

Boosta din ansökan med psykologins hjälp

Här är 6 hemligheter bakom ett fantastiskt cv.

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning.

Här blir sjömän arbetslösa

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning. 18

Se första kraschen med Formula E

Se första kraschen med Formula E

Premiären med e-bilar bjöd på en präktig krasch. 3

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Oroliga över brist på ingenjörer. Men inte tillräckligt för att erbjuda praktikplatser. 4

Syskon till bipolära mer ambitiösa

Syskon till bipolära mer ambitiösa

Forskning: Bipolära släktingar kan vara till din fördel. 4

Rolling stones i alperna

Rolling stones i alperna

Sätter stenar i rullning utmed alpstupen. 6

jobb145 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Den smarta stekpannan

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se