• Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

    Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

  • Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen.

    Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut.

    Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Gustaf Vasa kyrka på Odenplan, mitt i ombyggnaden för nya Citybanan. Foto: Foto Simon Paulin/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Tre pendeltågsstationer ingår i kommande Citybanan.

  • De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

    De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

  • Här är Sveriges största bygge

    Perrongerna ska kantas av glasväggar med självöppnande dörrar.

Här är Sveriges största bygge

Nu drar bygget av Citybanan i gång på allvar. Arbetet har nått huvudtunnlarna och går in i ett mer intensivt skede.- Nu kan vi jobba på flera fronter och spränga mycket oftare, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Annons
Här är Sveriges största bygge

Största entreprenörerna vid bygget av Citybanan.

Verktyg

Det enorma järnvägsprojektet genom och under Stockholm består av en järnvägstunnel och en servicetunnel samt en bro i Årsta.

Hittills har man arbetat på de arbetstunnlar som ska användas för in- och uttransport av bergmassor och maskiner, men nu börjar arbetet på huvudtunnlarna.

- Det innebär att vi helt plötsligt kan börja jobba på flera fronter samtidigt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hittills har man kunnat spränga ungefär 10-15 gånger per vecka, men nu kan det bli uppemot 40 sprängningar per vecka. Därmed kommer också allmänheten att märka av arbetet med Citybanan mer. I tunnelbanan blir det tillfälliga avstängningar av t-centralens plattform för blå linjen under lågtrafik. Och sommaren 2011 och 2012 blir det månadslånga avstängningar av ett par stationer på blå linjen.

Kjell-Åke Averstad anser att den största utmaningen med projektet är att bygget måste ta stor hänsyn till omgivningen eftersom det pågår mitt i huvudstaden.

- Om vi skulle bygga någon annanstans skulle vi kunna bygga dubbelt så snabbt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hade Citybanan byggts på landsbygden hade borrning kunnat göras dygnet runt och fulla salvor hade kunnat användas vid sprängningen.

Som det nu är kan maxladdningen, när man spränger fem meter framåt och hela tunnelarean, endast användas vid ett fåtal tillfällen.

Citybanan är Sveriges största pågående bygge med sina 16,8 miljarder kronor. Syftet är att förbättra tågtrafiken så att tågen ska gå tätare och punktligare. Och förbättringarna ska inte bara komma stockholmarna till del:

- Med Citybanan fördubblar vi kapaciteten genom centrala Stockholm, de två spår som finns är kraftigt överbelastade. Vi löser ut getingmidjan och det är en förutsättning för den fortsatta utvecklingen av tågtrafiken i landet. 80 procent av alla tågresenärer kliver av eller på i Stockholm, och att vi har en begränsad kapacitet här har väldigt stor påverkan i hela landet, säger Kjell-Åke Averstad.

När Citybanan är färdigbyggd kommer det att finnas två dubbelspår genom Stockholm, ett för pendeltåg och ett för gods-, fjärr- och regionaltåg. Projektchefen kallar ofta Citybanan för landets viktigaste infrastrukturprojekt, men han vill inte säga att det är viktigare än det omdiskuterade vägbygget Förbifart Stockholm.

- Det får förstås andra svara på, där kan man säkert ha olika värderingar. Men som stockholmare tycker jag att det är viktigt att man löser både väg- och järnvägsfrågorna, för det är ett problem, säger Kjell-Åke Averstad.

Se grafiken över hela Citybanan: Klicka här!

Grafik: Jonas Askergren, Fakta: Linda Nohrstedt, Flashanimering: Anders Vikhult

 

Fakta Fakta/Citybanan

Vad: En 6 kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. 

Två nya stationer; City och Odenplan. En 1,4 km lång järnvägsbro vid  Årsta.

Vem: Trafikverket bygger Citybanan i nära samarbete med Stockholms 

stad, Stockholms läns landsting och SL.

Kostnad: 16,8 miljarder kronor (i 2007 års penningvärde).

Trafikstart: 2017

 

Station City redan igång

På den nya stationen i city har arbetet redan kommit igång. NCC är  entreprenör och har drivit Bangårdstunneln ner till servicetunneln.

– Nu arbetar vi med att ta oss upp under perrongen på röd/grön  tunnelbanelinje, säger Jan Udén, projektchef på NCC.

Inom kort ska NCC ha nått det första plattformsrummet.

 

Förstärkning innan den nya stationen byggs

Innan man kan börja schakta för att bygga den nya biljetthallen på 

Odenplan måste man förstärka den befintliga biljetthallen. Det håller 

Bilfinger Berger på med tillsammans med en entreprenör som har 

anlitats av SL


– Förstärkningsarbetet avslutas under juni, sen börjar vi med 

utschaktning, säger Peter Ringler, ansvarig för controlling och 

contract management på Bilfinger Bergers entreprenad. Betongarbetena 

kommer troligen igång efter sommaren. Den allmänna utformningen av 

stationen är klar, men detaljerna saknas. Projekteringen pågår och 

väntas bli klar till sommaren 2011. Bygget av stationen sker 

successivt i takt med att handlingarna blir färdiga.

 

Sänktunnel vid Söderström

Mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen bygger konsortiet JV 

Söderströmstunneln en sänktunnel. Tre stålelement ska sänkas någon 

gång under 2012 och kopplas ihop under vatten. Stålelementen byggs i 

Estland och har transporterats till Underås för de första 

gjutningsarbetena. Därefter bogseras de flytande i vattnet till Söder 

Mälarstrand, där de sista gjutningarna utförs. Hittills har ett 

element anlänt till Stockholm.

– Vi har haft ganska svåra grundförhållanden här, och ligger något 

efter tidsplanen när det gäller grundläggningsarbetena, men det ska vi 

försöka ta igen, säger Ingvar Fyhr, projektchef på JV 

Söderströmstunneln.

 

1.När de tre stålelementen är färdiggjutna flyter de i vattnet, cirka 

30 centimeter ovanför vattenytan. Elementen dras på plats med hjälp av 

vinschar.

 

2. Tankar i ändarna fylls med vatten så att elementen sjunker. De 

kopplas ihop med hjälp av ginakopplingar. Vattnet i mellanrummen 

pumpas bort och elementen svetsas ihop. Ändväggarna på elementen tas 

bort.

 

3. Ett stenlager läggs ovanpå elementen och vattnet i tankarna pumpas 

ut. Därefter gjuts betonggolvet i tunnelelementen.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

31 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
31
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

20 ÅR EFTER KATASTROFEN
Finsk radar missar vrakplundrare

Finsk radar missar vrakplundrare

Sverige har ingen daglig bevakning av Estonia, Tyskland vill inte signera gravfridsavtalet – och sportdykare uppges stjäla saker från vraket. 13 kommentarer

Ikea säljer solel i åtta nya länder

Ikea säljer solel i åtta nya länder

Efter lanseringen av solpaneler i Storbritannien går Ikea vidare till nya marknader. 24 kommentarer

Så påverkar fracking brittisk miljö

Skiffergas kan täcka Storbritanniens gasbehov i 470 år. Hur utvinningen påverkar miljön har undersökts av Manchesterforskare. 29 kommentarer

Ska bromsoket sitta framåt eller bakåt?

Ska bromsoket sitta framåt eller bakåt?

TEKNIKFRÅGAN. Varför monteras bromsoket olika? Ny Tekniks läsare löser en fordonsfråga. 2 kommentarer

DEBATT
Datorer och robotar med förmåga att lära och bilar som kör av sig självt. Vi måste börja diskutera hur samhället ska formas när de jobb som automatiseras och försvinner är långt fler än de nya som skapas.

”Automatisera på människans villkor”

Se tekniksprånget som en möjlighet så kan utveckling av teknik och produktivitet bli vår räddning, replikerar Chalmersprofessor. 20 kommentarer

”Det blir inte fler jobb”

DEBATT. Politiker lovar fler jobb. Men robotisering och artificiell intelligens ger färre jobb. Varför pratas det inte om detta? 131 kommentarer

”Vår lösning bättre och billigare”

”Vår lösning bättre och billigare”

De har tagit fram ett alternativ till pendeltågstunneln Västlänken i Göteborg. 51 kommentarer

Röstning hotar byggen

Folkomröstningen gav ett nej till trängselskatt. Det kan ställa till problem. 58

”Västlänken ett sänke”

Trafikforskaren: Röst- resultat beror på missnöje med kostnaden. 22

”Budgeten fullt rimlig”

Västlänken beräknas kosta 20 miljarder. Rimligt, tycker chefen. 14

Annons
3d-utskrivet skal gör experiment till laptop

3d-utskrivet skal gör experiment till laptop

Nu kommer Raspberry Pi som bärbar dator.

Kör t-bana på låtsas

Kör t-bana på låtsas

Det blir ryckigt när Ny Tekniks reporter kör tåget mellan Vällingby och Råcksta. Lyckligtvis sker allt i en riks-unik simulator. 66 kommentarer

Nya rön utmanar syn på snabbladdning

Nya rön utmanar syn på snabbladdning

Upptäckt kan ge batterier som är långlivade trots snabbladdning. 24 kommentarer

De planerar för superaccelerator

De planerar för superaccelerator

Här är landet som vill bygga två partikelacceleratorer, dubbelt så stora som LHC där Higgs-partikeln hittades. 8 kommentarer

Upptäcker lavin 100 gånger snabbare

Upptäcker lavin 100 gånger snabbare

Sonden snabbvarnar för laviner.

”Lantisar som hatar elbilar”

”Lantisar som hatar elbilar”

LÄSARKOMMENTARER. Är elbilar framtidens melodi? Debatten tog genast fart bland läsarna på nyteknik.se efter artikeln om Teslas framtid. 72 kommentarer

Råvarubrist hotet mot Teslas dröm

Teslas drömfabrik Gigafactory ska slutgiltigt säkra elbilens framtid. Men det saknas inte utmaningar.

Skriv som på papper – direkt på skärmen

Skriv som på papper – direkt på skärmen

Plus för skrivkänslan för penna och skärm i stället för penna och papper. Så tyckte vi om Boogie Board Sync. 8 kommentarer

Sverige får simulator för obemannade fartyg

Sverige får simulator för obemannade fartyg

Fyra nationer, däribland Sverige, har skaffat en simulator för att utveckla framtidens obemannade fartyg. 17 kommentarer

Andreas Bernström, vd för Sinch

De vill få prat i alla appar

Att snacka, chatta och texta direkt i appen blir alltmer populärt. Ett nytt svenskt företag vill växa med trenden. 1 kommentar

Rymdfarkosten Maven i omloppsbana runt Mars

Nasas rymdfarkost har nått Mars

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Oculus Rift hjälper män och kvinnor byta kroppar

Oculus Rift hjälper män och kvinnor byta kroppar

”Första sekunderna är helt överväldigande”, säger Daniela Hooijmans. Här är virtual reality-displayen en del av både forskning och konst. 1 kommentar

De glider runt i motorn

De glider runt i motorn

Företaget tog fram tekniken för att öka kännedomen om motorerna i deras lastbilar. 1 kommentar

Så sparar timmerbilen mängder av bränsle

Så sparar timmerbilen mängder av bränsle

Scanias tester i vindtunneln avslöjar bränsletjuvarna. 17 kommentarer

De var mest lättlurade i nätfisketest

Här är yrkeskategorierna som var sämst i Sverige. Är du lika lättlurad? 19 kommentarer

Fladdermus hjälper bilen köra själv

Fladdermus hjälper bilen köra själv

Uultraljudsteknik kan användas för att navigera självkörande fordon. 15 kommentarer

Snåla gatlampor lömska i skymningen

Snåla gatlampor lömska i skymningen

Minska ljusstyrkan i led-utrustade gatlampor kan gå ut över trafiksäkerheten, varnar ljusforskare. 19 kommentarer

Nya ägarkrav väntar Vattenfall

Nya ägarkrav väntar Vattenfall

Det rödgröna regeringsskiftet påverkar statliga Vattenfall. Men åsikterna går isär kring bolagets tyska kolkraftverk.

Vattenfall vill ha fruktbar dialog

”Viktigt få se en långsiktig energipolitik.”

Head-up display i Sonys smarta brillor

Head-up display i Sonys smarta brillor

Sony presenterar sina smarta glasögon och öppnar för utvecklare att fylla synfältet med information.

Ja till nytt finskt kärnkraftverk

Ja till nytt finskt kärnkraftverk

Finlands regering godkände nytt kärnkraftverk, cirka 15 mil från svenska fastlandet. Ministrar lämnar regeringen i protest. 128 kommentarer

Flygande kamera i miniformat

Flygande kamera i miniformat

En liten flygmaskin med inbyggd kamera styrs från mobilen och sägs vara minst i sin klass. 1 kommentar

Problem med Ios 8 på gamla Iphone

Problem med Ios 8 på gamla Iphone

Nya systemet kräver mer utrymme och processorkraft. 46 kommentarer

Ericsson slutar med modem

Ericsson slutar utveckla 4g-modem. 689 anställda i Lund drabbas hårt. Samtidigt ska omkring 500 anställas för en satsning på forskning. 23 kommentarer

500 FoU-jobb kvar

Ericssonchefen lovar öppna enhet för radioteknik i Lund.

Sony skriver ner värdet

Mer trista nyheter för ingenjörerna i Lund. Sony sänker mobilvärdet. 17

Brakförlust För Sony

Mobiler fortsätter ge elektronikjätten bekymmer. 3

Testar nytt signalsystem för Europatrafik

Testar nytt signalsystem för Europatrafik

Ett analysverktyg för att verifiera säkerheten presenteras på järnvägsmässan Innotrans. 3 kommentarer

Hubble har hittat monsterhål

TEKNIKSVEPET. Stort svart hål inuti en av de minsta galaxerna. Här är några av de senaste tekniknyheterna. 29 kommentarer

SNOWDEN-DOKUMENTEN AVSLÖJAR
Här får ingenjörerna reda
på att de övervakas

Här får ingenjörerna reda på att de övervakas

Dokument visar att ingenjörerna detaljövervakas av brittisk underättelsetjänst. ”Det här gör mig rätt så obehaglig till mods.” 28 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Stekpannan vet när maten är klar

Stekpannan vet när maten är klar

Perfekt för otåliga kockar. 7

7 saker som utmärker en populär ledare

7 saker som utmärker en populär ledare

Det här är vad gott ledarskap handlar om. 1

Snabb prototyp med 3d-tråd

Snabb prototyp med 3d-tråd

Nytt program för 3d-skrivare ger tio gånger snabbare tillverkning. 2

”Hjälp, karriären står still!”

”Hjälp, karriären står still!”

Experten tipsar dig som vill vidare i karriären. 3

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Här är drömchefen

Här är drömchefen

2 000 kontorsanställdas drömchef. Kan du gissa vem det är? 2

Robotarna blandar drinkar på löpande band

Robotarna blandar drinkar på löpande band

Helgen närmar sig, värm upp drinkrobotarna! 4

Pekfinger

DU kan vara ansvarig för arbetsmiljön

Mellanchef eller projektledare? Du kan ha ansvar utan att veta om det.

Nasas nya rymdskepp

Nasas nya rymdskepp

Nasa har valt nya rymdskepp från Boeing och SpaceX. Se tillverkarnas egna videor. 5

Jorden

Sand mellan tårna på fikarasten?

Här är råden för dig som vill jobba utomlands.

Tangentbord för allt mobilt

Tangentbord för allt mobilt

Kan användas med de flesta mobiler och plattor. 5

Kvinna som lämnar in en ansökan.

Boosta din ansökan med psykologins hjälp

Här är 6 hemligheter bakom ett fantastiskt cv.

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning.

Här blir sjömän arbetslösa

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning. 18

Se första kraschen med Formula E

Se första kraschen med Formula E

Premiären med e-bilar bjöd på en präktig krasch. 3

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Oroliga över brist på ingenjörer. Men inte tillräckligt för att erbjuda praktikplatser. 4

jobb150 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

3d-modell bekräftar månbesöket.

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se