• Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

    Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

  • Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen.

    Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut.

    Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Gustaf Vasa kyrka på Odenplan, mitt i ombyggnaden för nya Citybanan. Foto: Foto Simon Paulin/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Tre pendeltågsstationer ingår i kommande Citybanan.

  • De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

    De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

  • Här är Sveriges största bygge

    Perrongerna ska kantas av glasväggar med självöppnande dörrar.

Här är Sveriges största bygge

Nu drar bygget av Citybanan i gång på allvar. Arbetet har nått huvudtunnlarna och går in i ett mer intensivt skede.- Nu kan vi jobba på flera fronter och spränga mycket oftare, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Annons
Här är Sveriges största bygge

Största entreprenörerna vid bygget av Citybanan.

Verktyg

Det enorma järnvägsprojektet genom och under Stockholm består av en järnvägstunnel och en servicetunnel samt en bro i Årsta.

Hittills har man arbetat på de arbetstunnlar som ska användas för in- och uttransport av bergmassor och maskiner, men nu börjar arbetet på huvudtunnlarna.

- Det innebär att vi helt plötsligt kan börja jobba på flera fronter samtidigt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hittills har man kunnat spränga ungefär 10-15 gånger per vecka, men nu kan det bli uppemot 40 sprängningar per vecka. Därmed kommer också allmänheten att märka av arbetet med Citybanan mer. I tunnelbanan blir det tillfälliga avstängningar av t-centralens plattform för blå linjen under lågtrafik. Och sommaren 2011 och 2012 blir det månadslånga avstängningar av ett par stationer på blå linjen.

Kjell-Åke Averstad anser att den största utmaningen med projektet är att bygget måste ta stor hänsyn till omgivningen eftersom det pågår mitt i huvudstaden.

- Om vi skulle bygga någon annanstans skulle vi kunna bygga dubbelt så snabbt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hade Citybanan byggts på landsbygden hade borrning kunnat göras dygnet runt och fulla salvor hade kunnat användas vid sprängningen.

Som det nu är kan maxladdningen, när man spränger fem meter framåt och hela tunnelarean, endast användas vid ett fåtal tillfällen.

Citybanan är Sveriges största pågående bygge med sina 16,8 miljarder kronor. Syftet är att förbättra tågtrafiken så att tågen ska gå tätare och punktligare. Och förbättringarna ska inte bara komma stockholmarna till del:

- Med Citybanan fördubblar vi kapaciteten genom centrala Stockholm, de två spår som finns är kraftigt överbelastade. Vi löser ut getingmidjan och det är en förutsättning för den fortsatta utvecklingen av tågtrafiken i landet. 80 procent av alla tågresenärer kliver av eller på i Stockholm, och att vi har en begränsad kapacitet här har väldigt stor påverkan i hela landet, säger Kjell-Åke Averstad.

När Citybanan är färdigbyggd kommer det att finnas två dubbelspår genom Stockholm, ett för pendeltåg och ett för gods-, fjärr- och regionaltåg. Projektchefen kallar ofta Citybanan för landets viktigaste infrastrukturprojekt, men han vill inte säga att det är viktigare än det omdiskuterade vägbygget Förbifart Stockholm.

- Det får förstås andra svara på, där kan man säkert ha olika värderingar. Men som stockholmare tycker jag att det är viktigt att man löser både väg- och järnvägsfrågorna, för det är ett problem, säger Kjell-Åke Averstad.

Se grafiken över hela Citybanan: Klicka här!

Grafik: Jonas Askergren, Fakta: Linda Nohrstedt, Flashanimering: Anders Vikhult

 

Fakta Fakta/Citybanan

Vad: En 6 kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. 

Två nya stationer; City och Odenplan. En 1,4 km lång järnvägsbro vid  Årsta.

Vem: Trafikverket bygger Citybanan i nära samarbete med Stockholms 

stad, Stockholms läns landsting och SL.

Kostnad: 16,8 miljarder kronor (i 2007 års penningvärde).

Trafikstart: 2017

 

Station City redan igång

På den nya stationen i city har arbetet redan kommit igång. NCC är  entreprenör och har drivit Bangårdstunneln ner till servicetunneln.

– Nu arbetar vi med att ta oss upp under perrongen på röd/grön  tunnelbanelinje, säger Jan Udén, projektchef på NCC.

Inom kort ska NCC ha nått det första plattformsrummet.

 

Förstärkning innan den nya stationen byggs

Innan man kan börja schakta för att bygga den nya biljetthallen på 

Odenplan måste man förstärka den befintliga biljetthallen. Det håller 

Bilfinger Berger på med tillsammans med en entreprenör som har 

anlitats av SL


– Förstärkningsarbetet avslutas under juni, sen börjar vi med 

utschaktning, säger Peter Ringler, ansvarig för controlling och 

contract management på Bilfinger Bergers entreprenad. Betongarbetena 

kommer troligen igång efter sommaren. Den allmänna utformningen av 

stationen är klar, men detaljerna saknas. Projekteringen pågår och 

väntas bli klar till sommaren 2011. Bygget av stationen sker 

successivt i takt med att handlingarna blir färdiga.

 

Sänktunnel vid Söderström

Mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen bygger konsortiet JV 

Söderströmstunneln en sänktunnel. Tre stålelement ska sänkas någon 

gång under 2012 och kopplas ihop under vatten. Stålelementen byggs i 

Estland och har transporterats till Underås för de första 

gjutningsarbetena. Därefter bogseras de flytande i vattnet till Söder 

Mälarstrand, där de sista gjutningarna utförs. Hittills har ett 

element anlänt till Stockholm.

– Vi har haft ganska svåra grundförhållanden här, och ligger något 

efter tidsplanen när det gäller grundläggningsarbetena, men det ska vi 

försöka ta igen, säger Ingvar Fyhr, projektchef på JV 

Söderströmstunneln.

 

1.När de tre stålelementen är färdiggjutna flyter de i vattnet, cirka 

30 centimeter ovanför vattenytan. Elementen dras på plats med hjälp av 

vinschar.

 

2. Tankar i ändarna fylls med vatten så att elementen sjunker. De 

kopplas ihop med hjälp av ginakopplingar. Vattnet i mellanrummen 

pumpas bort och elementen svetsas ihop. Ändväggarna på elementen tas 

bort.

 

3. Ett stenlager läggs ovanpå elementen och vattnet i tankarna pumpas 

ut. Därefter gjuts betonggolvet i tunnelelementen.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

31 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
31
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Schackdatorns gömda hemlighet

Schackdatorns gömda hemlighet

TEKNIKHISTORIA. 1809 förlorade Napoleon Bonaparte ett parti schack mot sin mest udda motståndare.

Vattenfall Ringhals

Vattenfall avbryter kärnkraftsplaner

Vattenfall har pausat sitt analysarbete kring ny kärnkraft. 45 kommentarer

Hämta el och vatten från molnen

Snabbinstallera
takets solpaneler

Arbetstiden minskas från dagar till timmar.

Gps letar mörk materia

Förnybar energi större än kärnkraft

Här är kärnkraften omsprungen som största elproducent.

Drönare över kärnkraftverk ska fångas

Franska regeringen har tröttnat på de obemannade flygfarkoster som senaste tiden flugit över kärnkraftverk i landet. Nu ska de fångas in. 14 kommentarer

Annons
Två affärskedjor är missnöjda med Apple Pay och stänger nu ner systemet, skriver Huffington Post.

Här är hetaste mobiltrenderna

Nyckelord för 2015: Wifi, Sim och betallösning. Och från det här landet styrs mobilutvecklingen. 4 kommentarer

Brandövningsplatsen vid flygflottiljen F17 intill Kallinge tros ha orsakat föroreningen av grundvattnet.

Försvaret fick backa om PFAS

Försvarsmakten ska stå för ”skäliga” kostnader som har uppstått i Kallinge på grund av det förgiftade dricksvattnet.

Zennström: Ingenjörer vill bli entreprenörer

Niklas Zennström

Serieentreprenören investerar över 3 miljarder i lovande internetbolag. Framgångsrika innovationsbolag gör att fler vågar bli entreprenörer i dag, anser han. 3 kommentarer

Niklas Zennström invald i Swedish Startup Hall of Fame

”Sverige fantastiskt för start-ups”, anser han. 4 kommentarer

Solcellspark

Här byggs världens största solcellspark

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

Så vill Chalmers 
lagra koldioxid
Så vill Chalmers 
lagra koldioxid

Så vill Chalmers lagra koldioxid

Forskare på Chalmers har en energisnål och lönsammare lösning på metoden att avskilja och lagra industriers utsläpp av koldioxid. Ny Tekniks grafiker Jonas Askergren förklarar metoden. 29 kommentarer

Billigare rening med svensk metod

Bränslet kommer aldrig i kontakt med luften. 1 kommentar

Ulf Ewaldsson Ericsson Smarta armband

Ericsson-chefen: Dags att dehajpa smarta armband

Ulf Ewaldsson är inte imponerad av utvecklingen av ”wearables”. 4 kommentarer

Äger du någon form av ”wearables”?

Se resultatet
  • Ja 15%
  • Nej 85%
Rösta
Blackberry ska varna för spioneri mot regeringsmobil

Blackberry ska varna för spioneri mot regeringsmobil

Kanadensiska mobiltillverkaren Blackberry ska hjälpa tyska regeringen att hålla tjänstemobilerna fria från spioneri.

Passivhus

Energislöseri i passivhus

Inuti passivhus pågår ofta energislöseri – trots att husen är byggda för att dra lite energi. 26 kommentarer

Vindkraft

Studie: Så snabbt ger vindkraften överskott

Siemens har utvecklat en livscykelanalys för fyra olika typer av vindkraft. 140 kommentarer

Slukhål svalde lyktstolpe

Studenter får titta var de sätter sina fötter. 6 kommentarer

Rosetta Philae

Då kan Philae vakna

Det finns hopp för Rosettas kometlandare. 3 kommentarer

Toyotas nästa vätgasbil betydligt billigare

Toyotas nästa vätgasbil betydligt billigare

När Toyota presenterar sin nästa vätgasdrivna bränslecellsbil till olympiaden 2020 ska den vara betydligt billigare än idag. 9 kommentarer

google

Ja till att dela Google

Med stor majoritet röstade EU-parlamentet i dag för att sökmotorbolag ska skilja sökmotorn från andra digitala tjänster. 7 kommentarer

Boeing Dreamliner

Bitarna i Dreamliner passade inte ihop

Bitarna i Dreamliner 
passade inte ihop

EVERETT, SEATTLE. Det skulle spara bränsle, men blev tre år försenat. Ny Tekniks Eddie Pröckl har besökt världens största flyplanstillverkare för att reda ut vad som hände. 17 kommentarer

USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

Här är dokumenten som visar att USA vill bekämpa terrorgruppen IS med svenska granatgevär.

Efterlyses: Kvinnliga 
Polhems-kandidater

Efterlyses: Kvinnliga Polhems-kandidater

Allmänheten uppmanas att nominera fler briljanta kvinnliga ingenjörsidéer.

Blu-ray Solceller

Oväntad metod ökar solcellers el-produktion

Mönstra med en speciell skiva och effektiviteten ökar markant. 44 kommentarer

Appen Betalkoll

Här är appen som betalar alla räkningar

Ta ett foto. Sedan samlas månadens räkningar på en enda faktura. 18 kommentarer

Värmeväxlare på Alva Laval.

”Vi krympte vår värmeväxlare”

Så fick Alfa Laval ned sin värmeväxlare till tre decimeter. 3 kommentarer

Navmotorn säker även på hal väg

Navmotorn säker även på hal väg

Elbilar med motorer monterade i hjulen, navmotorer, är en utmaning för konstruktörerna, inte minst när det gäller trafiksäkerheten. 47 kommentarer

Mistral

Ingen leverans av Mistral

Frankrikes president François Hollande vägrar leverera landstigningsfartyget till Ryssland i nuläget. 42 kommentarer

Så bra funkar 
digitala låset

Så bra funkar digitala låset

NY TEKNIK TESTAR. Att låsa upp utan nyckel kräver sin mobil. 29 kommentarer

Se långtradaren hoppa

Se långtradaren hoppa

När en långtradare satte hopprekord flög den samtidigt över en Formel 1-bil. 10 kommentarer

Varning! Stötande innehåll!

Varning! Stötande innehåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 53 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Terry Wohlers

3d-expertens råd till Sverige

Därför ska vi satsa på 3d-printing. 4

Självkörande Lexus 2017

Självkörande Lexus 2017

När nya Lexus LS kommer 2017 kan den köra själv. 9

Forskaren Erik Lambin har undersökt det mesta via satelliter.

Satelliter i miljöns tjänst

Eric Lambin är forskaren med överblick.

Navigera rätt på relationskartan

Navigera rätt på relationskartan

”Vi svenskar anses vara alltför rakt på sak” menar utlandsexperten. 2

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt att hålla sig frisk. 2

Förarlösa truckar på Systemair i Skinnskatteberg.

Förarlösa truckar leds på nytt spår

Det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu. 3

Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 11

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 6

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Annons
Annons

Senaste videoklippen

öl och kaffe

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se