• Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

    Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

  • Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen.

    Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut.

    Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Gustaf Vasa kyrka på Odenplan, mitt i ombyggnaden för nya Citybanan. Foto: Foto Simon Paulin/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Tre pendeltågsstationer ingår i kommande Citybanan.

  • De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

    De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

  • Här är Sveriges största bygge

    Perrongerna ska kantas av glasväggar med självöppnande dörrar.

Här är Sveriges största bygge

Nu drar bygget av Citybanan i gång på allvar. Arbetet har nått huvudtunnlarna och går in i ett mer intensivt skede.- Nu kan vi jobba på flera fronter och spränga mycket oftare, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Annons
Här är Sveriges största bygge

Största entreprenörerna vid bygget av Citybanan.

Verktyg

Det enorma järnvägsprojektet genom och under Stockholm består av en järnvägstunnel och en servicetunnel samt en bro i Årsta.

Hittills har man arbetat på de arbetstunnlar som ska användas för in- och uttransport av bergmassor och maskiner, men nu börjar arbetet på huvudtunnlarna.

- Det innebär att vi helt plötsligt kan börja jobba på flera fronter samtidigt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hittills har man kunnat spränga ungefär 10-15 gånger per vecka, men nu kan det bli uppemot 40 sprängningar per vecka. Därmed kommer också allmänheten att märka av arbetet med Citybanan mer. I tunnelbanan blir det tillfälliga avstängningar av t-centralens plattform för blå linjen under lågtrafik. Och sommaren 2011 och 2012 blir det månadslånga avstängningar av ett par stationer på blå linjen.

Kjell-Åke Averstad anser att den största utmaningen med projektet är att bygget måste ta stor hänsyn till omgivningen eftersom det pågår mitt i huvudstaden.

- Om vi skulle bygga någon annanstans skulle vi kunna bygga dubbelt så snabbt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hade Citybanan byggts på landsbygden hade borrning kunnat göras dygnet runt och fulla salvor hade kunnat användas vid sprängningen.

Som det nu är kan maxladdningen, när man spränger fem meter framåt och hela tunnelarean, endast användas vid ett fåtal tillfällen.

Citybanan är Sveriges största pågående bygge med sina 16,8 miljarder kronor. Syftet är att förbättra tågtrafiken så att tågen ska gå tätare och punktligare. Och förbättringarna ska inte bara komma stockholmarna till del:

- Med Citybanan fördubblar vi kapaciteten genom centrala Stockholm, de två spår som finns är kraftigt överbelastade. Vi löser ut getingmidjan och det är en förutsättning för den fortsatta utvecklingen av tågtrafiken i landet. 80 procent av alla tågresenärer kliver av eller på i Stockholm, och att vi har en begränsad kapacitet här har väldigt stor påverkan i hela landet, säger Kjell-Åke Averstad.

När Citybanan är färdigbyggd kommer det att finnas två dubbelspår genom Stockholm, ett för pendeltåg och ett för gods-, fjärr- och regionaltåg. Projektchefen kallar ofta Citybanan för landets viktigaste infrastrukturprojekt, men han vill inte säga att det är viktigare än det omdiskuterade vägbygget Förbifart Stockholm.

- Det får förstås andra svara på, där kan man säkert ha olika värderingar. Men som stockholmare tycker jag att det är viktigt att man löser både väg- och järnvägsfrågorna, för det är ett problem, säger Kjell-Åke Averstad.

Se grafiken över hela Citybanan: Klicka här!

Grafik: Jonas Askergren, Fakta: Linda Nohrstedt, Flashanimering: Anders Vikhult

 

Fakta Fakta/Citybanan

Vad: En 6 kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. 

Två nya stationer; City och Odenplan. En 1,4 km lång järnvägsbro vid  Årsta.

Vem: Trafikverket bygger Citybanan i nära samarbete med Stockholms 

stad, Stockholms läns landsting och SL.

Kostnad: 16,8 miljarder kronor (i 2007 års penningvärde).

Trafikstart: 2017

 

Station City redan igång

På den nya stationen i city har arbetet redan kommit igång. NCC är  entreprenör och har drivit Bangårdstunneln ner till servicetunneln.

– Nu arbetar vi med att ta oss upp under perrongen på röd/grön  tunnelbanelinje, säger Jan Udén, projektchef på NCC.

Inom kort ska NCC ha nått det första plattformsrummet.

 

Förstärkning innan den nya stationen byggs

Innan man kan börja schakta för att bygga den nya biljetthallen på 

Odenplan måste man förstärka den befintliga biljetthallen. Det håller 

Bilfinger Berger på med tillsammans med en entreprenör som har 

anlitats av SL


– Förstärkningsarbetet avslutas under juni, sen börjar vi med 

utschaktning, säger Peter Ringler, ansvarig för controlling och 

contract management på Bilfinger Bergers entreprenad. Betongarbetena 

kommer troligen igång efter sommaren. Den allmänna utformningen av 

stationen är klar, men detaljerna saknas. Projekteringen pågår och 

väntas bli klar till sommaren 2011. Bygget av stationen sker 

successivt i takt med att handlingarna blir färdiga.

 

Sänktunnel vid Söderström

Mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen bygger konsortiet JV 

Söderströmstunneln en sänktunnel. Tre stålelement ska sänkas någon 

gång under 2012 och kopplas ihop under vatten. Stålelementen byggs i 

Estland och har transporterats till Underås för de första 

gjutningsarbetena. Därefter bogseras de flytande i vattnet till Söder 

Mälarstrand, där de sista gjutningarna utförs. Hittills har ett 

element anlänt till Stockholm.

– Vi har haft ganska svåra grundförhållanden här, och ligger något 

efter tidsplanen när det gäller grundläggningsarbetena, men det ska vi 

försöka ta igen, säger Ingvar Fyhr, projektchef på JV 

Söderströmstunneln.

 

1.När de tre stålelementen är färdiggjutna flyter de i vattnet, cirka 

30 centimeter ovanför vattenytan. Elementen dras på plats med hjälp av 

vinschar.

 

2. Tankar i ändarna fylls med vatten så att elementen sjunker. De 

kopplas ihop med hjälp av ginakopplingar. Vattnet i mellanrummen 

pumpas bort och elementen svetsas ihop. Ändväggarna på elementen tas 

bort.

 

3. Ett stenlager läggs ovanpå elementen och vattnet i tankarna pumpas 

ut. Därefter gjuts betonggolvet i tunnelelementen.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

31 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
31
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

TV: Här faller droppen

TV: Här faller droppen

För första gången har en webbkamera registrerat hur beck droppar ur en tratt i världens äldsta experiment. Se det här! 2 kommentarer

Professorn dog innan droppen föll

Professorn dog innan droppen föll

Professor John Mainstone hann aldrig få se den nionde droppen falla i vad som kallas världens längsta experiment. 10 kommentarer

”I mål med elbilen! Gick ju rätt smidigt”
”I mål med elbilen! Gick ju rätt smidigt”

”I mål med elbilen! Gick ju rätt smidigt”

Ny Tekniks reporter Charlotta von Schultzgav sig ut på en laddad resa med elbilen Nissan Leaf från Stockholm till Göteborg. Så här gick det - följ hennes resa! 138 kommentarer

Vår elbilsturné testar laddningen i praktiken

”Bor man i Jönköping borde det inte vara en utopi att luncha med mormor i Borås.” 56 kommentarer

Förslaget: Utrusta Jas 
med kryssningsrobotar

Förslaget: Utrusta Jas med kryssningsrobotar

Försvarsminister Karin Enström: Det verkar avskräckande. 15 kommentarer

Gripens krokiga väg mot succé

Det gick att se planet på två sätt när det flög över Linköping 1988. 33 kommentarer

Pulverspriten på gång

Pulverspriten på gång

Ett företag i USA ska börja sälja ett pulver som utblandat i vatten blir alkoholhaltiga drinkar.

3d-slottet gjort 
efter drönarbild

3d-slottet gjort efter drönarbild

Linköpingsföretaget Spotscale bygger detaljerade 3d-modeller av byggnader och landskap med hjälp av små, obemannade helikoptrar.

Putins hemliga vapen mot sanktioner

Rysslands president Vladimir Putin har ett vapen att sätta in vid sanktioner som sätter skräck i bilindustrin. 23 kommentarer

Annons
Bomba i google

Spotify skippar P2P

Ska strömma all sin musik från egna servrar.

Skapar grafen med hushållsmixer

Forskare har lyckats framställa det superlätta och ledande materialet grafen - med hjälp av en mixer.

Polisens nya vattenkanon fick stryk

Polisens nya vattenkanon fick stryk

Tyska polisens nya vattenkanonbil WaWe 10 åkte på rejält med stryk vid ett test nyligen. 7 kommentarer

Experten: Så stoppar du mobbning på jobbet i tid

Experten: Så stoppar du mobbning på jobbet i tid

”Kränkningarna blir ett sjukdomsförlopp”, menar Norges främste mobbningsutredare.

Heartbleed.

Heartbleed slår till mot Apple

Jätten Apple har också drabbats av internetbuggen.

Så blev Volvo en tjejbil

Så blev Volvo en tjejbil

Sedan kvinnobilen YCC visades för tio år sedan har hälften av de unika idéerna byggts in i Volvos vanliga modeller. 11 kommentarer

Volvo-topp: YCC är en ikon

”En inspiration till dagens bilar både vad gäller funktion och utseende”, säger Hans-Olov Olsson, vice ordförande för Volvo personvagnar.

Flytande kärnkraftverk klarar tsunami

Flytande kärnkraftverk klarar tsunami

Bygg kärnkraftverk på flytande plattformar, det löser flera problem anser forskare vid MIT. 31 kommentarer

Teknologer urusla på matte

En av fem som började på KTH i höstas klarade inte ens grundskolenivån på det diagnostiska matteprovet. 40 kommentarer

Bankomater hotas när Windows XP överges

Bankomater hotas när Windows XP överges

Hundratals miljoner maskiner som kör XP hotas, bland annat mängder av bankomater. 27 kommentarer

Knepen som gör elcykeln vädertålig
Knepen som gör elcykeln vädertålig

Knepen som gör elcykeln vädertålig

UNDER SKALET Allt fler svenskar köper elcyklar för att klara pendlingen till jobbet utan att bli alltför svettiga. Ny Teknik bänder upp en för att kolla vad som finns under kåporna. 34 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Ny Teknik har tagit paus

Ny Teknik har tagit paus

Men tidningen är tillbaka 30 april.

Topplista

Spelet som fick Thyssen Krupp att ge upp Sverige

Spelet som fick Thyssen Krupp att ge upp Sverige

ANALYS. Saab är på god väg att ta över Kockums. 39

Senaste quizen

Alla våra quiz
Dubbelt så mycket 
vindkraft om fem år

Dubbelt så mycket vindkraft om fem år

Kina stod för nästan hälften av all ny effekt förra året. 1

Supermaskinen lyfter företagen

Supermaskinen lyfter företagen

Två småländska verkstadsföretag har investerat i var sin servoelektrisk laserkombimaskin. 1

Nytt stöd ska underlätta valet av byggprocess

Nytt stöd ska underlätta valet av byggprocess

En hög grad av industrialisering är inte lämpligt i alla byggprojekt. 1

Nätverk viktigare än bra betyg

Nätverk viktigare än bra betyg

Nätverka redan när du pluggar. Det har du igen när du ska söka jobb. 1

Skapar eldmönster med musik

Skapar eldmönster med musik

I Danmark har några unga fysiker lyckats skapa en ”Pyro board”. 2

Unika bilder visar tvärsnitt av universum

Unika bilder visar tvärsnitt av universum

Hubbleteleskopet visar objekt med markant olika avstånd till varandra. 3

”Går att bygga energieffektiva hus med låg miljöpåverkan”

”Går att bygga energieffektiva hus med låg miljöpåverkan”

Rapport: Välisolerat hus behöver inte vara en miljöbov. 13

Gör din egen gps-karta

Gör din egen gps-karta

Med en app och kartor från webben gör du egna gps-kartor. 17

Ett steg närmare säkert förvar av kärnbränsle

Ett steg närmare säkert förvar av kärnbränsle

Efter fyra års förberedelser har Äspölaboratoriets robot utfört sitt examensprov. 17

Har du hört floskeln förut?

Har du hört floskeln förut?

Kolla listan över de vanligaste flosklerna på arbetsplatsen. 5

Antagning.se kraschade igen

Antagning.se kraschade igen

Förlängd ansökningstid till högskoleutbildning. 1

Hubble-teleskopet slår avståndsrekord i rymden

Hubble-teleskopet slår avståndsrekord i rymden

Avståndet till stjärnor som finns 10 000 ljusår bort kan mätas. 4

Eldriven propeller för äventyrssportare

Eldriven propeller för äventyrssportare

Utvecklad med jetmotorteknik. 5

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Under skalet: Elcykel

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se