• Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

    Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

  • Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen.

    Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut.

    Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Gustaf Vasa kyrka på Odenplan, mitt i ombyggnaden för nya Citybanan. Foto: Foto Simon Paulin/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Tre pendeltågsstationer ingår i kommande Citybanan.

  • De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

    De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

  • Här är Sveriges största bygge

    Perrongerna ska kantas av glasväggar med självöppnande dörrar.

Tipsa en vän om en artikel

Här är Sveriges största bygge

Nu drar bygget av Citybanan i gång på allvar. Arbetet har nått huvudtunnlarna och går in i ett mer intensivt skede.- Nu kan vi jobba på flera fronter och spränga mycket oftare, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Annons

Det enorma järnvägsprojektet genom och under Stockholm består av en järnvägstunnel och en servicetunnel samt en bro i Årsta.

Hittills har man arbetat på de arbetstunnlar som ska användas för in- och uttransport av bergmassor och maskiner, men nu börjar arbetet på huvudtunnlarna.

- Det innebär att vi helt plötsligt kan börja jobba på flera fronter samtidigt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hittills har man kunnat spränga ungefär 10-15 gånger per vecka, men nu kan det bli uppemot 40 sprängningar per vecka. Därmed kommer också allmänheten att märka av arbetet med Citybanan mer. I tunnelbanan blir det tillfälliga avstängningar av t-centralens plattform för blå linjen under lågtrafik. Och sommaren 2011 och 2012 blir det månadslånga avstängningar av ett par stationer på blå linjen.

Kjell-Åke Averstad anser att den största utmaningen med projektet är att bygget måste ta stor hänsyn till omgivningen eftersom det pågår mitt i huvudstaden.

- Om vi skulle bygga någon annanstans skulle vi kunna bygga dubbelt så snabbt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hade Citybanan byggts på landsbygden hade borrning kunnat göras dygnet runt och fulla salvor hade kunnat användas vid sprängningen.

Som det nu är kan maxladdningen, när man spränger fem meter framåt och hela tunnelarean, endast användas vid ett fåtal tillfällen.

Citybanan är Sveriges största pågående bygge med sina 16,8 miljarder kronor. Syftet är att förbättra tågtrafiken så att tågen ska gå tätare och punktligare. Och förbättringarna ska inte bara komma stockholmarna till del:

- Med Citybanan fördubblar vi kapaciteten genom centrala Stockholm, de två spår som finns är kraftigt överbelastade. Vi löser ut getingmidjan och det är en förutsättning för den fortsatta utvecklingen av tågtrafiken i landet. 80 procent av alla tågresenärer kliver av eller på i Stockholm, och att vi har en begränsad kapacitet här har väldigt stor påverkan i hela landet, säger Kjell-Åke Averstad.

När Citybanan är färdigbyggd kommer det att finnas två dubbelspår genom Stockholm, ett för pendeltåg och ett för gods-, fjärr- och regionaltåg. Projektchefen kallar ofta Citybanan för landets viktigaste infrastrukturprojekt, men han vill inte säga att det är viktigare än det omdiskuterade vägbygget Förbifart Stockholm.

- Det får förstås andra svara på, där kan man säkert ha olika värderingar. Men som stockholmare tycker jag att det är viktigt att man löser både väg- och järnvägsfrågorna, för det är ett problem, säger Kjell-Åke Averstad.

Se grafiken över hela Citybanan: Klicka här!

Grafik: Jonas Askergren, Fakta: Linda Nohrstedt, Flashanimering: Anders Vikhult

 

Fakta Fakta/Citybanan

Vad: En 6 kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. 

Två nya stationer; City och Odenplan. En 1,4 km lång järnvägsbro vid  Årsta.

Vem: Trafikverket bygger Citybanan i nära samarbete med Stockholms 

stad, Stockholms läns landsting och SL.

Kostnad: 16,8 miljarder kronor (i 2007 års penningvärde).

Trafikstart: 2017

 

Station City redan igång

På den nya stationen i city har arbetet redan kommit igång. NCC är  entreprenör och har drivit Bangårdstunneln ner till servicetunneln.

– Nu arbetar vi med att ta oss upp under perrongen på röd/grön  tunnelbanelinje, säger Jan Udén, projektchef på NCC.

Inom kort ska NCC ha nått det första plattformsrummet.

 

Förstärkning innan den nya stationen byggs

Innan man kan börja schakta för att bygga den nya biljetthallen på 

Odenplan måste man förstärka den befintliga biljetthallen. Det håller 

Bilfinger Berger på med tillsammans med en entreprenör som har 

anlitats av SL


– Förstärkningsarbetet avslutas under juni, sen börjar vi med 

utschaktning, säger Peter Ringler, ansvarig för controlling och 

contract management på Bilfinger Bergers entreprenad. Betongarbetena 

kommer troligen igång efter sommaren. Den allmänna utformningen av 

stationen är klar, men detaljerna saknas. Projekteringen pågår och 

väntas bli klar till sommaren 2011. Bygget av stationen sker 

successivt i takt med att handlingarna blir färdiga.

 

Sänktunnel vid Söderström

Mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen bygger konsortiet JV 

Söderströmstunneln en sänktunnel. Tre stålelement ska sänkas någon 

gång under 2012 och kopplas ihop under vatten. Stålelementen byggs i 

Estland och har transporterats till Underås för de första 

gjutningsarbetena. Därefter bogseras de flytande i vattnet till Söder 

Mälarstrand, där de sista gjutningarna utförs. Hittills har ett 

element anlänt till Stockholm.

– Vi har haft ganska svåra grundförhållanden här, och ligger något 

efter tidsplanen när det gäller grundläggningsarbetena, men det ska vi 

försöka ta igen, säger Ingvar Fyhr, projektchef på JV 

Söderströmstunneln.

 

1.När de tre stålelementen är färdiggjutna flyter de i vattnet, cirka 

30 centimeter ovanför vattenytan. Elementen dras på plats med hjälp av 

vinschar.

 

2. Tankar i ändarna fylls med vatten så att elementen sjunker. De 

kopplas ihop med hjälp av ginakopplingar. Vattnet i mellanrummen 

pumpas bort och elementen svetsas ihop. Ändväggarna på elementen tas 

bort.

 

3. Ett stenlager läggs ovanpå elementen och vattnet i tankarna pumpas 

ut. Därefter gjuts betonggolvet i tunnelelementen.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

31 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
31
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hitta rätt – utan gps

Hitta rätt – utan gps

Drönare kan hitta sin flygväg med hjälp av en kamera. 1 kommentar

Saab säljer unika 3d-bilder

Saab säljer unika 3d-bilder

Amerikanskt satellitbildsbolag köper in sig i Saabs 3d-bolag. 4 kommentarer

Nevs startar fabrik i Kina

Nevs startar fabrik i Kina

Tillverkaren av Saab-bilar, Nevs i Trollhättan, får två nya kinesiska aktieägare och ska starta tillverkning i Kina meddelas från Trollhättan på onsdagen. 3 kommentarer

Mistral kan ta 16 helikoptrar.

Ryssland bygger egna ersättare för Mistral

Ryssland planerar bygga egna helikopterfartyg som ersättning för de franska Mistralfartyg som inte levererats. 32 kommentarer

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

BOULDER. Nasas rymdfarkost på väg att närma sig Pluto. Ny Tekniks Linda Nohrstedt och Helen Ahlbom har träffat Alan ”Mr Pluto” Stern.

Emma Birath från Sverige är driftingenjör på rymdprojektet.

Svenska studenten blev kvar hos Nasa

Hon åkte som utbytesstudent till USA i början av 90-talet. Nu är Emma Birath rymdprojektets driftingenjör.

Gps

Varför missar gps:en vägen?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 9 kommentarer

Annons
SENASTE TEKNIKNYTT
Chip

Chip – gjort av trä

TEKNIKSVEPET. Nu finns det datachip som är gjorda av trä. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Debattörerna säger ett tydligt nej till dab.

Upprop: Rösta nej till utbyggnad av dab-radio

DEBATT. Avsluta diskussionen om dab-radio en gång för alla. Det skriver en grupp centerpartister. 13 kommentarer

Kinesiska tåg till Europa

Kinesiska tåg till Europa

Tiden när europeiska järnvägsbolag valde europeiska tåg är förbi. 58 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Prickar värktabletten med sin båge

En amerikansk bågskytt träffar prick i en liten värktablett som slängs upp i luften. Hans förklaring till bedriften är mycket enkel.

Läsarna: Så ska min elbil låta

Läsarna: Så ska min elbil låta

Elfordon blir en ny bullerkälla i trafiken. De nya EU-reglerna fick fart på Ny Tekniks läsare. 38 kommentarer

Elbilen tvingas bullra mer

Slut på tysta elfordon när EU inför nya ljudkrav. 209 kommentarer

Världens minsta nanodiod
är faktiskt en enda molekyl

Världens minsta nanodiod är faktiskt en enda molekyl

En enda liten molekyl. Det räcker för att skapa en diod som är användbar i elektroniksammanhang. 3 kommentarer

Lagrar sol och vind – med tåget

Lagrar sol och vind – med tåget

Tunga tågvagnar blir nytt energilager för sol- och vindkraft. 109 kommentarer

Här är Kaianders bästa seriestrippar
Här är Kaianders bästa seriestrippar

Här är Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Algoljan som skonar fisken

Algoljan som skonar fisken

33-LISTAN. Lika nyttigt som fiskolja - fast utan fisk. 1

Topplista

Nya trendhänget: Tvättstugan

Nya trendhänget: Tvättstugan

Framtidens tvättstuga är central när HSB drar igång ett Living lab för studenter och forskare i Göteborg.

Andreas Bernström, vd för Sinch

Förser appar med kommunikation

Verktyget för att addera appen med chatt, röst eller videokommunikation. 2

Dagens ego-boost: DU är toppen!

Dagens ego-boost: DU är toppen!

KARRIÄR. Svenskarna om ingenjörer: Ni har gjort livet bättre. 1

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Utvecklar självkörande taxi baserad på teknik från KTH. 2

Vart tar energin vägen?

Vart tar energin vägen?

MINIPROBLEMET. Knäck professor Göran Grimvalls nöt den som kan. 30

Jogga på cykeln

Jogga på cykeln

MACKAPÄRER. Våren är här. Dags att vara mer utomhus. 3

Nätta mikroskopet räddar liv

Nätta mikroskopet räddar liv

Ett svenskt mikroskop i fickformat upptäcker livmoderhalscancer i 30 länder. 1

Självstyrande bil byggd på en vecka

Självstyrande bil byggd på en vecka

”Det första vi gjorde var att bränna hela styrelektroniken.” 10

Därför är snacks så oemotståndliga

Därför är snacks så oemotståndliga

Brittiska forskare har klurat ut snacks-formeln. 15

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Se största panoramabilden.

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se