• Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

    Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

  • Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen.

    Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut.

    Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Gustaf Vasa kyrka på Odenplan, mitt i ombyggnaden för nya Citybanan. Foto: Foto Simon Paulin/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Tre pendeltågsstationer ingår i kommande Citybanan.

  • De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

    De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

  • Här är Sveriges största bygge

    Perrongerna ska kantas av glasväggar med självöppnande dörrar.

Här är Sveriges största bygge

Nu drar bygget av Citybanan i gång på allvar. Arbetet har nått huvudtunnlarna och går in i ett mer intensivt skede.- Nu kan vi jobba på flera fronter och spränga mycket oftare, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Annons
Här är Sveriges största bygge

Största entreprenörerna vid bygget av Citybanan.

Verktyg

Det enorma järnvägsprojektet genom och under Stockholm består av en järnvägstunnel och en servicetunnel samt en bro i Årsta.

Hittills har man arbetat på de arbetstunnlar som ska användas för in- och uttransport av bergmassor och maskiner, men nu börjar arbetet på huvudtunnlarna.

- Det innebär att vi helt plötsligt kan börja jobba på flera fronter samtidigt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hittills har man kunnat spränga ungefär 10-15 gånger per vecka, men nu kan det bli uppemot 40 sprängningar per vecka. Därmed kommer också allmänheten att märka av arbetet med Citybanan mer. I tunnelbanan blir det tillfälliga avstängningar av t-centralens plattform för blå linjen under lågtrafik. Och sommaren 2011 och 2012 blir det månadslånga avstängningar av ett par stationer på blå linjen.

Kjell-Åke Averstad anser att den största utmaningen med projektet är att bygget måste ta stor hänsyn till omgivningen eftersom det pågår mitt i huvudstaden.

- Om vi skulle bygga någon annanstans skulle vi kunna bygga dubbelt så snabbt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hade Citybanan byggts på landsbygden hade borrning kunnat göras dygnet runt och fulla salvor hade kunnat användas vid sprängningen.

Som det nu är kan maxladdningen, när man spränger fem meter framåt och hela tunnelarean, endast användas vid ett fåtal tillfällen.

Citybanan är Sveriges största pågående bygge med sina 16,8 miljarder kronor. Syftet är att förbättra tågtrafiken så att tågen ska gå tätare och punktligare. Och förbättringarna ska inte bara komma stockholmarna till del:

- Med Citybanan fördubblar vi kapaciteten genom centrala Stockholm, de två spår som finns är kraftigt överbelastade. Vi löser ut getingmidjan och det är en förutsättning för den fortsatta utvecklingen av tågtrafiken i landet. 80 procent av alla tågresenärer kliver av eller på i Stockholm, och att vi har en begränsad kapacitet här har väldigt stor påverkan i hela landet, säger Kjell-Åke Averstad.

När Citybanan är färdigbyggd kommer det att finnas två dubbelspår genom Stockholm, ett för pendeltåg och ett för gods-, fjärr- och regionaltåg. Projektchefen kallar ofta Citybanan för landets viktigaste infrastrukturprojekt, men han vill inte säga att det är viktigare än det omdiskuterade vägbygget Förbifart Stockholm.

- Det får förstås andra svara på, där kan man säkert ha olika värderingar. Men som stockholmare tycker jag att det är viktigt att man löser både väg- och järnvägsfrågorna, för det är ett problem, säger Kjell-Åke Averstad.

Se grafiken över hela Citybanan: Klicka här!

Grafik: Jonas Askergren, Fakta: Linda Nohrstedt, Flashanimering: Anders Vikhult

 

Fakta Fakta/Citybanan

Vad: En 6 kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. 

Två nya stationer; City och Odenplan. En 1,4 km lång järnvägsbro vid  Årsta.

Vem: Trafikverket bygger Citybanan i nära samarbete med Stockholms 

stad, Stockholms läns landsting och SL.

Kostnad: 16,8 miljarder kronor (i 2007 års penningvärde).

Trafikstart: 2017

 

Station City redan igång

På den nya stationen i city har arbetet redan kommit igång. NCC är  entreprenör och har drivit Bangårdstunneln ner till servicetunneln.

– Nu arbetar vi med att ta oss upp under perrongen på röd/grön  tunnelbanelinje, säger Jan Udén, projektchef på NCC.

Inom kort ska NCC ha nått det första plattformsrummet.

 

Förstärkning innan den nya stationen byggs

Innan man kan börja schakta för att bygga den nya biljetthallen på 

Odenplan måste man förstärka den befintliga biljetthallen. Det håller 

Bilfinger Berger på med tillsammans med en entreprenör som har 

anlitats av SL


– Förstärkningsarbetet avslutas under juni, sen börjar vi med 

utschaktning, säger Peter Ringler, ansvarig för controlling och 

contract management på Bilfinger Bergers entreprenad. Betongarbetena 

kommer troligen igång efter sommaren. Den allmänna utformningen av 

stationen är klar, men detaljerna saknas. Projekteringen pågår och 

väntas bli klar till sommaren 2011. Bygget av stationen sker 

successivt i takt med att handlingarna blir färdiga.

 

Sänktunnel vid Söderström

Mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen bygger konsortiet JV 

Söderströmstunneln en sänktunnel. Tre stålelement ska sänkas någon 

gång under 2012 och kopplas ihop under vatten. Stålelementen byggs i 

Estland och har transporterats till Underås för de första 

gjutningsarbetena. Därefter bogseras de flytande i vattnet till Söder 

Mälarstrand, där de sista gjutningarna utförs. Hittills har ett 

element anlänt till Stockholm.

– Vi har haft ganska svåra grundförhållanden här, och ligger något 

efter tidsplanen när det gäller grundläggningsarbetena, men det ska vi 

försöka ta igen, säger Ingvar Fyhr, projektchef på JV 

Söderströmstunneln.

 

1.När de tre stålelementen är färdiggjutna flyter de i vattnet, cirka 

30 centimeter ovanför vattenytan. Elementen dras på plats med hjälp av 

vinschar.

 

2. Tankar i ändarna fylls med vatten så att elementen sjunker. De 

kopplas ihop med hjälp av ginakopplingar. Vattnet i mellanrummen 

pumpas bort och elementen svetsas ihop. Ändväggarna på elementen tas 

bort.

 

3. Ett stenlager läggs ovanpå elementen och vattnet i tankarna pumpas 

ut. Därefter gjuts betonggolvet i tunnelelementen.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

31 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
31
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

Trots vapenembargo: 
FOI i affär med Kina

Trots vapenembargo: FOI i affär med Kina

FOI inblandat i nytt bulvanupplägg. Samarbetar med KTH som förhandlar med diktaturen Kina kring känslig försvarsrelaterad forskning. 9 kommentarer

Mikael bygger 400 
kW stor solcellspark

Mikael bygger 400 kW stor solcellspark

Tandläkaren Mikael Saksi plockar ut pensionspengar och bygger en av landets största solparker. 11 kommentarer

Det krävs för att knäcka ett Icloud-konto hos Apple

Det krävs för att knäcka ett Icloud-konto hos Apple

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av tekniknyheter runt om i världen. 1 kommentar

Mexiko planerar megaflygplats

Världens största flygplats, med sex rullbanor och en kapacitet på 120 miljoner passagerare per år.

Höjdarnas löften 
– på en minut

Höjdarnas löften – på en minut

Alliansen och Socialdemokraterna har presenterat sina valmanifest. Vad vill de i teknikfrågor? Ny Teknik har gått igenom förslagen. 27 kommentarer

Volvo testar kinesisk S60L i USA

Volvo testar kinesisk S60L i USA

Volvo kommer inom kort att testa om USA-marknaden är mogen för kinesiska bilar. 5 kommentarer

Annons
Lysröret blir wifi-antenn

Lysröret blir wifi-antenn

Ett lysrör kan både fungera som ljuskälla och wifi-antenn visar försök i Malaysia. 4 kommentarer

Svartholm Warg i ny intrångshärva

Svartholm Warg i ny intrångshärva

Åtalad för största dataintrånget i Danmarks historia. Miljontals personnummer stulna. 1 kommentar

Största flytande solkraftverket

Största flytande solkraftverket

Kyocera ska bygga världens största flytande solkraftverk med hjälp av fransk teknik. 41 kommentarer

Gled på plats med såpa

Gled på plats med såpa

Två broar lanserades över bangården vid Tomteboda i Stockholm. 8 kommentarer

Pulverspriten på gång

Den platta vattenflaskan

Ny vattenflaska är bara några centimeter tjock men rymmer över en liter.

Taxi-uppstickarens 
vapen: Samåkning

Taxi-uppstickarens vapen: Samåkning

En ny app kopplar ihop privatpersoner som vill samåka i bil mot betalning. 12 kommentarer

Bomba i google

Bildäck ger bättre batterier

Malda bildäck ger råvara som gör batterier billigare och mer effektiva.

Till och med 
du låter bra

Till och med du låter bra

NY TEKNIK TESTAR. Karaokemaskinen Singtrix marknadsförs med stora ord. 1 kommentar

På jakt efter 
spökraketerna

På jakt efter spökraketerna

Markradar och magnetometer i Lappland har gett intressanta utslag. 18 kommentarer

Stora utsläpp från myskaminer

Stora utsläpp från myskaminer

Skorstenslösa värmekällor är inte så harmlösa som tillverkarna uppger. Utsläppen av skadliga ämnen överskrider gränsvärdena. 11 kommentarer

Volvo visar nya laddhybridbussen

Volvo visar nya laddhybridbussen

Laddhybridbussen Volvo 7900 Electric Hybrid är nu klar för serieproduktion och visas på fordonsmässan IAA i Hannover i september. 13 kommentarer

SMHI ser över 
sina system

SMHI ser över sina system

SMHI har en ny modell för mer träffsäkra prognoser, men ett gammalt varningssystem. ”Såhär i efterhand är det förstås svårt att vara nöjd med resultatet.” 8 kommentarer

Olkiluoto 3 nu nio år försenad

Olkiluoto 3 nu nio år försenad

Finlands femte kärnreaktor, nybygget Olkiluoto 3, kan tas i drift först 2018, nio år försenad. 59 kommentarer

Watson är bara början

Watson är bara början

Datorer som går att prata med och som kan svara på komplexa frågor är nästa steg i datorutvecklingen. Ny Teknik har hälsat på Watson, IBM:s tänkande dator, som klarar båda uppgifterna. 10 kommentarer

Forskare säkra: Så 
byggdes pyramider

Forskare säkra: Så byggdes pyramider

Ny metod med tolvhörningar testad. 86 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Hur länge ska man doppa i kaffet?

Hur länge ska man doppa i kaffet?

MINIPROBLEMET. Knäcker du professor Göran Grimvalls tankenöt?

”Du ska då jämt ha rätt”

”Du ska då jämt ha rätt”

Släpp kravet på att vinna varje diskussion - och bli lyckligare. 1

Brittiska barn först med programmering på schemat

Brittiska barn först med programmering på schemat

Programmering lärs ut från fem års ålder. 4

Tekniken som kan rädda liv i gruvan

Tekniken som kan rädda liv i gruvan

Räddningskammare nytt koncept från Luleå. 1

Här testar Google sina drönare

Här testar Google sina drönare

Ska leverera nödgods. 2

Samsung satsar på böjd skärm

Samsung satsar på böjd skärm

Samsungs nya smarta klocka går att ringa med. 6

Dagen är längst på morgonen

Dagen är längst på morgonen

Ständigt stressad och brist på tid? Lugn, tidscoachen har lösningen. 5

Vallhundar öppnar dörren för nya robotar

Vallhundar öppnar dörren för nya robotar

Ny kunskap om vallhundars förmåga att styra en flock får kan användas för att utveckla robotar i framtiden. 2

Då ska du inte bli chef

Då ska du inte bli chef

Tycker du att personalfrågor är pest?

Jetplanet fyller 75

Jetplanet fyller 75

He 178, världens första jetplan i modern bemärkelse. 14

Krockskydd i skrovet

Krockskydd i skrovet

En ny typ av stål skyddar fartyget vid en kollision. 3

Kameror och mikrofoner gör seglingen publikvänligare

Kameror och mikrofoner gör seglingen publikvänligare

”Som en dokusåpa på havet.”

”Banan var betydligt tuffare i år”

”Banan var betydligt tuffare i år”

Niclas och Petra Lestander är tillbaka på ABB i Västerås efter helgens fjällmara.

Här är den osynliga stolen

Här är den osynliga stolen

Ett företag har skapat en stol-lös stol. 11

Toppchefens kalldusch

Toppchefens kalldusch

Får iskallt vatten hällt över sig. 3

jobb141 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Åk in i 4:e dimensionen

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se