• Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

    Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

  • Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen.

    Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut.

    Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Gustaf Vasa kyrka på Odenplan, mitt i ombyggnaden för nya Citybanan. Foto: Foto Simon Paulin/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Tre pendeltågsstationer ingår i kommande Citybanan.

  • De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

    De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

  • Här är Sveriges största bygge

    Perrongerna ska kantas av glasväggar med självöppnande dörrar.

Här är Sveriges största bygge

Nu drar bygget av Citybanan i gång på allvar. Arbetet har nått huvudtunnlarna och går in i ett mer intensivt skede.- Nu kan vi jobba på flera fronter och spränga mycket oftare, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Annons
Här är Sveriges största bygge

Största entreprenörerna vid bygget av Citybanan.

Verktyg

Det enorma järnvägsprojektet genom och under Stockholm består av en järnvägstunnel och en servicetunnel samt en bro i Årsta.

Hittills har man arbetat på de arbetstunnlar som ska användas för in- och uttransport av bergmassor och maskiner, men nu börjar arbetet på huvudtunnlarna.

- Det innebär att vi helt plötsligt kan börja jobba på flera fronter samtidigt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hittills har man kunnat spränga ungefär 10-15 gånger per vecka, men nu kan det bli uppemot 40 sprängningar per vecka. Därmed kommer också allmänheten att märka av arbetet med Citybanan mer. I tunnelbanan blir det tillfälliga avstängningar av t-centralens plattform för blå linjen under lågtrafik. Och sommaren 2011 och 2012 blir det månadslånga avstängningar av ett par stationer på blå linjen.

Kjell-Åke Averstad anser att den största utmaningen med projektet är att bygget måste ta stor hänsyn till omgivningen eftersom det pågår mitt i huvudstaden.

- Om vi skulle bygga någon annanstans skulle vi kunna bygga dubbelt så snabbt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hade Citybanan byggts på landsbygden hade borrning kunnat göras dygnet runt och fulla salvor hade kunnat användas vid sprängningen.

Som det nu är kan maxladdningen, när man spränger fem meter framåt och hela tunnelarean, endast användas vid ett fåtal tillfällen.

Citybanan är Sveriges största pågående bygge med sina 16,8 miljarder kronor. Syftet är att förbättra tågtrafiken så att tågen ska gå tätare och punktligare. Och förbättringarna ska inte bara komma stockholmarna till del:

- Med Citybanan fördubblar vi kapaciteten genom centrala Stockholm, de två spår som finns är kraftigt överbelastade. Vi löser ut getingmidjan och det är en förutsättning för den fortsatta utvecklingen av tågtrafiken i landet. 80 procent av alla tågresenärer kliver av eller på i Stockholm, och att vi har en begränsad kapacitet här har väldigt stor påverkan i hela landet, säger Kjell-Åke Averstad.

När Citybanan är färdigbyggd kommer det att finnas två dubbelspår genom Stockholm, ett för pendeltåg och ett för gods-, fjärr- och regionaltåg. Projektchefen kallar ofta Citybanan för landets viktigaste infrastrukturprojekt, men han vill inte säga att det är viktigare än det omdiskuterade vägbygget Förbifart Stockholm.

- Det får förstås andra svara på, där kan man säkert ha olika värderingar. Men som stockholmare tycker jag att det är viktigt att man löser både väg- och järnvägsfrågorna, för det är ett problem, säger Kjell-Åke Averstad.

Se grafiken över hela Citybanan: Klicka här!

Grafik: Jonas Askergren, Fakta: Linda Nohrstedt, Flashanimering: Anders Vikhult

 

Fakta Fakta/Citybanan

Vad: En 6 kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. 

Två nya stationer; City och Odenplan. En 1,4 km lång järnvägsbro vid  Årsta.

Vem: Trafikverket bygger Citybanan i nära samarbete med Stockholms 

stad, Stockholms läns landsting och SL.

Kostnad: 16,8 miljarder kronor (i 2007 års penningvärde).

Trafikstart: 2017

 

Station City redan igång

På den nya stationen i city har arbetet redan kommit igång. NCC är  entreprenör och har drivit Bangårdstunneln ner till servicetunneln.

– Nu arbetar vi med att ta oss upp under perrongen på röd/grön  tunnelbanelinje, säger Jan Udén, projektchef på NCC.

Inom kort ska NCC ha nått det första plattformsrummet.

 

Förstärkning innan den nya stationen byggs

Innan man kan börja schakta för att bygga den nya biljetthallen på 

Odenplan måste man förstärka den befintliga biljetthallen. Det håller 

Bilfinger Berger på med tillsammans med en entreprenör som har 

anlitats av SL


– Förstärkningsarbetet avslutas under juni, sen börjar vi med 

utschaktning, säger Peter Ringler, ansvarig för controlling och 

contract management på Bilfinger Bergers entreprenad. Betongarbetena 

kommer troligen igång efter sommaren. Den allmänna utformningen av 

stationen är klar, men detaljerna saknas. Projekteringen pågår och 

väntas bli klar till sommaren 2011. Bygget av stationen sker 

successivt i takt med att handlingarna blir färdiga.

 

Sänktunnel vid Söderström

Mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen bygger konsortiet JV 

Söderströmstunneln en sänktunnel. Tre stålelement ska sänkas någon 

gång under 2012 och kopplas ihop under vatten. Stålelementen byggs i 

Estland och har transporterats till Underås för de första 

gjutningsarbetena. Därefter bogseras de flytande i vattnet till Söder 

Mälarstrand, där de sista gjutningarna utförs. Hittills har ett 

element anlänt till Stockholm.

– Vi har haft ganska svåra grundförhållanden här, och ligger något 

efter tidsplanen när det gäller grundläggningsarbetena, men det ska vi 

försöka ta igen, säger Ingvar Fyhr, projektchef på JV 

Söderströmstunneln.

 

1.När de tre stålelementen är färdiggjutna flyter de i vattnet, cirka 

30 centimeter ovanför vattenytan. Elementen dras på plats med hjälp av 

vinschar.

 

2. Tankar i ändarna fylls med vatten så att elementen sjunker. De 

kopplas ihop med hjälp av ginakopplingar. Vattnet i mellanrummen 

pumpas bort och elementen svetsas ihop. Ändväggarna på elementen tas 

bort.

 

3. Ett stenlager läggs ovanpå elementen och vattnet i tankarna pumpas 

ut. Därefter gjuts betonggolvet i tunnelelementen.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

31 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
31
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

Nokias plan för att slå Ericsson i 5g-kampen

Forskarna på Nokia och Ericsson tävlar om att dominera 5g, nästa mobil­standard.

”Googles glasögon viktiga för 5g”

Nokias Lauri Oksanen räknar med att mobilerna spelar en mindre roll för utvecklingen av nästa generations mobilnät.

Efter storbranden: ”Kan 
nog rädda 90 procent”

Efter storbranden: ”Kan nog rädda 90 procent”

Sågverket Karbenning startar provsågningar av virke som skadats i den stora skogsbranden. 6 kommentarer

Nokia tappar på 4g-marknaden

Nokia faller till fjärde plats på världsmarknaden för 4g-system. 3 kommentarer

ABB:s betydande teknikgenombrott

ABB:s betydande teknikgenombrott

Gasblandning gör ställverket mer miljövänligt. Betydande genombrott, enligt ABB. 5 kommentarer

Chokladtokig ingenjör sökes

Chokladtokig ingenjör sökes

TEKNIKSVEPET. Har du det som krävs för att bli Doktor choklad? Här ett urval av tekniknyheter från det senaste dygnet. 1 kommentar

Nasa säkra: Stoftet 
från annat solsystem

Nasa säkra: Stoftet från annat solsystem

Sju partiklar av okänt ursprung har lyckats detekteras av rymdsonden Stardust. Enligt forskare vid den amerikanska rymdorganisationen Nasa kommer de inte från vårt solsystem. 12 kommentarer

Annons
Skaparen: Förlåt för 
popup-annonserna

Skaparen: Förlåt för popup-annonserna

Ethan Zuckerman ber om ursäkt för internets största plåga. 8 kommentarer

Pulverspriten på gång

Så här lätt lyder svärmen med tusen robotar order

Armé med 1024 robotar organiserar sig själv.

Tysk vindby provar jättebatteri

Feldheim är självförsörjande på vindel. Nu ska man testa att lagra el i Europas hittills största batteri. 39 kommentarer

Bomba i google

Tatuering som strömkälla

Tatuering som klistras på kroppen kan utvinna elenergi från svett.

Assange: Nu ska jag 
lämna ambassaden

Assange: Nu ska jag lämna ambassaden

Efter två år på Ecuadors ambassad i London kan Julian Assange vara på väg därifrån. 48 kommentarer

Assange kräver garantier

Wikileaksgrundaren vill ha löfte att han inte utlämnas till USA. 4 kommentarer

DEBATT
En konsekvens av Boverkets förslag till nya regler blir att många kommuner och byggherrar i tvingas sänka sina ambitioner.

”Boverket hindrar oss bygga energisnålt”

Vi behöver byggregler som driver utvecklingen framåt, inte att medelmåttighet får sätta standarden, skriver Conny Pettersson, vd Swedisol. 15 kommentarer

Världens dyraste 
bil på auktion

Världens dyraste bil på auktion

Ferrari från 1963 är den dyraste bil som någonsin sålts på auktion. 9 kommentarer

Ladda mobilen snabbare

Ladda mobilen snabbare

Med en ny metod kan mobilen få sex timmars samtalstid efter 15 minuters laddning. 26 kommentarer

Supersvart material testas i rymden

Supersvart material testas i rymden

Ett instrument med ett supersvart material har anlänt till rymdstationen ISS. Nasa vill testa hur nanomaterialet klarar den tuffa miljön. 4 kommentarer

Vad kan vara svartare än svart?

Nasa har utvecklat ett material som är tio gånger svartare än den svartaste färgen. 11 kommentarer

Vrakdelarna tinar fram när glaciärerna smälter

Den varma sommaren har gjort att fler vrakdelar efter det kraschade Herculesplanet tinat fram på Kebnekaise. 2 kommentarer

Sveriges högsta bergstopp smälter

Nuvarande tvåan är på väg att ta över tronen. 5 kommentarer

Mystiska detaljer kring kraschade Herculesplanet

Mystiska detaljer kring kraschade Herculesplanet

Den norska Herculeskraschen i svenska fjällen 2012 fortsätter att väcka många frågor. Det visar Ny Tekniks granskning. 27 kommentarer

”Vi har utrett det som har inträffat”

Utredaren tillbakavisar kritiken mot Hercules­utredningen.

Många feldata i de svarta lådorna

Fler brister i Herculesplanets svarta lådor. 4

EU-domstolen kan få avgöra hemligstämpel

Haverikommissionen har hemligstämplat innehåll ur planets svarta lådor.

Ny chans för blyreaktorn

Ny chans för blyreaktorn

Utbildningsminister Jan Björklund ställer sig nu bakom tanken på en ny svensk forskningsreaktor. Det är en ny chans för den blykylda Electra-reaktorn. 380 kommentarer

Wallenius drömreaktor får plats i en resväska

Wallenius drömreaktor får plats i en resväska

Wallenius drömreaktor får plats i en resväska

KTH-professorn Janne Wallenius vill bygga världens första blykylda kärnreaktor i Oskarshamn. 96 kommentarer

”Mest ftalater i billigt vin”

”Mest ftalater i billigt vin”

Majoriteten av testade franska viner innehöll ftalater, enligt en ny studie. Ämnena är kända för sin hormonstörande effekt. 7 kommentarer

Fyra ftalater förbjuds nästa år

Men varor som importeras till EU kan innehålla ämnena. 17 kommentarer

Nevs konkurshot avvärjt

Konkursansökan mot elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan dras nu tillbaka. 25 kommentarer

Laser spårar sprängmedel

Laser spårar sprängmedel

Med ett nytt system kan ett flygplan hitta explosiva ämnen och farliga kemikalier på marken. 10 kommentarer

Svenskt företag med på Kina-raket

Svenskt företag med på Kina-raket

Uppsalaföretaget Diracs teknik används av världens mest haussade mobiltelefonbolag.
-Xiaomi har revolutionerat mobilvärlden, säger Mathias Johansson, vd Dirac Research. 15 kommentarer

Huawei kopierar annan kines

Xiaomi säljer alla sina mobiler via nätet. 9 kommentarer

WHO ger klartecken

WHO ger klartecken

Oprövade läkemedlet ZMapp bör sättas in mot ebola, anser expertpanel. 1 kommentar

Kanada skänker bort vaccin

Ger ett nytt ebolavaccin som utvecklats i ett myndighetslaboratorium. 3 kommentarer

Tobaksplanta ger ebolamedicin

Tobaksplanta ger ebolamedicin

Antikroppar tillverkas i tobaksplantor. Ett japanskat bolag flaggar samtidigt för ett nytt preparat. 24 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Topplista

Tidningen tillbaka 20 augusti – välkommen in på webben

Tidningen tillbaka 20 augusti – välkommen in på webben

Nu tar pappret paus. Men på webben kör Ny Teknik vidare som vanligt i sommar. 1

Senaste quizen

    Senaste quizen
  • Kampsugna

    Är du redo att möta gladiatorerna?

  • Ur djupet

    Vad vet du om Sveriges mest kända vrak?

Alla våra quiz
Här är varannan chef kvinna

Här är varannan chef kvinna

-Vi tjejer har blivit peppade att våga oss på chefsrollen, säger Anna Le Moine, på Ramböll. 1

Havsbakterier möjlig energikälla

Havsbakterier möjlig energikälla

Bakterier med ett särskilt pigment kan absorbera stora mängder koldioxid. 3

Här är nya Flappy Bird

Här är nya Flappy Bird

Nguyen tillbaka med nytt spel. 2

Maxar livet med multisport

Maxar livet med multisport

ABB-ingenjörerna Petra och Niclas Lestander satsar på träning. Och barnen hänger på. 1

Hämtar energi ur djupet

Hämtar energi ur djupet

Turbin ska omvandla havsströmmar till elektricitet. 17

Ny bok om DC-3

Ny bok om DC-3

TEKNIKHISTORIA. – Svenskarna satt på parkett och spanade på de sovjetiska stridskrafterna.
Det berättar Christer Lokind, tidigare svensk underrättelseofficer, som har skrivit en egen bok om DC-3-affären. 4

Slutrullat för Volvo XC90

Slutrullat för Volvo XC90

Efter 12 år och 636143 tillverkade bilar upphör produktionen av Volvo XC90. 10

Rolls Royce slår rekord

Rolls Royce slår rekord

Försäljningen skjuter i höjden. 3

Kommunistlyx till salu

Kommunistlyx till salu

Ordförande Maos vän köpte sig en Mercedes Pullman 600. Nu säljs den på auktion i originalskick. 8

Mer byggmaterial kan återvinnas

Mer byggmaterial kan återvinnas

Rapport: Byggsektorn borde kunna bli bättre på att återvinna material. 1

Smarta klockor på Googles konferens

Smarta klockor på Googles konferens

Nu tar sig nätjätten in i fler prylar. 12

3d-skrivare tar plats i skolan

3d-skrivare tar plats i skolan

Elever skriver ut sina egna hus.

”Jag vill göra skillnad”

”Jag vill göra skillnad”

Politisk veteran och snart nybliven ingenjör, Yvonne Ruwaida sadlar om. 18

Elhoj från Harley-Davidson

Elhoj från Harley-Davidson

Harley-Davidson lanserar sin första eldrivna motorcykel. 18

jobb161 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Svett som elgenerator

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se