• Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

    Hela bygget av Citybanan presenteras i grafiken, i flashformat, i slutet av artikeln och i högerspalten.

  • Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen.

    Allmänheten fick under den 25 april i år tillträde till räddningstunnlarna till de framtida tågtunnlarna vid Citybanan när Trafikverket bjöd in till 'Öppen arbetsplats'. Den här tunneln leder ner till var den framtida pendeltågsstationen under Centralen. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut.

    Lars Hellström, miljöchef på JV Söderströmstunneln HB, visar var tunneln till den kommande Citybanan kommer att sprängas ut. Foto: Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Gustaf Vasa kyrka på Odenplan, mitt i ombyggnaden för nya Citybanan. Foto: Foto Simon Paulin/Scanpix

  • Här är Sveriges största bygge

    Tre pendeltågsstationer ingår i kommande Citybanan.

  • De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

    De nya stationerna ska inte kännas som bergrum.

  • Här är Sveriges största bygge

    Perrongerna ska kantas av glasväggar med självöppnande dörrar.

Här är Sveriges största bygge

Nu drar bygget av Citybanan i gång på allvar. Arbetet har nått huvudtunnlarna och går in i ett mer intensivt skede.- Nu kan vi jobba på flera fronter och spränga mycket oftare, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Annons

Det enorma järnvägsprojektet genom och under Stockholm består av en järnvägstunnel och en servicetunnel samt en bro i Årsta.

Hittills har man arbetat på de arbetstunnlar som ska användas för in- och uttransport av bergmassor och maskiner, men nu börjar arbetet på huvudtunnlarna.

- Det innebär att vi helt plötsligt kan börja jobba på flera fronter samtidigt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hittills har man kunnat spränga ungefär 10-15 gånger per vecka, men nu kan det bli uppemot 40 sprängningar per vecka. Därmed kommer också allmänheten att märka av arbetet med Citybanan mer. I tunnelbanan blir det tillfälliga avstängningar av t-centralens plattform för blå linjen under lågtrafik. Och sommaren 2011 och 2012 blir det månadslånga avstängningar av ett par stationer på blå linjen.

Kjell-Åke Averstad anser att den största utmaningen med projektet är att bygget måste ta stor hänsyn till omgivningen eftersom det pågår mitt i huvudstaden.

- Om vi skulle bygga någon annanstans skulle vi kunna bygga dubbelt så snabbt, säger Kjell-Åke Averstad.

Hade Citybanan byggts på landsbygden hade borrning kunnat göras dygnet runt och fulla salvor hade kunnat användas vid sprängningen.

Som det nu är kan maxladdningen, när man spränger fem meter framåt och hela tunnelarean, endast användas vid ett fåtal tillfällen.

Citybanan är Sveriges största pågående bygge med sina 16,8 miljarder kronor. Syftet är att förbättra tågtrafiken så att tågen ska gå tätare och punktligare. Och förbättringarna ska inte bara komma stockholmarna till del:

- Med Citybanan fördubblar vi kapaciteten genom centrala Stockholm, de två spår som finns är kraftigt överbelastade. Vi löser ut getingmidjan och det är en förutsättning för den fortsatta utvecklingen av tågtrafiken i landet. 80 procent av alla tågresenärer kliver av eller på i Stockholm, och att vi har en begränsad kapacitet här har väldigt stor påverkan i hela landet, säger Kjell-Åke Averstad.

När Citybanan är färdigbyggd kommer det att finnas två dubbelspår genom Stockholm, ett för pendeltåg och ett för gods-, fjärr- och regionaltåg. Projektchefen kallar ofta Citybanan för landets viktigaste infrastrukturprojekt, men han vill inte säga att det är viktigare än det omdiskuterade vägbygget Förbifart Stockholm.

- Det får förstås andra svara på, där kan man säkert ha olika värderingar. Men som stockholmare tycker jag att det är viktigt att man löser både väg- och järnvägsfrågorna, för det är ett problem, säger Kjell-Åke Averstad.

Se grafiken över hela Citybanan: Klicka här!

Grafik: Jonas Askergren, Fakta: Linda Nohrstedt, Flashanimering: Anders Vikhult

 

Fakta Fakta/Citybanan

Vad: En 6 kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. 

Två nya stationer; City och Odenplan. En 1,4 km lång järnvägsbro vid  Årsta.

Vem: Trafikverket bygger Citybanan i nära samarbete med Stockholms 

stad, Stockholms läns landsting och SL.

Kostnad: 16,8 miljarder kronor (i 2007 års penningvärde).

Trafikstart: 2017

 

Station City redan igång

På den nya stationen i city har arbetet redan kommit igång. NCC är  entreprenör och har drivit Bangårdstunneln ner till servicetunneln.

– Nu arbetar vi med att ta oss upp under perrongen på röd/grön  tunnelbanelinje, säger Jan Udén, projektchef på NCC.

Inom kort ska NCC ha nått det första plattformsrummet.

 

Förstärkning innan den nya stationen byggs

Innan man kan börja schakta för att bygga den nya biljetthallen på 

Odenplan måste man förstärka den befintliga biljetthallen. Det håller 

Bilfinger Berger på med tillsammans med en entreprenör som har 

anlitats av SL


– Förstärkningsarbetet avslutas under juni, sen börjar vi med 

utschaktning, säger Peter Ringler, ansvarig för controlling och 

contract management på Bilfinger Bergers entreprenad. Betongarbetena 

kommer troligen igång efter sommaren. Den allmänna utformningen av 

stationen är klar, men detaljerna saknas. Projekteringen pågår och 

väntas bli klar till sommaren 2011. Bygget av stationen sker 

successivt i takt med att handlingarna blir färdiga.

 

Sänktunnel vid Söderström

Mellan Söder Mälarstrand och Riddarholmen bygger konsortiet JV 

Söderströmstunneln en sänktunnel. Tre stålelement ska sänkas någon 

gång under 2012 och kopplas ihop under vatten. Stålelementen byggs i 

Estland och har transporterats till Underås för de första 

gjutningsarbetena. Därefter bogseras de flytande i vattnet till Söder 

Mälarstrand, där de sista gjutningarna utförs. Hittills har ett 

element anlänt till Stockholm.

– Vi har haft ganska svåra grundförhållanden här, och ligger något 

efter tidsplanen när det gäller grundläggningsarbetena, men det ska vi 

försöka ta igen, säger Ingvar Fyhr, projektchef på JV 

Söderströmstunneln.

 

1.När de tre stålelementen är färdiggjutna flyter de i vattnet, cirka 

30 centimeter ovanför vattenytan. Elementen dras på plats med hjälp av 

vinschar.

 

2. Tankar i ändarna fylls med vatten så att elementen sjunker. De 

kopplas ihop med hjälp av ginakopplingar. Vattnet i mellanrummen 

pumpas bort och elementen svetsas ihop. Ändväggarna på elementen tas 

bort.

 

3. Ett stenlager läggs ovanpå elementen och vattnet i tankarna pumpas 

ut. Därefter gjuts betonggolvet i tunnelelementen.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

31 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
31
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
SENASTE TEKNIKNYTT
Mobil, mottagning

Appen tar emot samtal på mobilen – utan mottagning

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Ett flygplan gled av en rullbana på La Guardia, New York.

Flygplan gled av bana

Ett plan kanade av en rullbana på New York-flygplats.

Borrmaskin, Jern-Erna

Tunnelborrmaskinen hjälplöst fast i berget

Efter att ha borrat sig fram tre kilometer havererade Jern-Erna förra veckan. Och där står hon fortfarande. 13 kommentarer

Högtalare, Sound dimensions

Stapla högre – få bättre ljud i dina högtalare

Att fler högtalare ger starkare ljud är ingen nyhet. De här högtalarna vässar dessutom ljudkvaliteten.

EN AV FYRA INGENJÖRER ÄR KVINNA

Toppcheferna: Vi vill ha fler kvinnliga ingenjörer

Var fjärde ingenjör i Sverige är kvinna. Andelen ökar med nästan en halv procent om året. Det visar statistik som Sveriges Ingenjörer har tagit fram åt Ny Teknik. Men storföretagens högsta chefer vill mer. 19 kommentarer

16–84 är ett dåligt resultat

16–84 är ett dåligt resultat

LEDARE. Susanna Baltscheffsky ger Ny Teknik underkänt. 5 kommentarer

Varuhuset som inför
rullande spiraltrappor

Varuhuset som inför rullande spiraltrappor

Mitsubishi har fått den största enskilda ordern på rullande spiraltrappor till ett varuhus. 8 kommentarer

Annons
Gotlandsbassängen fick nyttig syreinjektion

Gotlandsbassängen fick nyttig syreinjektion

Det kraftiga saltvatteninflödet i Östersjön i december har syresatt de döda zonerna utanför Gotland, kraftigast sedan 1951.

Moln upptäckt på främmande planet

Astronomer kan avgöra om det finns möjlighet till liv på avlägsna planeter i universum.

manukahonung

Avslöjar fusk med värdefull manukahonung

Med en kombination av markörer och statistik har nu tyska livsmedelskemister tagit fram en metod att skilja den medicinskt värdefulla manukahonungen från mängder av falska plagiat. 5 kommentarer

Hans Vestberg, Ericsson

Ericsson rasar

"Vi ökar våra marknadsandelar", brukar Ericssons vd Hans Vestberg säga om 4g. Men det kan han inte längre. 4 kommentarer

Första titten när nya 
Volvo XC90 monteras
Volvo XC90

Första titten när nya Volvo XC90 monteras

BILDSPEL. Som enda tidning har Ny Teknik följt arbetet bakom kulisserna inför serieproduktionen av nya Volvo XC90. 4 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Solkraftverk

Flytande solkraftverket ska öka energimängden

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 5 kommentarer

Tricket som gör databasen 
100 000 gånger snabbare
Tricket som gör databasen 
100 000 gånger snabbare

Tricket som gör databasen 100 000 gånger snabbare

Företagets innovation tog dem direkt in på 33-listan vid regionfinalen i Göteborg. 13 kommentarer

Så överlever ditt företag dödens dal

Så överlever ditt företag dödens dal

Det tar tid att slå igenom med en helt ny produkt. 2 kommentarer

Elbilsladdare vann i Linköping

Norrköpingsföretaget knep första platsen.

System för krisbransch vann i Umeå

Plattform för den krisande mediabranschen tog plats. 3

Djurfritt allergitest till 33-listan i Lund

Allergitest utan djurförsök tog hem segern.

”Ögat blir nästa id”
”Ögat blir nästa id”

”Ögat blir nästa id”

”Ögat blir nästa id”

BARCELONA. Ögat blir lösen med ny metod. Sverker Brundin har besökt mobilmässan MWC. 5 kommentarer

Här surfar man i 300 Mbit/s

Telenor jackar upp hastigheten i mobilnäten. 9 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

USA:s spektakulära 
vindkraft – till havs

USA:s spektakulära vindkraft – till havs

Fem triangelformade Wind Float-plattformar med var sin 6 MW-turbin planeras på västkusten. 13 kommentarer

Illustration: Tidal Lagoon Power

Tidvatten utmanar kärnkraften

Enligt rapport: Billigare än både kärnkraft och vindkraft till havs. 121 kommentarer

Försvunnet krigsfartyg hittat

Försvunnet krigsfartyg hittat

Japanska slagskeppet Krigsfartyget Musashi som sänktes av USA under andra världskriget är återfunnet.

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Apple

Apple störst för första gången

Samsung har toppat listan sedan 2011, 11

Grafen brandskyddar tyg

Grafen brandskyddar tyg

Materialet kan användas för tunna och lätta brandskyddskläder. 5

Klickbara symboler för att styra mobilen klistras på huden.

Styr mobilen med hudsensor

Klickbara symboler klistras direkt på huden.

Åsa Romson (MP), klimat- och miljöminister

Romson: ”Stryp tillgång på utsläppsrätter”

DEBATT. Miljöministern förespråkar kännbart pris på klimatutsläpp. 40

Biogas, 33-listan

Tävlar med flytande biogas

Blir det en plats på bästa listan i kväll?

Edward Snowden

”Snowden redo resa hem”

Enda löftet till Edward Snowden: Du slipper dödsstraff. 13

Nytt koncept för studentlya

Nytt koncept för studentlya

16 kvadratmeter, levererade två i en – färdiga med möbler. 3

Jack Nikogosian, Bitcoin

Han ska leva en
månad på Bitcoin

Jack Nikogosian: Det blir svårt med transporter. 4

Kristina Persson, minister för strategi- och framtidsfrågor

Ekonomer ska förstå robotisering

Regeringen vill möta världsförändringar. 11

Möte

Så slipper du onödiga möten

Möten upptar på tok för mycket av arbetstiden. 4

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

Ny Teknik pratar med tre entreprenörer som nätverkar på Mobile World Congress i Barcelona. 2

Nosa näsplugg

Näsplugg ska rädda föräldrar från bajsblöjan

En ny näsplugg ska rädda mot dålig lukt. 12

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Så hittas exoplaneter.

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se