• Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Vackra underjordiska bilder kablades ut världen över när ljusstrålar sipprar in i gruvan. Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Det dammar ordentligt när borrkronan bryter igenom. Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Det blev applåder, vinkningar och flaggspel när tunnelborren Åsa knäckte sista bergväggen i Hallandsåsen och fullbordade projektets östra tunnelrör. Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    - Ett historiskt ögonblick, sade trafikverkets projektchef Per Rydberg om genombrottet. Efter 17 år av jobb och prövningar visade Hallandsåsprojektet upp onsdagens genombrott som ett ögonblick av triumf och revansch. Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Foto: Björn Lindgren/Scanpix

Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

I dag, 25 augusti 2010, kommer borrmaskinen Åsa att bryta genom och släppa in ljus i den första tunneln genom Hallandsåsen. Ett genombrott som tagit 17 år av besvikelser, skandaler, schabbel och önsketänkande.

Annons

Det första av de två tunnelrören på vardera 8,7 kilometer är dock färdigborrat. Och det är ett stycke svensk bygghistoria.

Tunnelbygget startade 1993 och enligt planeringen skulle den dåvarande borrmaskinen Hallbor kunna blåsa genom åsen på rekordfart.

Redan 1996 skulle tunnlarna vara klara - till en kostnad av en drygt miljard kronor. Men Banverket hade valt att bygga tunnlarna i den mest söndervittrade och svårbearbetade delen av åsen. Det gick snett på en gång. Bergsmassor rasade in i tunneln, vattnet forsade.

Hallborr kom inte längre än 13 meter. Den dåvarande entreprenören Kraftbyggarna, som ägdes av Vattenfall, fick efter ett par år dra sig ur projektet.

Skanska tog över men körde fast i alla försöken att förstärka och täta det besvärliga berget. Efter miljöskandaler med förgiftade kor, döda fiskar, långvariga förseningar och kostnader som sköt i höjden fick också Skanska erkänna sig besegrat. Men bara delvis.

2003, då tunnelbygget legat i träda i över fem år, gjorde Skanska comeback tillsammans med den franska entreprenören Vinci.

En som varnade för att återuppta tunnelbygget igen var den dåvarande generaldirektören Bo Bylund – som ansåg att tunneln inte skulle bli samhällsekonomiskt lönsam.

Men 2005 kom bygget igång igen och en ny skräddarsydd borrmaskin från tyska Herrenknecht började äta sig genom åsen.

Delar av åsen har också frysts ned – något som kraftbyggarna föreslog redan i början av 1990-talet.

Också efter nystarten 2005 har Skanska-Vinci har haft väldiga svårigheter att ta sig fram genom åsen. Det är egentligen bara de senaste två månaderna man haft flyt i borrandet.

Och nu är de hårt prövade tunnelbyggarna genom. Och de tror, tack vare erfarenheterna från det första tunnelröret, att det ska bli lättare att borra det andra tunnelröret.

Under hösten kommer maskinen att monteras och backas tillbaka till det södra påslaget. I vår börjar man borra den andra tunneln.

2015 ska det hela vara klart. Till en kostnad av 10,5 miljarder kronor om det inte händer några allvarliga missöden.

Här sänder Trafikverket genombrottet live

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

5 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
5
Nu visas kommentar 1-5
Startsidan
Hemligheten bakom
framgångarna avslöjad

Hemligheten bakom framgångarna avslöjad

TEKNIKHISTORIA. I en intervju med tidskriften Teknikhistoria avslöjar racingstjärnan 67-årige Per-Olof ”Posa” Serenius en annan hemlighet bakom alla framgångar. 2 kommentarer

Vattenfall släpper
smarta laddboxar

Vattenfall släpper smarta laddboxar

”Vi vill sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar.” 34 kommentarer

Miljöprofessor ska styra 
in Vattenfall på nya spår

Miljöprofessor ska styra
in Vattenfall på nya spår

"Jag känner mig hedrad", säger Tomas Kåberger om nomineringen till ny styrelseledamot i Vattenfall.

Öppnar du rätt dörr vinner du bilen. Annars blir du ägare till en get.

Vinner du bilen?

Veckans gåta: Här är tävlingen för statistiker.

Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål. 55 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Infinite USB erbjuder tandemkoppling av usb-kontakter.

Tandemkoppla usb-kontakterna

Med en ny usb-kontakt finns alltid en ledig port.

Annons

RIT-avdrag ska göra Sverige bäst på it

Regeringens digitaliseringsutredare föreslår en skattereduktion för it-tjänster i hemmet. 22 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 23 kommentarer

Tim Cook

Apples vd ger bort sina pengar

Skänker sin förmögenhet till välgörenhet. 8 kommentarer

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 27 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 35 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 55 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 3

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 6

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Lockande trixa med arbetstiden

För vissa råder minutkontroll, för andra frihet under ansvar.
- Det gäller att inte bli frestad när du själv kan och får ändra dina tidrapporter, säger experten.

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 3 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 47 kommentarer

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 14 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpump utvecklad med ny teknik. 8

Ny metod fixar gamla maskiner

3d-scanning för att tillverka reservdelar. 4

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 64 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 31 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 147 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 6 kommentarer

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 1

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet.

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 7

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 4

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Den 14 april är det dags för 33-listans final.

Spargris

11 steg till rättvisare löner

KARRIÄR. ”Grogrund för en konflikthärd”, säger löneexperten.

Vinn biljetter till kårspex

Vinn biljetter till kårspex

Sugen på spex? Nu har du ”Hadrianus mur – eller skottsäker arkitektur”. 1

Drag eller tryck i cykelhjulet?

Drag eller tryck i cykelhjulet?

MINIPROBLEMET. Löser du professor Göran Grimvalls snurriga problem? 38

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Solforskarna i Borlänge har statistiken. Och ESA hetaste filmklippet. 3

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

DEBATT. Skattebetalarna borde få veta kostnaden, anser professorn. 229

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se