• Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Vackra underjordiska bilder kablades ut världen över när ljusstrålar sipprar in i gruvan. Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Det dammar ordentligt när borrkronan bryter igenom. Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Det blev applåder, vinkningar och flaggspel när tunnelborren Åsa knäckte sista bergväggen i Hallandsåsen och fullbordade projektets östra tunnelrör. Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    - Ett historiskt ögonblick, sade trafikverkets projektchef Per Rydberg om genombrottet. Efter 17 år av jobb och prövningar visade Hallandsåsprojektet upp onsdagens genombrott som ett ögonblick av triumf och revansch. Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Foto: Björn Lindgren/Scanpix

  • Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

    Foto: Björn Lindgren/Scanpix

Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

I dag, 25 augusti 2010, kommer borrmaskinen Åsa att bryta genom och släppa in ljus i den första tunneln genom Hallandsåsen. Ett genombrott som tagit 17 år av besvikelser, skandaler, schabbel och önsketänkande.

Annons
Verktyg

Det första av de två tunnelrören på vardera 8,7 kilometer är dock färdigborrat. Och det är ett stycke svensk bygghistoria.

Tunnelbygget startade 1993 och enligt planeringen skulle den dåvarande borrmaskinen Hallbor kunna blåsa genom åsen på rekordfart.

Redan 1996 skulle tunnlarna vara klara - till en kostnad av en drygt miljard kronor. Men Banverket hade valt att bygga tunnlarna i den mest söndervittrade och svårbearbetade delen av åsen. Det gick snett på en gång. Bergsmassor rasade in i tunneln, vattnet forsade.

Hallborr kom inte längre än 13 meter. Den dåvarande entreprenören Kraftbyggarna, som ägdes av Vattenfall, fick efter ett par år dra sig ur projektet.

Skanska tog över men körde fast i alla försöken att förstärka och täta det besvärliga berget. Efter miljöskandaler med förgiftade kor, döda fiskar, långvariga förseningar och kostnader som sköt i höjden fick också Skanska erkänna sig besegrat. Men bara delvis.

2003, då tunnelbygget legat i träda i över fem år, gjorde Skanska comeback tillsammans med den franska entreprenören Vinci.

En som varnade för att återuppta tunnelbygget igen var den dåvarande generaldirektören Bo Bylund – som ansåg att tunneln inte skulle bli samhällsekonomiskt lönsam.

Men 2005 kom bygget igång igen och en ny skräddarsydd borrmaskin från tyska Herrenknecht började äta sig genom åsen.

Delar av åsen har också frysts ned – något som kraftbyggarna föreslog redan i början av 1990-talet.

Också efter nystarten 2005 har Skanska-Vinci har haft väldiga svårigheter att ta sig fram genom åsen. Det är egentligen bara de senaste två månaderna man haft flyt i borrandet.

Och nu är de hårt prövade tunnelbyggarna genom. Och de tror, tack vare erfarenheterna från det första tunnelröret, att det ska bli lättare att borra det andra tunnelröret.

Under hösten kommer maskinen att monteras och backas tillbaka till det södra påslaget. I vår börjar man borra den andra tunneln.

2015 ska det hela vara klart. Till en kostnad av 10,5 miljarder kronor om det inte händer några allvarliga missöden.

Här sänder Trafikverket genombrottet live

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

5 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
5
Nu visas kommentar 1-5
Startsidan
Boeing Dreamliner

Dramatiken bakom Boeings mardröm med Dreamliner

Dramatiken bakom Boeings mardröm med Dreamliner

EVERETT, SEATTLE. Det skulle spara bränsle, men blev tre år försenat. Ny Tekniks Eddie Pröckl har besökt världens största flyplanstillverkare för att reda ut vad som hände.

USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

Här är dokumenten som visar att USA vill bekämpa terrorgruppen IS med svenska granatgevär.

Blu-ray Solceller

Oväntad metod ökar solcellers el-produktion

Mönstra med en speciell skiva och effektiviteten ökar markant. 36 kommentarer

Gps letar mörk materia

Första delen som 3d-printats i rymden

Utskriften gjordes på internationella rymdstationen ISS.

Drönare CP-ISR

Arméns drönare får plats i fickan

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Regeringen: Efterkontroller av avgaskrav på dieselbilar

Sverige vill förbättra testerna av bland annat dieselbilar i EU. 11 kommentarer

Annons
Appen Betalkoll

Här är appen som betalar alla räkningar

Ta ett foto. Sedan samlas månadens räkningar på en enda faktura. 8 kommentarer

Värmeväxlare på Alva Laval.

”Vi krympte vår värmeväxlare”

Så fick Alfa Laval ned sin värmeväxlare till tre decimeter. 3 kommentarer

Anställd bjöds på öl - fick återfall

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

Chefen visste att den anställde genomgått ett program för sitt missbruk. Ändå bjöds han på öl.

Svensk modell sprids globalt

Svensk modell sprids globalt

Bilar och flygplan. Robotar och mänsklighetens framtid. Modelleringsspråket Modelica är en svensk framgångssaga. 2 kommentarer

DEBATT
Helena Fredenberg

”Skräm inte kvinnor att bli ingenjörer”

DEBATT. Om den skepsis som drabbar kvinnliga ingenjörer även möter alla som inte är blonda och blåögda, då kommer vi få stora problem med återväxten av ingenjörer, skriver Helena Fredenberg. 44 kommentarer

Navmotorn säker även på hal väg

Navmotorn säker även på hal väg

Elbilar med motorer monterade i hjulen, navmotorer, är en utmaning för konstruktörerna, inte minst när det gäller trafiksäkerheten. 36 kommentarer

Mistral

Ingen leverans av Mistral

Frankrikes president François Hollande vägrar leverera landstigningsfartyget till Ryssland i nuläget. 38 kommentarer

Så bra funkar 
digitala låset

Så bra funkar digitala låset

NY TEKNIK TESTAR. Att låsa upp utan nyckel kräver sin mobil. 27 kommentarer

Skulle led-lampor spara enerig i Norrland på vintern, undrar Ny Tekniks läsare.

Spar led-lampan energi?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked till de som undrar i Ny Tekniks läsarfråga. 108 kommentarer

Se långtradaren hoppa

Se långtradaren hoppa

När en långtradare satte hopprekord flög den samtidigt över en Formel 1-bil. 9 kommentarer

Nya tester ska visa dieselbilars rätta utsläpp

Testerna av dieselbilarnas utsläpp kommer framöver visa mer verkliga värden då nya riktlinjer för att testa lätta fordon är på väg, uppger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden. 38 kommentarer

Jawbones nya träningsarmband UP3

Här är årets julklapp

Teknik för de som svettas. 3 kommentarer

Vasakronan bygger fyra laddparker

Vasakronan bygger fyra laddparker

Fastighetsbolaget Vasakronan bygger 66 laddplatser för elbilar i fyra laddparker i östra Svealand. 18 kommentarer

Ett 19 år gammalt konstruktionsfel tros vara orsaken till att två tåg nära på frontalkrockade den 4 november. X2000 på bilden är inte det som omnämns i artikeln.

19 år gammalt fel satte tågen på kollisionskurs

En serie osannolika omständigheter avslöjade ett 19 år gammalt konstruktionsfel när två tåg möttes på samma spår utanför Strömtorp. 9 kommentarer

Här är världens största containerskepp

Här är världens största containerskepp

Det har även världens största motor. 28 kommentarer

Svenskt stålpris till världens största dumper

Svenskt stålpris till världens största dumper

Vitryska Belaz som bygger världens största gruvdumper får SSABs Swedish Steel Prize för sin nykonstruktion av axelupphängningen. 4 kommentarer

Varning! Stötande innehåll!

Varning! Stötande innehåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 46 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Efterlysning: Sveriges 33 
hetaste nya teknikbolag
33-listan

Efterlysning: Sveriges 33 hetaste nya teknikbolag

För åttonde året går Ny Teknik och Affärsvärlden på jakt efter entreprenörerna som vill lyfta både sina företag och Sverige som innovationsland. Nu vill vi ha din hjälp.

Susanna Baltscheffsky

Hitta morgondagens överraskningar

LEDARE. Nominera till 33-listan du också. 2 kommentarer

Atlas Antibodies

Succébolagets bästa tips för att lyckas

Atlas Antibodies har lyckats gå med vinst efter två år.

Nominera ditt favoritföretag

Var med och skapa årets mest relevanta lista. 2 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Forskaren Erik Lambin har undersökt det mesta via satelliter.

Satelliter i miljöns tjänst

Eric Lambin är forskaren med överblick.

Navigera rätt på relationskartan

Navigera rätt på relationskartan

”Vi svenskar anses vara alltför rakt på sak” menar utlandsexperten.

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt att hålla sig frisk.

Förarlösa truckar på Systemair i Skinnskatteberg.

Förarlösa truckar leds på nytt spår

Det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu.

Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 10

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 6

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Så viker du rekordplanet

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se