Bussar byggs om till biodiesel

2015-12-03 05:00 Eddie Pröckl  
Foto: Scania

De stora bussoperatörerna i Sverige kör bara med etanolbussar om kunden uttryckligen begär det. Är kravet miljöbussar använder operatörerna biodiesel eller gas.

Scania är ensam tillverkare av etanolmotorer till bussar och lastbilar.

De två senaste åren har man inte sålt någon etanolbuss i Sverige, däremot 17 lastbilar.

– Det beror på att vi inte haft Euro 6-motorer, som nu är kravet, klara för etanol, säger Urban Wästljung, miljöansvarig på Scania.

Under tiden har branschen ställt om där man haft möjlighet.

Nobina har 3 640 bussar i trafik i Norden. Över 600 går på biodiesel, nära 800 går på gas. 110 nyare etanolbussar byggs om för biodieseldrift.

– Nu har vi bara kvar ett par etanolbussar i Stockholm. Vi har kört på etanol sedan 90-talet, men nu håller vi på att fasa ut det. Det är kostsamt och det krävs mycket underhåll, säger Martin Atterhall, ansvarig för Nobinas fordonsflotta.

– Utvecklingen har sprungit ifrån etanolbränslet, biodiesel är ett effektivare miljöbränsle och har ett lägre kostnadsläge.

Arriva resonerar ungefär på samma sätt. Av totalt 759 bussar går 411 på biodiesel och 32 på gas. Ett 100-tal etanolbussar går i Märsta, där kunden uttryckligen kräver att det ska vara etanol. Sammanlagt har Arriva 241 etanolbussar.

– När vi måste byta motor i en buss byter vi till biodiesel, säger Andy Lindelöf, teknisk chef på Arriva.

Keolis har kvar flest etanolbussar, 250 av totalt 1 600 bussar. För två år sedan var det 430 etanolbussar.

– I dag finns det flera fossilfria alternativ som också är mer kostnadseffektiva än etanolen, säger Johan Nordfjäll, pressansvarig på Keolis.

Scania hoppas komma igen med etanolbussar, och lastbilar, även i Sverige. Företaget har sålt 56 etanolbussar till Indien.

– Ska man uppnå fossilfrihet i Sverige måste man använda alla fossilfria bränslen, HVO, biogas, Fame (biodiesel) och även etanol, annars räcker det inte, säger Urban Wästljung.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt