Livsmedelsföretagen: Långt under potentiellt skadlig nivå
Av: Linda Nohrstedt
Publicerad 4 juni 2012 14:35
14 kommentarer
I ett pressmeddelande påpekar Livsmedelsföretagen att halterna bisfenol A som Svenska Dagbladets journalister fick i sig ligger långt under gränsvärdet.
-Trots att ett antal SvD-journalister har ansträngt sig för att få i sig så mycket bisfenol A som möjligt från mat på konservburk ligger mängden bisfenol A de fått i sig långt under den nivå som livsmedelsmyndigheterna bedömer som potentiellt skadlig, säger Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist.
Det högsta uppmätta värdet från SvD-journalisterna låg på 86 nanogram per milliliter urin. Gränsvärdet för bisfenol A ligger i dag på 50 mikrogram per kilo kroppsvikt och dag.
-Som en jämförelse skulle man behöva sätta i sig flera hundra burkar dryck per dag för att komma upp i nivåer av bisfenol A som bedöms som skadliga, säger Marie Söderqvist i pressmeddelandet.
Hon betonar dock att även om livsmedelsproducenterna måste förlita sig på myndigheternas bedömningar så måste branschen vara ödmjuk inför konsumentopinionen och beredd på att nya studier kan förändra riskbedömningen.
Dagens gränsvärde på 50 mikrogram är omdiskuterat eftersom studier har konstaterat hälsopåverkan av bisfenol A även vid låga doser, i vissa fall ner till runt 1 mikrogram per kilo kroppsvikt och dag.







Kommentarer
Det går inte längre att kommentera denna artikel.
14 kommentarer Sortera: Äldsta överst