Batteripris styr Teslas framtid

2014-09-18 05:30 Eddie Pröckl  

Teslas kalkyl kring världens största batterifabrik bygger på de vanliga nyckelfaktorerna: ekonomin, tekniken och råvarorna. Viktigast är tekniken.

Det är Teslas drömfabrik Gigafactory som enligt planerna slutgiltigt ska säkra elbilens framtid. Nästa Tesla, Generation III, ska kosta 35 000 dollar, eller 245 000 kronor. Det är hälften av nuvarande modell S, i nivå med motsvarande bil med förbränningsmotor.

Vägen till billigare elbilar går över lägre batterikostnader. Batteriet svarar för ungefär hälften av kostnaden för en elbil. En magisk gräns är 200 dollar per kWh – under den och elbilens pris blir ungefär detsamma som för bilen med förbränningsmotor.

Det är dit Tesla siktar med Gigafactory. Fabriken blir enorm: produktionen ska år 2020 vara 35 GWh/år – mer än världens samlade produktion av litiumbatterier det senaste året.

”Normal” kostnad för ett litiumbatteri till en elbil är runt 500 dollar per kWh. Teslas nuvarande batteripack kostar 274 dollar per kWh. Nyckeln är tekniken.

Tesla är den enda elbilstillverkare som använder standardceller av typen 18 650 i sina batteripack. Det är små runda celler av ungefär AA-storlek som används i ficklampor och datorer.

Det går åt 7 000 celler i ett batteripack och det ställer stora krav på själva packningen och batteristyrningen. Ändå blir slutresultatet mycket billigare än för andra batterityper.

Stordriftsfördelar i Gigafactory ska pressa ner priset med minst 30 procent till, enligt Teslas planer.

– Att skala upp produktionen till GWh-klass kan nog sänka kostnaderna med 25 procent. Då ska det vara så automatiserat det bara går. Och detta gäller då enbart cellproduktionen, säger batteriexperten Helena Berg, som analyserat Gigafactoryprojektet i nyhetsbrevet OMV (Omvärldsanalys av energieffektiva vägfordon).

– Om man räknar mellan tummen och pekfingret så utgör cellkostnaden halva batteripackkostnaden. Så genom smart design och effektiv montering är det nog inte helt orimligt att sänka totalkostnaden för färdigt pack till en elbil med 30 procent.

Teslas partner i Gigafactory är Panasonic, som har stor erfarenhet av massproduktion av 18 650-celler med så kallad NCA-kemi, det vill säga baserade på kobolt-, nickel- och aluminiuminnehållande katoder och grafitbaserade anoder.

– Antagligen kommer de bara att skala upp sin befintliga produktionsprocess. Att byta kemi eller design kan ta flera år att genomföra, bland annat måste hela batteristyrningen göras om. Bara att byta råvaruleverantör är en komplicerad process, säger Helena Berg.

Tillgången på grafit, litium och kobolt är en annan känslig punkt.

  • Syntetisk grafit går att använda, men är dyrare och anses inte lika bra som naturlig.
  • Litium finns i tillräcklig mängd i Teslas närområde. Bland annat Chile är en pålitlig leverantör.
  • Det osäkra kortet är kobolt. Kongo, kritiserat för barnarbete i utvinningen, står för 55 procent av världsproduktionen. Tesla har sagt att man inte ska handla med Kongo. Det är oklart om produktionen i mer ”etiska” länder räcker för Teslas behov, enligt analytiker på Lomiko Metals och Global Cobalt.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt