Därför heter första Volvon Jakob

Den 14 april 1927 rullar den första serietillverkade Volvobilen ut från Lundbyfabriken i Göteborg. Det är ett historiskt ögonblick för svensk bilproduktion.

Svenska kullagerfabriken hade ett stort överskott av kullager efter 1920-talets ekonomiska kris och ett nytt bolag bildades för att använda lagren i egen produktion. Företaget fick överta varunamnet på en tidigare serie kullager, Volvo.

Några pionjärer var visserligen före men här tog svensk bilindustri form på allvar med serieproducerade bilar.

Gustaf Larson konstruerade den första Volvon. Det var han och Assar Gabrielsson som lade grunden till serietillverkningen.

Den första modellen var en ÖV4, vilket stod för Öppen vagn 4 cylindrar. Bilen hade 28 hästkrafter och en toppfart på 90 kilometer i timmen. Volvo rekommenderade dock inte att man körde fortare än 60 kilometer i timmen.

Modellen kom att kallas Jakob. Det beror på att en förseriebil, som tillverkades i tio exemplar, blev klar då Jakob hade namnsdag.

Den öppna femsitsiga bilen hade fyra dörrar, var klädd med plåt på en stomme av ask och rödbok och hade klädsel av läder.

Civilingenjör Jan G Smith låg bakom den mekaniska konstruktionen. Motorn tillverkades på Pentaverken i Skövde. Växellådan gjordes av Köpings Mekaniska Verkstad och chassidetaljerna av Bofors.

Då bilen introducerades kostade den 4 800 kronor, vilket i 2011 års penningvärde motsvarade 129 230 kronor.

Televerket var bland de första kunderna med en stor beställning.

Lundbyfabriken hade omkring 60 anställda som byggde fem bilar per dag. Volvo ÖV4 tillverkades i totalt 996 exemplar.

Fakta

Artikeln är publicerad i Teknikhistoria som görs av Ny Tekniks redaktion. Teckna din prenumeration här.

Publicerad 30 oktober 2013 10:20 av Fredrik Karlsson
Skicka till en vän

Kommentarer

Visa kommentarer