Automation är miljonfastigheternas framtid

Höghusområdet i Masmo söder om Stockholm byggdes i början av 1960-talet. Foto: Scanpix

Tipsa en vän om en artikel

Automation är miljonfastigheternas framtid

Våra miljonprogram måste sänka energiförbrukningen. Automationsteknik är en viktig pusselbit. Dålig beställarkunskap och finansieringsproblem står i vägen, anser experter.

Annons
Automation är miljonfastigheternas framtid

Magnus Everitt.

Automation är miljonfastigheternas framtidAutomation är miljonfastigheternas framtidAutomation är miljonfastigheternas framtid
Taggar

Svenska miljonprogram är i många fall helt utslitna. Och de läcker energi. Ny Teknik Auto­mation har pratat med en rad experter om detta.

– Det är mer än miljonprogrammen. Nästan alla hus, byggda på 1950–60-talet måste renoveras. De är i många fall helt utslitna, och de är hälften av alla våra bostäder, säger Magnus Everitt, miljöexpert på VVS Företagen.

Under mässan Nordbygg, som nyligen anordnades i Stockholm, gick VVS Företagen samman med en rad aktörer, till exempel Energimyndigheten, Boverket och Svensk ventilation. Tillsammans presenterade de åtgärder för upprustningar inom miljonprogrammen. En åtgärd berör automationsteknik.

– Där finns det mycket man kan göra. Det handlar om driftoptimering med till exempel rätt temperatur och luftflöde vid rätt tider, säger Rolf Kling, teknisk chef på VVS Företagen.

Det finns dock hinder.

– Det handlar bland annat om kunskap. Jag hörde nyligen om ett kommunalt bostadsbolag som genomför storrenoveringar för 300 kronor kvadratmetern. Men de gör inga energieffektiviserande åtgärder. Det blir en förlustaffär, säger Britta Permats, vd på Svensk Ventilation.

Förra året lade en rad aktörer inom byggbranschen, Sveriges Byggindustrier med flera, fram rapporten ”15 förslag för att få fart på energieffektiviseringen av befintliga flerbostadshus”. Bland annat måste fastighets­ägare lära känna sin byggnad och sedan ”plocka de lågt hängande frukterna i form av gratis driftoptimering och billiga installationer av till exempel sensor- eller tidsstyrd belysning”. Ett hinder är att det saknas långsiktiga regelverk och ekonomiska incitament.

Britta Permats är inne på samma resonemang.

– Tekniken är redan här men frågan är hur allt ska finansieras. Vi borde ha incitament från politikerna vilket vi inte har i dag, säger hon.

När det gäller just automationsteknik har dock många miljon­program redan kommit så långt man kan komma i nuläget, anser Per Holm energi­ex­pert på Sabo.

– Bland våra medlems­företag så har i stort sett alla fastigheter automatiserats när det gäller till exempel värmereglering och larm. Däremot måste många av husen rustas upp med stambyten, säger han.

Det finns dock avgörande skillnader mellan olika miljonprogram, anser Magnus Everitt på VVS Företagen.

– Miljonprogrammen ägs bara till hälften av allmännyttan. Resten är privata ägare utan samma kompetens. Sedan är också allmännyttiga bostadsföreningar olika. De stora har järnkoll medan en del mindre inte har det. Det kan bero på en sådan sak som hur intresserad vd:n är, säger han.

Fakta Miljonprogrammet - ett svar på 60-talets bostadsbrist

  • Miljonprogrammet är en benämning på den bostadspolitik som bedrevs i Sverige från 1964 till 1975.
  • Ambitionen var att bygga bort den stora bostads­brist som då rådde.
  • Totalt byggdes drygt en miljon bostäder under denna tidsperiod.
  • Miljonprogrammet består av villor, radhus och flerfamiljshus.
  • I dag är renoveringsbehovet i miljonprogrammet gigantiskt, anser flera experter.
  • Bostadsminister Stefan Attefall (Kd) har aviserat att det inte blir några statliga subventioner av renoveringen av miljonprogrammet.

Av: Stefan Nordberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

12 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
12
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Här kommer snålaste 
bensinbilen i Sverige

Här kommer snålaste bensinbilen i Sverige

1309 kilometer – på 1 liter bensin. 6 kommentarer

Nummerplåt

Extra bokstav på nummerplåten

Framtidens skylt – om Transportstyrelsen får bestämma. 24 kommentarer

Vad vill du helst ha för ny nummerplåt på bilen?

Se resultatet
  • Bokstav i stället för siffra 53%
  • Siffra i stället för bokstav 12%
  • Extra siffra eller bokstav 36%
Rösta
Ståljätte ger stöd åt solbil

Ståljätte ger stöd åt solbil

Tyska ståljätten ThyssenKrupp är med och tar fram en soldriven sportcoupé med studenter från högskolan i Bochum.

Daimler följer Tesla – 
säljer hushållsbatterier

Daimler följer Tesla – säljer hushållsbatterier

Tesla började i maj, Daimler följer efter i juni.

Så funkar momentstaven

Så funkar momentstaven

TEKNIKFRÅGAN. Hur kan en gulmålad pinne göra nytta när man byter däck? Ny Tekniks läsare ger besked.

Elon Musk får militära uppdrag

Elon Musk får militära uppdrag

Elon Musks rymdföretag SpaceX har godkänts av USA:s flygvapen för militära rymduppdrag, en marknad värd omkring 80 miljarder kronor de närmaste åren. 1 kommentar

Annons
SENASTE TEKNIKNYTT
Iphone

Här är SMS:et som kraschar din Iphone

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

De mest lönsamma 
läkemedlen i världen

De mest lönsamma läkemedlen i världen

LISTA. Åtta biologiska läkemedel toppar listan över läkemedel som drar in mest pengar i världen. 4 kommentarer

Margareta Ozolins Nordvall

Därför valde Astra Zeneca Södertälje

Astra Zeneca valde bort USA och Storbritannien för sin framtidsfabrik.”Det visar att svensk produktion är i världsklass”, säger produktionschefen Margareta Ozolins Nordvall.

Susanna Baltscheffsky

Är montering Sveriges framtid?

LEDARE. ”Det osar framtid.” Orden kom från statsministern 4 kommentarer

Klarar han ombordkörningen?

Klarar han ombordkörningen?

En bilist är övertygad om att det här är en bra idé. 7 kommentarer

Professorns totalsågning 
av nya biobränsle-planen

Professorns totalsågning av nya biobränsle-planen

Att låta passagerare köpa speciella biljetter för att flygbolagen ska tanka biobränsle är inget som professor Stefan Gössling imponeras av: Några biobiljetter kommer jag inte att börja köpa. 27 kommentarer

Transportekonom: Värt att testa

Arne Karyd: Jag förstår att flygbolagen vill visa att de gör något.

”Biobiljett” ska tanka plan med biobränsle

Nu kommer biljetten som tankar mer biobränsle i flyget. 20 kommentarer

Hitta rätt – utan gps

Hitta rätt – utan gps

Drönare kan hitta sin flygväg med hjälp av en kamera. 10 kommentarer

Saab säljer unika 3d-bilder

Saab säljer unika 3d-bilder

Amerikanskt satellitbildsbolag köper in sig i Saabs 3d-bolag. 8 kommentarer

Nevs startar fabrik i Kina

Nevs startar fabrik i Kina

Tillverkaren av Saab-bilar, Nevs i Trollhättan, får två nya kinesiska aktieägare och ska starta tillverkning i Kina meddelas från Trollhättan på onsdagen. 17 kommentarer

Mistral kan ta 16 helikoptrar.

Ryssland bygger egna ersättare för Mistral

Ryssland planerar bygga egna helikopterfartyg som ersättning för de franska Mistralfartyg som inte levererats. 60 kommentarer

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

BOULDER. Nasas rymdfarkost på väg att närma sig Pluto. Ny Tekniks Linda Nohrstedt och Helen Ahlbom har träffat Alan ”Mr Pluto” Stern.

Emma Birath från Sverige är driftingenjör på rymdprojektet.

Svenska studenten blev kvar hos Nasa

Hon åkte som utbytesstudent till USA i början av 90-talet. Nu är Emma Birath rymdprojektets driftingenjör.

Gps

Varför missar gps:en vägen?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 11 kommentarer

Debattörerna säger ett tydligt nej till dab.

Upprop: Rösta nej till utbyggnad av dab-radio

DEBATT. Avsluta diskussionen om dab-radio en gång för alla. Det skriver en grupp centerpartister. 41 kommentarer

Kinesiska tåg till Europa

Kinesiska tåg till Europa

Tiden när europeiska järnvägsbolag valde europeiska tåg är förbi. 72 kommentarer

Topplista

grafik

Rymdfarkoster av grafen drivs av solen

Alternativ till de solsegel som används för att driva rymdsonder. 7

Miljardsatsning ska koppla upp svensk industri

Miljardsatsning ska koppla upp svensk industri

För att svensk industri ska hänga in i det uppkopplade samhället startar Wallenbergstiftelsen ett nytt forskningsprogram.

Ikea gör möbler av papper

Ikea gör möbler av papper

Enligt pressuppgifter ska Ikea inom två år lansera pappmöbler. 3

Tangentbordet projiceras på bordet

Tangentbordet projiceras på bordet

Laserprojektor byggs in i mobil. 1

Algoljan som skonar fisken

Algoljan som skonar fisken

33-LISTAN. Lika nyttigt som fiskolja - fast utan fisk. 7

Nya trendhänget: Tvättstugan

Nya trendhänget: Tvättstugan

Framtidens tvättstuga är central när HSB drar igång ett Living lab för studenter och forskare i Göteborg. 3

Andreas Bernström, vd för Sinch

Förser appar med kommunikation

Verktyget för att addera appen med chatt, röst eller videokommunikation. 2

Dagens ego-boost: DU är toppen!

Dagens ego-boost: DU är toppen!

KARRIÄR. Svenskarna om ingenjörer: Ni har gjort livet bättre. 1

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Självkörande taxi tar teknik från KTH

Utvecklar självkörande taxi baserad på teknik från KTH. 8

Vart tar energin vägen?

Vart tar energin vägen?

MINIPROBLEMET. Knäck professor Göran Grimvalls nöt den som kan. 35

Jogga på cykeln

Jogga på cykeln

MACKAPÄRER. Våren är här. Dags att vara mer utomhus. 3

Nätta mikroskopet räddar liv

Nätta mikroskopet räddar liv

Ett svenskt mikroskop i fickformat upptäcker livmoderhalscancer i 30 länder. 1

Självstyrande bil byggd på en vecka

Självstyrande bil byggd på en vecka

”Det första vi gjorde var att bränna hela styrelektroniken.” 14

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tangentbord på bordet

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se