Automation är miljonfastigheternas framtid

Höghusområdet i Masmo söder om Stockholm byggdes i början av 1960-talet. Foto: Scanpix

Tipsa en vän om en artikel

Automation är miljonfastigheternas framtid

Våra miljonprogram måste sänka energiförbrukningen. Automationsteknik är en viktig pusselbit. Dålig beställarkunskap och finansieringsproblem står i vägen, anser experter.

Annons
Automation är miljonfastigheternas framtid

Magnus Everitt.

Automation är miljonfastigheternas framtidAutomation är miljonfastigheternas framtidAutomation är miljonfastigheternas framtid
Taggar

Svenska miljonprogram är i många fall helt utslitna. Och de läcker energi. Ny Teknik Auto­mation har pratat med en rad experter om detta.

– Det är mer än miljonprogrammen. Nästan alla hus, byggda på 1950–60-talet måste renoveras. De är i många fall helt utslitna, och de är hälften av alla våra bostäder, säger Magnus Everitt, miljöexpert på VVS Företagen.

Under mässan Nordbygg, som nyligen anordnades i Stockholm, gick VVS Företagen samman med en rad aktörer, till exempel Energimyndigheten, Boverket och Svensk ventilation. Tillsammans presenterade de åtgärder för upprustningar inom miljonprogrammen. En åtgärd berör automationsteknik.

– Där finns det mycket man kan göra. Det handlar om driftoptimering med till exempel rätt temperatur och luftflöde vid rätt tider, säger Rolf Kling, teknisk chef på VVS Företagen.

Det finns dock hinder.

– Det handlar bland annat om kunskap. Jag hörde nyligen om ett kommunalt bostadsbolag som genomför storrenoveringar för 300 kronor kvadratmetern. Men de gör inga energieffektiviserande åtgärder. Det blir en förlustaffär, säger Britta Permats, vd på Svensk Ventilation.

Förra året lade en rad aktörer inom byggbranschen, Sveriges Byggindustrier med flera, fram rapporten ”15 förslag för att få fart på energieffektiviseringen av befintliga flerbostadshus”. Bland annat måste fastighets­ägare lära känna sin byggnad och sedan ”plocka de lågt hängande frukterna i form av gratis driftoptimering och billiga installationer av till exempel sensor- eller tidsstyrd belysning”. Ett hinder är att det saknas långsiktiga regelverk och ekonomiska incitament.

Britta Permats är inne på samma resonemang.

– Tekniken är redan här men frågan är hur allt ska finansieras. Vi borde ha incitament från politikerna vilket vi inte har i dag, säger hon.

När det gäller just automationsteknik har dock många miljon­program redan kommit så långt man kan komma i nuläget, anser Per Holm energi­ex­pert på Sabo.

– Bland våra medlems­företag så har i stort sett alla fastigheter automatiserats när det gäller till exempel värmereglering och larm. Däremot måste många av husen rustas upp med stambyten, säger han.

Det finns dock avgörande skillnader mellan olika miljonprogram, anser Magnus Everitt på VVS Företagen.

– Miljonprogrammen ägs bara till hälften av allmännyttan. Resten är privata ägare utan samma kompetens. Sedan är också allmännyttiga bostadsföreningar olika. De stora har järnkoll medan en del mindre inte har det. Det kan bero på en sådan sak som hur intresserad vd:n är, säger han.

Fakta Miljonprogrammet - ett svar på 60-talets bostadsbrist

  • Miljonprogrammet är en benämning på den bostadspolitik som bedrevs i Sverige från 1964 till 1975.
  • Ambitionen var att bygga bort den stora bostads­brist som då rådde.
  • Totalt byggdes drygt en miljon bostäder under denna tidsperiod.
  • Miljonprogrammet består av villor, radhus och flerfamiljshus.
  • I dag är renoveringsbehovet i miljonprogrammet gigantiskt, anser flera experter.
  • Bostadsminister Stefan Attefall (Kd) har aviserat att det inte blir några statliga subventioner av renoveringen av miljonprogrammet.

Av: Stefan Nordberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

12 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
12
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Svampen satte
Örebro på kartan

Svampen satte Örebro på kartan

TEKNIKHISTORIA. Redan under byggtiden blev vattentornet en turistmagnet. Det unika byggprojektet blev verklighet tack vare kluriga byggchefer, hårt arbete och 32 domkrafter. 4 kommentarer

Nio skäl till att din gps visar fel

Nio skäl till att din gps visar fel

TEKNIKFRÅGAN. Kass karta, dålig satellitmottagning och usel täckning. Ny Tekniks läsare förklarar varför gps:en krånglar. 13 kommentarer

Nya fabrikens uppdrag: Bygga 122 expresståg

Nya fabrikens uppdrag: Bygga 122 expresståg

Hitachi startar tågfabrik i Europa. 6 kommentarer

Vattenfall tvingar fram stängning vid Ringhals

Kärnkraftverket Ringhals

Kärnkraftreaktorerna 1 och 2 vid Ringhals kommer att stängas senast 2020. Det efter att har styrelsen beslutat om att stoppa alla nya investeringar från 2017. 68 kommentarer

Energiministern: Inga problem stänga Ringhals

Energiministern: Inga problem stänga Ringhals

Sverige klarar framtidens elförsörjning utan reaktorerna, anser Ibrahim Baylan (S). 40 kommentarer

Är det rätt att stänga Ringhals 1 och 2 i förtid?

Se resultatet
  • Ja 23%
  • Nej 77%
Rösta
Moas drönare

Flyktingar på havet räddas med drönare

Drönare, nätvaggor och specialutrustade fartyg räddar tusentals på Medelhavet.

Googles självkörande bil visas upp

Googles robotbil greppar hjorten

Hjortar och horisontella trafikljus är nya utmaningar när Googles robotbil rullar in i Texas. 1 kommentar

Annons
Bro vid E4, Rotebro

Svenska räcket stoppar 38 tons långtradare

Ett nytt broräcke som kan stoppa stora och små bilar har utvecklats i projektet för de nya broarna i Rotebro. Räcket är det första i sitt slag. 10 kommentarer

Bilägare bryr sig inte om nya funktioner

Instrumentbräda med display

Biltillverkarna spenderar miljardbelopp på nya tekniska funktioner i fordonen. Men många bilägare använder dem inte. 72 kommentarer

Drönare i luften

Slutfluget med drönare över Kaliforniens tomter

TEKNIKSVEPET. Spotify-rekord, nya möjligheter i Google Maps och smarta golfbilar. 2 kommentarer

Materialet gör led-lampan billig som en glödlampa

Led-lampa

En ny materialblandning kapar priset på lysdioder. Det hävdar amerikanska forskare. 26 kommentarer

Imac med superskärm kommer i oktober

Apples 21,5-tums Imac får fyra gånger så hög upplösning.

Det kommer en mängd Applenyheter den närmsta tiden. En ny Imac med riktigt högupplöst skärm är ett av de hetaste tipsen i ryktesfloran. 4 kommentarer

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Så får du se ut på jobbet

När Veronica Blomquist bär polisuniform sticker tatueringar fram. Och det strider inte mot polisens uniformsregler.

Ny metod återvinna permanentmagneter

Ny metod återvinna permanentmagneter

Permanentmagneter med sina värdefulla jordartsmetaller neodym och dysprosium kan med en ny metod återvinnas i ett fåtal steg när motorer eller generatorer tjänat ut. 4 kommentarer

Tankning av biogas

Göteborgs miljardsatsning värd noll kronor

Jättesatsningen Gobigas har bekymmer, men biogasproduktionen fortsätter. 19 kommentarer

BMW-anställda bär kolfibermaterial

På besök i BMW:s toppmoderna fabrik

Grejen med BMW i3 är inte att den är en elbil med fräck design. Grejen är att BMW som första biltillverkare använt kolfiber i stor skala. 29 kommentarer

Elbilsfabriken vill vara miljövänlig

Miljötänkande och design ska känneteckna BMW:s fabrik i Leipzig. Ny Teknik har besökt biljättens nyaste fabrik. 2 kommentarer

Lyftkran i motljus

Branschen kritisk mot nya energikrav för hus

Många företag och organisationer är kritiska till Boverkets förslag på nya energikrav. De menar att verket har räknat på fel sätt. 9 kommentarer

TEKNIKFRÅGAN

Varför klarar helikoptern inte högspänning?

Helikopter flygr över elledingar

Varför kan fåglar nudda högspänningsledningar men inte helikoptrar? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga! 52 kommentarer

Från vänster:
Jason Calacanis, Niklas Östeberg Delivery Hero, Kees Koolen EQT Ventures, Jo Bertram Uber och Peter Carlsson, Tesla.

"Uber tar 20 procent av sina förare"

- Uber tar 20 procent på varje körning, sa Jason Calacanis, på Sthlm Tech Week. Och Teslas Peter Carlsson sa att han tror dödsolyckorna minskar till en tiondel med självkörande bilar. 4 kommentarer

Mobilen låser cykeln

Mobilen låser cykeln

Glöm nyckeln. Mobilen gör jobbet. 15

Topplista

KTH-student höll tal i FN

KTH-student höll tal i FN

Viljan att göra skillnad driver ingenjörsstudenten Olle Eriksson. 2

Signalfel

Vad är ett signalfel?

Stopp i tågtrafiken – igen... Här kan du läsa om felen bakom signalfelen. 36

Kvinna skulpterar i luften på Tekniska muséets utställning Megamind

Tekniska museet får ny experimentverkstad

Tekniska museet i Stockholm öppnar en helt ny utställning med hjärnan i fokus.

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

KARRIÄR. Ledarskap handlar inte om att kontrollera, anser experten. 5

Elektronerna rör sig i Max IV

Elektronerna rör sig i Max IV

”Noggrannhet på tiotals mikrometer” rapporterar forskare. 17

Med luft under vingarna

Med luft under vingarna

Kaianders tipsar om en sport som både ger intellektuell stimulans och mycket frisk luft. 3

Fasta telefonen är säkrast

Fasta telefonen är säkrast

Men vi litar inte på surfplattor och bileletronik, visar studie. 11

solceller på Cochins flygplats, Indien

Här är världens första helt soldrivna flygplats

En internationell flygplats får all energi från solceller. 36

Chef som diskuterar med anställd

Så leder du dem som är smartare än du själv

KARRIÄR. Lär dig knepen för att glida in i den nya rollen. 9

Karolinska institutet

Här är Sveriges bästa universitet

Hamnar först på plats 48 i världsrankningen.

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Mecka med elektronik, bygg dina egna änglavingar, eller passa på att prata teknik. 2

Ufo

UFO-jakt i Kolmården

Svårförklarliga fenomen gör att föreningen UFO-Sverige samlar observationer. 14

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Fullt krig i tunnelbanan ...

Fullt krig i tunnelbanan ...

... fast inte på allvar. Livgardet övar förflyttning i Stockholms t-bana. 18

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Franzéns smarta gym

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se