Rör inte mitt släp!

Volvo stoppar inbrott med sensorer i sidolamporna

Med lysdioder, sensorer och radioteknik i lastbilarnas sidoljus bygger Volvo upp en elektronisk säkerhetszon runt lastbilarna. När någon kommer för nära slår systemet larm.

Annons
Rör inte mitt släp!

Lysdioder med sensorer och radioteknik.

Volvo och innovationsföretaget Datachassi tar upp kampen mot motorcykelgäng och andra grupperingar som ligger bakom den kraftiga ökningen av stölder ur lastbilar.

Volvo Technology Transfer gör en riktad nyemission av aktier och köper en tredjedel av det nybildade företaget Datachassi på Science Park på högskolan i Jönköping.

Bolaget, med tre anställda, har utvecklat ett patentsökt stöldskydd. I princip innebär det att man monterar backsensorerna, som finns på vissa moderna personbilar, runt en hel lastbil inklusive släp och eventuell trailer.

I lastbilarnas sidolampor - markeringsljus som numera måste finnas - stoppar man in lysdioder, sensorer, mobila radiosändare, "smarta" processorer och en del annat.

På det sättet bildas ett elektroniskt staket runt lastbilen, en barriär som slår larm med ljud och ljus när någon kommer närmare en halvmeter från fordonet, trailern eller släpet.

Föraren, utrustad med en rfid-etikett, kan programmera systemet så att det aktiveras automatiskt när han lämnar bilen för att fika eller sova på något motell.

Systemet kan också programmeras så att larmet skickas trådlöst över det mobila kommunikationsnätet gprs för att tas emot av någon larmcentral, vaktbolag eller liknande.

En lastbil kan också kopplas ihop med andra lastbilar, på till exempel en parkerings- eller uppställningsplats, så att förarna kan hjälpa varandra att hålla uppsikt över godset i fordonen.

- Det här kan definitivt bli en världsprodukt. Den potentiella marknaden är enorm, säger Per Wassén, ansvarig för investeringar på Volvo Technology Transfer.

Den geografiska marknaden omfattar i första hand de områden där det är lag på sidoljus: Europa, Nordamerika, Latinamerika och Ryssland.

Volvo kommer att vara med och utveckla systemet vidare till en färdig kommersiell produkt, en speciell sidolampa som exteriört inte skiljer sig från de vanliga markeringsljusen.

Nästa år ska det finnas enheter färdiga att lanseras.

- Volvo självt är naturligtvis en kund. Men vi siktar också på att Scania, Mercedes, MAN och andra tillverkare av tunga lastbilar installerar systemet direkt i sin nyproduktion av fordon, säger Per Wassén.

Datachassi kommer också att erbjuda de så kallade påbyggarna, företag som bygger släpvagnar, de nya lampenheterna.

Bara i Europa tillverkas cirka 240 000 tunga lastbilar om året.

Och på de europeiska vägarna rullar tre miljoner tunga lastbilar.

På sikt går det att vidareutveckla systemet så att det fungerar som sidovarnare, "Blind Spot Protection", för att upptäcka exempelvis cyklister när man ska till att svänga. En annan framtida möjlighet är att utnyttja tekniken som "backvarnare".

Lastbilsstölder och det som kallas kapellskärningar har ökat dramatiskt under senare år. Bara inom EU stals det i fjol gods för 75 miljarder kronor.

I Sverige är det framförallt Sydvästra Götaland som drabbats. Antalet stölder ur lastbilar har under årets första kvartal fördubblats jämfört med samma period förra året. Över hela Sverige uppgår värdet på det stulna till 3,7 miljarder. Framförallt är det motorcykelgäng och andra kriminella nätverk som begår stölderna, enligt en kartläggning av polisen i Sydvästra Götaland.

Fakta Gods för 4 miljarder stjäls varje år

* Stölder vid transporter är i dag ett stort problem.

I Sverige stjäls gods för nästan fyra miljarder kronor om året.

* Ibland försvinner hela laster, ibland några paket på en pall.

* Det händer också att tjuvar byter ut äkta varor mot förfalskningar. Cirka 8 procent av handeln i världen utgörs av förfalskade varor.

* Bland de mer stöldbegärliga varorna finns mobiltelefoner, parfym, cigaretter, vissa läkemedel och hemliga prototyper och handlingar.

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 12 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 71 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 5 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 32 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 49 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 5 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 215 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 50 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 7 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 43 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 16 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 50 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 24 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 10 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Selfie

Kamerakluster
fixar super-selfies

Uppstickaren: Minikameror öppnar för högupplösta bilder. 5

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Match i Bundesliga

Partikelnivån avgör matchen

Höga koncentrationer sätter ner fotbollsproffsens prestanda. 2

Appland

Plattformen där vem som helst kan öppna webbutik

33-LISTAN. Appland: Inte bara Google kan sälja digitalt innehåll.

Alcatels routrar gör Nokia farligare

Alcatels routrar gör Nokia farligare

ANALYS. Nokias köp av routergiganten tvingar Ericsson tillbaks till ritbordet.

Maja Fjaestad

Så ska internet bli feministiskt

Hon leder feministisk delegation på global cyberkonferens.

ai

AI kliver in i Sverige

Amerikanskt företag ser strategisk marknad. 11

Moores lag

Gordon Moore om sin lag: Mer korrekt än jag kunnat ana

Nu är det det 50 år sedan Gordon Moore formulerade sin berömda lag. 5

Chefen sänkte sin lön med 7 miljoner

Chefen sänkte sin lön med 7 miljoner

KARRIÄR. Chefen sänkte sin lön – för att höja personalens. 5

Universals robot

Ketchupeffekt för dansk robot

Kunderna har tvekat. Tills nu. 7

Selfiepinne, Apple

Apple förbjuder selfiepinnar

Inga stänger på konferens. 3

It

Sverige på bronsplats i it-mognad

Oroande slutsats är att it-gapet mellan rika länder och utvecklingsländer ökar. 11

Arg man på jobbet

Orättvisa på jobbet kan göra dig sjuk

KARRIÄR. Både chefer och medarbetare blir påverkade.

De smygregistrerade sina gäster

De smygregistrerade sina gäster

Nu inleder Länsstyrelsen tillsyn. 11

jobb189 st

Lediga automations- och elektronikjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se