Miljö

Större lastbilar ger lägre utsläpp

HCT-ekipage har testats i Sverige i en rad olika längd- och viktkombinationer. Här den så kallade Duo2-tradaren, som med dragbil, dolly och dubbla trailers var 32 meter lång och hade en totalvikt på 80 ton. Foto: Kallebäcks Transport

En ny studie visar att kombinationen tyngre och längre lastbilar har tydligt positiva effekter på samhällsekonomin, och minskar utsläppen av klimatgaser.

Publicerad

En slutsats av studien är samtidigt att mer generösa regler i Sverige kring lastbilars tyngd och längd måste kompletteras med andra styrmedel och åtgärder, för att undvika att vägtransporterna ökar.

Forskare vid Lunds universitet har studerat systemeffekterna av att tillåta längre och tyngre lastbilar i Sverige. Resultaten presenteras i en ny rapport som utgör slutresultatet av ett forskningsprojekt som finansierats av Vinnova och Trafikverket, och som involverat flera forskare på Lunds universitet, företaget Trivector, KTH och Chalmers.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här