Miljö
Större lastbilar ger lägre utsläpp
HCT-ekipage har testats i Sverige i en rad olika längd- och viktkombinationer. Här den så kallade Duo2-tradaren, som med dragbil, dolly och dubbla trailers var 32 meter lång och hade en totalvikt på 80 ton. Foto: Kallebäcks Transport
En ny studie visar att kombinationen tyngre och längre lastbilar har tydligt positiva effekter på samhällsekonomin, och minskar utsläppen av klimatgaser.
En slutsats av studien är samtidigt att mer generösa regler i Sverige kring lastbilars tyngd och längd måste kompletteras med andra styrmedel och åtgärder, för att undvika att vägtransporterna ökar.
Forskare vid Lunds universitet har studerat systemeffekterna av att tillåta längre och tyngre lastbilar i Sverige. Resultaten presenteras i en ny rapport som utgör slutresultatet av ett forskningsprojekt som finansierats av Vinnova och Trafikverket, och som involverat flera forskare på Lunds universitet, företaget Trivector, KTH och Chalmers.