Räkna med att bli disruptad

2016-01-15 09:53  

KRÖNIKA. Det finns många tekniktrender som har varit på tapeten under 2015, till exempel vr, wearables (som smartklockor och träningsarmband) och drönare. Men det som ändå har präglat året inom ämnet digitalisering är rädslan för att bli ”disruptad”.

Jag skulle vara förvånad om ordet platsar i Svenska Akademiens nyordslista, men ändå är ordet ”disruptad” det som alla i gränslandet mellan teknik, affärer och marknadsföring just nu använder.

Ordet skulle kunna översättas med att omkullkasta. Traditionella företag är rädda för att bli omkullkastade av nykomlingar med digitala affärsmodeller. Ett exempel är taxinäringen. Taxibolag över hela världen, inklusive de i Sverige, protesterar mer eller mindre högljutt mot Uber och liknande tjänster. Med digital teknik som grund knyter Uber på ett användarvänligt sätt ihop människor i behov av taxi med lediga förare.

Uber är därigenom ett av de mest använda exemplen på ett digitalt uppstartsbolag. Det är ett relativt nystartat företag som med en teknikplattform som grund kan utöka antalet användare närmast exponentiellt utan att behöva anställa särskilt mycket ny personal.

Nästan alla företag som jag har träffat under det senaste året pratar om att disrupta, alla från det indiska it-konsultföretaget Wipro till affärssystemsföretaget Anaplan. Konsulterna möter trenden genom att satsa mer på strategisk affärsutveckling för att hjälpa företag att möta digitaliseringen.

Och uppstartsbolagen vill gärna prata om trenden för att visa att de själva håller på att omkullkasta traditionella företag. Tidigare nämnda Anaplan vill rucka affärssystemsjättar som SAP och Oracle i grunden, svenska Trustly vill vända upp och ned på storbankerna och tyska Arago säger sig disrupta it-avdelningen.

Nystartade företag som håller på med it i någon form har förekommit sedan 1950-talet. Många av dagens största bolag i branschen startades på 1970-talet. Under internetbubblan runt år 2000 försökte flera att utmana existerande affärsmodeller med hjälp av internet. Boo med klädförsäljning misslyckades. Amazon med böcker och e-handel gick det riktigt bra för. Jätteföretagen Google och Facebook nämns ofta som exempel på disruption.

Vad är egentligen nytt?

För det första handlar det om appar, smartmobiler och surfplattor och i dess förlängning molntjänster och fokus på användarupplevelse. Det andra stora är big data och storskalig dataanalys. Som tredje ben finns fokus på snabb anpassning och förändring, agilitet.

Sammantaget har genomslaget för dessa trender lett till betydligt svårare utmaningar än tidigare för traditionella företag. Amerikanska sajter som Techcrunch, Re/code och Business Insider har på senare år haft fokus på fenomenet. Efter att vi förra året startade Digital Teknik har det under året startats ett flertal andra nyhetssajter kring ämnet i Sverige, som Breakit och Di Digital, vilket visar att området har tagit fart på allvar även här.

De närmsta tio åren finns ett antal trender som kommer att öka takten ytterligare. Jag tycker att de tre viktigaste är 5g, Internet of Things (IoT) och artificiell intelligens (AI). Till det kommer den snabba utvecklingen inom robotik. Så håll i hatten, räkna med att snart bli disruptad eller kanske själv disrupta någon annan!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt