Möbeljätten utmanar Google

2016-03-04 09:09 Helen Ahlbom  

KRÖNIKA. Jag har läst och skrivit massor om prylarnas internet, Internet of things. Men den senaste Ikea-katalogen, med sina uppkopplade sängar och hyllor, sticker verkligen ut bland övriga försök att förklara fenomenet.

Det är visserligen ingen riktig Ikea-katalog. Den har skapats för att ge en bild av den uppkopplade framtiden. Fast katalogen ser precis ut som den brukar, med det unika bildspråket och de udda produktnamnen. Till och med papperet är så där tunt och sladdrigt som vi vant oss vid.

En genial idé! Inte konstigt att tidningen Wired har skrivit om den här Vinnovastödda forskningsrapporten.

Några exempel från den fejkade katalogen:

Den uppkopplade madrassen Rumla som anpassar temperatur, täthet och tjocklek efter användarens önskemål, kroppstemperatur och biorytm.

Bokhyllan Nyfiken som kan kombineras med prenumeration av de senaste nyheterna, filmerna och böckerna. Som medlem av den påhittade Ikea-klubben ”Tillsammans” kan innehållet i hyllan dessutom automatiskt uppdateras av innehåll som valts ut baserat på just dina intressen, din livsstil och dina ambitioner i livet. Till ett pris för endast 129 kronor i månaden.

För att bli medlem i klubben måste man godkänna att Ikea får analysera och sälja de uppgifter som samlats in via hemmets uppkopplade prylar. Exempelvis var och när du sitter i en viss stol; vad och hur du lagar mat; dina rörelser i sängen samt dina rutiner i badrummet.

I katalogen beskrivs upplägget i klubben medvetet på ett förföriskt sätt: ”Medlemmar som delar med sig av sina uppgifter hjälper till att göra världen bättre.” Där försäkras också att all insamlad information presenteras ”delvis-fullständigt” anonymt.

Undrar hur mina badrumsvanor kan vara delvis-fullständigt anonyma? Texten i katalogen är underhållande och tankeväckande.

Kia Höök, chef för forskningscentret Mobile Life, och projektledare för katalogen, berättar att syftet med just ”Tillsammans”-klubben var att oroa. Att få människor att börja fundera på om de verkligen vill att Ikea – eller någon annan – ska få samla in och använda den här typen av information.

Ikeas ledning har – liksom många andra företag – funderat mycket på hur den egna verksamheten kommer att förändras av digitaliseringen.

Med allt fler uppkopplade prylar blir det möjligt att samla in mängder av data. Frågan är vem som ska få rätt att använda och tjäna pengar på uppgifterna och hur regelverket ska se ut.

Ikeas uppgift i framtiden är kanske inte att sälja en säng, utan att kränga en prenumeration av ”en god natts sömn”. Och tänk om Ikea förvandlas till möbelbranschens Google och börjar sälja information om våra hemmavanor till hugade reklamköpare.

Den fejkade katalogen är perfekt som underlag för diskussion. Och heder åt Ikea som gick med på upplägget.

Möbeljättens enda krav var att det på framsidan skulle finnas en stämpel med ”For research purposes only”, så att varuhusen skulle slippa bli nedringda av folk som ville köpa prylarna.

Här hittar ni en länk till katalogen.

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt