Gaffeltrucken lämnar verkstan

2015-05-13 12:34 Fredrik Karlsson  

KRÖNIKA. Flexqube har hittat helt rätt i en trend. Efter robotisering och lean-produktion är det verkstadens internlogistik som är i fokus.

Allt fler företag är på väg bort från gaffel­-truckar och Europapallar. Det finns flera skäl till det.

  • Effektiviteten. Truckar med förare är resurskrävande och ofta kör de runt med tomma gafflar, flyttar runt material flera gånger eller blir stillastående. Flödena blir sällan optimala.
  • Europapallen är stor och otymplig vid monteringsplatsen.
  • Säkerhet. Gaffeltruckar bland människor innebär en olycksrisk och är ett starkt skäl att hitta andra lösningar.

Volvo Group Trucks Operations i Köping är ett företag som tagit steget till autotruckar. Fabriken, som gör växellådor, hade fokus på flödet och organiserade fabriken på ett nytt sätt. De flesta gaffeltruckar ersattes av smidiga autotruckar. Samtidigt byttes gamla europapallar ut mot mer ändamålsenliga lastbärare.

När jag besökte fabriken kunde jag se hur så kallade AGV:er, små obemannade last­-vagnar, försåg montörerna med rätt material. Produktionschefen Jonas Pettersson berättade att ledtiderna för huvudaxeln hade reducerats med 52 procent och för mellanaxeln med 53 procent.

Björn Langbeck, ansvarig vid Monterings­forum som delade ut Svenska Monteringspriset till Volvofabriken 2013, ser det förändringsprojektet som ett föredöme. Och han menar att effektiv internlogistik är en de avgörande frågorna för att svensk industri ska klara att ha konkurrenskraftig montering.

Lean-produktion och flöden har länge disku­terats i svensk industri. De förarlösa truckarna, AGV:erna, kom på 1980-talet då Volvo var drivande. I början navigerade truckarna med hjälp av en magnetslinga i golvet innan lasernavigering tog över. Och systemen fortsätter att ut­vecklas.

Det finns dock fallgropar. Vanligast är att inte göra hela jobbet – att bara byta transportsätt när flödena är dåligt planerade. Flödena måste alltid vara steg ett. Den bästa transporten är den som inte behövs och ofta går det att minska transporterna.

Det krävs således en total översyn. Sedan gäller det att välja väg: om det ska vara förarlösa, laserstyrda truckar, andra vagnar, någon slags transportband eller det som är bäst för den enskilda fabriken.

Trots trenden går försäljningen av gaffeltruckar bra. Trucktillverkarna möter en god efterfrågan. En del kunder går visserligen över till autotruckar, men andra fortsätter att köpa vanliga gaffeltruckar, som har sin plats de också. Ett lager kan inte jämföras med produktionsnära verksamhet där människor och truckar konkurrerar om utrymmet.

Gaffeltrucken är på väg att lämna verkstaden, även om det är en utveckling som lär ta lång tid. Jag har besökt många fabriker och verkstäder där gaffeltruckar åkt kors och tvärs i lokalerna.

Förändringen har bara börjat.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt