Datorn snart beredd att ta läkarens jobb

2013-02-27 10:47 Mats Lewan  
Mats Lewan, it- och telekomreporter. Foto: Jörgen Appelgren

KRÖNIKA. I februari 2011 vann IBM:s datorsystem Watson över de två amerikanska stormästarna Ken Jennings och Brad Rutter i frågesporten Jeopardy. Därefter sattes Watson på skolbänken för att lära sig något annat än frågesport.

Först ut blev cancerbehandling. Arbetet har bedrivits i samarbete med ett cancerinstitut i New York, och för ett par veckor sedan visade IBM hur långt det kommit. I en kort video (se nedan) kan man följa ett hypotetiskt fall där en läkare får hjälp av Watson i valet av behandling.

Inför mötet med patienten, en 37-årig kvinna med en trolig lung­tumör, tar läkaren del av den elektroniska journalen och trycker på en knapp med texten ”fråga Watson”.

På några sekunder går Watson igenom journalen med aktuella provsvar, 3 469 läro­böcker, 69 riktlinjer för behandling, 247 460 veten­skapliga artiklar, 61 540 kliniska test samt 106 054 andra medicinska dokument. Datorsystemet lyfter fram vissa delar i provsvaren och bredvid varje punkt visas en liten grön knapp där det står ”bevis”. Genom att klicka på knappen kan läkaren få en precis referens till varför Watson bedömde just den aspekten av provsvaret som relevant.

Utöver detta föreslår Watson ett antal kompletterande prov, även här med en bevisknapp för vart och ett, samt några olika möjliga behandlingar med en tillhörande bedömning för framgång, räknat i procent. I det här läget får samtliga alternativ ett relativt lågt betyg.

Läkaren träffar nu patienten, gör en under­sökning, får reda på att hon helst vill undvika en behandling som leder till håravfall och beställer några av de prover Watson föreslagit. Med de nya provsvaren på plats får läkaren nya förslag till behandling, och den här gången anser Watson att ett av dem bör vara framgångsrikt med 90 procents säkerhet, dessutom utan risk för håravfall.

Eftersom exemplet utspelar sig i USA måste läkaren nu få behandlingen godkänd av försäkringsbolaget, men det går på ett ögonblick eftersom behandlingen är baserad på bevis. Och IBM:s kund i det här arbetet är just en amerikansk sjukförsäkringsjätte.

Fallet är hypotetiskt, men ändå imponerande. Samtidigt väcker det en rad frågor där de främsta kanske är två som återkommer inom områden där vår tillit till människor i dag är betydelsefull, från flygfart till juridik.

Den ena frågan gäller i vilken utsträckning människors kompetens riskerar att urholkas.

Den andra handlar om när vi kommer att nå en punkt då vi hellre litar på maskinen än på människan. Det är viktiga frågor, för det vi ser nu är bara början.
 

<iframe width="468" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/HZsPc0h_mtM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt