Toyota är fortfarande hans förebild

2010-06-15 23:00 Elisabeth Vene  
Att bara hälsa inte nog. - På Scania är det viktigt att vara en synlig och närvarande chef, som kan verksamheten i grunden, och gå in och jobba i olika arbetsgruppen, säger Leif Östling, vd för Scania. Foto: David Magnusson/Scanpix

Det är det västerländska inflytandets fel att Toyota måste återkalla åtta miljoner bilar med kärvande gaspedal. Det säger Leif Östling, chef för Scania, som kör vidare med den hyllade japanska ledarskapsmodellen.

<p>Bilvärlden häpnade när den stora felfinnarmästaren Toyota levererade bilar med ett så allvarligt fel på gaspedalen att de måste återkallas. Toyota, som lärt bland annat Scania att man helt enkelt inte släpper ifrån sig något dåligt. </p> <p>Är det då dags att skrota Toyota-modellen? Inte alls, det handlar om att förstärka den, enligt Scaniachefen Leif Östling, som sitter i den japanska biljättens rådgivningskommitté.</p> <p>- De senaste tio åren har Toyota fördubblat sin produktion, byggt fabriker i USA och Europa, och rekryterat chefer som är skolade i ett västerländskt managementtänkande. Toyotas expansion har varit så kraftig att man inte hunnit träna alla nya chefer i sin företagskultur. </p> <p>Scania har kört den japanska ledarskapsmodellen sedan mitten av 1990-talet. Det som skiljer den från den västerländska är bland annat sättet att använda målstyrning. </p> <p>- I västerländska företag sätter man upp mål, men vet inte hur arbetsprocessen fungerar. Det är inte meningsfullt, tycker vi. Vi börjar med att definiera arbetsprocessen och hur den kan förbättras. </p> <p>Leif Östling är mycket intresserad av företagskulturer, men när han får frågan vad som är så speciellt med Scanias, duckar han. Å ena sidan har han varit med och utvecklat Scania efter Toyotas ledord: kompromisslös kvalitet, kunden i högsätet, respekt för individen. Å andra sidan säger han sig bara ha förvaltat ett arv av god brukskultur med stort socialt ansvar.</p> <p>- Man behöver inte vara speciellt begåvad för att köra ett sådant här företag, sa gamle Curt Nicolin till mig; han var min mentor i början. Försök att förstå vad som finns i väggarna, det är företagets tillgång, och bygg vidare på det.</p> <p>Egentligen vill han inte svara på frågan hur man definierar ett gott ledarskap. Men en sak är viktig, och det är att förstå människor och den gruppdynamiska processen. Och att ha viljan att lyssna. </p> <p>- När man som ledare sänder ut ett budskap är det oerhört viktigt att få klart för sig att mottagarna har förstått. Det gör man genom att inbjuda till debatt och diskussion. Det är slående hur olika människor kan uppfatta ett budskap. Då måste man sända igen och igen tills man känner att budskapet är förankrat.</p> <p>Ledarskap handlar om att vara tydlig, säger han. Han är inte mycket för gråa teorier, tror inte att det går att lära ut på högskolan.</p> <p>- Det verkliga ledarskapet är en praktisk övning i kommunikation.</p> <p>Man ska klara av att ta ris, utan att uppfatta det som personangrepp. Det är där utvecklingen av ledarskapet finns, säger han.</p> <p><b>Får en chef på din nivå någon kritik?</b></p> <p>- Javisst, och det har mycket att göra med ett arbetsklimat, där människor känner sig trygga i en dialog.</p> <p>Han uppehåller sig gärna vid respekten för människan, har med stort intresse följt Dagens Nyheters artikelserie om mobbning på arbetsplatser.</p> <p>- Det är väldigt tråkigt att det förekommer. På Scania har vi i många år jobbat med ett ledarskap som bygger på att visa respekt för individen. Det ska kännas kul att gå till jobbet och man ska inte vara utpumpad när man kommer hem, utan ha kraft att ta sig an sina fritidssysselsättningar. </p> <p><b>Fungerade det under krisperioden, när alla skulle jobba fyradagarsvecka? </b></p> <p>- Sjukfrånvaron sjönk faktiskt under 2009, berättar han, men reserverar sig för att beräkningsbasen minskade med 20 procent under halva året. </p> <p>En del medarbetare slet hårt för att klara allt på fyra dagar. Men generellt sett är han stolt över att det bara är 3 procent sjukfrånvaro alla personalkategorier; man har jobbat metodiskt för att få ner sjuksiffrorna.</p> <p><b>Jobbade du också fyradagarsvecka?</b></p> <p>- Ja, säger man att man ska göra på ett visst sätt, ska alla göra det. Chefen präglar verksamheten.</p> <p>Leif Östling har upptäckt att de som framstår som goda ledare ofta har varit aktiva i scouterna och föreningslivet och sysslat med lagsporter i uppväxten. </p> <p>- Det finns ett tydligt samband och jag tror att det kan vara en orsak till att många kvinnor i 40-årsåldern och uppåt känner sig främmande för ledarskap, de har inte fått den träningen. </p> <p>- Därför tycker jag att det är fantastiskt bra att det finns så mycket lagsporter som tjejer kommer in i i?dag, det tror jag kommer att vara en tillgång för att utveckla också ett kvinnligt ledarskap.</p> <p><b>Hur är det med din egen dotter?</b></p> <p>- Hon har hållit på mycket med innebandy och fotboll. När hon undrade om hon skulle börja rida sa jag att det är bättre med lagsport, en häst är trevligt, men det ger inte samma övning i gruppdynamiska processer.</p> <p><b>Sa du verkligen det?</b></p> <p>- Nja, jag sa att det är mycket trevligare att göra någonting tillsammans med ett antal kompisar.</p> <p>I september fyller han 65, men han har inga planer på att lägga av.</p> <p>- Jag har ett kontrakt fram till 2012, då börjar jag närma mig den ålder då man inte får eller andra inte vill att man ska jobba längre. Men jag tycker att det är väldigt kul att jobba, det dyker säkert upp något.</p> <p><b>Du längtar inte till hängmattan?</b></p> <p>- Nej, det verkar inte vara någon bra livsstrategi. Man ska nog hålla sig kvar i sociala sammanhang.</p>

Leif Östlings 8 ledarskapsråd

  • Var tydlig.
  • Inbjud till debatt och diskussion.
  • Lyssna.
  • Förstå människor och gruppdynamik.
  • Bjussa på dig själv.
  • Lär dig ta kritik och ta lärdom av den.
  • Föregå med gott exempel.
  •  Jobba ute i verkligheten. På Scania är det bra att kunna köra lastbil och använda en härdugn.

Tar lastbilen hem till Luleå

Det händer att Leif Östling tar lastbilen på semestern, när han åker "hem" till Luleå. Det är en lagom lång tur för att få känsla för produkten. Att veta hur produkten fungerar i sitt sammanhang betraktas som en viktig del av ledarskapet, så cheferna på Scania stimuleras att ta lastbilskörkort.

- Det väcker respekt bland kunderna när man kan hoppa in i en lastbil och köra ut på vägarna. Det är inte vanligt att vd:ar för svenska företag kan det, säger Leif Östling med illa dold belåtenhet.

Han tog lastbilskörkort 1974.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt