Karriär
Succé för digital klättervägg
Foto: digiwall technology ab
Den kanske ser ut som en vanlig klättervägg men Digiwall bjuder på så mycket mer.
Under ytan gömmer sig en genomtänkt spelmaskin med blinkande handtag, ljudsystem och rörelsesensorer.
Tanken bakom Digiwallen är att du kan kombinera klättringen med att spela ett antal olika spel som Följa John, ljudmemory och Ping Pong. Bakom Idéen står, den före detta LTH-studenten Katarina Delsing, och två av hennes kollegor Mats Liljedahl och Stefan Lindberg. Det lekfulla konceptet är ett resultat av forskning kring ljudbaserad interaktionsdesign.
Sedan de började jobba med sin digitala vägg 2004 har mycket hänt och numera finns det ganska så många ”Digiwallar” runtom i världen, exempelvis på Houston Space Centre, Delaware Childrens museum i USA och på Jakarta och i Saudiarabien. Närmast svenska DigiWall finns i Södertälje, Bromma och på Gotland, skriver LTH i ett pressmeddelande. Den har också varit representerad på ett antal svenska ambassader.