Karriär

Succé för digital klättervägg

Foto: digiwall technology ab

Den kanske ser ut som en vanlig klättervägg men Digiwall bjuder på så mycket mer. Under ytan gömmer sig en genomtänkt spelmaskin med blinkande handtag, ljudsystem och rörelsesensorer.

Publicerad

Tanken bakom Digiwallen är att du kan kombinera klättringen med att  spela ett antal olika spel som Följa John, ljudmemory och Ping Pong. Bakom Idéen står, den före detta LTH-studenten Katarina Delsing, och två av hennes kollegor Mats Liljedahl och Stefan Lindberg.  Det lekfulla konceptet är ett resultat av forskning kring ljudbaserad interaktionsdesign.

Sedan de började jobba med sin digitala vägg 2004 har mycket hänt och numera finns det ganska så många ”Digiwallar” runtom i världen, exempelvis på Houston Space Centre, Delaware Childrens museum i USA och på Jakarta och i Saudiarabien. Närmast svenska DigiWall finns i Södertälje, Bromma och på Gotland, skriver LTH i ett pressmeddelande. Den har också varit representerad på ett antal svenska ambassader.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här