Så lockar företagen in unga ingenjörer

2012-01-17 23:00  

Företagen skriker efter ingenjörer och oroar sig över det låga intresset för gymnasiets N- och T-program. Men vad gör de själva? En hel del, i vissa fall. Väldigt lite, i andra.

Ny Teknik har frågat över 50 tekniktunga storföretag vad de själva gör för att intressera barn och ungdomar för teknik.

Ungefär hälften av de tillfrågade företagen valde att inte svara alls. Bland annat de fyra byggbolagen NCC, Skanska, Peab och JM. Detta trots att byggbranschen brukar skrika högt om ingenjörsbristen eftersom de räknar med stora pensionsavgångar framöver.

Svarade på enkäten gjorde 25 företag, vilket indikerar ett visst intresse för frågorna. Scania utmärkte sig genom att ha en tydlig strategi, koll på siffror och en utvärdering. Det visar att satsningen är prioriterad från högsta ledningen.

Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer, är inte så imponerad av resultatet av enkäten.

Han anser att det är hög tid att företagen inser att de måste ta ett eget ansvar.

– De kan inte längre bara skylla ifrån sig och tro att någon annan ska göra jobbet. De borde kunna prestera mer, säger han.

De 25 företagen, som tillsammans har över 160 000 anställda, tar exempelvis emot färre än 1 000 prao-ele­ver om året. Det motsvarar inte ens en elev per var hundrade anställd. Det är en låg siffra med tanke på att Svenskt Näringsliv propagerar för att företag ska ta emot prao-elever. Dels för framtida kompetensförsörjning, dels för att ge en god bild av branschen.

Sommarjobb är en annan möjlighet för företagen att visa upp sig för ungdomarna. Holmen och SSAB toppar med ett sommarjobb per var ­tionde anställd. Autoliv tillhörde de sämre, med 1,5 platser per var hundrade anställd, eller endast 15 sommar­jobb.

Leif Johansson, AB Volvos förre vd och Ericssons nya ordförande, har visat ett starkt engagemang för de här frågorna.

– Vi har varit för passiva. Nu måste vi berätta för ungdomar om vilken bredd på roliga och spännande arbetsuppgifter det finns, sa Leif Johansson exempelvis i Ny Teknik förra året.

Han propagerade för att företagen borde skicka ut fler ingenjörer till skolorna och öppna upp för mer studiebesök. Något stort genomslag har han ännu inte fått.

Så gjorde vi

Vi skickade i november 2011 enkäten till stora och medelstora teknikföretag, it- och teknikkonsulter, FoU-intensiva företag samt de stora energi- och byggföretagen. Sammanlagt tillfrågades över 50 företag, 25 svarade. Många av frågorna krävde kvantifierade svar, inte bara exempel på enstaka arrangemang för barn och ungdomar som nästan varje företag kan ge.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt