Karriär

Så lockar företagen in unga ingenjörer

Holmen och SSAB toppar med ett sommarjobb per var tionde anställd. Autoliv tillhörde de sämre, med 1,5 platser per var hundrade anställd, eller endast 15 sommarjobb. Foto: Scanpix samt Colourbox
Så lockar företagen in unga ingenjörer. Klicka på bilden för en större version.

Företagen skriker efter ingenjörer och oroar sig över det låga intresset för gymnasiets N- och T-program. Men vad gör de själva? En hel del, i vissa fall. Väldigt lite, i andra.

Publicerad

Ny Teknik har frågat över 50 tekniktunga storföretag vad de själva gör för att intressera barn och ungdomar för teknik.

Ungefär hälften av de tillfrågade företagen valde att inte svara alls. Bland annat de fyra byggbolagen NCC, Skanska, Peab och JM. Detta trots att byggbranschen brukar skrika högt om ingenjörsbristen eftersom de räknar med stora pensionsavgångar framöver.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här