Få tyst på gnällspikarna

2012-01-31 23:00 Elisabeth Vene  
Kommunikation är a och o om man vill komma till rätta med en missnöjd attityd hos personalen. Det poängteras i boken ”Medarbetare eller motarbetare – konsten att vända ett miss­nöjes­klimat”. Foto: Scanpix, Colourbox (Montage)

Arbetstiderna är dåliga, kaffet smakar illa och chefen är inkompetent. Gnäll kan förstöra stämningen på en arbetsplats. – Du måste försöka förstå de bakomliggande orsakerna. Först då kan du få stopp på missnöjet. Det säger My Schüldt, som har skrivit en bok om hur man förändrar en missnöjeskultur. Sedan är det uthållighet som gäller.

Receptet på hur man kokar om kulturen är lite olika sammansatt, beroende på vad problemet är. Men en ingrediens är densamma: Du måste kunna lyssna.

– Och verkligen vilja höra svaret. Var beredd på att du blir tvungen att ändra på dig.

Det säger My Schüldt, som har skrivit boken ”Medarbetare eller motarbetare – konsten att vända ett miss­nöjes­klimat” tillsammans med Ylva Lindén och Lennart Lindén.

Problem brukar gå att lösa, bara man får upp dem på bordet. My Schüldt rekommenderar enskilda samtal till att börja med. Därefter kan det vara en idé att samla personalen, särskilt om det finns kritik riktad mot chefen.

– Det är modigt och kan fungera bra, säger My Schüldt.

– Om man frågar en hel grupp brukar det flyta upp bra saker, när folk tänker efter är de kloka, säger My Schüldt. Men om det inte skulle ge så mycket – folk kan vara rädda för cheferna – finns alltid möjligheten att ta in en extern konsult.

Är det en trend att blir vi gnälligare?

– Det är mitt intryck, utan att ha statistik eller bevis.

En anledning är förstås att vi är sönderstressade i många slimmade organisationer. Men det finns fler orsaker, enligt My Schüldt.

– Jag tror att vi har mycket större förväntningar på att vi ska ha allting och allt ska vara perfekt i dag. För 50 år sedan var folk uppfostrade till att härda ut lite mer. Plus att allt ska beslutas i konsensus nuförtiden, stort som smått, där kan det uppstå ett väldigt gnällande, i stället för att bara jobba vidare. Det gagnar ingen, varken individerna eller organisationen.

Ändå gnäller vi. Varför?

– För att slippa ta ansvar. Det kan upplevas som en vinst, men det är trollguld. Vuxna människor mår inte bra av att känna sig som offer.

Ibland brummar en missnöjes­motor på en arbetsplats. En person med omättligt behov av uppmärksamhet samlar ett hov omkring sig av rädda människor. Det kan vara en som tar på sig att ge röst åt gruppens missnöje. Då är det bra, man får veta vad som behöver ändras på.

Men om personen bara går sina egna ärenden?

– Du måste våga prata med miss­nöjesmotorn, fråga hur mår du, kan jag hjälpa dig? För längst in finns ett oälskat barn som längtar efter bekräftelse. Tyvärr växer många upp med att de är enbart det de presterar. Det lämnar jättestora hål i människor.

Alltså, hur lätt är det att prata med någon man är arg på?

– Som chef måste du hitta en punkt inom dig där du kan möta människor utan illvilja. Vad försöker den irriterande människan åstadkomma? Kan du hitta något i dig själv som gör att du drivs av god vilja i mötet?

Det händer att det som missnöjet verkar handla om inte är den egentliga orsaken. My Schüldt tar som exempel företaget som skulle flytta. Personalen klagade på precis allt. Men egentligen var det inte gardinerna eller ventilationen det var fel på. Ledningen hade under lång tid inte informerat personalen om vart och när flytten skulle ske. Medarbetarna kände sig inte sedda, inte hörda, de var överkörda.

Det är ett typexempel på My Schüldts käpphäst: Kommunikation.

– Håll alltid folk underrättade om vad som händer, särskilt i en förändringsprocess.

Lyssna efter vad det handlar om

  1. Prata med folk, enskilt eller i grupp, för att förstå vad missnöjet i grunden handlar om.
  2. Ta in extern konsult om det är svårt att få fram orsaken.
  3. Kommunicera. Stäm av med gruppen vad du tycker dig ha funnit.
  4. Sätt upp spel­­regler tillsammans med gruppen för vad som är okej och inte på arbetsplatsen.
  5. Sätt mål.
  6. Följ upp mål och spel­regler.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt