FARKOST

De testflög sin drönartaxi första gången med pilot – inomhus

Den tvåsitsiga drönaren har en lastkapacitet på 227 kg.

Doroni Aerospaces evtol har flugit med en pilot bakom spakarna. Amerikanska företaget anser att 20 timmars träning räcker för att hantera farkosten.

Publicerad Uppdaterad

En lång rad företag slåss om att vara först med en godkänd evtol-farkost på respektive marknad. Ett exempel är brittiska Vertical Aerospace, som hoppas få grönt ljus av Civil Aviation Authority för att flyga kommersiellt 2026. 

Ett av de företag som ligger i framkant för att ta plats på den amerikanska marknaden är Florida-baserade Doroni Aerospace. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här