Innovation

Smärtsam resa mot nya idéer

Hur hittar man nya användare till sin nischade spetsprodukt? Ståltillverkaren Ovako tog hjälp av legolåda och piprensare.

Publicerad

Ovako i Hofors har haft stora framgångar med sitt IQ-stål, ett specialstål som tål stora belastningar i alla riktningar. Men kunderna finns främst inom ett enda område: insprutningsdetaljer för dieselmotorer. Det avancerade stålet står därför för mindre än 10 procent av företagets totala stålproduktion. Retligt, eftersom det är en lönsam produkt.

– Vi har länge insett att det måste finnas fler användningsområden, men vi har inte kunnat hitta dem, säger Patrik Ölund, Ovakos forsknings- och utvecklingschef.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här