Smärtsam resa mot nya idéer

2014-04-15 05:30 Charlotta von Schultz  

Hur hittar man nya användare till sin nischade spetsprodukt? Ståltillverkaren Ovako tog hjälp av legolåda och piprensare.

Ovako i Hofors har haft stora framgångar med sitt IQ-stål, ett specialstål som tål stora belastningar i alla riktningar. Men kunderna finns främst inom ett enda område: insprutningsdetaljer för dieselmotorer. Det avancerade stålet står därför för mindre än 10 procent av företagets totala stålproduktion. Retligt, eftersom det är en lönsam produkt.

– Vi har länge insett att det måste finnas fler användningsområden, men vi har inte kunnat hitta dem, säger Patrik Ölund, Ovakos forsknings- och utvecklingschef.

Lösningen blev att ta hjälp av konsultfirman Semcon och affärsutvecklingsföretaget Realize för att få fart på kreativiteten. Hösten 2012 deltog runt 20 personer med olika kompetenser i en första så kallad idéworkshop. I gruppen fanns utvecklingspersonal och marknadsfolk från Ovako såväl som konstruktörer från Semcon.

Jobbigt och orealistiskt, är ord som återkommer när Patrik Ölund beskriver dagen.

– Visst var det både nyttigt och intressant. Men att gå utanför sin komfortzon kan vara rätt plågsamt också, säger han.

Olika övningar fick deltagarna att släppa hämningarna och låta infallen flöda. De fick se en bild på en helikopter med frågorna: Var kan IQ-stålet användas här? Och varför? Sedan följde bilder på båtar, cyklar, allt möjligt. Därefter åkte legolådan och en knippe piprensare fram för att göra det lättare att visualisera tankarna och aktivera fler sinnen. Ingen fick kritisera någon annans vilda hugskott. Men alla var tvungna att vässa argumenten för sina egna förslag.

Till sist satt gruppen med runt 135 idéer. Många av dem smärtsamt orealistiska, enligt Patrik Ölund.

Han tvekar inför att ge exempel på ett extra uselt förslag. Till sist säger han att ett nät kanske inte är den smartaste tillämpningen för att utnyttja stålets hållfasthetsegenskaper.

Nästa uppgift blev lättare: att bestämma vilka idéer som hade verklighetsförankring. Efter en hård sållning i flera steg fanns bara en handfull vettiga uppslag kvar. Här är några exempel:

• Elektronikreläer. En fullt realistisk idé, men stålvolymerna är för små för att vara intressanta.

• Pumpar. En intressant tanke, som företaget kanske går vidare med i framtiden.

• Transmissionssystem för allt från vindkraft till fordon. Heureka! Den här idén hade allt företaget önskade: stor marknad, stora stålvolymer och ett stort sug efter stål som är så hållbart att vikten kan sänkas.

En person på Ovako fick ansvar för att gå vidare med förslaget. Nu pågår fem projekt med potentiella slutkunder där även smedjor och underleverantörer som kugghjuls­tillverkare deltar.

Samtidigt utvärderas IQ-stålet mot kraven i den nya tillämpningen. Kontaktutmattning mellan kuggar i kugghjul testas exempelvis i samarbete med KTH. Hittills ser allt bra ut, enligt Patrik Ölund. Han beskriver det som en långsiktig satsning och bedömer att det kommer att ta minst två-tre år tills försäljningen kan börja ta fart.

Vad var den viktigaste lärdomen från idéarbetet?

– Att vi pratade ihop oss internt. Nu har marknadsförarna fått rätt tekniska argument och rätt frågor att ställa till kunderna. Och vi som arbetar med forskning och utveckling får mer relevant återkoppling från våra kunder.

IQ-stål

  • IQ står för Isotropic Quality, där begreppet isotropisk innebär att materialet har samma egenskaper i alla riktningar.
  • Vanligt stål brukar ha bäst hållfasthet i valsningsriktningen. IQ-stålet har lika god hållfasthet i tvärsriktningen. Därmed kan man minska mängden stål i en produkt med cirka 20 procent.
  • Det finns konkurrerande stål med liknande egenskaper. Men det tillverkas genom att smälta om stålet en extra gång, vilket kräver stora mängder energi och ger längre produktionstider.
  • IQ-stålet är inte patenterat, och tillverkningsmetoden är hemlig. Tricket är att skapa ett stål med väldigt få orenheter, att deformera de orenheter som trots allt finns och se till att de är små.
  • IQ-stålet har funnits på marknaden sedan 2002. Det används främst för dieselinsprutning i motorer i bilar, lastbilar och fartyg. Ett annat användningsområde är kullager i havsbaserad vindkraft.

Fyra tips – så får du kreativiteten att flöda

Här är Patrik Ölunds råd för ett lyckat idéarbete:

  • Var intresserad och ha roligt. Kreativitet kan inte krystas fram, det måste vara lustfyllt.
  • Samla talanger inom olika kompetensområden.
  • Uppmuntra kreativitet hos medarbetarna. Kanske med en dunk på axeln och ett ”bra jobbat” eller en belöning.
  • Se till att medarbetarna har tid och möjlighet att vara kreativa. Organisationen får inte vara så slimmad att man aldrig hinner tänka på något annat än det som ligger på ens skrivbord.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt