Produktutveckling svag punkt i svenska företag

2006-03-28 23:00 Eddie Pröckl  
Hans Folkesson, FoU-chef på Volvo Cars

Trots att svenska företag blir allt bättre på produktion är man fortfarande ganska kass på produktutveckling. ”Men det här är den viktigaste frågan för svensk industri”, säger Hans Folkesson, FoU-chef på Volvo Cars. Det finns större möjligheter att skaffa konkurrensfördelar inom produktutveckling än inom något annat område.

Innanför dörrarna till en av Chalmers stora hörsalar trängs mer än 300 chefer och ingenjörer från 70-talet svenska företag. De lyssnar intensivt på lean-gurun Jeffrey Liker, som under hela dagen går igenom Toyotas produktutvecklingssystem.

På deltagarlistan finns många tunga namn: ABB, Ericsson, Volvo, Scania, Saab, SSAB, Sandvik, underleverantörer som Kongsberg, Autoliv, Haldex, förlåt alla som jag har glömt.

Utanför står jag och pratar med Stefan Bükk och Ingvar Rask, forskare och konsulter på IVF, Institutet för verkstadsteknisk forskning.

- De här företagen kan alla ganska lätt fördubbla effektiviteten i sitt utvecklingsarbete. Det tar ungefär tre år. Och på tio år så kan effektiviteten fördubblas ytterligare en gång.

Toyotametoden, lean, är annars mest känd på produktionssidan. Ordning och reda, eliminera slöseri, rätt från mig, ständiga förbättringar är begrepp som känns igen. En rad svenska företag med fordonsindustrin i spetsen har infört metoderna och förbättrat sin produktion.

- På produktion har industrin kommit ganska långt, säger Stefan Bükk och Ingvar Rask. Flera företag har nått runt 80 procent av vad som är möjligt. Men på produktutvecklingen ligger de bästa bara på runt 30 procent. De flesta ligger lägre än så.

Ändå är det här kanske den viktigaste frågan för svensk industri de närmaste åren. Det anser i alla fall Hans Folkesson, FoU-chef på Volvo Cars.

- För några år sedan levde Volvo på två modeller med lång livslängd. I dag finns åtta modeller, som lever mycket kortare innan kunderna vill ha nya. Kraven på nya produkter och snabbare uppdateringar växer ständigt. Samtidigt blir konkurrensen allt hårdare. I den situationen blir det viktigaste att bli bäst på att snabbt ta fram nya och bättre produkter och lika snabbt få ut dem på marknaden. Skälet är enkelt: Det finns större möjligheter att skaffa sig konkurrensfördelar inom produktutveckling än inom något annat område.

Hans Folkesson tror dock inte att Volvo eller något annat svenskt företag kan kopiera Toyotamodellen rakt av.

- Varje företag har sin egen historia och sina egna metoder. Det måste man ta hänsyn till, säger han.

Stefan Bükk och Ingvar Rask tar fram kurvor för utvecklingsprocesser: den klassiska Twin Peaks där utvecklingen går ganska makligt tills man börjar närma sig deadline. Sedan lämnar man ifrån sig resultatet och tror att man är klar, tills produktionsavdelningen kommer med en mängd invändningar och man får göra ett jättehäv till. Och så den eftersträvade Front Loadern: mycket arbete i början och ingen extrapuckel.

IVF drog igång nätverket för produktutveckling för ett halvår sedan på initiativ från bland annat Scania. På det första mötet kom 10 företag, nu är det 20 som deltar aktivt och fler står på kö. De seminarier som har följt nätverkets möten har varit fulltecknade.

- Idag kom 70 företag, det visar att svensk industri är på gång. Men vi behöver frälsa ytterligare ett 100-tal för att vi ska få till en kritisk massa.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt