Innovation

Luften ger tryck åt svensk hybridmotor

Lufthybrid
Urban Carlson, Mats Hedman och Anders Höglund på Cargine tillverkar ventiler till förbränningsmotorer. Foto: Martin Cejie Hegardt
Vid inbromsning fungerar motorn som kompressor. Den trycksatta luften lagras i en tank.Tryckluften driver sedan motorn vid start.

Snart kommer hybridbilen som går på bensin och tryckluft. Ett svenskt företag står bakom tekniken, som är både enkel och billig.Hemligheten är de fritt styrbara ventilerna.

Publicerad

Alldeles intill Ängelholms flygplats ligger tremannaföretaget Cargine. På parkeringsplatsen utanför kontoret står en till synes vanlig Saab. Öppnar man motorhuven anar man att bilen inte är en standardbil. De extra slangarna på cylinderhuvudet avslöjar företagets luftstyrda "fria" ventiler.

- Det här är den första, och hittills enda, bil som rullar med våra pneumatiska ventiler, säger Cargines vd Urban Carlson.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här