Kamerahjälm löser Volvos problem i Kina-fabrik

2013-11-28 05:30 Charlotta von Schultz  
Foto: Grafik: Jonas Askergren, Foto: Sören Håkanlind

När Volvo får problem i den nya fabriken i Kina så ger experter i Göteborg en hjälpande hand – i en kamerahjälm.

Nakna S60L-karosser står på rad och väntar på montering i den sprillans nya fabriken i Chengdu. I övrigt ser det tomt och nästan lite spöklikt ut. Produktionen har bara ett skift än så länge, och personalen har gått hem för kvällen.

Fast vi befinner oss inte i Kina utan på Volvo Torslanda utanför Göteborg för att se en ny svensk teknik för expertstöd på distans. I Chengdufabriken har belgaren Jonas Claeys, som arbetar med teknik och metodsupport, dröjt sig kvar för att visa tekniken. På huvudet har han en gul kamerahjälm och ett par videoglasögon. I dem ser han både verkligheten i Chengdu och bilder som skickas i realtid från Göteborg.

När han riktar glasögonen mot ett fejkat problem, en komponent som inte går att fästa i karossen, så ser vi exakt samma vy på en bildskärm i Torslanda. Där sitter en annan Jonas, med efternamnet Öman, och granskar fejkfelet.

När han pekar på en ”felande” bult på sin skärm så filmar en kamera handen, som även dyker upp i Jonas Claeys synfält i Chengdu. Där pekar den rakt på bulten samtidigt som de båda diskuterar problemet i sina headset. Tekniken har introducerats på Volvo av Alf Andersson, som är teknikområdesledare på Volvo Personvagnar och adjungerad professor på Chalmers.

– Att snabbt kunna lösa problem utan att skicka folk till Kina är en otrolig vinst för oss, säger han.

Alf Andersson sprang på tekniken av en slump för ett drygt år sedan på en mässa för tillverkning och automation. Där stod utvecklingsföretaget XM Reality från Linköping i ett litet bås med sin gula hjälm.

– Jag förstod direkt att den skulle passa oss precis, säger han.

På Volvo pågick då ett intensivt arbete för att bygga företagets första fabrik i Kina. Tidspressen var hård, och experter åkte i skytteltrafik mellan Torslanda och Chengdu.

Efter att ha gjort flera tester är företaget nu redo att införa XM:s distansstöd.

Alf Andersson berättar att tekniken kan användas för betydligt mer än felsökning. Här är några exempel.

• Kontrollera att all utrustning är på rätt plats och fungerar i en nyinstallerad sammansättningsstation.

• Lära en oerfaren montör att styra en robot eller mätmaskin.

• Kvalitetskontrollera en enstaka detalj eller ett helt fordon.

Volvos fabrik i Malaysia har också börjat använda den nya tekniken. På sikt hoppas Alf Andersson att distansstödet ska sprida sig till alla företagets sajter. Och gärna även till underleverantörer.

Vad kostar det då?

– Ungefär som fyra resor till Kina, säger Alf Andersson.

Fabriken i Chengdu

  • Volvos första fabrik i Kina.
  • Tillverkar Volvo S60L, en förlängd version av S60­modellen anpassad för den kinesiska marknaden.
  • Startade serieproduktionen officiellt i början av november.
  • Ska tillverka 30 000 fordon år 2014.
  • Kapaciteten är 120 000 fordon per år.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt