Intelligenta snitt sparar på plåten

2013-03-26 07:00 Ulla Karlsson-Ottosson  

Smarta skärvägar i metall, uträknade med artificiell intelligens och superdatorer. Det ska halvera spillet i tillverkningsindustrin. Scania i Södertälje undersöker nu möjligheterna med tekniken.

Fästen till lastbilar, armar till truckar eller underreden till jordbruksmaskiner. Listan över artiklar som numeriskt styrda maskiner skär ut ur metall kan göras hur lång som helst. Men säkerhetsmarginalen mellan detaljerna gör materialspillet stort – runt 30 procent. Den saken vill det lilla Stockholmsbolaget Tomologic ändra på. Med smarta algoritmer, super­datorer och databaser över materialprestanda ska spillet bantas utan att kvaliteten riskeras.

– Genom att lägga ett avancerat datorpussel hittar vi de smartaste skärvägarna. Studier i industrin visar att det går att minska spillet till hälften, säger Magnus Norberg Olsson, vd på Tomologic.

Via nätet skickar tillverkarna in data om geometrin på detaljerna, typ av material, tjocklek samt vilken maskin­typ som ska användas. Algoritmer räknar sedan fram det optimala utlägget på materialflaken. Dator­kraften som krävs hyrs från ett superdatorkluster i Göteborg.

Resultatet av de massiva beräkningarna skickas sedan tillbaka till tillverkaren som kod.

– Vi har max 30 minuter på oss. Tillverkningsföretag jobbar med ”just-in-time” och kan inte vänta längre.

Scania i Södertälje är ett av ett tiotal tillverkningsföretag som just nu undersöker möjligheterna med tekniken.

– Vi jobbar tätt i hop med våra underleverantörer och utvärderar ständigt ny teknik. Det finns potential i teknik som minimerar mängden skrot vid laserskärning, säger Marie Nilsson, inköpsansvarig inom plåt på Scania.

Minskade kostnader kan bli ett resultat, men även arbetsmiljön kan få ett lyft. Om materialet utnyttjas bättre minskar vikten på de ”skelett” som blir kvar efter att detaljerna skurits ut.

– Stålskelett som tidigare vägde 216 kilo kan bantas till runt 10–20 kilo, säger Magnus Norberg Ohlsson.

Enligt FN är de globala råvaru­flödena en av de största miljöbovarna när det gäller koldioxidutsläpp. Sprids tekniken över världen kan också miljön dra en vinstlott, menar han.

– Vår teknik har potential att minska de globala koldioxidutsläppen med över en procent.

Under året som gått har företaget även vunnit två stora svenska miljöpris, samt fått stöd av Energimyndigheten.

Toyota ser möjligheter att väsentligt öka energitätheten i sina bilbatterier i framtiden.

Mindre spill när datorn får styra

Företag: Tomologic.

Gör: Minskar materialspill.

Ort: Stockholm.

Startår: 2009.

Omsättning: Cirka 10 miljoner kronor.

Antal anställda: 18.

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt