Innovation

Chalmersforskarna fick optimistjolle i grafen att lyfta

En forskargrupp vid Chalmers har fått en specialbyggd optimistjolle att lyfta från vattnet, på samma sätt som dyra kappseglingsbåtar.

Publicerad

Att förse båtar med bärplan, alltså en konstruktion i form av ett upp-och-nervänt T under skrovet, är en gammal teknik som gör det möjligt för farkostens skrov att lyfta från vattenytan - ett fenomen som kallas för att ”foila” - av det engelska ordet för bärplan: hydrofoils. I dag används tekniken på exempelvis tävlingskatamaraner.

I dagarna har Chalmers tekniska högskola och företaget SSPA genomfört ett test av en extra lätt och stark optimistjolle med bärplan. I testet som genomfördes i SSPA:s 260 meter långa bassängen drogs den specialbyggda jollen med hjälp av en vagn på en räls i olika hastigheter för att undersöka under vilka omständigheter den klarade att lyfta sitt skrov från vattenytan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här