Bakterie kan skydda mot zikavirus

2016-02-17 11:35 Torill Kornfeldt

En bakterie kan bli vapen i kampen mot zika och andra sjukdomar som sprids med myggor. Genom att släppa ut infekterade insekter hoppas forskare kunna bromsa pågående epidemier.

Myggor som bär på bakterien wolbachia kan inte sprida virus som zika eller dengue. Den effekten hoppas forskare nu kunna använda genom att släppa ut myggor som infekterats.

– Det finns en väldigt stor potential och man har visat att det fungerar, säger Lisa Klasson som är forskare vid Uppsala universitet och studerar wolbachiabakterien.

Bakterien wolbachia är en av världen vanligaste infektioner, men den drabbar insekter och en del andra djur. För några år sen märkte forskare att om de infekterade myggor med bakterien så blev de immuna mot vissa virus.

– Det var en slump att forskare upptäckte att bakterien skyddade mot viruset. Exakt vad det beror på är fortfarande oklart, säger Lisa Klasson.

Forskare i Australien testar just nu att släppa ut myggor som bär på bakterien för att se om de kan sprida sig. Utsläpp av mygg pågår också i Indonesien, Vietnam och Brasilien, men resultaten från studierna är inte klara ännu. Försöken har gjorts för att minska spridningen av dengue, men eftersom zikaviruset är av samma typ så fungerar metoden troligtvis på det också. Diskussioner pågår nu om myggor kan födas upp och släppas ut för att begränsa den pågående epidemin.

– Det är fortfarande väldigt nytt, men om det funkar så borde det få effekt relativt snabbt. Det handlar bara om att släppa ut tillräckligt många myggor, säger Lisa Klasson.

Bakterien har ytterligare en egenskap som gör den extra användbar för forskarna. Den sprider sig från honmyggor till sin avkomma. Hanmyggor som bär på bakterien kan inte få ungar med osmittade honor, medan smittade honor kan få ungar med både smittade och osmittade hanar. Det gör att bakterien kan sprida sig bland myggorna mycket snabbare än vad den annars hade gjort.

Det är ett pilligt arbete att smitta myggorna med bakterien eftersom myggäggen måste injiceras med en mikroskopisk nål. Myggorna får sen växa upp, deras ägg testas och om de bär på bakterien börjar forskare sen avla dem för att kunna släppa ut dem så att de kan sprida bakterien till vilda myggor.

– Det ser extremt lovande ut. I princip är det en väldigt bra och säker teknik. Men som alltid med nya metoder vet man inte exakt hur effekterna kommer att bli, kanske kommer vi att se helt annorlunda på detta om tio år, säger Lisa Klasson.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Torill Kornfeldt