Så gick det för ÅF:s kvinnosatsning

2017-02-14 10:39 Calle von Scheele
Nyamko Sabuni, vice vd på ÅF, är nöjd med utfallet på konsultföretagets kvinnosatsning. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Ingenjörs- och konsultföretaget ÅF har kraftigt ökat andelen kvinnor som söker jobb genom satsningen Ladies’ Month. Under denna månad skriver företaget anställningsavtal med enbart kvinnor.

– Det har gått jättebra. Den här gången hade vi en ökning med 300 procent av kvinnliga sökande jämfört med månaden före, säger Nyamko Sabuni, vice vd.

För tredje gången genomförde ÅF i oktober sin satsning på att locka fler kvinnor till företaget. Mansdominansen är ännu stor bland deras 9 000 civilingenjörer och andra specialister. Men kvinnornas andel ökar stadigt och utgör nu en fjärdedel av de anställda.

– En del har felaktigt uppfattat Ladies’ Month som om vi bara anställer kvinnor denna månad. Män är välkomna att söka jobb, men vi skriver enbart anställningsavtal med kvinnor. När vi rekryterar en man väntar vi med att skriva avtalet till efter kampanjmånaden. Det kan se ut som enbart en lek med ord, men för oss är det en symbolisk handling, säger Nyamko Sabuni.

Hon betonar att lagen kräver främjandearbete när ett kön är under­representerat på en arbetsplats.

Läs mer i Ny Teknik: ÅF fick inte bara anställa kvinnor

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har framfört kritik mot bolaget. Ladies’ Month kunde uppfattas som om enbart kvinnor anställdes och därmed vara diskriminerande. Nyamko Sabuni under­stryker att tidpunkten för när ett anställningsavtal ska skrivas inte regleras i lag.

ÅF vill också bidra till opinions­bildningen genom sin kvinno­månad.

– Vi vill vässa den allmänna debatten. För att lyckas behöver frågan om könsbalansen synliggöras och fler unga kvinnor behöver uppmuntras att söka de tekniska utbildningarna.

ÅF:s delmål är att kvinnorna ska utgöra en tredjedel av deras anställda. I mansdominerade branscher talar man om en kritisk massa av andelen kvinnor. Den ligger något över 30 procent, konstaterar Nyamko Sabuni.

Calle von Scheele

Ingenjörsbarometern

Ingenjörsbarometern logo

Ingenjörsbarometern rankar de attraktivaste arbetsgivarna. Undersökningen bygger på svar från nästan 14 000 ingenjörer.

Om Ingenjörsbarometern

Här är topp 10 2016:

  1. Google
  2. Tesla Motors
  3. Volvo Cars
  4. IKEA
  5. ABB
  6. Scania
  7. Apple
  8. Ericsson
  9. Saab
  10. Sweco

Aktuellt inom

Ledarskap