Karriär

Projektledaren för Mälarbanan: ”Jag lär mig något varje dag”

Jenny Bergh på Trafikverket ägnar stor del av sin tid åt möten – allt från konsulter till fastighetsägare behöver vara med i planeringen av en ny järnvägssträckning. Foto: Jörgen Appelgren

Om nio år öppnar hela den utbyggda Mälarbanan norr om Stockholm. Jenny Bergh på Trafikverket kan då se allt hon planerat för tas i bruk. Men just nu handlar det om stora frågor på planeringsstadiet.

Jenny Bergh är civilingenjör i samhällsbyggnad och jobbar sedan sju år på Trafikverket, de fem senaste som projekteringsledare och projektledare för utbyggnaden av järnvägen på sträckan Tomteboda–Kallhäll. Mälarbanan ska där få fyra spår i stället för två. Pendeltågen ska gå på de mittersta spåren och fjärrtåg och andra tåg tar de yttersta.

– På det viset kan det bli fler avgångar och risken för förseningar minskar. Det blir ett robustare system. Och vi bygger nya stationer också, säger Jenny Bergh.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här