Karriär

Välj dina konflikter på jobbet

Bråka inte om sådant som egentligen inte betyder något, är ett tips från ledarskapsexperten. Foto: Colourbox

Bråk på jobbet igen? Så undviker du att dras med i konflikter om sådant som inte betyder något - egentligen.

Publicerad

Hur mycket vi än anstränger oss kommer vi att råka ut för människor som ifrågasätter oss. För att undvika att diskussionerna urartar till rena konflikter: Fokusera på det som är viktigt. Det anser ledarskapsexperten Jeffrey Pfeffer i Harvard Business Rewiev. Här är hans fem råd för hur du tacklar jobbkonflikter:

1: Fokusera på vad du vill uppnå. Vad är viktigast - att försvara dig mot angrepp eller att förverkliga det du vill uppnå? Ägna inte tid åt onödiga försvarstal, ta in det som är konstruktivt och gå vidare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här