”Samarbete viktigt i tunnelprojektet”

2015-12-02 06:48 Monica Kleja  

Sven-Åke Pettersson leder förberedelserna inför att tågen på Västkustbanan ska börja köra i Hallandsåstunnlarna. ”Det är fantastiskt att få delta tillsammans med alla som gjort projektet möjligt.”

Sven-Åke Pettersson, 53, har tidigare arbetat i stora järnvägsprojekt som Mälarbanan, Öresundsförbindelsen, Citybanan i Malmö och Citybanan i Stockholm i olika roller som projekteringsledare, tekniksamordnare och entreprenadledare .

Sedan 2012 är han Trafikverkets projektledare för driftssättningen av de två enkelspåriga järnvägstunnlarna som löper igenom Hallandsåsen från Båstad till Förslöv, nära Skälderviken. Ett mycket bra jobb, tycker han.

– Att få jobba som projektledare är en förmån, säger Sven-Åke, som har en civilingenjörsexamen i väg och vattenteknik från Chalmers.

Den 13 december sker starten för tågtrafiken genom tunnlarna. Då fördubblas antalet tåg på Västkustbanan från 50 till 100 per dygn. All teknik i tunnelanläggningen: signal- och radiosystem, spårtrafik- och driftsövervakning, eldrift och transmission, måste då fungera.

Vad har varit din största utmaning som projektledare?

– Tidplanen, och att organisera och utveckla samarbetet med entreprenörerna.

Har man bra koordinering och förbereder sig noga kortar man projekttiden betydligt, säger Sven-Åke Pettersson och noterar att Trafikverket hållit både budget och tidsramen för tunnelprojektet sedan nystarten för tunnelprojektet i mitten av 2000-talet.

De tidigare omständigheterna kring projektet Hallandsåstunnlarna - borrproblem, vatteninflödet, giftiga tätningsmedel, sänkt grundvattennivåer, sjuka byggnadsarbetare och miljöbrott - glöms inte så lätt.

– Det finns en nedärvd skepticism i samhället, men hos lokalbefolkningen är den borta nu. Banan är nu accepterad och man ser positivt på den, säger han.

Ökade pendlingsmöjligheter har bland annat lett till ökad inflyttning i närområdet, påpekar han.

Men av detta märks inte så mycket i medierna. De fokuserar i allt för hög grad på de tidiga arbetena när de skriver om tunnelprojektet, anser Sven-Åke Pettersson.

– Så sent som i år, 2015, kallades projektet ett skandalbygge i en artikel. Men då glömmer man allt det fantastiska som gjorts därefter. Det är orättvist när vi nu lyckats bemästra miljöproblemen och de tekniska utmaningarna.

Snart är de tekniska bitarna klara. I mars nästa år ska hans slutrapport kring driftssättningen vara klar. Han är inhyrd konsult hos Trafikverket och vad han ska göra hädanefter vet han inte. Det är oklart i nuläget.

– Många tycker att det kan kännas smärtsamt att gå ur ett projekt men jag tycker att det är en befriande känsla när man har lyckats och kan gå vidare till något nytt, säger Sven-Åke Pettersson.

Häng med Ny Teknik på en premiärtur genom Hallandsåstunneln här!

 

Gilla Ingenjörskarriär på Facebook

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Ingenjörsbarometern

Ingenjörsbarometern logo

Ingenjörsbarometern rankar de attraktivaste arbetsgivarna. Undersökningen bygger på svar från nästan 14 000 ingenjörer.

Om Ingenjörsbarometern

Här är topp 10 2016:

  1. Google
  2. Tesla Motors
  3. Volvo Cars
  4. IKEA
  5. ABB
  6. Scania
  7. Apple
  8. Ericsson
  9. Saab
  10. Sweco

Aktuellt inom

Ledarskap