Karriär

Coach: Se till att dina medarbetare tar paus

Kenth Åkerman, ledarskapsexpert, mental coach: ”Kaffeautomaten har en viktig social funktion för delaktigheten på jobbet. Se till bara att den inte blir en 'gnällautomat', där man ventilerar missnöje med kunden, chefen, andra avdelningar eller världen utanför. Alla vill kanske inte vara med om detta och tar då inte paus.” Foto: Jörgen Appelgren
En ofta efterlängtad dryck. Foto: Alamy

– En av chefens många roller är att se till att medarbetarna tar fikarast. Med det tuffa tempo vi har i dag behöver vi alla återhämtning. Det säger ledarskapsexperten och mentala coachen Kenth Åkerman.

Publicerad

Fikapausen är viktig för att vi ska kunna klara av att jobba, säger Kenth Åkerman. Den är en social ventil, som skapar delaktighet. Vi ser varandra, vi blir sedda.

Att gå till kaffeautomaten är ett sätt att komma ifrån några minuter och därmed kanske komma på lösningen på det där irriterande problemet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här