Industri

Siktar på en miljon nya kunder i år

Medan andra lägger ner satsar det amerikanska genstestbolaget 23andMe på en miljon nya kunder i år. Företagets mål är att förändra sjukvården.

Publicerad

23andMe erbjuder sedan drygt fem år tillbaka gentester för allmänheten via internet. Ett salivprov som skickas till företaget ger en rapport med 244 sjukdomsrisker och annan genetisk information, som hur en person förväntas svara på olika mediciner.

Strax före jul tog företaget in 325 miljoner kronor i nytt riskkapital. Bland investerarna finns Googles riskkapitalbolag och en av Googles grundare, Sergey Brin, gift med Anne Wojcicki som grundat 23andMe.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här