Tipsa en vän om en artikel

Volkswagen tar elbilarna på allvar

Tyska Volkswagen, världens tredje störst biltillverkare, vill ta ledningen i det globala elbilsracet. Nästa sommar går startskottet för en massiv utrullning av elbilar med e-Up och el-Golf i täten.

Annons
Prof dr Wolfgan Steiger gjorde reklam för Volkswagens elbilssatsning på Tekniska Museet i Stockholm.

Prof dr Wolfgan Steiger gjorde reklam för Volkswagens elbilssatsning på Tekniska Museet i Stockholm. Foto: Erik Håkansson/VW

Publiken fick provköra prototyperna till VW Golf Blue-emotion, Audi A1 E-tron och Skoda Oktavia Green E-Line.

Publiken fick provköra prototyperna till VW Golf Blue-emotion, Audi A1 E-tron och Skoda Oktavia Green E-Line. Foto: Erik Håkansson/VW

- Sverige kommer att vara en av nyckelmarknaderna för Volkswagens satsning på ”electric mobility”, säger VW-direktören prof dr Wolfgang Steiger.

Han är en av Volkswagens tyngsta namn inom VW Future Technologies och han presenterade VW:s elbilsstrategi på ett seminarium och en elbilsshow på Tekniska museet i Stockholm tidigare i veckan.

Publiken fick provköra prototyperna till VW Golf Blue-emotion, Audi A1 E-tron och Skoda Oktavia Green E-Line.

Ny Teknik fick en intervju med honom om allt från VW:s kommande utrullning till frågor om elbilsladdning, sladdstandarder, kombipluggar och snabbladdning.

Hur seriöst ser VW på rena elbilar och elbilar med räckviddsförlängare, så kallade pluginhybrider?

- Vi har 150 testbilar rullande enbart i Tyskland sedan förra året. Nästa år är det stora startåret för vårt projekt e-mobility. Då släpper vi vår lilla miljöbil Up i elversionen e-up! Det blir vår första helelektriska bil. Sedan kommer en elversion av vårt flaggskepp Golf.

Hur många elbilar och pluginhybrider kommer VW att lansera de närmaste åren?

- Vi tror att vi enbart i Tyskland kommer att sälja 300 000 elbilar och pluginhybrider 2020. Det motsvarar 3 procent av vår försäljning i Tyskland. Från och med 2014 kommer vi att lansera flera plug-in-hybrider och till 2020 täcker vi alla fordonssegment med de alternativa drivlinor som det finns efterfrågan på. 

Varför har det dröjt så länge?

- Själv elbilskonstruktionen är väl prövad vid det här laget. Det som fattas är riktigt bra och användarvänliga laddningsmodeller med bra tillgång till laddningsställen och betalningslösningar.

Hur viktigt är det med snabbladdning?

- Det måste finnas möjlighet att ladda på 15-20 minuter utefter de stora motorvägarna och på allmänna platser i städerna.

Kommer det att bli en enda laddningsstandard med samma uttag och kontakter för alla bilar?

- Det är viktigt att det blir en enda standard inom EU. Ju lättare det blir att ladda desto snabbare slår ”e-mobility” igenom i Europa. Vi har redan enats om en ”kombiplugg” för både växelströms- och likströmsladdning i Europa till i början av 2017.

Varför dröjer standardiseringen så länge?

- Det är ett komplext system som inte bara är beroende av bilen och laddningskabeln. Batteriernas kapacitet och pris är ett problem som måste lösas, kommunikationen mellan bilen och laddningen, framtidens smarta elnät och mycket annat än fortfarande problem som inte är lösta.

Vad gör VW åt batteriproblemet?

- Vi har investerat i en egen batterifabrik i Braunschweig och en egen elmotorfabrik i Kassel. Vår strategi är att ha all nödvändig kompetens in-house. Batterikostnaderna måste ned, så enkelt är det. Kanske kan litium-luft-batterier ersätta de dyra litium-jon-batterierna.

Finns det risk för bakslag, att elbilsutvecklingen stannar av?

- Nej inte denna gång. Nu är fartyget ute ur hamnen och på väg mot öppet hav. Om man tittar på hur mycket pengar som industrin och samhället satsat på elbilar så finns det ingen väg tillbaka.

Menar du rena elbilar eller hybrider?

- Under de närmaste 20 åren kommer vi att få se en mängd olika miljöbilsvarianter, både rena batteribilar, hybrider, bränslecellsbilar, gasdrift och nya effektivare förbränningsmotorer som går på förnyelsebara bränslen.

Läs hela intervjun med Wolfgan Steiger Volkswagen Future Technologies.pdf  

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

78 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
78
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
100 tips för bättre feedback

100 tips för bättre feedback

KARRIÄR. ”Undvik förebråelser, de leder ingenstans”, råder experten.

Topplista

Nyamko Sabuni

Så blir ingenjörs- Sverige mer jämställt

ALMEDALEN. Börja med att titta på platsannonserna, råder Nyamko Sabuni på ÅF.

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning.

Raket exploderade vid uppskjutning – igen

Raket exploderade vid uppskjutning – igen

Tredje gången på åtta månader som en leverans till ISS misslyckats. 1

Då kommer Apple Watch till Sverige

Då kommer Apple Watch till Sverige

Billigaste modellen kostar knappt 4 000 kronor. 11

Trehjulig eldriven Morgan 2016

Trehjulig eldriven Morgan 2016

Anrika brittiska sportbilstillverkaren Morgan planerar eldriven trehjulig sportvagn 2016. 5

Bestämd kvinna

Grabbig it-bransch avskräcker kvinnor

KARRIÄR. Den grabbiga bilden av IT-branschen avskräcker många unga kvinnor, visar studie.

Här är Google-chefens bästa rekryteringstips

Här är Google-chefens bästa rekryteringstips

KARRIÄR. Krossar myten om Googles märkliga rekryteringsmetod.

Sjöstjärna

Kloning ger yngre sjöstjärnor

Sjöstjärnor bör ägna sig åt kloning snarare än sex, visar studie. 3

Japansk sällskapsrobot sålde slut direkt

Japansk sällskapsrobot sålde slut direkt

Skämtar och förstår känslor. 1 000 exemplar slutsålda på en minut.

De vet vad pappersmassa kostar om två år

De vet vad pappersmassa kostar om två år

Tar hjälp av artificiell intelligens för att förutspå priset på pappersmassa. 3

Första kontoret med 1 000 sensorer

Första kontoret med 1 000 sensorer

Smarta kontoret ska spara energi och maxa miljön för de anställda. 10

Värna kreativiteten när piskan viner

Värna kreativiteten när piskan viner

KARRIÄR. Innovationskraften blir ofta lidande när företag effektiviserar. 8

jobb319 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

SpaceX falcon 9

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se