Volkswagen tar elbilarna på allvar

Tyska Volkswagen, världens tredje störst biltillverkare, vill ta ledningen i det globala elbilsracet. Nästa sommar går startskottet för en massiv utrullning av elbilar med e-Up och el-Golf i täten.

Annons
Prof dr Wolfgan Steiger gjorde reklam för Volkswagens elbilssatsning på Tekniska Museet i Stockholm.

Prof dr Wolfgan Steiger gjorde reklam för Volkswagens elbilssatsning på Tekniska Museet i Stockholm. Foto: Erik Håkansson/VW

Publiken fick provköra prototyperna till VW Golf Blue-emotion, Audi A1 E-tron och Skoda Oktavia Green E-Line.

Publiken fick provköra prototyperna till VW Golf Blue-emotion, Audi A1 E-tron och Skoda Oktavia Green E-Line. Foto: Erik Håkansson/VW

Verktyg

- Sverige kommer att vara en av nyckelmarknaderna för Volkswagens satsning på ”electric mobility”, säger VW-direktören prof dr Wolfgang Steiger.

Han är en av Volkswagens tyngsta namn inom VW Future Technologies och han presenterade VW:s elbilsstrategi på ett seminarium och en elbilsshow på Tekniska museet i Stockholm tidigare i veckan.

Publiken fick provköra prototyperna till VW Golf Blue-emotion, Audi A1 E-tron och Skoda Oktavia Green E-Line.

Ny Teknik fick en intervju med honom om allt från VW:s kommande utrullning till frågor om elbilsladdning, sladdstandarder, kombipluggar och snabbladdning.

Hur seriöst ser VW på rena elbilar och elbilar med räckviddsförlängare, så kallade pluginhybrider?

- Vi har 150 testbilar rullande enbart i Tyskland sedan förra året. Nästa år är det stora startåret för vårt projekt e-mobility. Då släpper vi vår lilla miljöbil Up i elversionen e-up! Det blir vår första helelektriska bil. Sedan kommer en elversion av vårt flaggskepp Golf.

Hur många elbilar och pluginhybrider kommer VW att lansera de närmaste åren?

- Vi tror att vi enbart i Tyskland kommer att sälja 300 000 elbilar och pluginhybrider 2020. Det motsvarar 3 procent av vår försäljning i Tyskland. Från och med 2014 kommer vi att lansera flera plug-in-hybrider och till 2020 täcker vi alla fordonssegment med de alternativa drivlinor som det finns efterfrågan på. 

Varför har det dröjt så länge?

- Själv elbilskonstruktionen är väl prövad vid det här laget. Det som fattas är riktigt bra och användarvänliga laddningsmodeller med bra tillgång till laddningsställen och betalningslösningar.

Hur viktigt är det med snabbladdning?

- Det måste finnas möjlighet att ladda på 15-20 minuter utefter de stora motorvägarna och på allmänna platser i städerna.

Kommer det att bli en enda laddningsstandard med samma uttag och kontakter för alla bilar?

- Det är viktigt att det blir en enda standard inom EU. Ju lättare det blir att ladda desto snabbare slår ”e-mobility” igenom i Europa. Vi har redan enats om en ”kombiplugg” för både växelströms- och likströmsladdning i Europa till i början av 2017.

Varför dröjer standardiseringen så länge?

- Det är ett komplext system som inte bara är beroende av bilen och laddningskabeln. Batteriernas kapacitet och pris är ett problem som måste lösas, kommunikationen mellan bilen och laddningen, framtidens smarta elnät och mycket annat än fortfarande problem som inte är lösta.

Vad gör VW åt batteriproblemet?

- Vi har investerat i en egen batterifabrik i Braunschweig och en egen elmotorfabrik i Kassel. Vår strategi är att ha all nödvändig kompetens in-house. Batterikostnaderna måste ned, så enkelt är det. Kanske kan litium-luft-batterier ersätta de dyra litium-jon-batterierna.

Finns det risk för bakslag, att elbilsutvecklingen stannar av?

- Nej inte denna gång. Nu är fartyget ute ur hamnen och på väg mot öppet hav. Om man tittar på hur mycket pengar som industrin och samhället satsat på elbilar så finns det ingen väg tillbaka.

Menar du rena elbilar eller hybrider?

- Under de närmaste 20 åren kommer vi att få se en mängd olika miljöbilsvarianter, både rena batteribilar, hybrider, bränslecellsbilar, gasdrift och nya effektivare förbränningsmotorer som går på förnyelsebara bränslen.

Läs hela intervjun med Wolfgan Steiger Volkswagen Future Technologies.pdf  

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

78 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
78
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Liten bär tung ryggsäck

Liten bär tung ryggsäck

En studie visar att lätta personer kan bära tyngre bördor än de som väger mer. 2

Gående möte

Få motion med vandrande möten

En tredjedel sitter still 4-8 timmar per dag. Lösningen: Gå på möte! 1

Kina kämpar att sätta en man på månen.

Kinesisk farkost ska
runda månen

Kina kämpar för en man på månen.

Sverige är bäst i EU på att hålla nere användningen av antibiotika till djur.

Sverige bäst på att undvika antibiotika

”Vi behandlar enbart det sjuka djuret.” 3

Xylitolet i vanligt tuggummi visar om en person blivit utsatt för radioaktiv strålning.

Tuggummi avslöjar radioaktiv strålning

Slump blev succé för forskarna. 5

Göteborg - staden som lyft efter fordonskrisen. (Bilden är ett montage)

Ingenjörsstaden som har lyft ur krisen

En lågkonjunktur följdes av en fordonskris. Men nu är det bättre tider. 2

Satelliten Mats.

Satelliten Mats i omloppsbana

Mats ska undersöka vågorna i övre atmosfären. 2

Med den nya tjänsten, där kunden kan installera en Azure-instans i det egna datacentret, kan användarna dra nytta av de misstag Microsoft redan gjort, enligt företagets molnchef Scott Guthrie. ”Allt är förkonfigurerat. Det kommer i en låda”, säger han om tjänsten, som kombinerar hårdvara från Dell och mjukvara från Microsoft.

Microsoft har molnlåda för egna datacentret

Jätten hade träff i San Francisco. 1

Byggare prisas som förebilder

Byggare prisas som förebilder

En veteran och en yngre chef prisade för samhällsbyggnad.

Äggfrysning

Jättar raggar kvinnor med äggfrysning som förmån

Så ska Facebook och Apple locka branschens kvinnor. 11

Microsoft släpper smartklocka.

Microsoft släpper smartklocka

Ska klara två dagar på en laddning. 3

Framtidsplanering

Vad gör du om tio år?

Ingenjörer vill ha trygghet och spännande jobb. Men sen då?

Fast jobb högt på prio-listan

Fast jobb högt på prio-listan

Flexibilitet och fast jobb viktigt för ingenjörer, visar stor enkät.

Bluetooth kräver mer betalt

Bluetooth kräver mer betalt

En inre strid har blossat upp inom organisationen bakom bluetooth. 7

21 skäl att börja träna

21 skäl att börja träna

Så lite krävs för att förlänga livet med fem år. 7

jobb166 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Krocktest av tio bilbarnstolar

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se