Tipsa en vän om en artikel

Volkswagen tar elbilarna på allvar

Tyska Volkswagen, världens tredje störst biltillverkare, vill ta ledningen i det globala elbilsracet. Nästa sommar går startskottet för en massiv utrullning av elbilar med e-Up och el-Golf i täten.

Annons
Prof dr Wolfgan Steiger gjorde reklam för Volkswagens elbilssatsning på Tekniska Museet i Stockholm.

Prof dr Wolfgan Steiger gjorde reklam för Volkswagens elbilssatsning på Tekniska Museet i Stockholm. Foto: Erik Håkansson/VW

Publiken fick provköra prototyperna till VW Golf Blue-emotion, Audi A1 E-tron och Skoda Oktavia Green E-Line.

Publiken fick provköra prototyperna till VW Golf Blue-emotion, Audi A1 E-tron och Skoda Oktavia Green E-Line. Foto: Erik Håkansson/VW

- Sverige kommer att vara en av nyckelmarknaderna för Volkswagens satsning på ”electric mobility”, säger VW-direktören prof dr Wolfgang Steiger.

Han är en av Volkswagens tyngsta namn inom VW Future Technologies och han presenterade VW:s elbilsstrategi på ett seminarium och en elbilsshow på Tekniska museet i Stockholm tidigare i veckan.

Publiken fick provköra prototyperna till VW Golf Blue-emotion, Audi A1 E-tron och Skoda Oktavia Green E-Line.

Ny Teknik fick en intervju med honom om allt från VW:s kommande utrullning till frågor om elbilsladdning, sladdstandarder, kombipluggar och snabbladdning.

Hur seriöst ser VW på rena elbilar och elbilar med räckviddsförlängare, så kallade pluginhybrider?

- Vi har 150 testbilar rullande enbart i Tyskland sedan förra året. Nästa år är det stora startåret för vårt projekt e-mobility. Då släpper vi vår lilla miljöbil Up i elversionen e-up! Det blir vår första helelektriska bil. Sedan kommer en elversion av vårt flaggskepp Golf.

Hur många elbilar och pluginhybrider kommer VW att lansera de närmaste åren?

- Vi tror att vi enbart i Tyskland kommer att sälja 300 000 elbilar och pluginhybrider 2020. Det motsvarar 3 procent av vår försäljning i Tyskland. Från och med 2014 kommer vi att lansera flera plug-in-hybrider och till 2020 täcker vi alla fordonssegment med de alternativa drivlinor som det finns efterfrågan på. 

Varför har det dröjt så länge?

- Själv elbilskonstruktionen är väl prövad vid det här laget. Det som fattas är riktigt bra och användarvänliga laddningsmodeller med bra tillgång till laddningsställen och betalningslösningar.

Hur viktigt är det med snabbladdning?

- Det måste finnas möjlighet att ladda på 15-20 minuter utefter de stora motorvägarna och på allmänna platser i städerna.

Kommer det att bli en enda laddningsstandard med samma uttag och kontakter för alla bilar?

- Det är viktigt att det blir en enda standard inom EU. Ju lättare det blir att ladda desto snabbare slår ”e-mobility” igenom i Europa. Vi har redan enats om en ”kombiplugg” för både växelströms- och likströmsladdning i Europa till i början av 2017.

Varför dröjer standardiseringen så länge?

- Det är ett komplext system som inte bara är beroende av bilen och laddningskabeln. Batteriernas kapacitet och pris är ett problem som måste lösas, kommunikationen mellan bilen och laddningen, framtidens smarta elnät och mycket annat än fortfarande problem som inte är lösta.

Vad gör VW åt batteriproblemet?

- Vi har investerat i en egen batterifabrik i Braunschweig och en egen elmotorfabrik i Kassel. Vår strategi är att ha all nödvändig kompetens in-house. Batterikostnaderna måste ned, så enkelt är det. Kanske kan litium-luft-batterier ersätta de dyra litium-jon-batterierna.

Finns det risk för bakslag, att elbilsutvecklingen stannar av?

- Nej inte denna gång. Nu är fartyget ute ur hamnen och på väg mot öppet hav. Om man tittar på hur mycket pengar som industrin och samhället satsat på elbilar så finns det ingen väg tillbaka.

Menar du rena elbilar eller hybrider?

- Under de närmaste 20 åren kommer vi att få se en mängd olika miljöbilsvarianter, både rena batteribilar, hybrider, bränslecellsbilar, gasdrift och nya effektivare förbränningsmotorer som går på förnyelsebara bränslen.

Läs hela intervjun med Wolfgan Steiger Volkswagen Future Technologies.pdf  

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

78 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
78
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Topplista

Signalfel

Vad är ett signalfel?

Stopp i tågtrafiken – igen... Här kan du läsa om felen bakom signalfelen. 36

Kvinna skulpterar i luften på Tekniska muséets utställning Megamind

Tekniska museet får ny experimentverkstad

Tekniska museet i Stockholm öppnar en helt ny utställning med hjärnan i fokus.

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

KARRIÄR. Ledarskap handlar inte om att kontrollera, anser experten. 4

Elektronerna rör sig i Max IV

Elektronerna rör sig i Max IV

”Noggrannhet på tiotals mikrometer” rapporterar forskare. 9

Med luft under vingarna

Med luft under vingarna

Kaianders tipsar om en sport som både ger intellektuell stimulans och mycket frisk luft. 3

Fasta telefonen är säkrast

Fasta telefonen är säkrast

Men vi litar inte på surfplattor och bileletronik, visar studie. 11

solceller på Cochins flygplats, Indien

Här är världens första helt soldrivna flygplats

En internationell flygplats får all energi från solceller. 36

Chef som diskuterar med anställd

Så leder du dem som är smartare än du själv

KARRIÄR. Lär dig knepen för att glida in i den nya rollen. 9

Karolinska institutet

Här är Sveriges bästa universitet

Hamnar först på plats 48 i världsrankningen.

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Mecka med elektronik, bygg dina egna änglavingar, eller passa på att prata teknik. 2

Ufo

UFO-jakt i Kolmården

Svårförklarliga fenomen gör att föreningen UFO-Sverige samlar observationer. 14

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Fullt krig i tunnelbanan ...

Fullt krig i tunnelbanan ...

... fast inte på allvar. Livgardet övar förflyttning i Stockholms t-bana. 18

Så får du nytändning efter semestern

Så får du nytändning efter semestern

KARRIÄR. Fira dina framgångar, är ett av tipsen från experten. 2

jobb276 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Kassettmellotron

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se