Halvvägs för andra Hallandstunneln

Efter ett års borrande har tunnelborrmaskinen Åsa kommit halvvägs i det andra tunnelröret. Vid lunchtid i dag bröt Åsa igenom berget vid det så kallade mellanpåslaget.

Annons
Halvvägs för andra Hallandstunneln

Här går Åsa genom sista bergväggen i östra tunneln den 25 augusti 2010. Foto: Björn Lindgren / SCANPIX

Halvvägs för andra Hallandstunneln

Så här såg det ut när Åsa gick genom väggen till mellanslaget i den östra tunneln 2008. Foto: Anders Andersson/Scanpix

Halvvägs för andra Hallandstunneln

Mellanpåslaget ser från luften ut som den stora gropen i Malmberget. Foto: Trafikverket

Verktyg

Det är nästan på dagen ett år sedan som det var pressvisning av den renoverade borrmaskinen Åsa som fått nytt borrhuvud och 5 000 delar renoverade eller utbytta inför arbetet med det västra tunnelröret genom den gäckande Hallandsåsen.

I dag bröt Åsa igenom vid det så kallade mellanslaget - en stor utsprängd sal i berget 150 meter under markytan.

Från luften ser ut som ett gigantiskt hål i marken, inte olikt den stora gropen i Malmberget där LKAB sprängt sönder taket på den äldsta och grundaste gruvan.

Genombrottet till mellanpåslaget innebär att 85 procent av de båda järnvägstunnlarna är färdigborrade.

Det blir samtidigt starten på en månadslång paus för Åsa, som får service och översyn för slutsträckan.

- Vi har den svåraste biten kvar, skriver Per Rydberg, projektchef hos Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Borren ska först in under Lyabäcken, där vattennivån riskerar att sjunka. Vid borrningen av östra tunnelröret fick öringarna i bäcken tillfälligt flyttas och risken finns att det måste ske igen.

Därefter väntar den sprickiga och vattenrika Möllebackszonen, där 200 meter av berget redan håller på att stabiliseras genom nedfrysning med ett köldmedium som håller 40 minusgrader.

Det porösa berget i Hallandsås fick alla prognoser att spricka. För både politiker, entreprenörer och bofasta blev det en mardröm.

Först 2005 fick man någorlunda ordning på arbetet genom att klä in tunnelväggarna i betongringar  allteftersom Åsa drog fram.

Det har gått åt 200 000 kubikmeter betong för att gjuta de 40 000 betongsegment som tillverkats för att säkra tunneln mot ras och samtidigt gjort att Åsa kunnat ta ordentlig spjärn mot tunnelväggarna för att ta sig fram genom berget.

Den tillfälliga betongfabriken i Åstorp är nu nedlagd. Alla betongsegment är färdiggjutna och klara för transport till tunneln.

Om drygt två år väntas järnvägstunneln vara klar för drift.

Fakta Tunneln genom Hallandsås

Vad: Två 8,7 km långa, parallella järnvägstunnlar genom Hallandsås.

Varför: Öka kapaciteten över Hallandsås från 4 tåg per timme till 24 och fördubbla möjlig godsvikt.

Nuläge: Tunnelborrmaskin bygger och tätar tunneln. 82% färdig huvudtunnel.

Byggstart: 1992. Omstart 2003.

Trafikstart: 2015.

Kostnad: Totalt 10,5 miljarder kronor

Mellanpåslaget i Hallandsåsen kom till på 1990-talet då man försökte bygga tunneln genom att spränga och gräva. Med mellanpåslaget fick man fler fronter att arbeta från.

Påslaget ligger 150 meter under markytan och nås via en 900 meter lång väg.

Nere i berget är det utsprängt en stor sal, cirka 40 meter lång och bred, cirka 20 meter hög.

Under borrningen ger mellanpåslaget tillfälle till service på borrmaskinen.

Efteråt ska nedfarten stängas och fyllas igen.

Källa: Trafikverket.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

18 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
18
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
En exakt kopia av fartygssidan på regalskeppet Vasa ska beskjutas med en kanon.

Vasa beskjuts med kanonkula

Regalskeppets hållfasthet testas.

Med den nya tjänsten, där kunden kan installera en Azure-instans i det egna datacentret, kan användarna dra nytta av de misstag Microsoft redan gjort, enligt företagets molnchef Scott Guthrie. ”Allt är förkonfigurerat. Det kommer i en låda”, säger han om tjänsten, som kombinerar hårdvara från Dell och mjukvara från Microsoft.

Microsoft har molnlåda för egna datacentret

Jätten hade träff i San Francisco. 1

Byggare prisas som förebilder

Byggare prisas som förebilder

En veteran och en yngre chef prisade för samhällsbyggnad.

Äggfrysning

Jättar raggar kvinnor med äggfrysning som förmån

Så ska Facebook och Apple locka branschens kvinnor. 9

Microsoft släpper smartklocka.

Microsoft släpper smartklocka

Ska klara två dagar på en laddning. 2

Framtidsplanering

Vad gör du om tio år?

Ingenjörer vill ha trygghet och spännande jobb. Men sen då?

Fast jobb högt på prio-listan

Fast jobb högt på prio-listan

Flexibilitet och fast jobb viktigt för ingenjörer, visar stor enkät.

Bluetooth kräver mer betalt

Bluetooth kräver mer betalt

En inre strid har blossat upp inom organisationen bakom bluetooth. 7

21 skäl att börja träna

21 skäl att börja träna

Så lite krävs för att förlänga livet med fem år. 7

Glues smarta lås.

Här är nya svenska smarta låset

Svenska Glue i Halmstad har lanserat ett smart lås som öppnas med mobilen. 13

Fredrik Karlsson Google

Google snuvade Volvo på segern

Nära gills inte i Ingenjörsbarometern. 1

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb132 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Från text till video

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se