Halvvägs för andra Hallandstunneln

Efter ett års borrande har tunnelborrmaskinen Åsa kommit halvvägs i det andra tunnelröret. Vid lunchtid i dag bröt Åsa igenom berget vid det så kallade mellanpåslaget.

Annons
Halvvägs för andra Hallandstunneln

Här går Åsa genom sista bergväggen i östra tunneln den 25 augusti 2010. Foto: Björn Lindgren / SCANPIX

Halvvägs för andra Hallandstunneln

Så här såg det ut när Åsa gick genom väggen till mellanslaget i den östra tunneln 2008. Foto: Anders Andersson/Scanpix

Halvvägs för andra Hallandstunneln

Mellanpåslaget ser från luften ut som den stora gropen i Malmberget. Foto: Trafikverket

Verktyg

Det är nästan på dagen ett år sedan som det var pressvisning av den renoverade borrmaskinen Åsa som fått nytt borrhuvud och 5 000 delar renoverade eller utbytta inför arbetet med det västra tunnelröret genom den gäckande Hallandsåsen.

I dag bröt Åsa igenom vid det så kallade mellanslaget - en stor utsprängd sal i berget 150 meter under markytan.

Från luften ser ut som ett gigantiskt hål i marken, inte olikt den stora gropen i Malmberget där LKAB sprängt sönder taket på den äldsta och grundaste gruvan.

Genombrottet till mellanpåslaget innebär att 85 procent av de båda järnvägstunnlarna är färdigborrade.

Det blir samtidigt starten på en månadslång paus för Åsa, som får service och översyn för slutsträckan.

- Vi har den svåraste biten kvar, skriver Per Rydberg, projektchef hos Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Borren ska först in under Lyabäcken, där vattennivån riskerar att sjunka. Vid borrningen av östra tunnelröret fick öringarna i bäcken tillfälligt flyttas och risken finns att det måste ske igen.

Därefter väntar den sprickiga och vattenrika Möllebackszonen, där 200 meter av berget redan håller på att stabiliseras genom nedfrysning med ett köldmedium som håller 40 minusgrader.

Det porösa berget i Hallandsås fick alla prognoser att spricka. För både politiker, entreprenörer och bofasta blev det en mardröm.

Först 2005 fick man någorlunda ordning på arbetet genom att klä in tunnelväggarna i betongringar  allteftersom Åsa drog fram.

Det har gått åt 200 000 kubikmeter betong för att gjuta de 40 000 betongsegment som tillverkats för att säkra tunneln mot ras och samtidigt gjort att Åsa kunnat ta ordentlig spjärn mot tunnelväggarna för att ta sig fram genom berget.

Den tillfälliga betongfabriken i Åstorp är nu nedlagd. Alla betongsegment är färdiggjutna och klara för transport till tunneln.

Om drygt två år väntas järnvägstunneln vara klar för drift.

Fakta Tunneln genom Hallandsås

Vad: Två 8,7 km långa, parallella järnvägstunnlar genom Hallandsås.

Varför: Öka kapaciteten över Hallandsås från 4 tåg per timme till 24 och fördubbla möjlig godsvikt.

Nuläge: Tunnelborrmaskin bygger och tätar tunneln. 82% färdig huvudtunnel.

Byggstart: 1992. Omstart 2003.

Trafikstart: 2015.

Kostnad: Totalt 10,5 miljarder kronor

Mellanpåslaget i Hallandsåsen kom till på 1990-talet då man försökte bygga tunneln genom att spränga och gräva. Med mellanpåslaget fick man fler fronter att arbeta från.

Påslaget ligger 150 meter under markytan och nås via en 900 meter lång väg.

Nere i berget är det utsprängt en stor sal, cirka 40 meter lång och bred, cirka 20 meter hög.

Under borrningen ger mellanpåslaget tillfälle till service på borrmaskinen.

Efteråt ska nedfarten stängas och fyllas igen.

Källa: Trafikverket.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

18 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
18
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
De jagar första platsen på 33-listan

De jagar första platsen
på 33-listan

Här är bolagen som tävlar i regionsfinalen. Boka din plats nu!

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Ulrika Lindwall

Film2Home växer med Headweb

”Sveriges största filmtjänst”, säger Film2homes vd Ulrika Lindwall 1

Container, koppar, Power Cube

Cointainern ska få slut på stölder av koppar

Tiofotscontainer fullproppad med elektronik står redo. 20

Nordiska chefer är rätt säkra på sin egen förmåga att klara en digital utveckling.

Chefer känner sig digitalt redo

Mindre övertygade är de att själva företaget fixar omställningen. 10

Varning: falska tekniknyheter

Varning: falska tekniknyheter

Här är sajterna som sprider lögnaktiga nyheter om teknik och vetenskap. 7

Josefin Arrhénborg och Maria Rindstam driver landets första båtskrotningsvarv. Troligen det enda renodlade skrotvarvet för fritidsbåtar.

Nationell satsning mot sänkta skrotskepp

De driver Sveriges enda skrotvarv för fritidsbåtar. 1

Vallastaden

”Inga gator behöver grävas upp mer”

Allt läggs i ett nästan två kilometer långt kulvertsystem. 10

Appar Hollywood

Industrin för appar större än Hollywood

Före 2008 existerade inte Apples App Store. Nu är den större än Hollywood. 6

Patrick Mesterton

Innovationshus invigdes i Stockholm

En miljö där storföretag kan experimentera tillsammans med snabbväxande innovationsbolag.

Robot – av sugrör

Robot – av sugrör

En liten programmerbar halvledarkrets och några färggranna sugrör är allt som behövs. 1

Snörobotar

Vart tusan tog alla snörobotar vägen?

Yuki Taro och Roboplow var stjärnor – sen slocknade de. 4

Tio knäböj i Mexico Citys tunnelbana ger ett gratisåk.

Knäböj ger gratis resa på tunnelbana

Senaste vapen mot fetma i Mexico. 4

Smartphone

Fyra sätt att använda din smartphone med vantar på

Finurliga sätt att slippa frysa när du vill kommunicera. 8

Binopad

Skärmen visar huset virtuellt

Sätt på dig en digital mask och kliv in i en ny upplevelse av en bostad. 1

Bättre sömn

Ändringen på arbetsplatsen gav bättre sömn

Ny studie: Mer utvilade anställda. 2

jobb133 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Bygg möbler i ikeaspelet

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se