Halvvägs för andra Hallandstunneln

Efter ett års borrande har tunnelborrmaskinen Åsa kommit halvvägs i det andra tunnelröret. Vid lunchtid i dag bröt Åsa igenom berget vid det så kallade mellanpåslaget.

Annons
Halvvägs för andra Hallandstunneln

Här går Åsa genom sista bergväggen i östra tunneln den 25 augusti 2010. Foto: Björn Lindgren / SCANPIX

Halvvägs för andra Hallandstunneln

Så här såg det ut när Åsa gick genom väggen till mellanslaget i den östra tunneln 2008. Foto: Anders Andersson/Scanpix

Halvvägs för andra Hallandstunneln

Mellanpåslaget ser från luften ut som den stora gropen i Malmberget. Foto: Trafikverket

Verktyg

Det är nästan på dagen ett år sedan som det var pressvisning av den renoverade borrmaskinen Åsa som fått nytt borrhuvud och 5 000 delar renoverade eller utbytta inför arbetet med det västra tunnelröret genom den gäckande Hallandsåsen.

I dag bröt Åsa igenom vid det så kallade mellanslaget - en stor utsprängd sal i berget 150 meter under markytan.

Från luften ser ut som ett gigantiskt hål i marken, inte olikt den stora gropen i Malmberget där LKAB sprängt sönder taket på den äldsta och grundaste gruvan.

Genombrottet till mellanpåslaget innebär att 85 procent av de båda järnvägstunnlarna är färdigborrade.

Det blir samtidigt starten på en månadslång paus för Åsa, som får service och översyn för slutsträckan.

- Vi har den svåraste biten kvar, skriver Per Rydberg, projektchef hos Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Borren ska först in under Lyabäcken, där vattennivån riskerar att sjunka. Vid borrningen av östra tunnelröret fick öringarna i bäcken tillfälligt flyttas och risken finns att det måste ske igen.

Därefter väntar den sprickiga och vattenrika Möllebackszonen, där 200 meter av berget redan håller på att stabiliseras genom nedfrysning med ett köldmedium som håller 40 minusgrader.

Det porösa berget i Hallandsås fick alla prognoser att spricka. För både politiker, entreprenörer och bofasta blev det en mardröm.

Först 2005 fick man någorlunda ordning på arbetet genom att klä in tunnelväggarna i betongringar  allteftersom Åsa drog fram.

Det har gått åt 200 000 kubikmeter betong för att gjuta de 40 000 betongsegment som tillverkats för att säkra tunneln mot ras och samtidigt gjort att Åsa kunnat ta ordentlig spjärn mot tunnelväggarna för att ta sig fram genom berget.

Den tillfälliga betongfabriken i Åstorp är nu nedlagd. Alla betongsegment är färdiggjutna och klara för transport till tunneln.

Om drygt två år väntas järnvägstunneln vara klar för drift.

Fakta Tunneln genom Hallandsås

Vad: Två 8,7 km långa, parallella järnvägstunnlar genom Hallandsås.

Varför: Öka kapaciteten över Hallandsås från 4 tåg per timme till 24 och fördubbla möjlig godsvikt.

Nuläge: Tunnelborrmaskin bygger och tätar tunneln. 82% färdig huvudtunnel.

Byggstart: 1992. Omstart 2003.

Trafikstart: 2015.

Kostnad: Totalt 10,5 miljarder kronor

Mellanpåslaget i Hallandsåsen kom till på 1990-talet då man försökte bygga tunneln genom att spränga och gräva. Med mellanpåslaget fick man fler fronter att arbeta från.

Påslaget ligger 150 meter under markytan och nås via en 900 meter lång väg.

Nere i berget är det utsprängt en stor sal, cirka 40 meter lång och bred, cirka 20 meter hög.

Under borrningen ger mellanpåslaget tillfälle till service på borrmaskinen.

Efteråt ska nedfarten stängas och fyllas igen.

Källa: Trafikverket.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

18 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
18
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Jan Brockman

Oväntat svenskt bolag huvudtalare på CES

Högsta teknikchefen huvudtalare på prylmässan i Las Vegas.

Stjärnskottet tjänar mindre än väntat

Stjärnskottet tjänar mindre än väntat

Passerade Samsung och blev etta i Kina.

Nemo spanar åt marinen

Nemo spanar åt marinen

Simmar tyst in bland fiender på spaning åt US Navy. 6

Hårtorken är i fokus när EU fokuserar på energibesparing.

EU vill reglera hårtork och vattenkokare

Vill minska elförbrukningen i unionen. 92

Mobilen duger som körkort

Mobilen duger som körkort

En delstat i USA ska införa körkort i form av en app för mobilen. 5

Barsebäck.

Säkerhetskritik mot Barsebäck

Myndigheten pekar på flera brister. 32

En undersökning från Stockholms unversitet visar att småbarnen hade två till tre gånger högre halter flamskyddsmedel jämfört med mammorna.

Högre halter flamskyddsmedel i barn än mammor

Ny avhandling från Stockholms universitet.

Klipper för halva priset

Klipper för halva priset

En gps-styrd robotgräsklippare lovas halvera kostnaden för att hålla golfbanans fairway i trim. 8

Kvinnlig ingenjör

Här slåss unga tjejer för sin ingenjörsplats

Andelen tjejer som söker praktikplats ökar. 7

Asbest fortsatt hälsohot

Asbest fortsatt hälsohot

Trots bevisade risker med asbest har användningen långt ifrån upphört.

Så här är det tänkt att det levande laboratoriet, HSB Living Lab, i Göteborg ska se ut.

Skulle du bo i ett levande laboratorium?

HSB bygger ovanlig bostad för forskning kring framtidens boende. 1

Boyan Slat

20-åringens mål: Rädda världshaven

Gymnasieprojektet blev till en möjlig tekniklösning på ett världsproblem. 7

Arbetsgivarens krav: Träna två dagar i veckan

Arbetsgivarens krav: Träna två dagar i veckan

Här måste personalen träna. Annars kan det straffa sig i lönekuvertet. 18

jobb176 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Riksha

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se