Halvvägs för andra Hallandstunneln

Efter ett års borrande har tunnelborrmaskinen Åsa kommit halvvägs i det andra tunnelröret. Vid lunchtid i dag bröt Åsa igenom berget vid det så kallade mellanpåslaget.

Annons
Halvvägs för andra Hallandstunneln

Här går Åsa genom sista bergväggen i östra tunneln den 25 augusti 2010. Foto: Björn Lindgren / SCANPIX

Halvvägs för andra Hallandstunneln

Så här såg det ut när Åsa gick genom väggen till mellanslaget i den östra tunneln 2008. Foto: Anders Andersson/Scanpix

Halvvägs för andra Hallandstunneln

Mellanpåslaget ser från luften ut som den stora gropen i Malmberget. Foto: Trafikverket

Verktyg

Det är nästan på dagen ett år sedan som det var pressvisning av den renoverade borrmaskinen Åsa som fått nytt borrhuvud och 5 000 delar renoverade eller utbytta inför arbetet med det västra tunnelröret genom den gäckande Hallandsåsen.

I dag bröt Åsa igenom vid det så kallade mellanslaget - en stor utsprängd sal i berget 150 meter under markytan.

Från luften ser ut som ett gigantiskt hål i marken, inte olikt den stora gropen i Malmberget där LKAB sprängt sönder taket på den äldsta och grundaste gruvan.

Genombrottet till mellanpåslaget innebär att 85 procent av de båda järnvägstunnlarna är färdigborrade.

Det blir samtidigt starten på en månadslång paus för Åsa, som får service och översyn för slutsträckan.

- Vi har den svåraste biten kvar, skriver Per Rydberg, projektchef hos Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Borren ska först in under Lyabäcken, där vattennivån riskerar att sjunka. Vid borrningen av östra tunnelröret fick öringarna i bäcken tillfälligt flyttas och risken finns att det måste ske igen.

Därefter väntar den sprickiga och vattenrika Möllebackszonen, där 200 meter av berget redan håller på att stabiliseras genom nedfrysning med ett köldmedium som håller 40 minusgrader.

Det porösa berget i Hallandsås fick alla prognoser att spricka. För både politiker, entreprenörer och bofasta blev det en mardröm.

Först 2005 fick man någorlunda ordning på arbetet genom att klä in tunnelväggarna i betongringar  allteftersom Åsa drog fram.

Det har gått åt 200 000 kubikmeter betong för att gjuta de 40 000 betongsegment som tillverkats för att säkra tunneln mot ras och samtidigt gjort att Åsa kunnat ta ordentlig spjärn mot tunnelväggarna för att ta sig fram genom berget.

Den tillfälliga betongfabriken i Åstorp är nu nedlagd. Alla betongsegment är färdiggjutna och klara för transport till tunneln.

Om drygt två år väntas järnvägstunneln vara klar för drift.

Fakta Tunneln genom Hallandsås

Vad: Två 8,7 km långa, parallella järnvägstunnlar genom Hallandsås.

Varför: Öka kapaciteten över Hallandsås från 4 tåg per timme till 24 och fördubbla möjlig godsvikt.

Nuläge: Tunnelborrmaskin bygger och tätar tunneln. 82% färdig huvudtunnel.

Byggstart: 1992. Omstart 2003.

Trafikstart: 2015.

Kostnad: Totalt 10,5 miljarder kronor

Mellanpåslaget i Hallandsåsen kom till på 1990-talet då man försökte bygga tunneln genom att spränga och gräva. Med mellanpåslaget fick man fler fronter att arbeta från.

Påslaget ligger 150 meter under markytan och nås via en 900 meter lång väg.

Nere i berget är det utsprängt en stor sal, cirka 40 meter lång och bred, cirka 20 meter hög.

Under borrningen ger mellanpåslaget tillfälle till service på borrmaskinen.

Efteråt ska nedfarten stängas och fyllas igen.

Källa: Trafikverket.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

18 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
18
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Tidningen tillbaka 20 augusti – välkommen in på webben

Tidningen tillbaka 20 augusti – välkommen in på webben

Nu tar pappret paus. Men på webben kör Ny Teknik vidare som vanligt i sommar. 1

Senaste quizen

    Senaste quizen
  • Kampsugna

    Är du redo att möta gladiatorerna?

  • Ur djupet

    Vad vet du om Sveriges mest kända vrak?

Alla våra quiz
Slutrullat för Volvo XC90

Slutrullat för Volvo XC90

Efter 12 år och 636143 tillverkade bilar upphör produktionen av Volvo XC90. 10

Rolls Royce slår rekord

Rolls Royce slår rekord

Försäljningen skjuter i höjden. 3

Sommarmuseer på Österlen

Sommarmuseer på Österlen

Här är Kaianders Semplers semestertips. 1

Kommunistlyx till salu

Kommunistlyx till salu

Ordförande Maos vän köpte sig en Mercedes Pullman 600. Nu säljs den på auktion i originalskick. 8

Mer byggmaterial kan återvinnas

Mer byggmaterial kan återvinnas

Rapport: Byggsektorn borde kunna bli bättre på att återvinna material. 1

Smarta klockor på Googles konferens

Smarta klockor på Googles konferens

Nu tar sig nätjätten in i fler prylar. 12

Tre råd för att logga ut inför semestern

Tre råd för att logga ut inför semestern

Här är det bästa du kan göra för att inte tänka på jobbet när du är ledig. 5

3d-skrivare tar plats i skolan

3d-skrivare tar plats i skolan

Elever skriver ut sina egna hus.

”Jag vill göra skillnad”

”Jag vill göra skillnad”

Politisk veteran och snart nybliven ingenjör, Yvonne Ruwaida sadlar om. 18

Elhoj från Harley-Davidson

Elhoj från Harley-Davidson

Harley-Davidson lanserar sin första eldrivna motorcykel. 20

Skratta dig till ett konstverk

Skratta dig till ett konstverk

Störst fysisk reaktion vinner. 2

Gripklon hittar rätt med laser

Gripklon hittar rätt med laser

Roboten ser själv detaljerna och plockar dem från pall. 3

Osynligt bullerplank segrade vid Bromma

Osynligt bullerplank segrade vid Bromma

Segraren utsedd i 100 000-kronorstävlingen. 26

Svenska Tail-f och Pingdom uppköpta

Svenska Tail-f och Pingdom uppköpta

Bolagen omsatte 22 respektive 28 miljoner kronor år 2012. 4

jobb142 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Bältet kollar om du är vaken

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se