Halvvägs för andra Hallandstunneln

Efter ett års borrande har tunnelborrmaskinen Åsa kommit halvvägs i det andra tunnelröret. Vid lunchtid i dag bröt Åsa igenom berget vid det så kallade mellanpåslaget.

Annons
Halvvägs för andra Hallandstunneln

Här går Åsa genom sista bergväggen i östra tunneln den 25 augusti 2010. Foto: Björn Lindgren / SCANPIX

Halvvägs för andra Hallandstunneln

Så här såg det ut när Åsa gick genom väggen till mellanslaget i den östra tunneln 2008. Foto: Anders Andersson/Scanpix

Halvvägs för andra Hallandstunneln

Mellanpåslaget ser från luften ut som den stora gropen i Malmberget. Foto: Trafikverket

Verktyg

Det är nästan på dagen ett år sedan som det var pressvisning av den renoverade borrmaskinen Åsa som fått nytt borrhuvud och 5 000 delar renoverade eller utbytta inför arbetet med det västra tunnelröret genom den gäckande Hallandsåsen.

I dag bröt Åsa igenom vid det så kallade mellanslaget - en stor utsprängd sal i berget 150 meter under markytan.

Från luften ser ut som ett gigantiskt hål i marken, inte olikt den stora gropen i Malmberget där LKAB sprängt sönder taket på den äldsta och grundaste gruvan.

Genombrottet till mellanpåslaget innebär att 85 procent av de båda järnvägstunnlarna är färdigborrade.

Det blir samtidigt starten på en månadslång paus för Åsa, som får service och översyn för slutsträckan.

- Vi har den svåraste biten kvar, skriver Per Rydberg, projektchef hos Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Borren ska först in under Lyabäcken, där vattennivån riskerar att sjunka. Vid borrningen av östra tunnelröret fick öringarna i bäcken tillfälligt flyttas och risken finns att det måste ske igen.

Därefter väntar den sprickiga och vattenrika Möllebackszonen, där 200 meter av berget redan håller på att stabiliseras genom nedfrysning med ett köldmedium som håller 40 minusgrader.

Det porösa berget i Hallandsås fick alla prognoser att spricka. För både politiker, entreprenörer och bofasta blev det en mardröm.

Först 2005 fick man någorlunda ordning på arbetet genom att klä in tunnelväggarna i betongringar  allteftersom Åsa drog fram.

Det har gått åt 200 000 kubikmeter betong för att gjuta de 40 000 betongsegment som tillverkats för att säkra tunneln mot ras och samtidigt gjort att Åsa kunnat ta ordentlig spjärn mot tunnelväggarna för att ta sig fram genom berget.

Den tillfälliga betongfabriken i Åstorp är nu nedlagd. Alla betongsegment är färdiggjutna och klara för transport till tunneln.

Om drygt två år väntas järnvägstunneln vara klar för drift.

Fakta Tunneln genom Hallandsås

Vad: Två 8,7 km långa, parallella järnvägstunnlar genom Hallandsås.

Varför: Öka kapaciteten över Hallandsås från 4 tåg per timme till 24 och fördubbla möjlig godsvikt.

Nuläge: Tunnelborrmaskin bygger och tätar tunneln. 82% färdig huvudtunnel.

Byggstart: 1992. Omstart 2003.

Trafikstart: 2015.

Kostnad: Totalt 10,5 miljarder kronor

Mellanpåslaget i Hallandsåsen kom till på 1990-talet då man försökte bygga tunneln genom att spränga och gräva. Med mellanpåslaget fick man fler fronter att arbeta från.

Påslaget ligger 150 meter under markytan och nås via en 900 meter lång väg.

Nere i berget är det utsprängt en stor sal, cirka 40 meter lång och bred, cirka 20 meter hög.

Under borrningen ger mellanpåslaget tillfälle till service på borrmaskinen.

Efteråt ska nedfarten stängas och fyllas igen.

Källa: Trafikverket.

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

18 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
18
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
7 saker som utmärker en populär ledare

7 saker som utmärker en populär ledare

Det här är vad gott ledarskap handlar om.

Snabb prototyp med 3d-tråd

Snabb prototyp med 3d-tråd

Nytt program för 3d-skrivare ger tio gånger snabbare tillverkning.

”Hjälp, karriären står still!”

”Hjälp, karriären står still!”

Experten tipsar dig som vill vidare i karriären. 3

Här är drömchefen

Här är drömchefen

2 000 kontorsanställdas drömchef. Kan du gissa vem det är? 2

Robotarna blandar drinkar på löpande band

Robotarna blandar drinkar på löpande band

Helgen närmar sig, värm upp drinkrobotarna! 4

Pekfinger

DU kan vara ansvarig för arbetsmiljön

Mellanchef eller projektledare? Du kan ha ansvar utan att veta om det.

Nasas nya rymdskepp

Nasas nya rymdskepp

Nasa har valt nya rymdskepp från Boeing och SpaceX. Se tillverkarnas egna videor. 4

Jorden

Sand mellan tårna på fikarasten?

Här är råden för dig som vill jobba utomlands.

Tangentbord för allt mobilt

Tangentbord för allt mobilt

Kan användas med de flesta mobiler och plattor. 5

Kvinna som lämnar in en ansökan.

Boosta din ansökan med psykologins hjälp

Här är 6 hemligheter bakom ett fantastiskt cv.

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning.

Här blir sjömän arbetslösa

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning. 18

Se första kraschen med Formula E

Se första kraschen med Formula E

Premiären med e-bilar bjöd på en präktig krasch. 3

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Oroliga över brist på ingenjörer. Men inte tillräckligt för att erbjuda praktikplatser. 4

Syskon till bipolära mer ambitiösa

Syskon till bipolära mer ambitiösa

Forskning: Bipolära släktingar kan vara till din fördel. 4

Rolling stones i alperna

Rolling stones i alperna

Sätter stenar i rullning utmed alpstupen. 6

jobb145 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Den smarta stekpannan

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se