Fordon

Zlatan och Kina lyfter Volvo

Göteborg (TT). Försäljningen i Kina - och Zlatan Ibrahimovic - fortsätter att driva Volvo PV:s siffror uppåt, trots att försäljningen i USA har rasat.

Publicerad

Medan den viktiga USA-försäljningen minskade med 18 procent i februari jämfört med samma månad i fjol, steg försäljningen i exempelvis Kina med 12,4 procent. Globalt sett redovisar Volvo därför ändå en ökad försäljning med 4,6 procent i februari.

I Sverige ökade Volvoförsäljningen med 8,6 procent jämfört med förra februari. I ett pressmeddelande konstaterar företaget samtidigt att den omtalade reklamfilmen med fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic inneburit ett lyft för XC-serien.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här