Wiseman: ”Saabs nya T-X kan sätta en ny standard”

2016-09-15 11:24 Monica Kleja  

Boeings och Saabs nya skolflygplan T-X kan bli en framtida trendsättare på världsmarknaden. Det spår försvarsbloggaren Carl Bergqvist.

– Mina amerikanska kolleger har berättat att man har väldigt höga krav på T-X-planet. Det har, tror jag, den prestanda som man kommer se ännu längre fram och planet kommer säkert att bli en standardsättare för skolflygplan, en måttstock att jämföra sig med.

Det säger Carl Bergqvist (bloggaren Wiseman) efter att Boeing och Saab i tisdags presenterat ett skolflygplan som man hoppas USA ska köpa framöver.

Det amerikanska flygvapnet behöver runt 350 nya träningsplan för att utbilda framtida stridspiloter. Nästa år ska man välja modell och beställningen är värd 11 miljarder dollar. Enligt uppgift ska planet bland annat klara minst 6, 5 G-krafter, ibland mer, och branta flygvinklar.

Boeing och Saab, som har tre medtävlare om det stora kontraktet, överraskade i tisdags med att presentera två exemplar av det nya T-X-planet.

Eddy de la Motte, Saabs chef för T-X-programmet, förklarar att dessa är serieflygplan, och att underlag för serieproduktion redan finns.

Skälet till satsningen är att Boeing och Saab vill visa att man har ett seriöst alternativ att komma med. Två av konkurrenterna säljer beprövade plan, medan Northrop Grumman erbjuder en prototyp.

Läs mer: Här är Saabs och Boeings nya skolflygplan

Alla konsortierna har amerikanska försvarsföretag som huvudleverantörer.

– När jag ser designen slås jag av likheten med ett typiskt amerikanskt stridsflygplan. Det är till en del likt F18 men också likt F22 och F35 när det gäller de två stjärtvingarna, säger Anders Nygren, lärare i luftoperationer på Försvarshögskolan, om Boeings/Saabs nya T-X.

Hans tidigare elev, Carl Bergqvist, tillika överstelöjtnant i flygvapnet, tycker att planet till det yttre är ganska likt andra nya skolflygplan i världen.

Men prestandamässigt innebär det en ny nivå.

Planet är enmotorigt och försett med två stjärtvingar/fenor. Det har också en flygplanskropp där lärare och elev sitter i tandemposition, till skillnad mot svenska skolflygplanet SK-60 där piloterna sitter sida vid sida.

– Fördelen med tandem är att man som är elev ser bättre på bägge sidor, säger Bergqvist. Samtidigt kan eleven förbereda sig på hur det är att flyga "riktiga" plan.

Tillverkarna har använt både gamla och nya tekniker i produktionen.

– Det går inte skapa ett flygplan på så här kort tid från scratch, konstaterar Anders Nygren.

Motorn är General Electrics beprövade F404. En anpassad version, Volvo RM12, sitter i Jas 39 Gripen.

Eddy de la Motte berättar att Saab designat och byggt T-X-planets bakkropp och mellankropp.

Boeing ansvarar därmed för design av noskon, kabin, vingar och stjärtvingar och annat. Hur andelsfördelningen ser ut i siffror, vill de la Motte inte kommentera.

Ett av planen, som visades i tisdags, väntas flyga redan i år. Det andra genomgår fortfarande hållfasthetstester. Enligt Anders Nygren kan man inte förutsätta att planet nu är helt färdigt.

– Efter en rollout brukar ett plan förädlas ytterligare. Mer utveckling sker också efter att man skrivit på affärskontraktet, förklarar han.

Läs mer: Flygchef: ”Nya plan öppnar oerhörda möjligheter”

Enligt Eddy de la Motte har man jobbat hårt med kostnadsbiten.

– Man vill ju gärna att en ny fighter ska flyga fort och högt och här vill vi använda den kunskap och prestanda vi har för att uppfylla kundens krav och samtidigt producera ett säkert plan till låga kostnader.

Exakt hur det svensk-amerikanska affärssamarbetet ser ut i detalj är okänt.

– Boeing har varit väldigt intresserad av att arbeta med Saab, som ju har ett rykte om sig att producera till låg kostnad. Här har det svenska Gripen-projektet satt ett rejält avtryck, säger Anders Nygren.

Vilka möjligheter har Boeing och Saab att vinna det amerikanska flygvapnets upphandling, tror du?

– Jag tror att de har goda chanser. Men man får inte glömma bort att det handlar om ett världsmästerskap i flygplanskonstruktion och att flera konsortier deltar, säger Anders Nygren.

Kan skolflygplanet vara något för Sverige när SK-60 ska ersättas runt 2022?

– Mycket beror ju på prislappen, men det är också ett militärt och politiskt beslut. Stridspilotutbildningen kan också samordnas med andra länder, säger han.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS