VW tar ut 9,6 miljarder ur Scania

2016-01-08 15:23 Eddie Pröckl  
Foto: Carl-Erik Andersson

Strax före jul, den 18 december, beslöt Scania oväntat att dela ut 9,6 miljarder kronor till sin ägare Volkswagen AG. Aktieutdelningen är den första på tre år, och har enligt Ny Tekniks källor ett klart samband med att moderbolaget nu behöver pengar för att städa upp efter utsläppsfusket. Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's sänkte omedelbart Scanias kreditbetyg.

– Utdelningen ska ses i ljuset av att det inte gjordes någon aktieutdelning för åren 2013 och 2014. I övrigt är det en ägarfråga som vi inte kan kommentera, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania.

Enligt Ny Tekniks källor gjordes miljardutbetalningen på order av Volkswagens koncernledning. Koncernledningen ville egentligen tömma Scania på hela det fria egna kapitalet på 16 miljarder, men efter att ledamöter i Scanias styrelse hotat med att reservera sig mot beslutet, enades styrelsen kring 9,6 miljarder.

Den summan förklarar styrelsen med att den ligger i linje med företagets utdelningspolicy, som innebär att ungefär hälften av den tillgängliga vinsten ska betalas ut till aktieägarna. Det formella utdelningsbeslutet fattades sedan av en extra bolagsstämma samma dag.

– Det här innebär ingen ändring i Scanias möjligheter att göra de investeringar vi behöver för framtiden. Det är det viktiga för mig som personalrepresentant, och där känner jag mig trygg med våra ägare, säger Lisa Lorentzon, personalrepresentant för PTK i Scanias styrelse.

Läs mer: Volkswagen utreds för grovt bedrägeri

Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's är dock skeptiskt till styrelsens förklaring. ”Koncernen hävdar att utdelningen är i linje med dess policy för vinstfördelning, men vi ser det ändå som en tämligen aggressiv utbetalning”, skriver Standard & Poor's i sin analys, samtidigt som man den 22 december sänker Scanias kreditbetyg från A- till BBB+.

Standard & Poor's räknar med att Scania kommer att tvingas till liknande utbetalningar till Volkswagen de kommande åren, och att Scanias framtida skuldsättning sannolikt kommer att påverkas av Volkswagens ekonomiska situation. I klartext betyder det här att kreditvärderingsinstitutet anser att Scania nu mjölkas av sitt moderbolag, och höjer ett varningens finger för detta.

När det gäller Volkswagenkoncernen har Standard & Poor's sänkt betyget i två steg under hösten, från A till A- i oktober, och vidare från A- till BBB+ i början av december. Man räknar med att Volkswagens ekonomi påverkas negativt som en direkt följd av att företaget manipulerat och förvrängt värden för utsläpp och förbrukning, och förutser ytterligare sänkningar av kreditbetyget de närmaste åren om VW exempelvis döms till kännbara skadestånd.

Läs mer: Ny Teknik reder ut vad VW-skandalen handlar om

   

Fotnot: Det kreditbetyg som Standard & Poor's sänkt från A- till BBB+ för Scania är företagets så kallade stand-alone credit profile, alltså det kreditbetyg där dotterbolaget värderas oberoende av koncernen. Sänkta kreditbetyg innebär i första hand att det blir dyrare för företagen att låna pengar.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt