Volvos batteri blir hemlager för solel

2015-12-01 09:04 Charlotta von Schultz  

Batterierna i Volvos elbussar får en ny uppgift som energilager för solceller i en bostadsrättsförening.

-Begagnade elbussbatterier har mycket kvar att ge, och det här är vårt första aktiva försök att använda dem som energilager, säger Patrik Pettersson, projektledare för Volvo Bussars konceptbuss som drivs helt på el.

Företaget deltar i ett nytt forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier ska pluggas in i en bostadsrättsförening med solceller på taket. Batterier i bostäder kan göra nytta på flera sätt. Förutom att lagra egenproducerad el så kan de exempelvis användas för effektutjämning när man laddar elfordon och för att kompensera för variationer i elnätet. I samarbetsprojektet deltar förutom Volvo även Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park.

De batterier som ska nyttjas i försöket används idag på busslinje 55 mellan Chalmers campus Johanneberg och Lindholmen i Göteborg. Där rullar sedan i somras tre stycken helelektriska konceptbussar plus sju laddhybridbussar från Volvo. Elbusslinje 55 är ett treårigt testprojekt som ska vara avslutat år 2018, samma år som bostadsföreningen Viva i Göteborg ska stå klar för inflyttning. Det är där de begagnade batterierna ska göra tjänst som energilager.

De tre elbussarna har fyra batteripack vardera på taket, medan de sju hybridbussarna har varsitt batteripack. Totalt blir det alltså 19 stycken batteripack. Det är rejäla doningar, nästan två meter långa och 350 kg tunga. Varje batteripack består av 192 litiumjoncellerna och har en kapacitet på 19 kWh i nyskick. Med tiden sjunker både effekt och energiuttag. Hur snabbt de försämras beror exempelvis på rutten, körsträckan och antal körtimmar per dygn.

Batterierna kommer alltså bara att driva linje 55-bussar i tre år innan de får nytt liv som energilager. Fast egentligen har de betydligt längre livslängd än så. Volvo siktar på att batterierna ska kunna driva bussar i minst sex år innan de måste gå vidare till andra användningsområden. Ju längre livslängd, desto bättre eftersom batteriet står för en stor del av en elbuss kostnad.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt