Volvoingenjörernas PR-kupp

2008-10-22 13:55 Lars Anders Karlberg  

- Vi håller koll på Ford och Volvo, sade näringsminister Maud Olofsson när hon i dag pr-kuppades in i den nya supersnåla V50-bil som Volvos ingenjörer tagit fram på friditiden när Volvoledningen sov.

En efter en fångades i dag statsministern, näringsministern, miljöministern och arbetsmarknadsministern in utanför Regeringskansliet på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

Där hade den fackliga organisationen Sveriges Ingenjörer parkerat den uppmärksammade V50-Volvo som visades upp på Parismässan för två veckor sedan.

Det är en standardbil som Volvos ingenjörer har modifierat på 11 punkter och gjort till den bränslesnålaste bilen i klassen och kommit under den magiska miljögränsen på 120 gram kolodioxid per kilometer.

"Skingra inte Volvokompetensen"
De fyra statsråden fick höra historien om hur ingenjörerna på bara tre månader lyckades göra en miljöbil som klarar EU:s kommande miljökrav. Och det gjorde de på fritiden, på obetald tid.

- Det är den här kraften och kompetensen som måste tas tillvara. Regeringen måste till varje pris förhindra att spetskompetensen inom Volvo skingras för vinden, säger Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerna/Sveriges Ingenjörer vid Volvo Cars.

"Skapa ett separat utvecklingsbolag"
- Det räcker inte med traditionell arbetsmarknadspolitik för att rädda ingenjörskompetensen på Volvo. Det krävs en ny utvecklingspolitik, säger Magnus Sundemo till Ny Teknik.

Hans förslag är att regeringen hjälper till att bilda dels ett forskningsinstitut, som ska arbeta med framtidens bilmodeller som klarar både säkerhet och miljö, dels ett fristående utvecklingsbolag för att säkra bilbyggarkompetensen för framtiden.

Magnus Sundemo ser framför sig ett forskningsinstitut med cirka 200 personer och ett utvecklingsbolag med cirka 500. Båda bör dras igång tidigt nästa år.

"Värre än Ericssonkrisen"
Volvos kris skiljer sig från varvskrisen på 70-talet och Ericssonkrisen i början av 2000-talet, menar Magnus Sundemo.

- Volvo är en nationalklenod, något av det bästa vi har här i Sverige. Om Volvo läggs ned försvinner 100 000 jobb i Sverige inräknat alla jobb hos underleverantörer. Gnosjö får lägga ned, säger Magnus Sundemo.

Han är kritisk till den nuvarande ordningen med Ford som ägare.

- Volvos ledning lever i ett slags ingenmansland mellan Detroit och Göteborg, säger han.

Maud Olofsson: Vi ställer om fordonsindustrin
Varken statsministern eller näringsministern ville på stående fot lova några specifika Volvo-åtgärder utan hänvisade till de 450 miljoner kronor som vikts åt industrin i forskningspropostionen.

Hon fick frågan om vad den svenska regeringen tänker göra åt det massiva statliga stöd till den amerikanska bilindustrin som diskuteras och om det lockar till efterföljd hos de stora billänderna i Europa - Tyskland, Frankrike och Italien.

- Inget av EU-länderna får hålla på med statsstöd hur som helst, sade Maud Olofsson.

Hon talade i stället om vikten att få hela EU att premiera miljöbilar och möta den amerikanska bilindustrin den vägen.

- Vi jobbar för att ställa om hela fordonsindustrin i Europa mot miljöbilar. Det räcker inte med att bara Sverige har miljöbilspremier och tankställen för E85. Vi vill sätta upp en tidsplan för den här omställningen.

- Vi vill till exempel att nätet av tankstationer för miljöbränsle byggs ut i hela Euorpa och vi vill inför stimulanser i form av skrotningspremier på gamla fossilbilar och miljöpremier för nya miljöbilar och tjänstebilar, säger Maud Olofsson till Ny Teknik.

Volvos miljövänliga 1,6 Drive-e

Volvos ingenjörer filade i hemlighet på en miljövänlig variant av småbilarna C30, V50 och S40 för sin egen ingenjörsstolthets skull - och för Volvos framtid.

Man lyckades med konventionell teknik pressa ned bensinförbrukningen under en halv liter milen och koldioxidutsläppen under den kritiska gränsen 120 gram per kilometer.

För den lilla C30-bilen sjönk koldioxidutsläppet till 115 gram per kilometer och för V50 och S40 till 118 gram per kilometer.

Hälften av besparingen ligger i optimering av växellådan och motorn en 1,6-liters dieselmotor.

- Mer fokus på miljö i stället för power, säger Magnus Sundemo.

Den andra hälften av besparingen ligger i en rad aerodynamiska förbättringar.

1. Nya aerodynamiska fälgar och däck med lägre rullmotstånd ger ett 10-15 procent lägre luftmotstånd och en minskning av koldioxidutsläppet med 2,5 gram per kilometer.

2. Ny front med spoiler och täckt grill. Med den lilla 1,6-litersmotorn behövs inte den kylning som en traditionell, öppen grill ger. Här minskas luftmotståndet med 30-75 procent beroende på hur fort man kör.

3. 10 millimeter sänkt chassi med helt plan undersida ger 30 procent mindre luftmotstånd.

4. En takspoiler och en ny bakre kofångare ger tillsammans en 30-procentig minskning av luftmotståndet.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt