Fordon Volvo: Vi slutar utveckla dieseln En Volvodiesel (D5) Foto: Volvo Håkan Samuelsson. Foto: Volvo Group De nuvarande dieselmotorerna kan bli de sista. I en intervju avslöjar Volvochefen Håkan Samuelsson att diesel snart kan ha gjort sitt. Felix Björklund Publicerad 18 maj 2017 kl 10.47 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Är det så att dieselns dagar på allvar håller på att ta slut?Den slutsatsen kan man dra efter det att Håkan Samuelsson, chef för Volvo Cars, i en intervju sagt att nuvarande generation av dieselmotorer mycket väl kan bli den sista de utvecklar. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ volvo fordon dieselmotor Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Universitetets sensorer behöver inga batterier – ”realiserbar lösning” Forskare vid MIT har tagit fram en temperatursensor som kan utvinna energi från sin omgivning. Varken batterier eller strömsladdar behövs.
”Återigen – regler för tvister om företagshemligheter måste reformeras” SLUTREPLIK. Immaterialrätten är avgörande för vår välståndsutveckling. Storföretag och startupsektor omsätter miljarder, skapar arbetstillfällen och nästa generation produkter och tjänster. Hur ska det utvecklas utan rättsligt skydd för patent? skriver Peter A Jörgensen och Kjell Jegefors.
Jätteanläggning för infångning av koldioxid får klartecken i domstol Energibolaget Stockholm Exergi får tummen upp av Mark- och miljödomstolen. Planen är att de ska bygga en av de första anläggningarna för koldioxidinfångning i Sverige