Fordon

Volvo siktar på 100000 i USA 2017

Nya Volvo XC90 Foto: Volvo Cars

Volvo Cars siktar med nya attraktiva modeller på att kunna sälja 100000 bilar i USA 2017, en volym som är viktig för lönsamheten.

Publicerad

Lex Kerssemakers, vd för Volvo Cars i Nordamerika, säger i en intervju i branschtidningen Automotive News att den nyligen lanserade nya XC90 samt den kommande sedanmodellen S90 verkar kunna ge den skjuts åt försäljningen som Volvo så väl behöver på USA-marknaden.

Sist Volvo sålde 100000 bilar USA var 2007. Förra året låg försäljningen på endast 56366 fordon, en siffra som är för låg för att återförsäljarna ska tycka att märket är intressant.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här