Volvo siktar på 100000 i USA 2017

2015-11-26 13:04 Håkan Abrahamson  
Nya Volvo XC90 Foto: Volvo Cars

Volvo Cars siktar med nya attraktiva modeller på att kunna sälja 100000 bilar i USA 2017, en volym som är viktig för lönsamheten.

Lex Kerssemakers, vd för Volvo Cars i Nordamerika, säger i en intervju i branschtidningen Automotive News att den nyligen lanserade nya XC90 samt den kommande sedanmodellen S90 verkar kunna ge den skjuts åt försäljningen som Volvo så väl behöver på USA-marknaden.

Sist Volvo sålde 100000 bilar USA var 2007. Förra året låg försäljningen på endast 56366 fordon, en siffra som är för låg för att återförsäljarna ska tycka att märket är intressant.

Men med introduktionen av nya crossovermodellen XC90 har intresset för bilmärket stigit under innevarande år. Bilen blev utsedd till årets SUV av tidningen Motor Trend och enligt Kerssemakers plockar återförsäljarna åt sig varenda bil som Volvo kan leverera.

Sedanmodellen S90 ska ersätta den åldrade S80, som eventuellt kan premiärvisas på bilmässan i Detroit i januari nästa år.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt