Fordon

Volvo LV och Tesla kan ha farliga krockkuddar

Takatas airbags kan finnas i bilar från Volvo och Tesla. Foto: Takata och Carlos Osorio / TT
Airbag från Takata. Foto: Takata

Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA vill veta hur Takatas felaktiga uppblåsningssystem för krockkuddar används av bland andra Volvo LV och Tesla.

Publicerad

Utöver de elva biltillverkare som tvingas återkalla bilar som använder ett uppblåsningssystem för krockkuddar som kan orsaka olyckor på grund av för kraftig utlösning, så vill nu NHTSA veta hur Takatas teknik används i ytterligare sju bilmärken.

Dessa är Mercedes, Jaguar-Land Rover, Suzuki, Tesla, Volvo LV, Volkswagen och Spartan Motors, som tillverkar brandbilar och transportfordon, rapporterar ap.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här