Fordon

Volvo första tillverkare som fraktar bilar längs sidenvägen

I veckan börjar kinesiskt byggda Volvo S90 att anlända till Europa, via tåg. De färdas via sidenvägen – en ny importstrategi som minskar transporttiden med två tredjedelar.

Publicerad

Som första biltillverkare drar man nytta av den nya sidenvägen för att frakta fordonen. För jämfört med att skeppa bilarna sjövägen tar tåget bara en tredjedel av tiden.

Att använda sig av järnväg innebär att Volvo-kunder får kortare väntetider, men företaget är även ivriga med att lyfta fram att det är ett smartare val för att minska miljöpåverkan. Dels för att tåg har ett lägre koldioxidutsläpp per kilometer – och dels för att sträckan som tåget färdas är mycket kortare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här