Volvo: Elbilar blir lönsamt för oss

2015-10-26 12:29 Eddie Pröckl  

Volvos elsatsning beror på att företaget räknar med att kunna tjäna pengar. Något annat har man inte råd med.

Mats Andersson står och strålar framför en samling europeiska motorjournalister. Han är en av Volvos meriterade ingenjörer, teknisk doktor som jobbat 20 år med företagets drivlinor. Först tio år med förbränningsmotorer, sedan tio år med elektrisk framdrivning.

Han är glad för att Volvo nu bestämt sig för att satsa elektriskt, med laddhybrider i alla nya modeller och en elbil 2019.

- Äntligen, säger han.

Vi befinner oss i en paviljong en bra bit innanför Volvos grindar på Hisingen. Motorjournalisterna är misstänksamma. De frågar om Volvo plötsligt börjat med el efter dieselskandalen på VW.

Mats Andersson bedyrar att det inte är fallet.

- Vi har hållit på med elbilar i 40 år, säger han och pekar på en orange prototypbil från 1976 som står placerad i lokalen.

Sedan pratar han om Volvo C30 electric som visserligen var för dyr för att säljas, men hyrdes ut och gav viktiga erfarenheter.

- Det som har hindrat oss hittills är kostnaden för batterier. Men nu sjunker priset. Samtidigt har energitätheten i batterierna ökat, och infrastrukturen för laddning byggs ut.

- Acceptansen hos kunderna är också högre, folk gillar att köra på el. Nu kan vi prata om det här i företagsekonomiska termer.

Mats Andersson understryker det han säger med kurvor och pilar. Volvo har kommit fram till att man kan tjäna pengar på el. Definitivt på laddhybrider och om fyra år på en ren elbil. Något annat har företaget inte råd med.

- Vi kan inte ha kvotbilar som en del andra företag för att kompensera för högre utsläpp i andra modeller. Vi kan inte som Toyota subventionera en ny teknik under en tid för att ge den fotfäste på marknaden. Volvo har helt enkelt inte såna ekonomiska muskler, säger han.

Det är först när Ny Teknik frågar hur mycket Volvos elbilar och hybrider ska kosta, jämfört med bilar med förbränningsmotor, som Mats Andersson och hans kolleger börjar sväva på målet.

Först ber de att få återkomma. Sedan får vi veta att det är svårt att räkna ut och förresten inget som företaget kommunicerar.

Motorn: Volvo T5 Twin engine

Tre cylindrar: 1,5 liter slagvolym

Effekt förbränningsmotor: 180 Hk

Effekt elmotor: 55 kW (74hk)

Batteri: Lithiumjpn 9,7 kWh.

Räckvidd: Mer än 50 km.

Ska sitta i: Merparten av de uppemot 80 000 hybridbilar som Volvo räknar med att bygga inom några år. Alla hybrider som baseras på den mindre CMA-plattformen, möjligen även de mindre bilarna på SPA-plattformen.

Därför heter den T5: Den ligger i samma effektområde som den gamla T5-motorn med 5 cylindrar.

Volvos plattformar

Stora bila: SPA Scalable Product Architechture

Mindre bilar: CMA Compact Modular Architechture

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt