Volvo: 100 000 extra för att släppa ratten på väg till jobbet

2016-03-11 08:47 Jonas Ryberg  

Att slippa att hålla i ratten när du bilpendlar till jobbet kommer att kosta. Volvo räknar med ett påslag på mellan 80 000 och 100 000 kronor för en bil som kan styra sig själv på utvalda vägar.

Om fyra år ska det vara möjligt att köpa en självstyrande bil från Volvo. Det hoppas Marcus Rothoff som leder bilföretagets arbete med autonoma bilar. Den första självkörande Volvon kommer att kosta mellan 80 000 och 100 000 kronor mer än motsvarande bil utan autonoma funktioner. För det priset får kunden en bil som klarar sig själv på ett fåtal utvalda vägar kring större städer som Göteborg, Stockholm och Malmö.

– Det kommer att börja med ett fåtal bilar sedan kommer det att sjunka. Priset måste matcha det värde som konsumenten får ut, säger Marcus Rothoff.

Just nu arbetar han och hans kolleger hårt med att färdigställa mjukvaran för de bilar som ska ingå i Volvos Drive Me försök i Göteborg redan nästa år. I Drive Me ska Volvo utrusta 100 bilar med sensorer som gör att föraren på några utvalda vägar in mot Göteborg kan släppa ratten och låta bilen ta över.

Läs mer: Vi tar fullt ansvar för våra självkörande bilar

– Vi kommer att börja stegvis. Vi kör redan nu bilar med Volvoanställda bakom ratten för att samla data och förstå hur de fungerar, säger Marcus Rothoff.

Han vill inte säga exakt hur många bilar det handlar om men säger att det ligger någonstans mellan fem och tio bilar som rullar kring Göteborg just nu.

– Det handlar om att få fram en mjukvara med stabilitet så att vi kan förstå alla utmaningar som finns.

När det gäller hårdvaran har projektet kommit längre.

– Vi har i princip en lösning som vi kommer att gå vidare med, säger Marcus Rothoff.

De bilar som ska rulla i Drive Me projektet kommer att vara utrustade med fler och mer avancerade sensorer än vad som är tänkt i de kommersiella modeller som kommer 2020. Den större noggrannheten behövs under utvecklingsarbetet för att Volvos ingenjörer ska kunna utvärdera de sensorer som sedan till slut hamnar i en kommersiell bil.

Affärsidén bakom Drive Me är att ge den som bilpendlar till jobbet möjlighet att göra annat än att köra på väg till jobbet.

– Det handlar om de stora pendelstråken där det ofta finns en barriär mot mötande trafik och inga fotgängare, säger Marcus Rothoff.

Hur mycket bilen kommer att kunna köra själv beror också på vädret. Sensorerna har till exempel problem att "se" när det regnar mycket eller vid dimma.

Om till exempel vädret är bra nog för att bilen ska kunna klara sig på egen hand kommer att avgöras av en molntjänst som är kopplad till bilen. Hur den kommer att finansieras är inte bestämt. Men ett tänkbart scenario är att självstyrmningsfunktionen blir en prenumerationstjänst på samma sätt som bilföretaget i dag erbjuder andra tjänster till sina kunder.

   

Gilla Ny Teknik på Facebook

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt