Fordon

Volkswagen: Vårt fusk påverkade inte utsläppen

Redan 1998 varnade svenska forskare för att EUs testcykel var otillräcklig och i praktiken inte hade någon påverkan alls på utsläppsnivåerna.

Publicerad

Avslöjandet av Volkswagens avgasfusk föregicks under flera år av larm om att utsläppen av kväveoxider i Europa inte minskade som de skulle, trots att utsläppsreglerna i Euro 5 och Euro 6 blev allt strängare. Den svenska debatten de senaste veckan har handlat om vad Annie Lööf visste eller borde ha gjort redan 2012. Men de fortsatt höga NOx-halterna berodde inte på att någon fuskade, utan att det slappa regelverket helt lagligt rundades av de flesta tillverkare.

Enligt Euro 6 får nya personbilsdieslar från september 2014 bara släppa ut 0,08 g NOx per km. Det är en minskning med 85 procent från gränsvärdet Euro 3, som kom år 2000. (Innan dess fanns inget gränsvärde för NOx i personbilar.)

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här